Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2940 ggr
Wings2Fly
0

Hjälp med idéer...

Är lite trött men ska försöka förklara mitt "problem" så gott jag kan…

Har alltid elat ha en hund och det enda som står ivägen för att min familj ska kunna skaffa en är två saker. Det 1:a är passning på dagtid, och detta är lite enklare för oss att fixa sedan jag började på gymnasiet. Hur som helst, det 2:a är att jag just nu är extramatte till 2(+1) hundar och två av dem funkar inte jättebra med andra hundar. Tror mest det handlar om hundar som är "för på".

Har tänkt lite på detta och kommit på att man kanske skulle kunna ta med hundarna till uppfödarn för att se hur dem trivs med den ev. nya hunden. Däremot så är ju valpar "ganska" energiska och dessutom så är det kanske för många främmande saker för att dem ska känna sig trygga? En av hundarna kan vara lite reserverad runt nya människor.

Nu undrar jag alltså vad ni hundmänniskor tycker om denna idé och om ni har några andra idéer?

(Även om jag vill ha en egen hund så vill jag ju fortfarande kunna passa dem andra hundarna)

Wings2Fly
0

Puttar för kvällen

scth
0

vill du skaffa en valp ? Eller menar du en omplacering från uppfödaren?

Tycker inte som att det låter som en så bra ide att ta med hundarna till uppfödaren och "testa" om de funkar med en valp. Jag skulle ta hem hunden och gillar inte daghundarna den är de de som ryker.

Däremot förstod jag inte ditt problem med passxning, om du redan är extramatte åt två hundar har du väll tid? Annars får du kanske själv skaffa en dagmatte. Men se till att nån i familjen kan vara hemma med hunden i början iaf, skulle inte lämmna bort min hund till dagmatte vid 3-4 månader som jag vet att många gör.

[Forest]
0

Är daghundarna redan lite "oeniga" så skulle inte jag ta in en ny hund i bilden. Det kan förvärra det hela ännu mer. Valpar brukar andra hundar gilla annars o det med ta med hundarna för träffa valpen man är lite intresserad av är bra. Men jag hade någ tagit tag i det problemet man redan har innan man skaffar en ny ändå. Måste du vara dagmatte till 2+1 hund antar det är 2 hundar från samma hem o en 3e som är ibland är från annat hem=kommer i kant med nån av de andra? ?

Wings2Fly
0

Har inte tid att skriva så mycket nu eftersom jag är i skolan så jag förklarar allt när jag kommer hem. Men kan börja med att säga att dessa hundar jag är extra matte åt är som sagt från två olika hushåll, och jag passar dem någon helg då och då och ibland på lov.

Wings2Fly
0

Så, nu har jag tid att svara. Kan förklara mitt inlägg ovan också.

Alltså, jag brukar under vissa helger och lov passa ett par hundar. Två stycken har samma ägare och den tredje har en annan ägare. Den tredje har inte träffat dem andra två, men jag tror nog att dem skulle kunna komma överens. Men nu kommer jag inte att passa alla samtidigt.

Angående frågan om vi skulle köpa valp eller vuxen så har jag tänkt över saken lite under dagen och kommit fram till att det passar oss bäst att ta en vuxen hund. Även om jag är lite skeptisk till sånt när man inte vet vad hunden varit med om tidigare, men det går ju i viss mån att kolla. Skulle man ta hand om en vuxen hund kanske det är enklare att ha den på prov???

Tror jag fått med allt nu…

Maja2
0

#5 Jag tror inte att man måste veta vad hunden varit med om tidigare. Hunden lever i nuet. Jag har två hundar, den ena en 4-årig tik från portugal, gatuhund, den andra, en två-årig gatuhund från spanien. Jag har ingen aning om vad de varit med om, men det fungerar alldeles ypperligt. Från dag ett har de förstått att de ingår i min flock nu. Inga problem att ha dem lösa ute ens. De sticker aldrig. Det handlar nog mest om hur du är som ägare och hur du beter dig.

Vilken ras är du ute efter? :)

Wings2Fly
0

#6 Självklart går det bra att inte veta om vad som hänt hunden. Men skulle den visa sig ha något konstigt beteende kan det ju bli svårare att lösa det om man inte vet vad som orsakat det. Nu säger jag ju inte att det är omöjligt däremot. ^^

Har tänkt på lite olika raser men är väldigt intresserad av pudel(toy-mellan)