Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1080 ggr
Nikoliina
0

problem hund?

om man har en hund som alltid skäller på folk så fort dom går förbi. vad gör man då? jo man säger ju till.. men slutar den? nej. till frågan HUR får man hunden sluta skälla på folk? Gråter

AgnetaK
0

Risken finns att du när du "säger till" din hund att hunden uppfattar det som att ni skäller på människan ni möter tillsammans. Det kan också bli så att så fort hunden ser en annan människa så vet den att du kommer att på ett eller annat sätt bli arg och sträng (?) och då laddar hunden upp sig och börjar skälla eftersom den vet att "möter vi människor, då blir det jobbigt, då brukar vi vara arga".

Jag är dålig på handfasta råd i såna här lägen, men på denna sida www.immi.nu finns det en del råd samlade, hoppas du hittar något där (tyvärr kommer jag själv inte in på den sidan just nu). Det borde handla om att göra mötena positiva och avslappnade, kanske räcker det med att du låter glad och håller en jättegod godis i handen, kanske behöver du hjälp med att träna bort det.

Har du testat klickerträning på din hund? Där har du ju många möjligheter också.

Wikstr_m
0

Ha med dig godis till hunden och försök locka den till annat när den börjar. Beröm sedan med godis och försök så hunden på andra tankar.

Lotta
0

#2 precis så har jag gjort med min gaphals fast då har det varit andra hundar Skrattande

Pomperipossa
0

Få hunden att tänka på annat om det är så att den skäller när ni är på promenad. Om den skäller för att nån går förbi huset så kan du låta nån gå fram och tillbaka tills hunden lessnar…Funkar skitbra.

kerstinjoh
0

Min Alfons har förvandlats från en totalt skogstokig hund till en ganska normal jycke. Men vi undviker vissa situationer.

Jag har slitit, svurit, prövat "allt, IMMI-instruktör o.s.v.

Men det som har gett bäst resultat är massor av godis i fickan, konsekvens, konsekvens, och ett stort tålamod! Och ännu mer tålamod!

Pomperipossa
0

Ja….Det gäller ju att inte ge sig i första taget..:)

Alex
0

Avled hunden, släng dig i diket och rulla runt (gärna med en leksak i handen) och visa att du är bannemig sjukt mycket roligare än den där andra jycken..;) Risken finns att du blir totalt idiotförklarad av dina grannar, men det kan det nog vara värt om det fnukar.. ;)

Förhoppningsvis ska det fungera.. Det gör det inte med min hund, gjorde inte ens när han var valp..Fundersam Så nu försöker jag undvika hundmöten så mycket som möjligt, i alla fall när det är såna hundar han inte känner. Och i de fall jag inte kan undvika det så har jag oftast sån tur att det är ett fält eller lite skog intill vägen så jag kan gå en bra bit åt sidan och hitta på nåt annat med honom.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
0

Oj, missade att det var människor och inte hundar, men bara byt ut ordet hundar i min text till människor så ska det nog funka. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lotta
0

*ASG*

lena1
0

Hahaha den var bra Alex, och jag håller med spela pajas så hunden tittar mer på dig än på något annat ;-), fixa ett gott godis också, själv kokar jag egen lever då hunden har sina hyss perioder, funkar perfekt ;-).

TinaH
0

# 5

ger du godiset ti dig själv kerstin, när du är konsikvent?? *mohihihi*

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Lotta
0

*ASG* Nu är Tina tillbaka Skrattande

Malin-A
0

ja Alfons får nog inget godis stackarn, kerstin äter upp allt själv.. =)

TinaH
0

Det är därför han är och förblir en TÖNTBULL!!

mohahaha

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

kerstinjoh
0

Tack för tipset Alex!

Sitter här lerig från topp till tå, två knäckta revben, söndriga glasögon, en borttappad sko, trasiga jeans och en polisanmälan om förargelseväckande beteende.

Om det fungerade?? 

Alfons knyckte godiset (Toblerone) ur fickan och sprang hem full av skam!

Lotta
0

Är du säker på att han är full av skam? Jag tror ju att han sitter och fnittrar åt dig…i smyg Skrattande