Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 3781 ggr
[MinRonja]
0

Tips på att få promenaden roligare.

Hej, jag behöver verkligen MYCKET tips på att få mina promenader med hundarna roligare. Bara för att det är så tråkigt blir det inga värsting promenader. Jag vill gå i 2 timmar typ och samtidigt ha mycket kul med aktiva hundarna… (jag måste bara säga att jag är rädd för vildsvin & såna finns det gått om här så kommer isf gå (eftersom ingen i min familj orkar gå med mig på promenader med familjens hundar) på astfalt, bredvid vägar, eller vid något annat fint ställe.

Vill verkligen få tips eftersom jag sitter och tänker "shit nu måste hundarna ut, tråkigt…" jag vill tänkte "nu ska jag ut med hundarna!" och vara glad, nästan så att man vill vara ute med dem heeela dagen. Inga tips är dumma :)

Maja2
0

Använd naturen, låt hundarna hoppa, klättra, balansera mm. Träna framför/bakom, göm godisbitar. Varför kan ingen i familjen följa dig om det är familjens hundar förresten? Hur många hundar har ni?

Vad aktiveras hundarna med, förutom promenaderna?

[MinRonja]
0

Vet inte, dem vill bara inte.

2 st, jag kör klickerträning med båda två, plus bus utanför mitt hus.

TacoBelle
0

1. Mitt bästa tips är att hitta någon i din närhet som också har hund och gå på promenader tillsammans. Det är trevligt att ha någon annan med hundintresse att prata med och hundarna kan leka. Känner du ingen så sätt upp en annons i affären eller annonsera på blocket och hundforum.

2. Annars är det kul att byta miljö och göra olika saker med hundarna. Åk till stranden, skogen, en åker på landet där de kan springa lösa, in till stan och kika i skyltfönster osv.

3. Har du inte någon brukshundsklubb i närheten? Gå med i klubben, träna lite agility, gå en kurs. Många klubbar har öppet hus någon kväll i veckan där man kan träffa andra med hund, fika och få tips från tränare mm.

4. Ladda in bra musik i mp3-spelaren eller prata i telefon med någon kompis på promenaden. Ta med en matsäck och ha picknick.

5. Cykla med hundarna.

tsset
0

Promenader ska vara roliga ja, och för min del så handlar allt om att alltid ha kul MED min/-a hund/-ar. Oavsett vart vi går så ska vi ha KUL, vi ska göra saker och ting tillsammans och jag som förare ska vara såååå rolig och positiv för hundarna att de inte vill göra något annat hellre än att vara med matte.

Promenader är perfekta tillfällen för lek och träning, vart vi än går ska vi när som kunna starta en lek av något slag eller träna något moment. Dra lite skrot eller en pulka, hoppa upp på stora stenar, leka kurragömma, gå på nya stigar och vägar och se vart vi hamnar, träna fotgående, följa ett spår…

Jag har väl egentligen två typer av att gå ut - antingen rastning och då är det bara kissa och bajsa en kortis eller "promenad" då vi ska ut och HA KUL.

Gå ut en sväng med målet att ha riktigt kul snarare än att "de måste ut". Kissa och bajsa och LEK sen. Släng godis på marken, ha dragkamp… vad som!

Något som kan hjälpa är ju att träna samtidigt om man tycker det är kul. Se hur många olika föremål du kan få dem att gå runt eller hur många bänkar ni kan hitta att hoppa upp på eller liknande.

Maja2
0

#3. Punkt 4 förstår jag inte riktigt. Vad har du DÅ för roligt tillsammans med din hund?

TacoBelle
0

#5 Vad är det du inte förstår? 

Det är ju DU som tycker att promenaderna är tråkiga. Hundarna måste ju ut och då kanske du tycker det är trevligare att göra så någon gång?

[MinRonja]
0

Tack för tipsen, ska testa det där med leka lekar, träna balans & spår. Ska be min kompis ta med sin hund, men ingen av henne hundar är lekfulla. Min ena hund Ronja älskar deras största hund, men deras minsta hund biter min hund, morrar och attackerar henne såfort hon kommer i närheten då tar dom upp henne och säger "det är ingen fara, gumman"

#6 det var inte jag som skrev nr 5, ser lite så ut när jag läser din kommentar ^^

TacoBelle
0

#7 Oj, förlåt! Jag läste lite hastigt och slarvigt. Skäms

[MinRonja]
0

#8 hehe lungt :)

Vattnadal
0

#7 Det är vanligt att små hundar uppför sig så, för att de stora ska komma ihåg att de är små, och kan skadas om de stora glömmer bort sig i leken.

Om de stora hundarna accepterar det och låter henna vara så kanske de inte behöver lyfta upp henne. Ni kanske kan ha de stora hundarna kopplade när hon är med, så slipper hon uppföra sig så, och lämna henne hemma när de stora ska få busa, eller helt enkelt ha henne kopplad och hjälpa henne att köra bort de stora, så hon slipper "uppfostra" dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter