Svärmorsproblem=Hundproblem
För snart 3 veckor sedan kom Molly in i vårat liv. Molly tillhör lixsom hela familjen, då den består av mig, min sambo, hans mamma och hans pappa. Familjen har tidigare ägt en Golden retrive som gick bort i februari vid 13 års ålder. Saknade efter en ny hund skaffade de en Pappilon/tibetansk Spaniel.
Jag har aldrig haft valp, (tills nu) eller knappt umgåtts med någon men efter att ha läst många böcker om valpträning efter att vi skaffade henner. Jag är väldigt mån om att hon inte ska bitas, dra i kopplet eller matas vid borde av onyttigheter. Tyvärr håller inte alla med mig på den fronten.
Hon matas vid bordet (tigger endel nu) får för mycket mat, för lite motion ( om inte jag går långrundor med henne) och är inte rumsren än efter 3 veckor och hon är 15 veckor.
För dem alltså speciellt svärmor är hon en liten bebis. Hon sover med svärmor i sängen alla nätter sen hon kom hit. Gnäller som en idiot bara svärmor går ut utanför dörren och röker.
Idag hade vi besök, två kompisar till min svåger. Båda hälsade på henne, hon var glad. Sen skulle ena kille ta bort sin väska och plocka upp henne i knäet, hon skrek, som en gris ,sprang iväg, hon skrek precis som om han hade klivit på henne, vilket han inte gjorde. Sen sprang hon under stolen, morrade, fnyste. Hon blev rädd för honom.
Svärmor hade precis gått ut för att röka och när hon kom in och jag berättade vad som hänt, tog hon upp henne i famnen och ömkade * åhh stackare, stackars lilla hund, med bebisröst*
Gah blir trött på detta ömkande. Bara för att hunden är liten ska man (enligt mig) inte plocka upp den så fort det händer något -.-
Vad tycker ni?
Vad ska man göra?
Hej, en valp ska inte motioneras med långrundor, den behöver växa i lugn och ro, en så liten hund som ni har kan ni börja med längre rundor när hunden är närmare året. Tills dess kan du istället socialträna valpen ordentligt, ta med henne till alla möjliga miljöer, träffa olika personer etc. Låt henne inte fysiskt anstränga sig för mycket men ta med henne. Är hon liten kan hon vara i famnen när hon blir trött. Detta ger henne massor av självförtroende, om du inte ömkar men inte heller skrämmer henne, utan uppmuntrar henne till att tex gå på metalltrappan och hon får en bit godis, blir hon rädd i en miljö bara sätt dig ner och ha henne mellan dina ben och håll bara henne lätt kvar tills hon är lugn, upprepa i nästa nya miljö.
Blir hon överviktig ska hon ändå inte motioneras mer eftersom hon växer men du måste förklara hur viktigt det är att hon inte är överviktig. Ge ett bra valpfoder och ställ fram skålar på hög höjd och på köksbordet med bra light godis då får hon i sig färre kalorier men de som inte kan låta bli att ge henne godis kan ge henne. En valp behöver också sova mycket och få vila men i övrigt kan du leka och vara aktiv med henne. Lär henne små trix vilket också ökar hennes självförtroende. Till sist om du märker att hon även får socker t ex bullar, kakor är det extra viktigt med tandborstningen även om den ska göras ändå, se till att du borstar hennes tänder varje dag tills den som är ansvarig gör det. Lär hon sig det nu och det blir en lugn och bra rutin varje dag så är det inget konstigt resten av hennes liv.
Lycka till!
Okey men inte heller bara rastas på baksidan som svärmor ibland gör för att hon ska göra ifrån sig.
Alltså kort många promenader.
Har berömt henne med att gå i trppan hemma och nu kan hon göra det utan problem, men gav inte godis då.
Vill inte ge godis varenda gång, eftersom att jag sk inte kopplas som en godisautomat.
Tack för svaren :)

Får man se bild? En valp kan ju vara valpknubbig…
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta