Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2228 ggr
Rafflan
0

Bära?

Min hund gillar att bära saker i munen när vi är ute å går, mest pinnar eller äpplen, eller löv brukar han bära och han verkar liksom stolt när han gör det. Så fundera på att ge honom en klöver väska så han får bära eftersom han verkar gilla det.

Tror ni det kan få samma effekt?

tsset
0

Både ja och nej. Det är ju stor skillnad på att bära något på ryggen och i munnen men man vet ju aldrig om han gillar och blir stolt av det också.

Annars - att bära en vante, nycklar, telefon, tidning osv kan vara riktigt bra att lära hunden och det känns för mig säkrare än att hunden väljer vad som ute… Att göra det till en lek kan vara både roligt och nyttigt, antingen slänger du ut lite saker som doftar dig och låter honom söka upp och bära till dig vilket är perfekt nosaktivering, eller så tappar du då och då saker när du går och ber hunden leta upp det och komma med det till dig. En kombination är inte helt fel det heller.

Det här har man stor nytta av den dagen man tappar något viktigt i skogen, jag är expert på att tappa min mobil och jag vet inte hur många gånger hundarna räddat mig, för den är ju alltid på ljudlöst då… antingen genom att be hunden söka av området vi gått i om jag kommer på det först eller att hunden kommit med det jag tappat till mig. Typ vantar, ramlar alltid ur fickan av någon anledning ;)

Rafflan
0

#1 har ju provar att han ska bära leksak, problemet är att han släpper det å när jag ska ta upp det ska han ha det igen, sen 5 meter senare släpper han det, jag ska ta upp det å då ska ha han det igen, och sen håller han på så. och tar jag det utan att ge honom det går han bara och kollar på mig hela tiden och kan inte focusera på att kissa. När han tar sake i naturen får han ju släppa dem lite var han vill ;)

Jag går dock sällan i skogen så har svårt att träna så ;)

[Forest]
0

Jag har 2 olika bärsaker en vante o en liten leksak som min bär på och jag tycker hon med verkar väldigt stolt :)

1 svara bra :)