Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 6096 ggr
[Taffy]
0

Osäker vid hundmöten

Förlåt för detta tjatande ämne!! Men jag har fått så många olika svar över mitt problem och undrar hur jag egentligen ska göra. Och dessutom handlar de flesta såna här trådar om hundar som för utfall vid hundmöten.

Min underbara Saluki är med på det mesta. Hon är pigg och glad hela tiden och har aldrig visat tecken på aggressivitet.  Men det finns en sak, och det är hennes osäkerhet mot andra hundar. Och hon är inte ett dugg aggressivt osäker, bara osäker helt enkelt. Jag har gett upp tankarna på att hon ska fungera bra med hundar, först tänker jag i alla fall få henne lugn vid hundmöten.

När vi ser en hund på avstånd börjar svansen gå på henne. Hon visar stort intresse och börjar låta mycket. Inte skälla eller morra, utan liksom… *raour raour raour* (Hahah går inte att förklara! Men låter som morrningar men på ett mer lekfullt sätt. Hon brukar låta om sig när hon leker oxå så..) När vi sedan möter den så börjar hon hoppa och studsa och vill fram.

Nu tänker väl de flesta, "hon vill väl fram och hälsa/leka". Men nej, jag har många gånger provat förr att hon får hälsa, och vad händer då? Jo ena sekunden viftar hon på svansen medan hon andra gömmer sig och gör sig så liten som möjligt. Väldigt osäker, ja. Men inte aggressivt osäker.

Hur ska jag göra för att hon åtminstone ska vara lugn vid hundmöten?

Hon har faktiskt haft ganska dåligt självförtroende när hon var valp, var allmänt mesig och osäker på allt. Men nu som jag ser det så har hon inte alls det längre! Jag anser inte heller att vi har dålig kontakt, vi tränar kontaktövningar varje dag och det går alltid superbra. Och hon är aldrig osäker vid andra tillfällen, hela tiden med på allt osv.. Hjälp sökes!

tsset
0

Är hon okontaktbar då menar du? Eller vad är det som inte funkar?

Du har ju helt klart lite alternativ och det är svårt att råda såhär. Dels kan ni ha bekymret att mötande hund blir för stor störning, och då behöver ni träna på att "göra det hon ska" och stegvis gå allt närmare mötande hund(och självklart ha en bra belöning!).

Men är det så att hon blir heeelt låst direkt när hon ser en annan hund och att du därför inte kan ha "kontroll" över henne så är det ju andra alternativ också.

Bryr hon sig om du tar fram hennes absoluta favoritbelöning eller är hon "fast"?

Jag brukar alltid lära mina hundar att "när du ser en annan hund så börjar det hända skiiitroliga saker hos matte". Det blir nån form utav skvallerträning fast ändå inte(även om jag alltid lägger på den sen…). Grannens tik var väldigt osäker på andra hundar men sen jag fick in hennes matte på att förknippa andra hundar med godis/lek eller annat kul(i deras fall mjukost) så viftar hon idag på svansen utan ragg (hennes osäkra sätt) och kan gå fint och lugnt förbi mötande då mötande numera är roligt och matte är ju ännu roligare så där är ALL hennnes fokus och hon bryr sig inte om om hundarna är uppe hos henne heller (tills de är bak i rumpan, men fortfarande ingen ilska då) :)
Jag har gjort samma sak fast kring osäkerhet runt barn och valpen gick från att lägga benen på ryggen och dra när han såg/hörde ett barn till att säga "matte vad ska vi göra för kul nu?" numera och dessutom kan han gå fram till ett barn eller låta ett barn komma fram till oss och så kan han nosa på deras händer (där jag strategiskt placerat korvbitar på vartenda barn han varit i kontakt med sen han kom hit).
Och just när det kommer till sånhär fokusering och låsning så skiter jag fullständigt i VAD hunden gör utan koncentrerar mig bara på att lära hunden kopplingen "hund=godis". Finns det en hund så kommer det alltid en godis och det är inte konstigare än att lära hunden att "bra"=godis eller klick=godis.

[Taffy]
0

#1 Ja helt okontaktbar, godis, leksaker, nej inget funkar.
Oavsett om jag har en läcker krovbit/köttbit osv är hon helt fast. Men i och med att hon inte visar tecken på aggressivitet har de jag pratat med sagt att det inte är "allvarligt" utan jag kan ignorera det.
Så har så klart inte alla sagt, men jag har fått olika svar hela tiden.

Har oxå provat med att hon ska sitta lugnt och stilla då en hund går förbi. Men det har varit olika hela tiden. Ibland är det OMÖJLIGT för henne att sitta medan hon ibland kan sätta sig men för det fortsätter ändå svansen gå och hennes små läten låta.

Men jag gillar ditt tips, och jag kan tänka mig att hon kommer bli lite förvånad första gången.. haha. :)
Ska genast ta till och börja andvända mig av det och se hur det fungerar! :)

Fridaaaa
0

Du beskriver exakt min hund! hehe hon är med osäker, varit sedan valp. Fort hon ser en annan hund viftar hon på svansen och piper och vill hälsa, väl framme börjar hon att skälla och vet ej hur hon ska göra. Vet ej hur jag heller ska träna bort. Få hundar hon går ihop med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Padde86
0

Hej,

Det är lite svårt att ge dig råd, när det såklart hade varit bättre att vara där och få en helhet om hela situationen och hur du respektive din hund reagerar.

Men som det låter så blir hon på avstånd väldigt ivrig att träffa den andra hunden, och börjar hoppa och studsa fram.

Jag tror att en del av problemet kan börja redan då, och som #1 skrev, så måste du ändra fokuset på din hund redan då. Det är inte ett bra sätt att träffa en annan hund på. Om den andra hunden är dominant och ännu värre dominant aggressiv kan just detta ivriga mötet framkalla just det. Även om den andra är osäker kan detta framkalla aggressivitet hos denna..

Den situationen jag hade velat skapa med min hund om jag hade varit i din situation, är att min hund inte ska vara ivrig överhuvudtaget.

Sen hade jag hellre gått med min hund bredvid mig lugnt och sansat fram till den andra personen med sin hund utan att låta hundarna hälsa, ett litet tips är också att ha hunden på sidan om dig som är ifrån den andra hunden (du kan träna med någon hund och ägare du känner för att kunna skapa en bra situation i början).

Genom att inte låta dom hälsa direkt, hade gjort en mindre stressad situation. Sedan när båda hundarna är lugna så hade jag låtit de hälsa.

Nu är ju inte allting så enkelt när man pratar om hundar. Olika metoder fungerar på olika hundar. Men några alternativ skulle kunna vara som #1 skrev:

När din hund är på väg att träffa en annan hund, ändrar du fokus genom godis, klicker, och på såsätt skapar en situation som hunden uppfattar som bra. Men i min åsikt är det viktigt att du inte ger godis till hunden när den studsar och hoppar fram. Den ska även göra "lite" för att förtjäna det. Tex sitta och titta på dig. Men sen tycker jag inte att du ska säga varsegooo jätteglatt för då är risken att hon blir ivrig igen. Håll det på en lugnare nivå och försök istället få en lugn situation. När hon tittar på dig säger du kom också går du till hunden.

Viktigt är att du fortfarande håller din hund lugn så hon inte drar dig mot den andra hunden. Sen går du mot den andra hunden med dig emellan er. Du och den andra ägaren kan stå och prata en stund tills båda hundar är lugna (ett tips är också att för att göra det lättare behöver inte hundarna titta på varandra. Låt dem sitta på olika håll).

Ifall de nu hälsar och hon ändå blir osäker, så hade jag ändå försökt hålla mig lugn, men nu tycker jag inte att man ska börja tycka synd om henne och sätta sig o klappa henne för att få henne gladare eller bära henne för att trösta. Detta gör henne bara mer osäker eftersom att man då gör en mycket större grej av det hela. Bättre att bara säga "kom", också går du iväg en bit som om inget har hänt. Möt upp ägaren och hunden en bit bort, o gör om hela situationen precis efter. På detta sätt visar du din hund att detta inte är något man behöver vara rädd för, iochmed att du har samma lugn som i andra situationer.

Beroende på hur dessa *roaor roaor* (kan ju vara att hon blir ängslig över att träffa den andra hunden) Men kan också bara vara hennes läten (vissa hundar låter mer än andra och på väldigt olika sätt) vissa skäller,vissa ylar, vissa gör andra konstiga ljud som bara är deras sätt att kommunicera. Men som du själv beskriver det så låter det bara som hennes sätt att leka på och därför kan bara vara så hon låter när hon blir exalterad.

Men min erfarenhet så är det bättre för en hund att inte vara exalterad utan att vara lugn vid ett möte. Kvittar hur gulligt det än låter och ser ut när hunden hoppar o har sig. De flesta tycker oftast att det bara är som hunden vill hälsa och att det är ett bra sätt att hälsa på för de är så glada.

Sen vet jag inte hur du beter dig när din hund väl blir osäker?

När du väl håller hundarna lugnare så är chansen större att din hund inte blir osäker. Som jag förstod så är hon bara osäker med andra hundar, vilket är bra för då har du "bara" ett område att jobba på.

Ett annat viktigt tips är att jag hade först och främst försökt göra min hund riktigt trött, mentalt och fysiskt innan hela sitautionen. På detta sätt hade min hund inte haft någon överskottsenergi.

tsset
0

#2 Ja, problemet med att tipsa om att ignorera är att folk ofta glömmer att också tipsa om att ge ett annat alternativ. Alltså - ett självbelönande beteende går inte att ignorera bort på så sätt att det dör ut av sig självt när vi bara står där rätt upp och ned. Inte så länge hunden vill ha ut något av mötande hund och det brukar den ju trots allt få (mötande hund skäller, piper, springer fram den också, bjuder upp till lek…).
Det man istället får se till att göra samtidigt är att göra det du VILL att din hund ska göra mer värt än det andra beteendet (hoppa och studsa mot mötande). Annars blir själva ignoransen hopplös, om det nu är så att hon självbelönar sig själv genom beteendet.
Och jag ser det som lättare om hunden är positiv till båda alternativen, snarare än att den står mellan "åh shit en hund, måste få bort den" där flykt/försvar/osäkerhet slår igång och att ha lite kul. Rädda sitt liv går alltid före och därför blir det sååå mycket svårare att lära hunden något.

När hon väl lärt sig förknippa hundar med något positivt kan man gå vidare med skvallerträning så hunden automatiskt söker upp dig när den ser en annan hund och sedan be den göra, ja, egentligen vad som helst.

#4 På hela 2 ställen skriver du att Jag skulle ha talat om att "ändra fokus" när hennes hund möter en annan hund. Detta stämmer inte, vänligen läs igenom igen och ange rätt fakta om du ska tala om något jag har och inte har sagt.

Padde86
0

till #5, ber om ursäkt om jag påstått att du har skrivit något som du inte har. Jag tyckte att du ändrar fokus på hunden när skitroliga saker händer hos matte så fort en hund kommer.Det verkar för mig som att du ändrar fokus på hunden och även så att hunden när sig koppla hund till godis.

Men som sagt jag ber om ursäkt igen!

Padde86
0

Det viktigaste är att Taffy får lite olika alternativ som hon kan testa istället för att vi diskuterar vad du har sagt och inte sagt. Din metod är en och min metod är en.

Lycka till Taffy

LeS-
0

#5 såhär skriver du: Citerar: "Grannens tik var väldigt osäker på andra hundar men sen jag fick in hennes matte på att förknippa andra hundar med godis/lek eller annat kul(i deras fall mjukost) så viftar hon idag på svansen utan ragg (hennes osäkra sätt) och kan gå fint och lugnt förbi mötande då mötande numera är roligt och matte är ju ännu roligare så där är ALL hennnes fokus och hon bryr sig inte om om hundarna är uppe hos henne heller"

Ursäkta men kunde inte låta bli, du skriver ju själv att du ändrar fokus på hunden??

Och som #7 säger så är det väl viktigare Taffy får råd och tips än att man ska märka bagateller?

tsset
0

#6, #7 Och då kan jag informera om att jag inte gör det. Jag går inte ut och försöker få min hunds fokus varenda gång en hund kommer, jag tar ingen uppmärksamhet, jag försöker inte hålla min hund koncentrerad på mig på något som helst sätt, det pågår ingen kamp om vad fokus ska ligga på och hunden väljer helt själv. Jag ändrar inte fokus, jag avleder inte och lockar inte. Det får hundarna göra själva. Mina hundar är fullt medvetna om mötet och alltså har de fortfarande fokus på mötet, de vet om att en annan hund kommer och det är det som gör det roligt hos matte.

Att förknippa hund=positivt är så långt ifrån att ändra fokus man kan komma då hunden SKA ha fokus på hunden samtidigt som man förknippar, annars faller hela principen. Ju mer fokuserad hunden är på mötande hund desto snabbare går inlärningen.

Ska du säga "den och den skrev att" - se till att det faktiskt står så också. Egna tolkningar funkar inte och är du osäker så fråga först.

[Taffy]
0

Bara för att säga det så tänker jag inte försöka träffa en hund förens hon är helt lugn då vi först möter hunden!

För i nuläget är hon som sagt hoppig och helt vild. Går inte att få bort fokuset med nånting. Jag förstår inte riktigt HUR jag ska ändra fokuset på henne, ni som pratar om det? Ifall jag nu säger sitt och hon för en gångs skull sätter sig har hon fortfarande noll fokus på mig..
Din ide tsset kan vara bra i och med att hon kommer se hund som en bra sak tillslut.

Jag VILL att hon ska se hundar som en vardagssak, som att gå förbi en mötande människa. Lugn utan att det ska vara världens sak för henne.

LeS-
0

#9: #6 har bett om ursäkt två ggr. Behöver du dra upp det igen?

#10 Men gör du av med överskottenergin innan du ens försöker jobba med henne? Jag menar då är det enklare att få hundens uppärksamhet när hon inte är lika sprattlig.

Sen hade jag nog aktat mig för att ge godis till en hund som är ivrig och och studsar fram när hon ser en hund, för då kanske man får henne att koppla, hund=exaltering istället för hund=lugnt

Däremot ge godis när hon är avslappnad och lugn på avstånd till att börja med…sen succecivt minska avståndet mellan henne och en annan hund. MEN som sagt överskottsenergin hade jag velat få bort först och främst.

Padde86
0

Hej,

Som jag förstår så vill hon ju jättemycket fram och träffa hunden redan på avstånd. Sen när hon väl kommer fram så blir det för mycket för henne och hon blir osäker. Det stämmer väl?

Jag håller absolut med om att man ska få hunden att koppla hund med godis. Men problemet är ifall hunden är exalterad och får godis, kan hunden uppfatta det som att man berömmer exaltering.

Sen verkar hon ha väldigt svårt att släppa fokuset på den andra hunden på avstånd kvittar om du har godis eller köttbit?

Det är ingen ide att bara få henne att sitta när hon fortfarande har NOLL koll på dig, då är övningen onödig! Det är huvudet du vill åt och inte bara hennes fysiska kropp(om du förstår hur jag menar)

Hur fungerar det när du har din hund lös (om du har det någon gång)?Blir hon lika ivrig och sen osäker?

Hur fungerar hon i andra situationer som hemma, och du ska säga "nej" till henne. Blir hon rädd o osäker för dig?

[Taffy]
0

**Glöm allt tjafs nu!!!!!!!! Fokusera på jag som behöver hjälp istället!

**Jag har också funderat över det att hon kopplar hund=exaltering. Men jag vet inte hur jag ska göra? Det är ju inte riktigt heller så att hon blir glad då hon ser en hund. Hon är inte glad, utan jag som känner henne mycket väl ser att hon blir fruktansvärt OSÄKER.
Grejen är att hon inte är osäker på ett aggressivt sätt!! Svansen går och hon låter sitt lekfulla läte, hon blir hoppig, studsig, okontaktbar vare sig jag har världens godaste godis, OCH jag ser tydligt att hon är osäker och att raggen reser sig smått.
Som sagt, inte aggressivt osäker..

#11 Klart jag gör av med överskottsenergin på henne innan! Eller ja, innan och innan, det kan ju komma en hund mötandes när som helst egentligen. Men hon är lös varje dag antingen i skogen 1-2 timmar eller på ett stort inhängt område halvtimme-1 timme, samt promenader och massor av träning.

#12 Som jag skrev från början, hon är inte alls osäker hemma. Hon är med på allt och vi har otroligt bra kontakt med varandra. Om jag säger nej lyssnar hon på mig men visar inte det minsta räddhet/osäkerhet!
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar "när jag har henne lös"?. Alltså om hon möter en hund då? Inne i det inhängnade området brukar det ibland traska förbi hundar men då springer hon och leker istället och brukar inte tycka de är speciellt intressanta. I skogen då det vääldigt sällan händer blir hon ganska paff och stannar och väntar in mig. Sedan när jag kopplar henne och vi går förbi hunden fortsätter hon som hon brukar.

LeS-
0

#13 Såg bilder på dig och din vovve på din blogg, va fina ni är tillsammans Glad Och jättesöt är hon din lilla Taffy.

Jadu, det är så svårt och hjälpa till över internet…

Hur känner du sig själv vid hundmöte? Känner du dig säker och stabil eller känner du att är osäker och velig? Osäker som i att du kanske inte riktigt vågar gå förbi hunden och funderar på att gå en annan väg?
Du kanske tänker när du ser en mötande hund: "Åhnej nu kommer Taffy bli rädd"?

