Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2589 ggr
[Linsenhejhej]
0

Gör ifrån sig inomhus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För två veckor sedan köpte min syster en shetland sheepdog. Det är en tik som heter Moa och hon har nyss fyllt ett år.

Hon har bott hos en fodervärd i princip hela sitt liv. Där sprang hon lös på landet.
Vi bor i en lägenhet. Moa gör inte ifrån sig utomhus om hon är kopplad. Om man släpper henne lös, går hon på toa. Problemet är att hon inte alltid kommer när man ropar på henne, så vi har inte möjlighet att låta henne springa lös på ställen där hon också får göra ifrån sig.

Varje morgon hittar vi kiss och bajs någonstans i lägenheten. Vi går ut med Moa kanske fyra eller fem gånger om dagen, men hon vägrar att gå på toa!
Hon gör det inomhus på natten i stället.

Hur ska vi göra för att lära henne att göra ifrån sig även när hon är kopplad?

vilsenkattunge
0

Jag är ju ingen expert eller liknande. Jag kan bara säga vad jag skulle göra om det var min hund.

Med inkallningen gäller det bara att se till att ni alltid är roligast för henne. En hund gör aldrig något som den inte tjänar på själv, kan låta lite konstigt men det är sant. Om hon inte kommer, ha en leksak hon tycker är kul, godis eller liknande. Ni kan även springa åt andra hållet tjoa och vara roliga, beröm så så fort hon är påväg åt erat håll. När hon väl är framme, håll aldrig fast henne - se till att hon kommer hela vägen fram. Beröm sen!

Problemet att hon gör ifrån sig inomhus är ju en aning svårare. Kanske kan man ha kopplet på men låta det hänga, alltså att man inte håller i det. Man berömmer när hon t.ex. kissar och har kopplet på sig, så kan man stegvis komma närmre till att hålla i kopplet. Ni kanske ska börja med som man gör med valpar? Ta ut efter att dem sovit, ätit eller busat. Men se alltid till att ta ut hunden direkt efter att den skulle gjort i från sig inomhus! Tillslut brukar hunden koppla ihop det.

Hoppas att det var till någon hjälp :) .

[Linsenhejhej]
0

#1: Tack så mycket för dina fantastiska tips! Skrattande

vilsenkattunge
0

Bara glad att få hjälpa till! Lycka till nu! :D

[Forest]
0

Hon är inte runt löptiden? För det är inte ovanligt att de gör behoven inne då. Men jag har en omplaceringshund o tik så jag kan berätta hur jag fick göra. Jag skaffa en spårlina och gick samma promenader dagligen eftersom jag ville skapa en tryggmijlö för henne ute. Allså visste hon vart promenaden bar av och hur den såg ut, och detta gjorde att våran hund kune koppla av o våga rasta av sig ute. Bor din syster i lägenhet? Tänk på att det är mycket stora förändringar från landet till aktivt område där många bor + andra hundar.

Jag gick föresten samma promenad 1 mån trist men hon såg ju tryggheten sen vart det ytligare en till o byta av med sen öka på :) Det kan ta upp till 1 år innan hundar har landat i nya hemet så stressa inte.

Solo-amici
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade också problem med att min hund gjorde ifrån sig på nätterna därför skapade jag RUTINER. Ut med hunden en gång morgon, lunch, middag och kväll.

På natten hade jag henne kopplad bredvid sängen, för hundar vill ju inte skita där de sover, eller hur ?

Nu är hon rumsren. Tog en månad innan hon förstod, men nu kan hon vara lös på natten.