Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3571 ggr
Busangardens
0

Beröm vid anfall!

Var ute och joggade med min hund precis och på vägen hem igen blir vi mötta av en vuxen tjej på cykel med en cocker spaniel springandes bredvid. Spanieln, i ögonblicket den såg min hund, gjorde utfall och skällde som en galning. Den hunden gick då också på höger sida av sin ägare så cykeln var mellan min hund och den. Ägaren fortsatte bara cykla medan den ställde sig på baktassarna och hoppa nästan in i hjulet, allt för att få tag på min hund. Ägarens reaktion till hunden var kommandot "duktig".

Min hund som vanligt svarade upp men för mig räcker ett "nej" så blir han tyst.

Spanieln fotsatte skälla när vi hade passerat och ägaren fortsatte ge beröm medan min hund bara fortsatte med sitt nosande.

Jag trodde allvarligt inte att sådana hundägare fanns som ger sin hund beröm när den går till atack mot en annan hund.Obestämd

Cazzos
0

Det som hon gjorde kallas dålig diciplin.

Hundar (inte ALLA raser) har ju starka bakben och halsmuskler så den där spanieln kan, tro det eller ej, få ägaren att "tappa" kopplet och då kan vadsomhelst hända.

Om den andra hunden blir extremt aggressiv under ett sådant tillfälle så KAN det möjligtvis hända.

Din hund verkar dock väldigt diciplinerad och lydig och inte skäller tillbaka på andra hundar! Skrattande

Sånt gillar jag.

ingann
0

Kanske spanieln brukade bete sig värre och hon försökte lugna den genom att berömma?

Bara en tanke för min lyssnar mer på beröm än på korrigering.. När min går riktigt upp i varv så är det enda som lugnar honom att säja "duktig kille, kom här då" med fjantig röst.. Genom det glömmer han vad han höll på med för matte är helt plötsigt rolig och glad…

På det sättet fick jag min att sluta skälla på brevbäraren;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Maja2
0

Kan ju åxå va så att hon sa "duktig" i det ögonblick hunden kom ner med alla fyra på marken, eller gav ögonkontakt.

Busangardens
0

#1 Min hund har sina olater han med och kan göra utfall dock inte mot alla hundar utan främst de raser han ogillar/är rädd för men jag kan enkelt säga "nej" eller "tyst" så låter han bli. Ibland sätter han sig ner självmant också när hunden ska passera honom och håller ögonen på mig dock darrar han då. Detta är för att han har blivit anfallen och rejält biten av hundar som varit precis som denna spaniel, innan dess var han inte sådan utan ignorerade varrenda hund. Vi arbetar på hans självförtroende varje dag.

Så var däremot inte fallet nu utan när han såg spanieln på långt avstånd så vifta min på svansen och titta på mig. När spanieln sedan gjorde utfall i ett ögonblick och gläffste efter honom så svara han upp med ett dovt skall följt av ett yl, det var då jag sa "nej". han blev tyst och gick iväg och nosa på gräset medan spanieln intensivt försökte ge sig på honom med alla medel.

#3 Det var det hon inte fick. Hunden ställde sig på baktassarna och försökte hoppa mot min medan hon fortsatte cykla så hon fick hela tiden hålla kopplet spänt och armen bakåt för att hunden inte skulle hoppa framför hjulet medan hon också sa "duktig,duktig". Så hon berömde alltså hunden för sitt beteende.

tsset
0

Vilket faktiskt kan vara det bästa man kan göra, OM man går på att försöka förändra känslan hos hunden, vad hunden förknippar med det den ser. Möjligen upplevde hunden "duktig" som lugnande, ordet i sig har ju ingen som helst betydelse för hunden förrän ägaren kopplar det med något. "duktig" kan ha betytt lugn, bra, nej eller vad som.

Det är fullt möjligt att förändra känslan som hunden förknippar med något utan att för den sakens skull belöna något beteende. Bästa sättet att få hundar som gör utfall vid möten att tycka om möten anser jag vara att faktiskt ge dem allt roligt i världen när de ser en mötande hund och det oavsett vad hunden gör.

Så ja, jag är väl en av dem som "belönar" hunden när den gör ett utfall, som det säkert ser ut som från andra sidan vägen. Men det ger, rätt gjort, en hund som blir överlycklig av hundar och förändrar hela sitt kroppsspråk och uppträdande och är fokuserad på sin ägare på bara nån vecka. Och hellre en glad hund i kopplet än en osäker/rädd/arg.

[Hilo]
0

Kan ju bara vara så att ägaren sa det fär att hunden ändå sprang med, även fast den stod på bakbenen m.m.

Använder inte duktig själv som beröm..
Men det kan ju vara av olika anledningar.. tsset skriver bra

Busangardens
0

#5 Möjligen men spanieln blev bara med exhalterad av att höra ordet duktig. Den höll på att fälla sin matte flera gånger specielt när vi hade passerat för då skulle den allt vända.

Det är ju svårt för er att veta hurdan hunden var men jag kan säga att hade jag gott dit med handen hade jag blivit av med den i det läget var hunden. Den gläffste, visa tänder, hade stående ragg, skällde och bet efter min. Käkarna på hunden lät "klick, klick" så jag vill inte hålla med om att ägaren gjorde rätt i att berömma.

ingann
0

#4 Det är hur du uppfattar och tolkar situationen.. Jag säjer inte att din tolkning är fel, men du vet heller inte om den är rätt… Vet du att spanieln skulle gett sig på din hund om den lyckats komma lös? Den kanske bara är tuff på avstånd, som många hundar är, och aldrig skulle våga sig nära…

Eller så kanske spanieln också bara uppför sig så mot vissa raser den inte gillar och din tillhör de raserna?

Tjejen kanske var ute just för att träna sin hund och då använde positivitet för att lära hunden att ignorera..  Om det var fallet så måste hon vara ute bland folk för att kunna träna sin hund..  Du har väl också tränat på att få din att lyssna på dig vid hundmöten?

Jag hade nog reagerat som dig med ilska/rädsla först men sen hade jag nog börjat tänka på alternativ till beteendet… I det här fallet skulle jag gissa att hon gav berömmet för att få hunden fortsätta framåt och tappa fokus på er…

Jag måste faktiskt hålla med tsset om att "beröm" kan vara det bästa sättet att lära sin hund av med olater..

/Ingalill

Busangardens
0

#8 Nej jag vet inte om den gett sig på min hund men jag vet andra som blivit utsatta av den hunden bla två labradorer som den gav sig på och två dvärgpudlar vår granne äger som den gav sig på när de låg på sin tomt dvs Spanieln var lös och anföll när den såg pudlarna och rejält slagsmål blev det. Så jag ser inte bara beröm som fel utan också faktumet att den hunden emellanåt är lös och man aldrig vet när eller var den kommer mot en när man går ute.

ingann
0

#7 Oj, jag måste säja att du har väldigt bra syn och hörsel! Vill du dela med dig lite?

Att kunna se både tänder, bitrörelser och ragg , höra gläfs och klickande från käkarna och mattens beröm medan de möter er cyklandes med hunden på andra sidan cykeln samtidigt som du går och ser hur din egen hund gör…

Jag är riktigt imponerad! Jag skulle aldrig någonsin klara det…

/Ingalill

[Hilo]
0

#8 Som min hane.. I kopplet kan det vara ett himla liv.. Men släpper man det så blir det snabbt inte lika kul längre…

tsset
0

#7 Har tränat på så sätt med hundar som gjort rena utfall - ragg, skall,  hugg, visande av tänder med framdragna mungipor och kast mot andra hundar. Trots dessa beteenden fick den godis och beröm så fort en annan hund dök upp och det hela tiden genom utfallen.
Två veckor senare viftar den rejält på svansen och halva kroppen, ingen ragg, glad i sinnet och med all fokus på föraren. En tid senare kan den låta andra hundar passera nääära och hon är fortfarande glad och med sin förare hela vägen. Från att inte kunna möta hundar alltså till att kunna träna och gå och vara med vilka andra hundar som helst.

Är hunden rädd eller arg på mötande så tjänar man inget på att själv bli "arg" på sin hund, istället kan man lyckas trycka ned alla varningar hunden gett mötande, som att morra, och sen smäller det direkt när ägaren blir för övermodig och låter hunden hälsa då ägaren tror att hunden inte är arg längre… den morrade ju inte…

Det är viktigt att göra skillnad i beröm och ren association. Beröm kommer efter ett beteende (och går fram till hunden och ökar beteendet) och associationen sker samtidigt mellan två ting tills det ena framkallar tanken och känslorna kring det andra.

ingann
0

#9 Det måste  ha varit väldigt diciplinerade hundar den gett sig på om inte 2 labbar svarar upp eller 2 pudlar heller gör det..  Annars så brukar de som är 2 gå ihop och svara upp mot en ensam hund..

Och visste du innan hur den mötande hunden var så tycker jag att du vore skyldig din hund att vika av och undvika mötet…  Det är lättare att undvika ett möte gåendes än cyklandes…

/Ingalill

Busangardens
0

#10 Vilken ton du fick då, taggarna utåt direkt. Fungerar tyvärr inte på mig så du kan lugna ner den tonen och disskutera civiliserat. Men om du så gärna vill veta så var hon och jag de enda där, rejält upplyst och noll traffik, traffik här är inte något man ser varje dag. Och det är inte så svårt att se en hunds kroppsspråk och höra hunden betyder inte att jag har örnhörsel, vem som helst hade hört hunde gläfsa, klicka med tänder osv jag stod ju bara med 50 cm mellanrum mellan cykeln och mig.

ingann
0

#11 min är också tuff i kopplet men släpper man det så går han bakom benen på mig istället;)

/Ingalill

Busangardens
0

#13 Hur skulle jag kunna veta att det var just den spanieln, det är inte direkt den enda spaniel i området (finns två till). Så jag vet inte iktigt hur du resonerar där.

ingann
0

#14 Nu tolkar du igen…  Läs istället vad det står och lägg inte in några egna värderingar i texten.. Det är menat precis som det står. Jag ÄR imponerad av det för jag hade aldrig klarat det hur upplyst det än var.

Hörde du inte nåt flämtande ljud då? Det borde du gjort om hunden hoppade på bakbenen i sträckt koppel då den får det svårt att andas då..

Men det var oansvarigt av dig att stå där med din hund på bara 50 cm avstånd från en hund du vet är agressiv när din hund har blivit attackerad och skadad av andra hundar tidigare…  Jag skulle aldrig utsätta min hund för ett sånt möte ens om han aldrig blivit attackerad innan… För mig räcker det att veta om en hund är agressiv för att undvika den oavsett om jag måste hoppa in i buskar eller ner i ett dike för att undvika mötet..

/Ingalill

ingann
0

#16 Du vet ju att just den spanieln attackerat labbar och pudlar.. Då vet du väl att det var den? Eller är de andra 2 i området identiskt lika? Isf kan du ju inte påstå att det är just den som attackerat de andra hundarna heller…

Så mitt resonemang baserar sig på ren och skär logik..

/Ingalill

Busangardens
0

#17 Vad ville du jag skulle göra. Gå ut på bilvägen bredvid med min hund? Nej tack, den risken tar jag inte. Och som jag sa innan så visste jag inte att det var just den spanieln som var aggressiv sen stod jag också stilla för att, som jag nämnt, min hund nosade i gräset innan han ställde sig och pinka på den. han gav blanka tusan i den hunden efter att jag sagt "nej" till honom men du kanske missa att jag skrev det.

Busangardens
0

#18  Ja jag vet att grannens och labradorerna blivit attakerade av en spaniel för att ägaren berättat det men jag visst inte att det var just den spanieln förrän jag möte den. De andra två har jag aldrig sätt utan fått höra från grannar och labratorägaren att det finns två till men att de är hur snälla som helst.

ingann
0

#19 Ja, du skulle gått ut på bilvägen med din hund! Vad skulle du riskerat genom att göra det? Du skriver själv att det inte var någon trafik och att trafik inte är något ni ser varje dag där…

Jag har inte missat något du skrivit men det verkar du själv ha gjort?

/Ingalill

ingann
0

#20 du kan väl inte veta om de andra 2 skulle vara hur snälla som helst mot din hund även om de är det mot andra? Du skriver ju själv att din inte gillar alla raser/hundar så det kan väl gälla för dem med?

/Ingalill

Busangardens
0

#21 Varför skulle jag göra det när min hund ignorerade spanieln? Är det då inte lite onödigt för visst traffik är inte vanligt men man vet aldrig, förr eller senare kan det dyka upp en fartdåre för jag vet att det finns ungdomar i detta område som blåser upp sina bilar till max, ser dem inte ofta men det händer.

Busangardens
0

#22 Det vet jag när jag ser dem.

Hjälper det dig ifall jag säger att jag stötte på labradorägaren efter att vi varit med om spanieln och kommentaren jag fick av den var "nu vet du vilken spaniel det är" från den ägaren.

ingann
0

#23 Du skulle ha gjort det av omtanke av din egen hund…  Skulle det hunnit komma en bil under de sekunderna du undviker ett cykelmöte menar du?  Om du hör alla ljud hunden åstakommer bör du höra en bil långt innan den kommer så du hinner upp på trottoaren igen…

Om din hund ignorerade pudeln???, varför är du då så upprörd?   Om din var helt lugn och oberört kunde gå runt och nosa i gräset och dessutom kissa i godan ro (hur man nu hinner det under ett kort cykelmöte) så kan inte den andra hunden spanieln/pudeln varit så agressiv….

/Ingalill

Busangardens
0

#25 Var du där eller?
Jag skriver vad som hände men hur lätt är det att återfå situationen i skriftform sen har du ingen aning om hur min hund fungerar eller? Alla hundar är mig vetligen inte likadana.

Mischa
0

Vad är problemet? att hon inte "nejade" sin hund eller att som berömde sin hund för något du inte kunde se?

≧◔◡◔≦

Busangardens
0

Ok eftersom ni inte var där får jag väll köra på eran åsikt ändå fasst jag vet att hon berömde sin hund i fel tid och med faktumet att den huden anfaller andra hundar och hålls lösspringande. Så jag får väll mot mina principer säga "hon gjorde rätt" i att beröma sin hund (= stärka beteendet).

tsset
0

#28 Fast även där kan du inte vara säker. Var det verkligen beröm? Kan det ha varit ett "nej"? Uppfattade hunden berömmet? Vet hunden att duktig=beröm? Har beteendet ökat eller minskat och vilket beteende var det hon tajmade?

Eller var det "känslan" hon gick på? Gav hon positiva och lugnande ord i samband med att den såg en hund vilket kommer få hunden att koppla hundar=lugnt och positivt?

När en hund har "låst" sig i rädsla, ilska, stress eller aggressioner och liknande så hjälper tyvärr varken "nej" eller "duktig", det går inte att jobba med beteenden när en hund har låst sig i försvar/flykt, hunden räddar sig själv och har inte en tanke på vad som händer eller vad den gör exakt och uppfattar inte beröm eller fyande av något slag i det ögonblicket och vet inte alls vilket beteende den utförde. Det har liksom ingen betydelse när all kraft går åt till att försvara sig.

ingann
0

#26 jag behöver inte ha varit där för att förstå att din historia inte går ihop på ett enda plan..

