Det ät lite tråkigt....
Hejsan! Är första gången här.. :D
Men iaf, jag har ingen hund, och det är jättetråkigt! Jag har aldrig haft en hund, min pappa har astma och är allergisk, och vi har ingen som kan ha hunden på dagen, och hunddagis e ju ganska dyrt.
Men finns det en bra hundras som är allergivänlig och som är en bra familje hund?
Det är min högsta önskan att få en hund, men vill såklart att min pappa ska må bra.
// ZaraLouise. :)
Never say never!

Det finns en hel del raser som en del allergiker kan tåla, men det är väldigt olika, det finns tex allergiker som tål vissa lockiga hundar, andra tål strävhåriga, andra långhåriga och en del tål korthåriga, sedan finns det även allergiker som inte tål några hundar alls.
Enda sättet att få reda på vilka han tål och inte är att hälsa på hos folk som har just de raserna (tex hos uppfödare)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min mamma är pälsallergisk och har astma, men så har vi en Pudel och det går jättebra med hnom, hon har honom i sängen på natten o så men känner inte av något :) o så är dom sjukt bra familjehundar, men om ni inte har tid på dagarna är de bara tråkigt för hunden att va ensam varje dag tills du kommer fårn skolan .. :/
bichon frise är ju en ras som är känd för att vara "allergivänlig". bichon havanais bruar oxå gå bra.
men som #1 skriver, det bäste är att din pappa träffar olika raser för att själv se vilken som passar honom om det finns nån :)
Det är så olika.
Morsan lider av samma sak, men tål min lilla blandras (okänd härkomst) men har svårt för min hane (retriviermix)

hej
min pappa är pälsallergisk, men vi har en shih tzu och det fungerar utmärkt! Kan tilläga att den här rasen är underbar! hon skäller aldrig, gnäller aldrig, behöver inte speciellt mycket motion (men tackar heller inte nej till en långprommenad), hon är vääldigt lättlärd.
mvh Nathalie och Kiwi!
Tråkigt att du inte kan ha hund. Men det kanske finns något hund dagis som behöver lite hjälp eller någon granne. Du kan kanske gå någon kurs om hundar och hjälpa till på utställningar och så vidare
Min vän och hennes pappa är allergiska mot djur men de har en fransk bulldog, vilket går jättebra.
Oj… det där är jättesvårt. Kanske kan du skaffa hund senare i livet? Det är inte mycket tröst just nu, det förstår jag… men ibland måste man vänta. Kanske finns det hundar du får umgås med/träna i närheten?
Vad säger dina föräldrar? Är de hundintresserade överhuvudtaget?
Min pappa hade svår astma + allergi mot mycket, vi hade en mellan Pudel o det gick kanon. Även har min son astma och vi har Pudel samt en blandras sofits-imaal. Nu får jag bada hunden oftare eftersom hon itne helt är den typen av hår vi hoppades på (omplaceringshund) men iaf våran son tål henne med.
Pudel är en ras jag kan varmt rek att man testar då helt ta med din pappa till en uppfödare där dom endast har Pudel o inte andra djur lr raser. För att få en mer koll på vad din pappa tål.
Har även en syster som är astmatiker + pälsallergiker hon har en kines CCD går även jätte bra där samt att hon tål våran Pudel valp. Våran äldre hund känner hon av.
Men två raser nr 1 Pudel nr 2 Kines det är vad jag ahr erfarenhet av att många i min släkt tål :) dessutom trevliga hundar om man gillar hundar med fart :)
Finns aven allergi shampo till hudnar som gor att de faller av all pals som det skall falla av pa en gang och sedan faller dom inte forrens de skall byta till sommar/vinter pals.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Men du skriver ju att ni inte har någon som kan ta hunden på dagarna och att hunddagis är för dyrt. Hur löser ni det då?
Visst finns det raser som allergiker kan tåla. Men det är väldigt individuellt! Det går inte att säga att din pappa kommer tåla ex nakenhund för det är ingen som vet. Efter som han har astma så hade jag börjat att kolla om han tål dom nakna hundarna då dom inte "dammar" så mycket som en pälsad hund kan göra.