Blivit rädd för schäfer
Våran hund har blivit livrädd för schäfrar. Det är nämligen så att det finns en schäfer tik i detta område som ser ut som en urtvättad trasmatta, litterärt. Den hunden ser inte ut att må bra och dess päls är riktigt luggsliten.
Inte nog med det så är den rejält aggressiv. Jag har stött på den en gång på parkeringen efter att jag varit ute och sprungit med min hund på motionsspåret och direkt när vi skulle passera dem gör hunden utfall (min hund ville svara upp men jag sa nej vilket lugnade honom direkt). Ägaren till schäfern, en tjej inte mycket äldre än mig, skrek till sin schäfer att hålla käft och slog den med handflatan rätt över nosen vilket fick schäfern att börja krypa fram, noteras ska också att den hunden konstant har svansen mellan bena.
Hur som helst, några dagar därpå när vi är på väg ut med hunden från vårat hus så står våran hund snällt och väntar, kopplad så klart, tills vi låst dörren och i samma ögonblick kommer den där schäfern skällandes mot våran hund bakom hörnet av vårat förråd och anfaller våran hund och där var slagsmålet igång. Pojkvasskern som då var ute med schäfern hängde efter den som en vante och klarade inte av att ta bort schäfern därifrån.
Medan våran hund försöker ta sig ur slagsmålet medan vi hjälper den att ta sig ur och pojkvasskern försöker dra bort schäfern men flyger hela tiden efter som en vante så hugger schäfern våran hund över käken och pinkterar huden under hans öga och i det ögonblicket ta pojkvasskern i allt vad han har och drar bort hunden därifrån och försvinner därifrån med hunden och kvar blir vi med en blödande hund (dock inget allvarligt sår eller stort men ändå blödande).
Vi har ingen aning om vart ägaren bor eller vilka de är vi vet bara att de bor i området och är nyinflyttade hit.
Saken är den nu att våran hund är livrädd för schäfrar och skäller nu på alla schäfrar samt sätter svansen mellan bena, gnäller och darrar så snart en schäfer syns till. Han har blivit anfallen i detta område tidigare av olika raser och ägare som inte kan ett skit men just denna schäfer har ställt till det för oss som mest. Vi lämnar nu området om 2 veckor för att bo i ett område där alla grannar älskar våran hund och ingen av dem har en egen hund så han blir den enda hunden i den grannbyggden bland en massa äldre som ger honom matrester.
Nu undrar jag bara hur jag skall kunna få honom säker mot en schäfer igen trots att han varit med om detta?
Hjälp mig.
fy vad hemskt. vår hund har problem med medelstora och stora hundar nu (hon är själv sankt bernhard),sedan hon först blev attackerad av en stor schäferhane (som tur var hann jag sparka till hunden så den hann inte bita) sedan en mellanpudel, svart hane, slet sig från sin ägare, då hände inget, men sedan tog hon kopplet och sa "eran hund är så snäll så dem kan hälsa igen) och släpper fram sin hund till våran som blev osäker och rädd, började skälla, då säger tantan till hunden "jag tror vi går nu". Men vår hund är ju osäker mot nya människor så klart hon reagerade så.
Du borde polisanmäla hundägaren. Kan ju inte vara så svårt att ta reda på var dem bor. Man ska ju inte behöva vara rädd när man är ute och går.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om du vet en person som har en Schäfer som är snäll och lung och inte gör en fluga för när så kan du be den personen att låta sin hund ligga och titta på eran hund, tillslut kommer säker eran hund gå fram till Schäfern och kanske inte är lika rädd längre.
Bara ett förslag vill inte ha kommentarer på detta!
Tack!
En schäfer som är stabil bland andra hundar låter lämpligt att träna bort rädslan som byggt på er hund, och er. Tyvärr känner ofta hundar av ägarnas osäkerhet/rädsla som då tex kan byggas upp vid hund/schäfermöten och hunden känner av osäkerheten och blir själv osäker. Tipset är att bota er själva innan er hund får träffa någon schäfer annars kan värdens goaste schäfer känna av den negativa energin och det kan bli en konflikt.
Var själv med om att en hane av schäfer/labbe(ägs av en kompis till oss) blandning hoppade på min amstaff (när han bara var 6månader) det kunde ha blivit början till "hanhundsaggreivitet" om jag tillåtit det genom att ömka min amstaff efter han blivit biten (bitmärken och blod men inget djupt eller allvarligt kan tilläggas), för min amstaff har efter påhoppet viljat svara upp när andra hundar gör utfall mot oss på promenader tex Även nästa gång vi träffade schäfer/labbe hanen gick min amstaff igång snabbt även hennes schäfer/labbe men jag visade min hund tydligt att det inte är ett ok beteende genom ett lätt ryck i kopplet för att avbryta beteendet och det är inget problem nu att åter igen ta gemensamma promenader med hundarna…Man måste ta tag i beteendet ganska snabbt man vill ha bort så det inte blir ett problem.
Tack för alla svar. Jag själv är inte rädd för schäfrar eller någon hund utan det är bara min hund som är rädd. Jag har en vän, vet inte om han bor kvar där han bodde tidigare, som jag inte träffat på 1 år. Han har två schäfrar som min hund brukade leka med ett år sedan och de är så goa och lydiga så jag tror nog, om jag får tag på honom, att han skulle gå med på att hjälpa mig träna bort min hunds rädsla med hjälp av hans hundar.
Jag skulle utsätta min hund för chäfrar, så har jag alltid gjort när sånt har hänt min hund. och med att utsätta menar ag att man tar hjälp av kanske med bra hunddagisar som har chäfrar eller hittar chäferägare osv ch tar promenader med dom, och gärna att hundarna ska gå tillsammans, alltså att samma person ska ha hundarna och hunden som är rädd..
men som Damon skrev, man ska då ha stabila chäfrar till hjälp, inte mer aggressiva..
och man kan också använda sig av mjukostmetoden! :-)
Nu bor ju vi inte kvar i det området men min hund har fått hälsa på en del schäfrar som varit stabila utan några problem, det blev bus direkt. Däremot finns det vissa schäfrar han inte vill vara i närheten av.
Värför är det så att han tål en del schäfrar medan andra tål han inte efter denna händelse? Kan det ha att göra med signaler/dofter mötande schäfer ger ut?
Gör inte en grej av det, alt tränar med positiv förstärkning kring schäfrar.
Vidare skall ju ägaren till den anfallande hunden betala ev. veterinärräkningar som deras hund kan ha åstadkommit.
≧◔◡◔≦
#7 Ok. Jag funderar på skvallerträning och ska nog testa den metoden.
#8 ja, det är effektivt.
≧◔◡◔≦