En osäker/rädd hund som tidigare blivit illa biten skulle aldrig lugna sig så fort under ett cykelmöte med en riktigt agressiv hund så att den under tiden kan gå runt och nosa och kissa medan cykeln passerar.  Det finns inte en chans i världen!

Det är också omöjligt att se och höra allt som du gjorde på 50 cm avstånd under cykelns färd samtidigt som du ser åt andra hållet vad din egen hund gör. Troligtvis var du samtidigt uppjagad av situationen (den som inte reagerar i en sån situation är omänsklig)..

För att det ska gå ihop måste din hund vara mer eller mindre blind, döv och utan luktsinne (du skriver själv att du arbetar på självförtroende dagligen) och du måste ha ögon i nacken…

Och nej, det är inte elakhet det jag skriver utan en sammanfattning  av vad du skrivit.. Jag vet inte hur din hund reagerar men jag har träffat många hundar under mina 45 år (haft hund sen jag föddes och är uppväxt i kennel) som råkat ut för samma saker du säjer att din gjort och ingen har ens varit i närheten av att vara lika kolugna som din ens flera år efter attackerna..

/Ingalill

ingann
0

Efter att ha läst schäfertråden så blir jag ännu mer konfunderad…

ni flyttade till ett nytt område 2 veckor efter den 18/9 (vilket borde bli i början av denna månad) där alla grannar älskar din hund och ingen i grannskapet har egna hundar…

nu, inom 2 veckor, har det hunnit flytta dit 2 pudlar till grannen, 2 labradorer och 3 spaniels varav den ena har hunnit attackera de 4 förstnämnda?

och ingen reagerar mer än med "nu vet du vilken spaniel det är" när den gör utfall mot dig och din hund???

/Ingalill

Busangardens
0

#31 Ingen av grannarna i detta hus har hund heller men detta hus är inte det enda i området och området är stort. Schäfern bor i det andra området.

Vill du ha hela min livssituation eller är det de du är ute efter? Vad vet du om hur jag bor egentligen och hur detta område ser ut?

#32 Vet du överhuvudtaget hur långt vi kommit i träningen? Vet du vilka hundar min reagerar på utom schäfrar?

Innan du drar slutsatser vill jag påminna dig om att du bara vet hälften om hur jag bor, lever, hur min hund är osv och knappt äns det.

Och där jag mötte spanieln var inte inom området.

Jesus christ vilken "häxjakt" detta blivit, klarligen ska man inte disskutera här inne.

ingann
0

#32 som sagt.. jag utgår från vad DU skriver och inget annat.

"Vi lämnar nu området om 2 veckor för att bo i ett område där alla grannar älskar våran hund och ingen av dem har en egen hund så han blir den enda hunden i den grannbyggden bland en massa äldre som ger honom matrester."

Hmm.. hur kunde det bli så stort när man klistrade in? Jaja, ni bor i ett område där ingen har hund, din hund blir den enda i grannbygden…

ett område = del av stad/samhälle/ort, grannbygden brukar innefatta mer än själva närområdet.. en granne bor i samma område..

Sen får du bo precis hur du vill för mig, det ger jag blanka 17 i faktiskt..  Men du skriver saker som inte går ihop på ett öppet forum och då kan du inte förvänta dig att få massa beklaganden och medhåll när inte din berättelse går ihop efter dina egna ord.

Så.. Nu är jag klar med denna tråd..  Hoppas din hund mår bra iaf!

/Ingalill

Busangardens
0

#33 Så jag är den enda på forumet som kanske uttrycker sig tokigt? Jag kanske har problem som gör att det blir fel ibland, vad vet du om det? Men då vet jag att jag är den enda som har lite svårt för det och ska inte störa er mer för här inne lär man inte bli hjälpt snarare skälpt. Nu vet jag hur en nykomling behandlas här inne i alla fall.