Hundar känner ju av våran energi och beroende på hur vi bemöter situationer blir de olika påverkade. Förstår du hur jag menar? I såna fall kanske du ska jobba på dig själv om du känner att det är du som är källan till att hon blir osäker, dvs, du är osäker på situationen och därav blir Taffy också osäker. Hon känner helt enkelt ingen trygghet från din sida…

lite svårt o förklara men jag hoppas du hänger me om vad jag babblar om Tungan ute

Padde86
0

Aaa jag ville bara veta hur hon beter sig när hon är utan koppel när det kommer en annan hund. Om hon fortfarande vill fram till hunden, eller hon mest ignorerar?

Så skillnaden när hon är kopplad och lös är att ifall hon är kopplad så vill hon fram till hunden, medans om hon är lös så väntar hon in dig. Så när du sen kopplar henne, fortsätter hon som hon brukar? (menar du att hon hoppar o drar mot den hunden?)

Går hon ALDRIG fram till en hund om hon är lös? Hur är det med hundar som hon känner?

Om inget godis fungerar när hon ser en annan hund. Då tror jag du måste börja jobba med problemet ännu längre bak. Tex hur hon går i koppel, vem som styr promenaden (kan ju ge en viss trygghet hos din hund)? Har hon träffat mycket hundar förr?

Nu e det väldigt svårt att hjälpa dig över internet men jag försöker så gott de går.

tsset
0

_Ser det som min självklara rätt att få förklara och förtydliga när folk uppenbarligen inte kan läsa ren simpel text utan att lägga in egna tolkningar. Och för både TS och andras skull kan det väl inte vara fel med ett förtydligande kring vad Jag menar och inte menar?
Tipsat TS har jag redan gjort och jag står fast vid att det är mitt råd för en osäker hund.
_

#8 Det är uppenbarligen klara problem med att läsa vad som faktiskt står. Som du ser och själv citerade så skriver jag Ingenstans att Jag ändrar någons fokus. I just den del av meningen du ville åt står det ju klart och tydligt att Hunden har all fokus på sin matte istället för mötande hund, att Jag skulle ändra fokus står Ingenstans.
Skillnaden? Jag/vi har Inte gått in och ändrat fokus i mötet, inget "åh titta här på köttbuuuullen istället" eller "fido här, sitt, ligg, fot, stå, bra" eller "titta här istället, kolla på detta" utan Hunden väljer, helt utan vår påverkan, vart den lägger sitt fokus när den får möte. Jag skulle lika gärna kunna vara en staty då jag inte gör något alls för att ändra hundens Fokus, hunden väljer själv och är i allra högsta grad medveten om mötet då det är signalen.

LeS-
0

#16 men tsset, du har ju redan förklarat och förtydligat, och ingen har påstått att ditt sätt är fel, den funkar säkert jättebra. Bra att du ger dina råd till en osäker hund. Men det finns fler som vill ge tips åt en osäker hund, ingens tips är den bästa man får anpassa träning till hunden som individ.

du har pm.

Nu tycker jag vi återgår till TS problem.

tsset
0

#17 Och vad kommer detta ifrån? Jag har inte heller talat om mitt sätt eller hur rätt eller fel det är eller vad någon tycker om det eller vad jag tycker om andras sätt (se tidigare inlägg) utan BARA förtydligat vad jag har skrivit och svarat på frågor och dessutom förtydligat vad skillnaden är i texten som citerades då det uppenbarligen har behövts. Och inget av det hindrar någon annan från att ge sitt tips, varför det nu skulle vara något problem, jag har då inte sagt något sådant så jag förstår inte vad jag har med det att göra.

elektra1
0

sköt ert bråk privat! Ni behövar inte hävda er och visa vem som har rätt.

LeS-
0

#19 Jag pm:ar tsset bara numera Glad

[Taffy]
0

Håller helt med #19…..
Vi har alla våra egna åsikter och vi får tycka vad vi vill om andras åsikter, men även om det kan vara lockande att säga/skriva sitt om andras åsikter så är det alltid bäst att hålla munnen stängd..
Detta riktas till alla.

#14 Har faktiskt jobbat med mig själv oxå, långt innan jag skrev denna tråd. :) Förr blev jag alltid stressad och "orolig". Nu för tiden ignorerar jag det hela, men fortfarande med lite osäkerhet för jag vet att min salukidam skiter helt i hur jag är. Det är ju trots allt bara hunden hon ser i det tillfället.

