Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 4996 ggr
Noa-Nisse
0

träning med koppel

Vad tycker ni är en bra metod med koppelträning?

jag ska börja träna koppelpromenader med en hund som är mest van att vara lös. kan tänka mig att hon är 50% koppelvan. eftersom hon är en stor ras vill jag gärna att hon går i koppel så bra som möjligt = inte dra alls.

jag vill gärna träna upp henne med positiva förstärkningar. alltså inte en massa dra, slit och släng.

tips? kanske använda klicker? men hur ska man då göra?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maja2
0

Vad menar du med att hon är 50% koppelvan?

Använder du klicker till annan inlärning på henne, eller tänkte du börja nu?  Klicker fungerar alldeles utmärkt för koppelträning, finns bra artiklar skrivna om det.

Kakan81
0

du har ju Turids bok "vad gör jag när min hund drar i kopplet" den har vi utgått i från när vi började koppelträna Emil.

Klicker är inte dumt det heller, men där har jag inga bra tips.

MoaW
0

Jag har först tränat metoden - spänt koppel så står vi still, slakt koppel så går vi frammåt. Men det verkar inte sätta sig på min hund då vi tränat så i över ett år utan resultat Tungan ute Så började jag träna med klicker den här veckan, och hittils har det gått jättebra! Hittade några filmer här som jag tyckte var bra.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

eellzyy
0

Kolla in Fredik Steens film om drag i kopplet! Jätte bra tycker jag själv! ;)

[Forest]
0

4 du länka kanske fel? Det var hundmöte med en valp? Jag tyckte ine han gjorde rätt iaf tog tag i valpen inte hårt men ändå, sen när han visa att han var klar såg valpen rädd ut för lilla frallan. Ne det klippet gilla jag iaf inte men så gillar jag väldigt få saker med fredik steen med, vissa saker är okej men det är väl en på 1000 jag tycker är bra.

Noa-Nisse
0

tack alla för svaren.

#1 det jag menar är att hon går i koppel där hon är nu men de har inte direkt tränat något med det = hon vet nog inte till 100% vad som man får göra och inte göra i koppel… Får hem henne på fredag så jag har inte tränat något med henne. hon bor på landet och de har inte använt koppel så mycket.

#2 tack, den borde man ju kunna låna på bibblan?

#3 tack för länken, verkligen bra!

#4 hm. nja jag gillar inte heller riktigt fredrik. men ska kolla på det :)

Kakan81
0

#6 Jag köpte den, den kostar runt 130 kronor och det tycker inte jag var så farligt, fast det är klart, det trillade ju med fler böcker så det slutade ju på mer totalt. ;)

tsset
0

Det jag finner bäst är att totalt glömma bort kopplet existens och fokusera på att hunden ska vilja hålla sig nära, oavsett om kopplet är på eller av.

Därtill kan man alltid använda små smidiga kommandon som gör att hunden vet vad den ska göra. "Gå och kissa" har jag, och då får de gå ned i diket där jag står och göra ifrån sig och komma tillbaka till mig. När det är okej att gå lite längre ifrån är det "så" och när de behöver hålla sig nära och följa nära utan att kissa och dofta är det "här".

Och det funkar då i koppel och utan.

Noa-Nisse
0

#8 okej tack! men hur gör du ifall man då står och säger "här" men hon springer iväg/drar iväg? ska man ignoera eller ska man återigen säga "här" eller ska man avleda? hur har du gjort?

jag vill ju såklart sträva efter att ha henne lös, men känner att jag först vill träna upp henne att gå fint i koppel. en grand danois som inte är sådär jättekoppelvan på 10 månader vill man ju "få ordning" på nästan direkt :)

tsset
0

#9 Kommandon använder jag bara när de är färdiga beteenden, tills dess är det belöning när hunden håller koll på mig och följer mig som gäller(och det är alltså grunden till beteendet jag vill ha). Skulle hunden inte lyssna till kommandot får jag fundera på varför det hände - hörde hunden kommandot? Var det tillräckligt mycket värt att utföra just här? Vart situationen försvår, var det en ny plats? Osv.

Har i två månader bara belönat att gå nära, komma till/mot mig, titta på mig, gå i skritt och/eller följa efter mig med valpen som bara var van vid att dra i kopplet och springa när han kom.
Funkade alltså bra utan kommando då och släppte han fokus på mig eller började hålla på med sånt han inte skulle så stannade jag till och väntade ut honom. Och belönade självklart rejält när han gjorde det han skulle sen! Tog inte lång tid alls att få honom att gå och gå nära, så länge det är värt att utföra.
Är man noga med att berömma rätt och ofta i början för minsta lilla rätt så följer hunden gärna, har man dessutom skapat ett bra band mellan varandra så att man som ägare får betydelsen "rolig, skitkul, underbar, mat, jobba, leta, kela" så kommer hunden ha lättare att följa och vara nära. Det som är bra håller man sig ju gärna i närheten av :)

Noa-Nisse
0

#10 okej tack! nu känns det som man har lite mer kött på benen :)

min nuvarande/familjens hund tränade vi ju också att gå lös och han kan det till 100% även när man går förbi frestelser. men jag hade helt glömt bort hur vi/jag fick honom till att bli så. man behöver ju bara ge kommando till honom så lyder han minsta vink… men nu börjar pusselbitarna falla på plats.