Tack för den lilla hjälp jag fått från er som kan disskutera.

[Hilo]
0

suck

Noa-Nisse
0

men gud va tråkigt :/ sånthär drar ju bara ner på sidan…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Tangotime
0

Verkar som en eller flera personer råkat ryka ihop i tråden. Jag har bara läst första inlägget om dom tre sista, så jag vet inget om det där och tänker mig inte lägga mig i det heller. Däremot kan jag tala om att jag mötte en gammal klasskamrat för 3-4år sen som då hade skaffat en amstaff korsning. Den här killen är ett klassiskt exempel på "cool kille med mördarhund". Jag mötte honom på en lite smalare gångväg (jag hade som tur var inte med någon av mina hundar den gången) och hunden börjar morra och i samma sekund som det blixtrar till i ögonen på hunden och den gör världens utfall så säger killen högt och tydligt, braaaaaaa duktig tjej!! Nu är det ju många år sen vi gick i skolan ihop, men SÅ korkad kunde jag aldrig tro att han skulle bli!

När vi sen flyttade till huset hamnade vi på samma gata som hans föräldrar. Och då visar det sig att denna "trevliga lilla hund" tydligen bor hos hans föräldrar… Så nu har jag hunden nästan som granne. Dessutom kan dom inte hund och i går när jag mötte hans mamma med hunden säger hon "jag står still här så kan du gå förbi, hon blir så glad och hoppig när det kommer andra hundar så hon får inte hälsa". Tacka fan för det! Hunden som är hård som en cementsugga hade krossat både min pudel och min whippet i det utfallet som hon gjorde. Det otäcka är att hans mamma inte har en aning om vad hon har i snöret…. Obestämd

fettmedkevlar
0

#28 Alla får väl gott acceptera att ingen har likadan träningsmetod.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Busangardens
0

Visste inte att beröm vid utfall/atack mot hund var en träningmetod specielt inte när hon gadda på med "duktig,duktig" hela tiden medan den skällde, drog, ställde sig på baktassarna osv. Enligt mig hade det varit bättre om hon gick av cykeln och försökte lugna hunden och inte bara cykla på medan man säger "duktig, duktig" men det är min åsikt i alla fall.

tsset
0

#39 Det är det absolut, som dessutom visat sig vara väldigt effektivt.
Dock under förutsättning att man jobbar med att förknippa 1 och 2 och inte belönar något specifikt beteende. #37s exempel kändes ju som ett klockrent belöna beteende medan ditt exempel är mer osäkert i vad Hon ville med tanke på att hon bara fortsatte rakt fram. Ville hon ha mer hade hon väl stannat cykeln och släppt fram hunden liksom…

Vad hunden sen uppfattar kan inte vi lika lätt besluta. I #37s exempel kunde hunden ha förknippat beröm med hundar och istället för att attackera hade den viftat på svansen…

Busangardens
0

#40 Jo det var det jag ville nå fram till att hon kunde stannat cykeln istället för att bara trampa på, kanske framgick lite otydligt dock Flört. I och med det tror jag inte att hunden förknippa beröm som något positivt utan att det möjligen stärkte beteendet mer. Hon hade ju ingen kontakt med hunden heller utan titta bara rakt fram dit hon cykla, höll kopplet bakåt så hunde hoppade fram på baktassarna medan cykeln rörde sig och samtidigt säga "duktig, Duktig" så hunde fick lite fel budskap där.

Maja2
0

Att sitta och spekulera i hur andra gör och varför och hur dåliga de är med hundar, när man egentligen inte vet alls varför de gör som de gör, är väl egentligen ganska döfött.

Rafflan
0

Jag tror inte hon berömde utfallet, utan snarare att den fortsatte följa med henne när hon cyklade och inte tex drog omkull henne, stannade eller hoppade ut framför hjulet, utan hon kunde cykla vidare, enda felet var dock att den skällde. Men det kanske är ett framsteg för henne? :)