#15 Det är ändå ganska olika. Ibland har hon fullt upp med lek och bus att hon knappt ser hunden, men nog kan hon även som lös bli hoppig och studsig. Nu var det flera månader sedan vi mötte en hund i skogen senast och jag med dåligt minne minns inte helt hur det gick till. Men har för mig att hon väntade in mig då och sedan blev hoppig osv då jag kom fram till henne.

Till tsset, du vet din övning du tipsade om. Tror Du att min saluki kommer se hund=exaltering? (ja jag vet vad ni andra tror, och om hon nu anser att nej, min saluki kommer se hund=belöning istället så tror hon det, alla andra behöver inte lägga sig i hennes åsikter det leder bara till bråk. För nu vill jag höra tssets åsikt om detta, och bara hennes.) Jag pendlar lite fram och tillbaka där..

LeS-
0

#21 Bra att du jobbat på dig själv. Jag tror att nyckeln till att få en lugn hund (speciellt för en hund som är rädd för möte) är att man själv inte känner sig osäker eller rädd för hur det kommer gå. Jag tror att det lilla osäkra du fortfarande har i dig triggar till din hunds uppförande att hoppa och studsa mot mötande hund.

För mig låter det som att hon inte riktigt känner av dig som ledare och när mötande hund kommer känner hon att hon måste "försvara" situationen på ett icke aggressivt sätt såklart. Kalla det varna. Men när mötande hund kommer för nära klarar hon inte av att ha ledarrollen och drar sig undan.

Arbeta mer på dig själv och se dig själv som en ledare med pondus ska du se att det blir bättre. HUndar och djur överhuvudtaget känner av enegier väldigt lätt, är du det minsta osäker överför du det till din vovve som redan är en osäker individ.

kram

LeS-
0

glömde en sak, jag såg på din blogg att du använder flexi koppel? stämmer det?

Vattnadal
0

Jag hör till dem som skiter totalt i att vara öledare, jag ser mig som en sorts förälder/lärare, en kul resurs för mina hundar.

Jag tycker att det första du ska göra är att aldrig låta någon människa eller hund hälsa på din hund innan du gör det. Släpp aldrig fram någon utan att du visar henne att du kollat av om de är OK och snälla först. Ta gärna i folk, klappa deras hundar och slöpp verkligen bara fram såna som är 100% snälla och kul, för henne.

Ofta är det så osäkerheten kommer, att man låtar folk och hundar hälsa på valpen. Snabbt tror de att det är deras uppgift att kolla av alla man möter, men de osäkra tycker att det är läskigt, och de kan försöka skrämmas istället, för att slippa.

En sak för att minska reaktioner av ditt kroppspåk och koppelhållande, kan vara att då och då, utan att ni möter något, korta upp kopplet lite, kanske spänna dig och vara lite "ängslig", sen göra nåt skitskoj, godisregn, springa lös, bästa buset eller så. Då lär hon sig att istället för att det är läskigt när du gör så, händer det nåt skoj, och hon väljer att ta kontakt med dig.

Sen kan skvallerträning vara toppen. Jag har en hund som är skiträdd för andra hundar. Tar jag i honom när han är blockerad kan han nästan nästan omvända beteendet mot mig.
Jag har kört med klick och sen trycka in gott godis (skinka, korv, leverpastej, köttbullar, smör, mjukost, vad som behövs) i munnen, till han är så triggad på godis, att han vänder sig mot mig av ett klick. I början har jag klickat när han redan är uppjagad, men innan blockeringen, dumt, visst, men faktiskt har jag fått ner det till en nivå att jag sänkt hans härjande, ganska snabbt ändå.

En riktigt bra bok att läsa är Klickerträning och lugnande signaler.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

tsset
0

#21 Ja, det är ju det här som är det knepiga. ÄR det osäkerhet det handlar om så kommer hon ju bli mer positiv till hundar och med lagom mycket förknippning kommer du ju märka när hon är mer säker, när hon är glad över mötet och inte låst för att hon inte vet vad hon ska göra. Ett säkert och glatt kroppsspråk är jag ute efter, och när jag sett det i ett antal möten i följd på flera olika platser med olika hundar så är jag nöjd.

Och det är där jag börjar gå över till att "göra signal" av mötet, det är där jag påbörjar skvallerträningen, det är där jag börjar belöna att se mötande med bra/klick och belöning, och sen inväntar en titt på mig och belönar osv. Och med ett lyckat skvallrande kommer hon se hund=titta på matte(eller vad hon nui ska göra)=belöning. Och hund=exalterad över uppgift och matte.

