Hundar iFokus

Hundar

Etikettsajten-och-ifokus
Läst 4794 ggr
ima123
0

Biter sönder

Hej!

Jag har en worstehhane på 6 år. Han har börjat bita sönder saker när han är ensam, har väl hänt nån gång förut men nu är det varje dag jag ommer hem från jobbet. Vad gör man? Är det nåt som fattas när dom gör så? Då menar jag i kosten. Han är ensam ca 6 tim och har aldrig varit nåt problem med det.

[Hilo]
0

Låter som om han inte trivs med tillvaron..
Mer motion, och/eller mental stimulans brukar vara en bra bot på det hela..

Det låter som om han har tråkigt kort sagt.

ima123
0

Hej!

Jo jag har ju tänkt att det är så, men vad kan man göra mer kl halv 7 på morgonen än att gå ut med han på promenad. Vet inte vad jag ska hitta på, har ingen i närheten som kan gå ut med han på dagen. Har funderat på hunddagis.

[Hilo]
0

#2 Vad kan du göra på kvällen som du inte kan göra på morgonen?

Du kan göra små sökövningar.
Kasta godis, peta in godis i ett träd som han får leta efter.
Jogga/springa en runda…

ima123
0

Vad jag förstått ska man inte aktivera hunden innan man lämnar den ensam, för då kan det bli motsatt effekt utan vanliga promenader.

[Hilo]
0

#4 En aktiverad hund är en lugn hund.. Varför skulle det bli motsatt effekt, och på vilket sätt?

ima123
0

Vet inte, läste det på nån sajt att man inte skulle aktivera den innan man lämnade den ensam pga att den bli upptriggad utan man skulle se till att den var lugn. Jag fattar oxå att hunden blir lugnare efter att fått sprungit eller når, det har jag märkt, men tydligen skulle man göra det när den inte ska vara ensam längre stunder. ska se om jag hittar igen var jag läste det.

Kickilu
0

Säger som #1. Låter som han inte gillar tillvaron och kanske behöver mer stimulans. Har alltid aktiverat mina hundar innan de ska vara själva och det fungerar bra.

Nu mer så har jag hunddagis vilket fungerar utmärkt. De älskar sitt dagis och är nöjda när de hämtas då de både fått promenader och aktivering där under dagen. Ett bra alternativ om man som jag jobbar heltid med ändå vill ha hund/hundar.

Tangotime
0

Det du ska tänka på är att låta honom varva ner innan du lämnar honom på morgonen om du gör någon form av aktivitet. Hur ser era veckor ut? Vad gör du med honom annars? Kan han vara allmänt understimulerad? Han kanske saknar veckorutiner i träningen? Du kanske ska ex lägga 2spår/vecka och motionera honom rejält 2gånger/vecka osv. Många gör ju bara det dom tycker är roligt att träna med hunden NÄR dom själva har lust med det. Säger inte att det är så i ditt fall, men han kanske behöver någon form av kontinuitet?

ima123
0

Så här skrev en hundspykolog.

Lämna inte efter att du just motionerat hunden. En hund rasar inte av sig utan "på sig". En lagom lång trist promenad innan ensamhet är bäst. Motionera vid en annan tidpunkt.

ima123
0

Ja, jag får nog hålla med om att han inte får den motion han behöver, vorsteh som han är. Det är mest husse som jagar mm med han och han är inte hemma under veckorna. Men varför skulle han bli sån nu när han inte visat nåt tidigare.

[Hilo]
0

#10 Kan vara mycket små förändringar som gör att hundar plötsligt ändrar sig..

Tangotime
0

#10 Säger som #11 det kan vara något som förändrats som du inte tänker på. Har du bytt foder, bytt rutiner? Det kan vara mycket som "utlöser" en frustration hos hunden.

ima123
0

Pratade precis med hunddagis, tyvärr hade dom fullt men hon sa att det kan vara så enkelt som att nån tik löper. Hon tipsade även om ett "hormonhalsband" som hade effekt på vissa, att dom blev lugnare. Och att begränsa ytan han är på under dagarna, blir till att ta fram hammare o spik :).

tsset
0

Tror även jag på understimulans, men rent allmänt då. Vissa hundar deppar ihop om de får för lite, andra river hela huset bara för att få göra något.

Tipsar om att göra mer på eftermiddan när du har tid (morgon eller kväll är lite sak samma, det är över lag som har betydelse!). Behöver inte vara något större, lägg ett spår, släng ut ett gäng godis över tomten, träna lite tricks, ha problemlösning i form av att göra ett litet hål i en tennisboll och fyll med godis eller släng godis i en pet-flaska. Gå ut och lek, spring en vända, ha dragkamp, låt honom söka efter dina tappade vantar i skogen…

Hur gick jakten sist? Kanske aktiverade han sig lite extra då och fick jobba och tänka mer än tidigare. Det kan ha gett ett större aktiveringsbehov.

Om husse inte är hemma kan detta också ha något med saken att göra. Husse brukar göra mycket med hunden och därför är saknaden av att få göra något och då med husse stor. Öka ditt värde så du också är värd att umgås med genom att även du göra roliga saker.

Tangotime
0

Att försöka bli av med symptomen i stället för att utreda varför och jobba på orsaken hjälper tyvärr inte hunden. Jag hade börjat med att aktivera hunden mer regelbundet och väntat några veckor för att se resultat innan jag börja stänga in hunden på mindre ytor osv.