Aggressiv schäfer - hur går man till väga?
Ni kanske läste mitt inlägg i "skall kamphundar förbjudas???".
Schäfern som jag talar om, är nu närmare 10 år. Som valp var han tydligen instängd i ett rum med endast en stol i, det är iaf vad som sägs här. Han har nu x antal anmälningar, koppeltvång och munkorgstvång. Munkorg har han inte, och ägarna tror att koppeltvång menas att hunden kan gå och släpa kopplet efter sig.
Hundar ska då tas av polisen vid 3 anmälningar - och det hade dom för länge sedan, men inte fan gör dom något. Så hur ska man nu gå till väga?
Ifall schäfern attackerar mig och min hund, vad får jag då göra?
Antagligen skulle min hund stå och tokskälla, och fly för livet om han närmade sig henne. Men får jag sparka honom i självförsvar?
Och måste man göra för att polisen ska ta honom?
Det bästa du kan göra är att ringa till polisen och kontrollera vad du kan/får göra om det värsta skulle inträffa.

Du får i praktiken kicka jycken i skallen så den tuppar av… Du får använda våld (nödvärn) om du känner dig hotad( gäller mot både folk och fä), men du får inte använda övervåld (dvs misshandla svårt eller slå ihjäl)…..
Där är gränsen tyvärr hårfin.
Vad är "övervåld"? Tyvärr en tolkningsfråga.

Du skall använda så mycket våld som krävs för att avvärja hotet….. Du kan klappa till rejält en gång så nån tuppar av men inte sparka när dom ligger…..
Tror som Kerstin, ring och fråga om du är osäker. Det kanske kan få de att inse hur allvarligt det är också, om du har tur. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tack för snabba svar. :)
Ja, då är det bara att leta nummer, alternativt att jag tvingar far att ringa. Gillar inte att prata i telefon med främlingar, eh. ^^

Om jag vorde Du skulle jag inhandla pepparspray och ha med mig när jag riskerar att möta denna schäfer.
Det fungerar garanterat på alla hundar. Har själv en burk i fickan när jag riskerar att möta mina föräldrars rottisar. Det är till att välja, antingen använda sprayen eller mina hundars liv i ett möte med dem då ägaren inte orkar hålla. Enkelt val! 

Oj, vilket skrivfel jag gjorde ovan. Det är alltså inte mina föräldras rottisar, utan deras grannars rottisar!!
Kan man inte längre redigera sina inlägg?
Jag har då lyckats med det…brukar ju stå hantera på inlägget ;)
Men var inhandlar man sånt? 
Hadu varit riktigt illa om du varit tvungen att använda pepparsprayen på dina föräldrars hund.. 
peppar spray fungerade inte på den ilskna pittbullen i malmö igår :S

Jag blir ju så fly förbannad när det gäller sånt att jag skulle nog inte tänkt mig för utan gått i närkamp med honom istället……

#11 Den jag har fäller björnar. 

#9 Jo, jag vet. Men det gör inte det längre. Kan väl inte bara vara min som krånglar?
Fast så bör man kanske tala om att det är olagligt att inneha pepparspray i Sverige..;) Men sen så får man väl väga för och nackdelar med att ha eller inte ha det. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#15 Ja, det är olagligt. Men fördelarna väger tyngst.