Jag har upplevt det som att det går fortare och extremt mycket lättare att lära en hund skvallra (eller vad som) när den har känslorna i någorlunda styr. Att vara osäker/aggressiv/rädd mot något har också verkat mycket svårare att ta sig igenom med träning eller bryta, än glädje/exaltering/stress. Därför föredrar jag att jobba med neutrala/positiva hundar, och faktiskt hellre överpositiva än något negativa.

Men såhär längre fram i diskussionen känns det ju som att du är lite osäker kring vad det egentligen handlar om? Vilket gör det hela svårare, speciellt när man själv inte kan se hennes kroppsspråk. Det känns ju ändå som att hon är lite osäker kring vad hundarna är för henne samtidigt som hon blir både glad och kanske också lite stressad?
Det är det här som är det svåra som sagt.

Glöm heller inte att det är stora avstånd som gäller i början både med att förknippa, sedan igen för att skvallra. Ett hett tips är att ge henne något hon måste slicka i sig då det i sig är mer lugnande än att bara äta(också det lugnt men inte lika lugnt). På så sätt blir det både positivt och något lugnande. Passivitetsträning i sig är heller aldrig fel, och likaså att ha kul och träna och samarbeta i miljöer med andra hundar.

LeS-
0

måste bara fråga er som vet, vd betyder skvallerträning?

[Taffy]
0

#23 Mina föräldrar tycker att flexikoppel är enklast osv, själv tycker jag helt tvärt om. Så jag andvänder mig av ett vanligt läderkoppel. :)
Antar att du la märke till bilden som var i min blogg, men det är en riktigt gammal bild från februari 2009 då jag inte var så här superaktiv med henne. Då andvände jag flexikopplet när jag gick ut på promenader med henne. Men sedan lång tid tillbaka har jag andvänt vanligt.

#25 Undrar faktiskt lite oxå vad som menas med skvallerträning?

[Taffy]
0

Känns som att jag hela tiden förklarar så himla dåligt. Men min fina tjej ändrar sig hela tiden oxå, men ska nu försöka berätta om igen hur det ser ut i nuläget..

Vi ser en hund på avstånd. Hon spänner blicken i hunden och lyfter svansen något. När hunden kommer närmare börjar svansen gå, raggen reser sig och hon börjar låta om. När vi sedan är nästan bredvid hunden hoppar och studsar hon, låter jättemycket osv.

Men, nu är det så att det bara är ibland detta sker, det är egentligen hundarna allt sitter i.

För mot vissa förekommer detta beteende:
Vi ser hunden, hon spänner blicken i den och lyfter svansen något. Inget mer händer, vi går förbi hunden och hon vill ha väldigt med koll på den. Tittar bakåt osv.
Men inga ljud, oftast reser sig inte raggen då heller.

Det är just det som alltid är det jobbiga!! Mot vissa hundar går det någolunda bra, mot vissa blir hon helt till sig.

Jag vet inte HUR jag ska göra för att hon lugnt ska gå vid min sida utan något annat..
Vet inte HUR JAG ska bete mig!

I dagsläget då jag gett upp mitt hopp ignorerar jag bara det och fortsätter gå. Innan pratar jag mycket lugnande med henne.
Varför jag inte gör mer är bara för att jag inte vet HUR jag ska göra…. :(

Binajis
0

Du beskriver en ganska klassisk saluki. Stor i munnen på avstånd men när det kommer till kritan så är det inte så roligt…

Vi har/har haft flera salukis inom familjen, vinthundar ö h t och det mest frustrerande med dessa är ju att de i allra flesta fall gör som de själv vill. Godis som kan vara extreeemt gott ena sekunden kan nästa sekund inte vara värt ett smack.

Dessutom verkar salukitikar i överlag vara väldigt måna om att visa sig underlägsna. På våra tikar har det dock varit spel för gallerierna, de gånger de har fått nog av hundar som bossat omkring trots att de gör sig "små och obetydliga" så har dom satt den hunden på plats.

