Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 920 ggr
[Theriss]
0

Irriterad

Fick precis ett brev från kommunen gällande vår hund, att hon för oväsen! Hon skäller ibland när hon är ute på terassen, och tydligen är det någon på gården som stör sig. Men den fegisen vågar inte gå och säga det direkt till oss utan har ringt till kommunen och klagat istället. Så nu är vi "djurplågare" för att vår hund skäller, "bristande hundhållning" heter det visst. Vi har genom årens lopp försökt få henne att sluta utan framgång, men detta har pågått så länge hon levt (13½ år) så det verkar liksom totalt inpräntat i huvudet på henne att hon liksom "ska" skälla om någon går förbi grinden. Visst, ibland blir jag också galen på henne men hon sitter ju liksom inte där ute 24 timmar om dygnet och skäller!
Jag blir så jäkla irriterad på såna fegisar som inte står för sig. Jag misstänker starkt vem det är som klagat för den familjen har ställt till med problem ända sen de flyttade hit…

Men vad gör man när sånt här händer? Om vi inte får tyst på hunden, kan det hända något då?

Och finns det någon som har tips på hur man får hunden att sluta skälla? Har ju provat en del saker redan men kanske får prova dem igen…

gejsa
0

Vill bara påpeka! Du skriver att du blir irriterad. Förstår du då att grannen blir det?

Vet inte vad som kan "hända". Troligtvis kan dom begära att du håller din hund inne och inte ensam på tomten eller gården.

ThereseW
0

Jag kan förstå att grannen kanske blir irriterad, eller ja, det beror väl på hur mycket din hund skäller varje dag förstås..

Men det jag tycker är fel är att han/hon anmäler detta till kommunen innan han/hon pratat med er, ägare till hunden. Det tycker jag är fegt.

Roger
0

Har du provat Aboistop ett halsband som sprutar ut en duch med citrondoft varje gång den skäller?

gejsa
0

#3# Hi, hi var köper man det? Fungerar det verkligen?

Okidoki
0

Det fungerar - finns att köpa på välsorterade hundsportsaffärer.

kemikal
0

Håller med gejsa, troligtvis kommer du att få hålla hunden inne eller under uppsikt. Man kan ju bli vräkt om man stör sina grannar, men då får man varningar innan, och det är ju hyresvärden som sköter det (men det kanske är kommunen?). Anmälningar mot dig kan leda till att de inspekterar etc, men jag tror väl inte att en skällande hund är tillräckligt för att man ska bli av med den, det är väl bara anmälningar om vanvård som ger såna följder. Men märk väl att jag inte vet säkert, utom gällande vräkningsrisk.

Lise-Lotte
0

Jag förstår att du är irriterad dels då det som du beskriver inte är hela dagarna av skällande utan emellanåt och att de som klagar inte hört av sig till er först (kunde ju lagt en lapp i lådan åtminstone). Det finns alltid fega människor och människor som inte har något annat för sig än att klaga på andra. Att vända sig direkt till miljökontoret talar väl för att de inte är intresserade av att lösa problemet utan mer intresserade av att klaga. Tyvärr.

För att citera (klippt ut) vad en kommun skriver när jag satt och sökte information; "Under dagtid får du acceptera att du hör grannens aktiviteter, vare sig det gäller gräsklippning, lekande barn, musikspelning eller skällande hundar. Det vill säga lite får man tåla."

Vad jag förstår så om dessa människor (de som klagar) inte anser att det blir bättre och vänder sig till miljökontoret igen (de måste i så fall göra det) så kommer man (kommunen) att åka ut och lyssna på plats om klagomålet stämmer. Och jag skulle tro att din hund behöver skälla väldigt ihållande och ofta för att ni ska bli tvugna att hålla hunden inomhus. Det finns inget i detta som jag kan läsa mig till i alla fall som kan leda till att ni måste ta bort hunden.

Om jag var dig så skulle jag ta kontakt med miljökontoret själv och förklara för dem hur ofta hon skäller och att ingen (granne) har varit i kontakt med er innan de lämnade in klagomålet. Därefter skulle jag prata med de grannar jag har bra kontakt med och berätta vad som hänt.

Lycka till Theriss!

gejsa
0

Har släktingar som bodde bredvid en hundkennel. Dom klagade och bad grannarna att ha hundarna inne några timmar per dag. Men dom brydde sig inte. Dom hade uppfödning och även hunddagis. Så hundar var det jämt i hundgården. Efter mycket om och men så blev det ett beslut på att dom fick bara ha hundarna vissa tider på dygnet. Om dom inte lydde den ordern fick dom sluta att ha hunddagis och kennel eller flytta därifrån.

Morrhoppa
0

Det är så typiskt svenskt att inte säga direkt till den som orsakar "problemet" :(

Förstår att du blir irriterad.

[Theriss]
0

Vi bor i radhus och har endast en granne på höger sida, och dem har vi bott granne med sen urminnes tider, känner dem, så det är knappast de som klagat. Sen har vi parkering på vänster sida och rakt framför (vår terass har utsikt över en garagekortsida…), så vi har inga fler hus direkt runt oss. Men gången från parkeringen in till gården går förbi oss.

Om det går någon förbi grinden springer hon ofta fram och skäller, antar att det är det de inte gillar… men det handlar ju bara om två sekunder, hur hemskt kan det vara egentligen!? Skulle hon få för sig att sitta och skälla "bara för att" blir det ju liksom aldrig långvarigt för vi tar ju in henne direkt då och har alltid gjort.

På kvällar och morgnar skäller hon aldrig.

gejsa
0

Nej, men tjuriga människor finns det överallt tyvärr. Hur man än vänder ut och in på sig själv så är det alltid folk som inte är nöjda. Lycka till!

reflect
0

#10 Du skriver:

Om det går någon förbi grinden springer hon ofta fram och skäller, antar att det är det de inte gillar…

Kanske är en otroligt hundräff person som tycker att det är jätte obehagligt? Och som utifrån sin rädsla tagit sånt drastiskt steg att dom anmält. Många gör saker utan att tänka helt klart när dom är rädda bara för att få stopp.

Hade varit bättre att pratat med er om det.

bejtedejte
0

Tyvärr är en del människor så fega att de inte vågar säga till en direkt.

Jag och min sambo bodde i en stor etta med våra två hundar, allt var frid och fröjd och eftersom det aldrig var barn ute i trädgården så fick hundarna leka där ca. 10 minuter varannan dag. När vi skulle förlänga vårt hyreskontrakt fick vi inte göra det eftersom en granne (en extremt hundrädd familj) hade sagt att våra hundar bajsade i sandlådan när de var i trädgården. De hade aldrig varken kissat eller bajsat i trädgården.

Förra lägenheten vi bodde i  hade vi en hundrädd familj ovanför oss, de hävdade att hundarna stod och skällde 5 timmar i sträck. Vissa gånger när jag var hemma. Jag hörde aldrig mina hundar skälla, konstigt nog.. Då fick jag brev hem från bostadsföreningen. Enda gången hundarna skällde var när det var mycket smällare på området, ungarna smällde smällare från klockan 11 på dagen till 23 på natten. Så jag ringde upp bostadsföreningsgubben och sa rakt ut att jag inte kunde garantera att mina hundar är tysta så länge ungarna tillåts smälla smällare. Då hörde jag inget mer från dem.

Så det handlar inte alltid om att hunden verkligen skäller, utan om hundrädda som vill "ha bort" hunden. Tror inte detta hade hänt mig om jag hade en hundras med bättre "rykte" än dobermann, tror det spätt på allt, de trodde nog att snälla Elsa skulle äta upp deras barn.. :/

Karmatarerskanise
0

Ja usch, Elsa är farlig hon, måste ha käkat många ungar i sina dar ;) hehe

Anki113
0

Hej min vän!

Ett sånt brev fick jag också av min kommun, när jag ringde upp och undrade vad som var fel sa dom .

Dina hundar är ute för mycket.

Jag svarade att lever dom om när jag är borta?

Nej, men vi undrar om ingen bryr sig eftersom dom är ute mellan kl. 06,30-22,00

Kontentann av det hela blev att mina hundar får för mycket frisk luft och att nån av mina grannar inte ser att vi rastar hundarna efter  den stora vägen ,   vi går i stället upp mot åkrarna och skogen med hundarna så att dom får spring lösa och leka med varandra.

Jag tycker att det luktar svensk avundsjuka eftersom deras dotter inte fick rida gratis på våra hästar.

challa
0

Försök att inte bry dig. Det kan va svårt ja vet precis hur d e me så där störiga grannar. Jag menar så länge du har gott samvete o hunden mår bra so What? Min hund följer alltid me mig på balkongen när jag röker sen får jag inte me han in.Han stormtrivs därute så ofta låter jag han hållas ett tag o d händer att han skäller men grannarna skulle bara våga klaga……

Faxlin
0

Ja det är trist med anmälningar. Har också fått höra att mina vistas för mycket ute på min tomt, att jag aldrig går med dem.
detta fick tanten från miljöskyddet svar på när hon kom. Jag tar med mina (då) min (nu) hund i bilen upp till stallet, sedan går vi i skogen där runt och på långisar. För då slipper vi trafik och andra hundar. de kan springa och busa och vi kan kasta pinnar och sådant som de tycker om. Alltså ser inte grannarna mig gå iväg med hunden/arna. Trist med avundsjuka.
Samma grannar har dessutom en hund som sitter i hundgård och skäller 12 timmar per dygn. Men de går ju ut med den här i kvarteret så då är det ju bra. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

kerstinjoh
0

Flytta hem till mig :)))

När jag kommer hem skäller grannens hund på mig, men inte Alfons. När hon skäller så svarar tiken ovanpå! Busar jag med Alfons så "svarar" grannhundarna!  Så har vi det; tre hundar i samma uppgång, plus mina barns hundar. Men aldrig en klagande granne!

Pomperipossa
0

Visserligen en gammal tråd men jag försöker ändå… Om hunden bara skäller så fort någon går förbi så kan du låta några av dina vänner gå förbi….Alltså fram och tillbaka, fram och tillbaka… En utnötningsmetod som kan ta lite tid men som brukar funka bra…

Vi har några nyinflyttade i kvarteret som har sin unghund i hundgården från 6.30 - 20.00… Det är ett väldigt hundtätt område men enda hunden som står och tokskäller är den… Inte kul..