Jag önskar jag hade ett bra tips till dig, men det har jag inte. En tik vi hade var verkligen "hundrasist" och ingenting verkade få henne att ändra sig. Superrädd för andra hundar, i sällskap med vinthundar kunde hon iaf slappna av, men andra raser var big nono. Varför jag tror att det är så svårt att träna bort är för att vinthundar sällan känner en trygghet i att matte eller husse tar hand om det där, för man får sällan den relationen. Vi är deras människa, de är inte vår hund… *s*

Jag hoppas du får till din Taffy, eller om det i slutändan bara blir att acceptera hennes beteende, och du får hemskt gärna uppdatera hur det går. Superkul för en själv som faktiskt är vinthundsmänniska att följa vad som händer :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Binajis
0

Efter att ha läst ditt sista inlägg igen undrar man ju om du ser några särskilda beteenden mellan hundarna hon blir mer och mindre uppspelt emot? Vad händer om den mötande hunden ignorerar? Inbjuder till lek? Själv reser ragg, morrar eller är allmänt hotfull?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[Taffy]
0

#29 Det du beskriver låter otroligt likt min tik! Härligt att få höra av en människa som jobbat med salukis/vinthundar. För dom kan ju vara lite speciella ibland, hundarna alltså.. ;) Jag brukar säga "att äga en saluki är något helt annat än att äga en hund", och i vissa tillfällen stämmer ju det ganska bra.

#30 De hon har lättast för att ignorera är de hundar som oxå ignorerar henne. Och då menar jag verkligen ignorerar henne, alltså inte ger henne minsta blick. Däremot ignorerar hon även de hundar som själv reser ragg, morrar och hoppar mot henne. Då vill hon helst bara skynda förbi.

De hon blir så där uppspelt av är då de hundar som själva viftar på svansen och bjuder till lek.

Men det är också lite på vilket humör hon är på. Ibland blir hon ändå helt tokig av hundar som lugnt går förbi.

Binajis
0

#31 Skratt… folk brukar prata om att skaffa mops, för att de vill ha en hund med personlighet. Skaffa en vinthund, säger jag! Flört

En hund som har lite kontakt med andra hundar blir ju ofta otroligt uppspelta och leksugna när de väl träffar på någon, speciellt om den andra hunden verkar lika leksugen. Detta går att förebygga med god kontakt och att hunden tycker DU är det roligaste som finns, men det är ju riktigt svårt med en vinthund…

Jag sitter och funderar på tips till dig. Men jag har inga. Frustrerande, men har aldrig haft det problemet med våra egna hundar - antagligen för att vi alltid har minst 5 samtidigt. Andra hundar är inte så "big deal". Visst kan det låta från våra tikar mycket när de ser andra hundar, men det var allt. Inget dra i kopplet och vilja fram fram fram. Det är ju bara läskigt att faktiskt komma i närheten av den andra hunden… ^^

Att hon blir liten i närheten av de andra hundarna går nog inte att göra något åt. Det bästa du kan göra är att ignorera henne samtidigt som du sänder lugnande signaler genom att hälsa på den andra hundens husse/matte samt kela med hunden så kanske du är övertygande nog för att hon ska sluta bete sig så. Men det kommer bli svårt tror jag.

Är hon likadan när hon är lös bland andra hundar?

[Taffy]
0

#32 Förhoppningsvis blir det åtminstone lite bättre nu i sommar då vi skaffar ännu en Saluki!  Tror ändå inte hon kommer bete sig helt likadant mot den, det blir liksom en helt annan grej.

När hon vid vissa tillfällen fått vara lös med andra hundar blir det ganska liknande. Hon tycker inte om när de vill tränga sig på henne osv, det brukar bli lugnare efter ett tag men hon gillar det inte.. :/

Binajis
0

#33 Hoppas valpen får igång henne =)

Jag tror som sagt att det är svårt att göra något åt hennes osäkerhet inför andra hundar som kommer för nära. Hon kanske inte ens är osäker utan bara tycker det är bläää att ha en annan hund hängandes över en. Men tycker du att det är ett problem så får du fundera över olika metoder du kan prova för att göra det bättre.

Håll gärna tråden uppdaterad, jag är supernyfiken på hur det går för er. Hittar du något som funkar så kan det vara bra för en själv om man får liknande problem i framtiden :-) Just nu finns bara en salukivalp här hemma och hon är väldigt kavat. Oförskämt framfusig, rent ut sagt.

Lycka till! :)

[Taffy]
0

#34 Känner det inte som ett superproblem, men kommer helt klart fortsätta jobba med det!

Men det enda jag storjobbar med nu är att få ner henne i form, och det är det jag lägger mest fokus på i nuläget.. :)

Vattnadal
0

Kanske kan det göra skillnad bara av att visa att hon aldrig behöver hälsa på folk och hundar ute, att du alltid hälsar först och aldrig släpper fram någon till henne.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter