Tips på ledarskap?
Jag har en väldigt dominant och trotsig hund, tips på hur jag tränar ledarskap på honom?
Utan att ta i honom.
Jag har kommit en bra bit på vägen, men vill han inte lyssna tar det liksom stop.
Vilken typ av dominans talar vi om? Dominans=företräde, men dominans kan också ha heeeelt skilda betydelser i det vardagliga talet.
Vilket typ av ledarskap talar vi om? Ledare=flockledare, visar vägen, men kan ha en helt annan betydelse i det vardagliga talet.
Lite mer konkret, vad är problemet, när brister det?
#1 det att han anser att han är väldigt hög i rang å hela tiden försöker klättra i rang.
Vad är det för ras? ålder? och på viket sätt försöker han klättra i rang?
Biter och attackerar dig/er??
Påstående: Dominans finns inte om inte finns någon som kan domineras!
Ifrågasättande? Vad är undergiven i förhållande till dominans?
Över dig eller över annan hund? Vid vilka tillfällen, på vilket sätt, vad händer? Vad är det han gör som du inte gillar?
Du kommer behöva vara mer konkret än såhär, annars är det omöjligt att svara.
Dominans…suck. Jag gillar verkligen inte det ordet.
Hur vet du att din hund är dominant? Vad är det den gör som du uppfattar som dominant? Hundar "försöker inte klättra i rang". Det fungerar inte så. Läs Anders Hallgrens Alftasyndromet så kommer du nog få bättre förståelse hur du skall läsa o leda din hund.
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
I egenskap av aktiv hundinstruktör kan jag säga att majoriteten av de gånger folk kommer in med en tro om att de har problem för att de har en dominant hund är det vanligtvis frågan om någonting Helt Annat. Tyvärr är det också väldigt vanligt att folk får problem med sin hund pga att de själva har ett så stort behov av att dominera sin hund. Samarbete. Ge och ta. Det är vad det borde handla om.
#3-5 lagotto, nervös och osäker som individ, snart 2 år gamal. Är i en svår ålder.
Han vaktar saker som min säng, sovrummet när det är kväll å någon sover där inne eller saker han snor, försöker man ta ner honom/gå in i sovrummet/ta ifrån honom sakern reagerar han först i att morra, fortsätter man hugger han i luften emot en och kan markera i handen (gå inte hål eller gör jätte ont)
Vi pratade med en hundpyskolog mer ingående för att få hjälp hur vi ska hantera och fick då svar att han är dominant å vi måste vara ännu mer dominante, men inte genom att ta i honom då han biter då. Så vi måste dominera med kroppen. Jag kan det när han är olydig eller busig, men inte när han verkligen inte vill lyda och är på "det humöret"
I annars är han jätte snäll, go glad och busig och skulle aldrig morra eller bitas. Just detta vi har problem med bara.
#6 fick veta av en hund psykolog att hans beteende är dominans.
Vi hade världen underbaraste golden, var totalt perfekt för oss på alla sätt och viss, aldrig problem. Körde exakt samma uppfostran på denna hund. Gick inte alls. Har gått kurser, pratat med instruktörer, få olika tips på att träna problemen. NOLL. Inget har funkat. Ingen har förståt hans problem. Tills vi kom i kontackt med denna hundpsykolog som verkade märka sån som vi märkt, tex osäkerhet, trotsig, nervös, och han tyckte även det var dominans.
Så det är inget vi har kommit på själva ;)
#7: Jag är under utbildning till problemhundskonsult (annat namn för hundpsykolog) och jag kan säga att jag blir Väldigt upprörd av att läsa att det finns hundpsykologer som säger sådana saker!! Är denna hundpsykolog verkligen IMMI-ansluten och/eller utildad och diplomerad? En hund som är osäker och nervös behöver lära sig trygghet och förtroende! Hundar som man uppfattar som "trotsig" när de är osäkra och nervösa handlar ofta om att hunden inte vågar göra saker för att den är så rädd att göra fel. Att försöka dominera en sådan hund kommer Bara leda till problem! Visa hunden att ni är en trygghet, få upp hundens självförtroende och lär hunden att det är ok att göra fel och att försöken uppskattas. Ingen individ är perfekt (inte hundar heller!) och ibland lyssnar de inte, av olika anledningar. Vanligtvis lyssnar de inte pga att vi inte beter oss på rätt sätt och vill att hundarna skall lyda innan vi har lärt dem något till 100%.
Herregud! Vad har du hittat för hundpsykolog!? Mitt råd är att hitta någon annan som kan hjälpa er. Det bästa ni kan göra är att leta här - http://immi.nu/
/ Lina
#8 att han väljer att vakta det han tagit eller att vägra gå ner ur min säng är inget med osäkerheten att göra! han VET att det är fel, när jag ser att han är på väg upp i sängen räcker det med att hosta för att han ska låta bli, samma när han ska ta saker.
Som valp när han tog saker han inte fick tog vi bort dem å gav honom ett ben eller leksak istället, då lärde han sig att det han tog fick han inte ha, fast han ville ju ha det.
Samma med sängen, han har ALDIRG fått vart i sängen, och ibland lär han sig å går kanske inte upp på 2 veckor sen vips är vi tillbaka på ruta 1, och börjar om igen med detta eviga traglande med att jag säger åt han att gå ner om och om igen.
Ganska intressant att du kan säga nåt utan att ens veta nåt?
Denna hund psykolog fick all info, från det att vi upptäcker felet han gör, hur vi gör genom hela proceduren + hunden kropps spårk och hur hunden reagerar efteråt + att han fick träffa hunden. Dock går det inte att framakalla problem beteenderna så dem kunde han tyvärr inte se.
#9 vi har en till vi ska träffa som är kunnig inom rasen. Från det vi berätta sa hon att han verkade osäker och är i en svår ålder.
Har även försökt få tips på hur jag ska göra honom mer självsäker och trygg för att han inte ska vara osäker, men inte heller där fått nå bra tips, oerhört miljö och social tränad sen han var valp. Men det hjälpte tydligen inte…
Intressant att ni här kan bedöma att hundpsykologen hade fel när ingen av er vet fakta om problemet, vet inget om hunden direkt och aldrig sett hunden, men ändå vet ni bättre än han?
Men känner du inte själv hur motsägelsefullt det är? Du vill dominera din hund samtidigt som du vill öka hundens självförtroende?
Jag skulle gärna vilja veta om denna hundpsykolog är diplomerad och IMMI ansluten?
Hade jag försökt dominera min hund vågar jag nästan garantera att hon skulle bli osäker på mig och därigenom skulle samarbetet brista och hon skulle lyssna sämre och sämre.
Det är klart att det kan ha med osäkerhet att göra!!! En osäkerhund blir ofta väldigt resursvaktande!
/ Lina
#11 jag vill inte att han ska krypa efter mig å vissa sig underlägsen så fort jag kollar på honom, men vill heller inte att han ska morra emot mig när jag säger åt honom att gå ner från sängen.
Ingen aning om var den första är utbildad, fick tips om honom då han är väldigt kunnig och bra inom att förstå hundar, deras beteende och signlar. Att man ska jobba med harmoni med hunden och det ska fungaera i förståelsen mellan hund och ägare.
Vet inte heller den andra, men båda har titlat hund psykolog med bra omdömen, dock kan jag kolla upp utbildning någon gång när jag har tråkigt om du är super intresserad.
Jag ser inge fel i att vissa en hund gränser, regler, hur man ska bete sig och att jag bestämer. Tex när vi leker med leksak, då bet han ofta i handen när man skulle ta upp leksaken, då lärde jag honom att jag "äger" leksaken och att det inte är okey att hoppa efter den å bita i handen osv (han gjorde så när han var valp)
Det som snarer leder till osäkerhet är ju en hund utan ledare, eller en nervös hund som ledare, och en hund som kommer undan med det den vill genom att morra.
#12 sen när vart en vante och min säng en resurs? jag trodde hans säng/koja och hans mat och ev hans ben var mer en resurs?
Hur mycket pratar du med din hund Rafflan? När du tillrättavisar honom, säger du något eller flyttar du bara honom?
Vaktar han matskålen också?
Finns det andra saker han reagerar på?
Vi kan börja med det faktum att dominans bara handlar om företräde före någon annan och det i just det tillfället i den situationen, det är alltså inget Namn på något enskilt problem och därför något väldigt dumt att konstatera av en hundpsykolog…
Och det behöver man INTE träffa hunden för att förstå, det räcker med att hänga med i forskningen som skett.
Har ni försökt "dominera" honom när han snott något har ni med ert kroppspråk då och med hela situationen faktiskt LÄRT honom att agera mot er. Han har kopplat situationen med vad ni gör sen och redan när ni börjar "bråka" med honom reagerar han genom att försvara sig. Och det är inte konstigt alls, jag skulle snarare säga Bra jobbat hunden! En riktig överlevare som lärt sig vilka signaler han ska leta efter för att kunna rädda sitt eget skinn i tid.
Råder dig och er att leta reda på en bättre och klokare instruktör och dessutom låna hem ett antal böcker och söka på ämnet på nätet, artikeln om "den missuppfattade dominansen" av Per Jensen är riktigt kort och bra och kanske kan få upp något ljus hos er, för just nu bygger ni bara på problemen och är ni inte försiktiga kommer ni snart ha en hund som hugger, och det egentligen med all rätt.
Får han allt han behöver? Motion, hjärngympa, nosarbete? Har han vet.undersökts nyligen?
Kan sätta en peng på att ni själva skapat hans stjälande. Jobba inte med symptomen, jobba med orsaken. Koncentrera er på att få honom att ta rätt saker och inte fel då det är grundproblemet.
Kan också sätta en peng på att ni inte belönat att vara på golvet tillräckligt då han efter en tid testar att ta sängen igen, det är värt ett försök.
Kan också vara så att han är uttråkad och vet att dessa saker får igång er, somliga hundar tar hellre skit av att göra fel bara för att få lite action än att fortsätta med att inte göra något alls.
#13: Resurser är allting som hunden ser som en bra tillgång. Oavsätt om det är en vante, sängen, mat, ben, en promenad eller dig.
Du är okunnig, ung o outbildad så hur i jössenamn kan du avgöra att en person är en duktig hundpsykolog om du inte ens vet ifall personen ifråga är utbildad?
/ Lina
råkade ha en länk till artikeln #15 skrev om så jag bifogar den
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
Kan inte annat än hålla med #15 då min egen hund var sådan förut. Där jag gick kurs så sa dom att han var dominant och att jag var tvungen att visa att jag var ledare. Men vad jag än gjorde så blev det värre! och det var helt mitt eget fel. När vi brjade jobba med andra metoder så blev allt mycket bättre. och alla blev gladare 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Kan göra ett litet tillägg, för att visa på att man inte på något sätt behöver dominera sin hund för att få den att lyda - det är fullt möjligt att vara en ängel och ändå få hunden som man vill!
Har en omplacering sen 2 månader som då gjorde alla sattyg du kan tänka dig. Under dessa två månader har jag LÄRT honom vad han SKA göra, och genom att jobba i rätt takt för hans lärande och öka värdet på de rätta beteendena har jag lyckats få honom att göra det jag vill att han SKA göra i alla de situationer han tidigare "gjorde fel" i.
I korta drag - drog konstant, klättrade upp på allt, snodde mat, tuggade och stal allt han kom åt och åt även på inredning, golv och väggar, bet i händer, fötter, armar och ben, hoppade på folk, öppnade dörrar, bet i kläder, snodde skor man hade på fötterna…
Idag är det nästan slut på allt (träning tar tid och han hade många fler punkter än detta) och detta trots att jag ALDRIG, och då menar jag ALDRIG någonsin talat om för honom att något är fel vare sig med ord eller kroppsspråk. Inte ett endaste nej alltså!
Och då är han utan tvekan den "hårdaste" hund jag träffat. Han saknar nästan känsel och reagerar inte på smärta förrän den sticker in i honom(och den fick jag faktiskt leta upp medvetet då jag märkte att han inte visade någon som helst påverkan när han gjorde sig illa) och han är totalt okänslig för alla former av ljud, både ljudlägen som ljust och mörkt och hur högt det är, skrik eller viskningar.. Hade jag försökt "dominera" honom hade han bara skrattat åt mig och fortsatt då det hade varit belönande för honom och jag hade behövt ta till en penna och trycka in den i låret på honom så djupt jag kan om jag velat jobba med obehag. Och sånt djurplågeri är inte jag beredd att ta till och jag vägrar att låta min hund förknippa mig med den smärtan(för det gör den, är vi där blir vi en del utan obehaget, förstå vad din hund tycker om er!) när det uppenbarligen räcker med att belöna rätt!
#14 jag prata ganska ofta med honom, med lugn röst, han är ganska social och kontackt sökande, kommer fram till mig när jag sitter vid datorn å lägger nosen i knät, brukar klia å gosa lite emd honom då. Försöker ofta använda rösten för att säga vad jag vill, tex om han drar i kopplet, drar emot hund eller människa vi möter, skäller osv, då försöker jag liksom få hans uppmärksamhet och berömer honom när jag få den eller säger åt honom att vara tyst å berömmer när han gör rätt.
Lytssnar han dock inte kan jag peta på honom, för att få uppmärksamhet.
Dem grejerna funkar dock inte när det gäller våra problem :/
Kan ju skriva hur jag löser våra problem i dags läget. När han är i sängen sätter jag mig i soffan bredvid och säger bestämt "gå ner!" och knäpper/pekar på golvet, efter ca 2-4 gångner börjar han morra och efter 5-8 gånger går han ner.
När han tar saker kunde jag förut ta tag i det som "stackt ut" och säga loss, så brukade han släppa efter 4 gånger, sen beröm och ge honom nåt annat, nu brukar jag få distrehera, med tex "ska vi gå ut på gården?" eller godis, men han ahr blvit ännu värre å svårare att distrahera.
Vakta sovrummet har vi löst med kompost galler vid dörren så han inte kommer ut till den som går förbi, ska man in får man helt enkelt säga "hej", så han hinner komma fram och nosa.
Han vaktar inte leksaker, mat eller när han sover, dock ahr han en koja som är hans å ligger han i den stör vi honom aldrig ;)
#15 vi har ännu inte föröskt dominerat honom, därför jag bad om tips här då jag inte kan göra det när han inte vill lyssna.
Och om han lär sig fel varför funkar det då med att jag "äger" leksaken? där backar han bara å väntar på att jag ska kasta den? Varför funkar det inte att jag "äger" vanten på exakt samma sätt? eller att jag "äger" sängen?
Instruktörer har vi gett upp på då med jag frågat gett tips som tyvärr inte funkar, därför vi pratar med psykologer just nu för att hitta rätt, för att förstå honom ;)
Tycker det är kul att tyda hund spårk, och jag kan tyda min hund men förstår honom inte, där komemr hund psykologerna in ;)
Han är kollad av veterinären då när det började trodde vi han kanske hade ont (är ju ganska vanlig orsak till plötslig agressivitet), men nej han var fullt frisk och inge fel på honom. Och dessa vakt problem började i samband med att han blev könsmogen och har bara blivit fler.
Ja han är lugn och avslappnad för det mesta inomhus, går med honom varje dag mellan 1-2 timmar + lek, bus och träning på gården.
Orsaken, han tycker om att äta strumpor, underkläder, t-shirt, vantar, och liknanade. Hur jobbar man med nåt han tycker är gott? han äter inte saker som byxor och tröjor.
Och hur belönar man golvet, berömer ju när han går ner, allt gos sker på golvet eller i soffan, och allt bus är på golvet, inget bra händer i sängen. Jag brukar undra om han helt enkelt gillar att ligga där å kanske ska ge honom en mjukare hund bädd? just nu har han mattor, filtar och min soffa som han sover i ;)
Han får inte igång nåt, vi säger åt honom att sluta/gå ner, och sen beröm och bra med det.
#16 ja hans sno-och-vakta-vante-grej är ju samma problem som matagressivitet, går dock inte att jobba med på samma sätt.
#17 lovar att kolla upp imorgon vilka utbildningar dem har, men att vifta med massa titlar spelar ingen roll, det är kunskapen som spelar roll å då har jag tagit dem som fått bra kritik från hundägare som vart till dem med sina hundar.
Dem ÄR utbildade, men inte direkt så jag lägger på minnet vilken utbildning dem har.
#18 lust att berätta vilka metoder? :)
#19 som jag skrev längre upp hade vi aldrig problem med våran golden, man behövde bara lära honom lydnad och sen funkade allt så bra så, hade aldrig problem med honom som vi har problem med denna.
Får jag fråga, kör du det här sättet bara uppmuntra och lära rätt beteende och inte säöga till när dem gör fel?
Förstår inte avd du menar med "förstår vad er hund tycker om er!" då vi ALDRIG använt smärta för att få lydnad :O
Vi har inte använt fysisk kontackt för att vida att vi är ledare eller för att visa att vi bestämer.
#21: Man behöver inte vara fysisk mot sin hund för att göra den illa/avskräcka den/göra den osäker.
#20 En lagotto är, iaf tidigare, avlad på sin näsa och sitt doftsinne - får han någon aktivering för nosen?
Får han höra "ska vi gå ut och leka?" varje gång han snor något kopplar han snart att om han snor något så kommer du säga att ni ska gå ut. Det räckte förmodligen i början med att du erbjöd honom något annat. Sno vantar och få godis. Perfekt!
Notera också att de saker du nämner är fulla med intressanta dofter, medan byxor och tröjor vanligen doftar lite mindre. Därför misstänker jag starkt att han får för lite nosaktiviteter. Börja använd hans näsa!
Saker och ting har olika värde, vill du att han bara tuggar på ben så se till att öka det värdet och göra så liten sak som möjligt av de saker han inte får ta. För att dra ett tydligt exempel - hur mycket uppmärskamhet får han när han tuggar på något han får ha och hur mycket uppmärksamhet får han när han tuggar på något han inte får ha?
Han kan mycket väl vilja ha något mer mjukt och jag känner att det är en självklarthet att testa en mjukare bädd. Ett enkelt sätt att lösa problemet, och se då också till att få ett högt värde när han är där.
Fundera på vad du säger när du säger att han Inte får igång något. Är inte "gå ned" att få göra något? är inte belöning något han vill ha?
#22 läs hela slutet i inlägg #19 förstår du varför jag skrev så ;)
#21 Skrev att vi blir förknippade med obehaget om vi är där, och hade då i tankarna det du skrev längre upp - "Så vi måste dominera med kroppen. Jag kan det när han är olydig eller busig, men inte när han verkligen inte vill lyda och är på "det humöret"".
Allt som vi gör med hunden kan de och lär de förknippa med oss, tänk sig en skål som symboliserar vad hunden upplevt med oss och alltså hur hunden uppfattar oss. För varje positiv händelse som hunden förknippar med oss eller som vi varit en del av ramlar en röd boll i och för varje gång vi varit en del av något negativt ramlar en blå boll i. Ju fler blåa bollar desto mer osäkerhet på dig/er då den inte vet om det blir röd eller blå boll. Bara röda bollar måste ändå vara målet tycker jag? Och på ett sätt är faktiskt bara blåa bollar också bättre sätt till att hunden är hundra på hur den ska reagera även om den inte mår bra utav det….
#25 jag kan ju visa med kroppen att jag "äger" leksaken.
Men använder du metoden som är att tränar genom uppmuntrar rätt betende och inte säger till när den gör fel?
#26: Positiv förstärkning skall Alltid användas innan tillrättavisningar. I vissa situationer kan man visa missnöje men Inte genom att försöka dominera sin hund(!)
Och varför skall du äga en leksak som egentligen är hundens? Varför inte anstränga sig för att få igång ett samarbete och en vilja att samarbeta? För mig är en person som tar till dominans en person som brister extremt i sitt ledarskap och helt enkelt inte klarar av att visa hunden hur saker skall gå till med andra metoder.
Lär hunden att det är superkul att lämna tillbaka vanten till dig istället för att bli förbannad för att den tog den. Gör sänggrejen till en lek och lär hunden hur kul det kan vara att hålla sig borta från sängen/hoppa ner från sängen.
#23 ja nos lekar, tex leta godis, hitta under vilken kruka godisen finns, försöker lära honom kantarell sök, fröskt kasta ut godis på gräsmattan men då använder han inte nosen :/
Han är en spår hund men verkar tycka gräva och simma är roligare ;)
Dock har vi problem med att träna spår, så skulle gått en kurs för att få hjälp men den blev inställd.
Och jag sa "ut på gården"= gå ut och nosa å kissa. Jag ger aldrig lek eller godis efter då det kan bli som du säger "gör jag så får jag så"
Fick inte godis, fick leksak eller ben när vi tränade detta på honom som valp, dessa ben och leksaker ligger frame lite över allt så han kan leka med dem om han vill, byter ut leksakerna då och då så dem inte blir tråkiga ;)
Vad har bita sönder och äta upp med hans nos att göra?
När han har nåt han vill komemr han till mig om han vill ha drag kamp eller busa, nåt han inte får ha, tar bort det och sen är det klart. Jag försöker inte gör någon stor grej av det när han gör fel.
belöning=röst, kan kan få mer röst och då även gos om han kommer till mig, vilket han vet ;)
#27 det finns en träning metod som går ut på att bara belöna rätt betende och lära den bara göra rätt så gör den aldrig fel, och man ska då inte heller säga till om/när den gör fel.
Det jag undara om Tsset håller på med.
Ja varför äga leksaken, det e väl okey att hunden hoppar på mig och biter mig i händerna och i leksaken, det är väl okey?
Nej jag markera att den är min när jag ska ta upp den, att då får han inte ta den, sen kastar jag iväg den så han får springa och hämta den å busa runt lite.
Men ge konkretta tips exkat hur jag ska göra när han ligger i min säng. HUR ska jag få ner honom då?
Orkar inte förklara exakt. men att leka för att hoppa ner från sängen kommer han lära sig "hopper jag upp i sängen får jag lek, kul"
Och har aldrig skällt på honom när jag tagit från honom nåt, har provat säga "tack tack, duktig kille" när han släppt den. Men ändå funkar det inte.
Det är ju ledskapet jag är ute efter! Att vissa för honom att jag är ledare! Men får inte till det genom bara kropps spårk. Jag vill ju att han ska välja att lyda mig, tex säga åt han att gå ner från sängen och han ska göra det, man kan ju alltid ta han i nacke skinnet och dra ner honom ur sängen men du kan nog fatta åt vilket håll problemet kommer gå då ;)
Men förstår du inte själv hur förvirrad du gör hunden när du först blir förbannad över att han vill ha den och sedan får han båda jaga Och ta den Och leka med den. Tror du att en hund förstår det du tycker är logik?
Lär hunden att tycka att det är trevligare att vara på golvet. Detär där tillgångarna finns. Det blir kul om man stannar på golvet. Var förebyggande. Är hunden påväg upp i sängen så var redo med en leksak eller godis och när du ser att han går mot sängen så säg ett lugn och bestämt nej. Den korta stund han stannar upp för att lyssna/titta på dig (även om det är en millisekund) berömmer du rikligt och erbjuder honom att leka med leksak eller få en godis osv. Du måste ju visa Varför han skulle välja golvet istället för den mjuka och varma sängen. Hundar gör Bara det dom tjänar på. Vi kan vilja att de skall lyda villkorslöst men det gör dom inte. En hund fungerar enligt vetenskapen inte på det sättet.
#26 Metod och metod, det här är mitt sätt att få vad jag anser är bästa möjliga resultat och det funkar utmärkt. Inga nej, inga tillrättavisningar, ingenting.
#28 Få honom att använda nosen även när du kastar ut godis, detta genom att kasta ut mer doftande godisar så han har något tydligt att gå på men gör det i högt gräs eller liknande så han inte kan titta sig fram. Eller varför inte när det är mörkt?
Att få gå ut och nosa och kissa är också belönande om det är vad hunden vill ha! Tyvärr bestämmer inte vi vad som är belönande för våra hundar, det gör dem. Vill han gå ut och får det varje gång han snor en vante och "vaktar" den så finns det väl ingen anledning att sluta?
Du skrev längre upp att "Som valp när han tog saker han inte fick tog vi bort dem å gav honom ett ben eller leksak istället, då lärde han sig att det han tog fick han inte ha, fast han ville ju ha det." Och du skriver även samma sak nu. Blev/blir han glad av benet eller leksaken när han får den? Om han väljer benet/leksaken så har han helt klart fått ut något av det och ni har belönat honom, speciellt då beteendet inte minskar utan ökat av detta.
Ställer en tydligare fråga - vad får han ut av att ta "rätt"? Leker ni med honom när han tar rätt direkt? Eller är ni mer intressanta när han tar fel och ni måste byta ut det?
Att hitta något doftande och äta upp det har mycket med hans nos att göra. Till att börja med så hittar han det, och det doftar och det är nog ganska gott att tugga i sig också. Att låta honom använda nosen mycket mer skulle kunna få bort detta beteende då det helt klart är dofter inblandade. Inte självklart, men möjligt. Speciellt då det är en ras med otrolig näsa och Verkligen behöver få sitt luktsinne utmanat!
Ta något han tycker är riktigt smarrigt, typ korvbitar eller något, och lägg ut i ett långt led med lagom stora mellanrum när det är mörkt. Låt honom följa och äta. Förläng mellanrummen allteftersom eller välj mindre doftande godisbitar. Ett enkelt men effektivt sätt att lägga spår och låta hunden aktivera sitt luktsinne.
En så pass stark näsa behöver rejäla utmaningar och det kan utan tvekan ge många "problembeteenden" om hundens HELA behov inte tillgodoses.
#30 när sa jag att jag blir arg? det är skillnad på att äga och bli arg, jag ber honom respektera att låta den vara typ, vissar honom att nu ska jag ta den, nu får du inte ta den. Och vi har INGE problem med förståelse då.
Jag vet inte var du gör om dagarna men jag har inte tid att vakta min säng 24/7 och eftersom han är instängd i sovrumemt från 21.00-morgonen så är det ganska svårt för han hoppar gärna upp så fort jag lämnar rummet, då känns det elakt att väcka honom och ta med honom för att jag ska på toa när han ligger å sover, och då får han ju typ aldrig sova ifred.
Fortfarande säng=leksak=han lär sig denna kombination.
#29 Fortsätter att dra exempel på hur man kan göra för att få precis vad man vill ha utan att ständigt behöva "visa sig dominant".
Du skriver "Ja varför äga leksaken, det e väl okey att hunden hoppar på mig och biter mig i händerna och i leksaken, det är väl okey? Nej jag markera att den är min när jag ska ta upp den, att då får han inte ta den, sen kastar jag iväg den så han får springa och hämta den å busa runt lite."
Min lilla bet och hoppade efter allt han ville ha när han kom, idag håller han alla fyra tassarna i marken och detta utan att jag "markerat att den är min". Jag har gett honom Noll när han gjort fel och så fort tassarna varit i marken har han belönats. På så sätt har jag aldrig behövt hålla på att tjata i evigheter om att den är min och att han INTE får hoppa då han direkt lärt sig att hoppa=noll, tassar i marken=dödskul! Jag har heller aldrig markerat att min mat är min trots att han snodde ALLT ätbart förr. Trots det lägger han sig direkt när mat kommer fram idag, för det har jag Lärt honom och det beteendet tjänar han mest på så därför väljer han att lägga sig istället för att ta maten från bordet (vilket skulle vara otroligt enkelt och gå på en tiondels sekund).
Jag rekommenderar verkligen att du ändrar ditt sätt att se på hundägandet, det behövs inga "dominanta ledare" för att skapa en harmonisk hund och lösa problem. Däremot behövs en ledare som är Konsekvent, tydlig, och lär ut på ett bra sätt. Lärare/tränare brukar vara mer passande "titlar".
#32 Tänker hålla med dig i den sista meningen - det är fullt möjligt att han lär sig detta och därför är just ordet Nej så förädiskt för vissa hundar som snabbt skapar kedjor.
Skulle istället belöna när han är där du vill ha honom, när han gör vad du vill. Sluta fundera på vad du inte vill att han ska göra och börja tänk "vad ska han göra". Vart ska han vara på ditt rum? Belöna när han är där och gör det han ska, lätt först och försvåra se med längre tider och med att du går ut ur rummet och kommer tillbaka en sekund senare, 3 min senare osv.
#31 provat kasta frolic, lever godis, kötbull bitar, korv, han letar bara efter dem emd nosen, sprnger rakt över dem, liksom kollar efter dem. Provade göra detta när det var snö för att han skulel gräva och inte kunde kolla men då fatta han itne och började busa istället.
Han får inte alltid gå ut, ibland orkar jag helt enkelt inte, å då säger ajg så för att få hans focus och få bort honom, senb ger komandot sitt stanna och tar bort leksaken och sne beröm för att han satt kvar.
Han brydde sig sällan när vi byte, tugge lite på dens en var det klart. Det var dock vad vi fick lära oss på valp kursen. ge honom nåt han ville ha.
Jag vill inte lära honom godis spår då jag vill köra riktigt spår och ev tävla och lär man godis spår kan an få problem med en hund som stannar upp och letar efter godis stup i kvarten.
Jag vill lära personspår och kanske blodspår när han kan person spår.
Dock lycks jag inte få honom att lukta, han söker inte kantareller, han tar inte personspår trots att vi gör som man ska när man provar/lär dem, oh han nosar inte efter godis, han reagerar på svamp och godis om nosen hamnar precis ovanför, men ibland går han t.o.m över den utan att regaera. Därför jag vill gå kurs för att få hjälp med detta ;)
#32: Det märks att du är väldigt okunnig inom ämnet hundträning och ändå vänder du ryggen till när duktiga och utbildade människor här på forumet försöker hjälpa dig. Dina uttalanden är ologiska och motsägelsefulla och jag hoppas att din hund slipper utsättas för dominans när den är osäker och nervös. Efter att ha läst hur du ser på saker och ting och när det blir så uppenbart att du är mer intresserad av ditt eget bästa än din hunds så kan jag förstå att hunden är otrygg och inte vill samarbeta med dig. Det handlar inte om Vad du tycker utan att du inte ens tycks relatera rätt och du vet inte ens hur hunden ser på resurser eller hur hundarna fungerar. Att tycka olika är inget konstigt men att uttala sig och träna efter metoder som man själv inte ens kan förklara riktigt är riktigt tragiskt. Nu är det dags för mig att sova och med sorg i hjärtat över att folk fortfarande håller fast vid dominans och tillrättavisningar hellre än samarbete, lek och trygghet går jag och lägger mig..
#33 din hund är inte min ;)
noll=sluta/ignorera honom då? för det leder till bita i vaderna/benen/armarna, ja där han kommer åt, å sånt gör ont.
Tyvärr ser jag inte hur ditt sätt skulle fungera på min nuvarande hund.
Om han hoppar upp i sängen hur får jag ner honom utan risk att hoppa ner=kul/godis?
Ledare= måste ju vissa att jag är ledare genom att sätta gränser osv=dominant. jag vill vara ledare för min hund som han väljer att följa men med tanke på hur han beter sig ser han mig ju inte som sin ledare.
men då blir det ju belöning stup i kvarten å då kommer han inte fatta vad han får belöning för. han måste att man är övertydlig när man lär honom nåt annars fattar han inte
#36 han sammarbetar bra när vi går ut å går, tränar, kör agilltiy, freestyle osv. Det är enstaka gånger han blir som en annan hund och det är då det blir rpoblem, när han väljer att vakta.
Vad är dominanas enligt dig? när jag säger att jag vill vara dominant vad menar jag då enligt dig för vi verkar uppfatta ordet olika?
#21 åhhh jag skrev ett svar men det gick inte att skicka
sen försvann det
Men det jag menar med andra metoder är som #19 skriver om, lära honom att göra vad som är rätt, istället för att straffa det som är fel eller använda dominans. Han var väldigt osäker och när vi försäkte vara dominanta bev han ju bara mer osäker. Eftersom han såg oss som ett hot så började han även försvara sig.
Nu så morrar eller vaktar han inte alls mot mig längre eftersom han litar på mig. Däremot litar han inte på vissa andra människor eftersom det finns många som kan få för sig att försöka "uppfostra" andras hundar.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#39 ja men om han väljer att göra det som är "fel" då?
Han är inte osäker emot oss i familjen, men osker i nya miljöer, mot nya människor, där det är mycket människor eller hundar. När han känner sig trygg i miljön kan han bli en stödig liten skit ;)
Han bli även osäker om han inte förstår, då börjar han hoppa på en, bita, skälla och busa.
Han brukar tjafsa med "ledar hunden" i stallet, när han får nog fått nog säger han till min lill plutt på skarpen ;)
Det jag tänker med ang det är mer roligt att vara på govet. Hur får jag honom att fatta att det är golvet, då han oftast är i mitt rum eller vardags rummet är det ju oftatst där han kommer få beröm för att han är på golvet, är rädd att han ska tro att mattan eller specifika rum är rätt, inte själva golvet i sig.
Man behöver vara ganska tydlig när man lär honom saker, iaf trix. Annars blir han lätt förvirrad.
Ibland stöter man på väggar och här känns det verkligen som att jag får tala med en vägg, eller för den delen döva öron.
JAG är fullt övertygad om att din hund är osäker på er iom att han morrar åt er, jag är fullt övertygad om att många av problemen grundar sig i att du inte är villig att träna förbyggande utan bara fokuserar på vad du ska göra När han gör fel och vägrar förstå att det Du tycker är belöning inte måste vara belöning för Honom. Jag är övertygad om att du med samma metoder kan lära honom vad han ska göra då det jag tränar efter bygger på inlärningsprinciper och inte någon tro om att någon enskild händelse kommer lösa helt andra problem. Du kan inte dominera din hund och få honom sluta hoppa upp i sängen och så är det bara.
Och lika fullt övertygad är jag att han kommer försvara sig mot er om ni ger er på att dominera honom eller jävlas med honom mer än ni redan gjort.
För hundens skull hoppas jag på det bästa, men med ägare som tror att alla problem handlar om rang och att dominans är ett problem som löses med "mer utövande av ledarskap" är risken stor att det slutar illa.
Mina sista ord i denna diskussion är rena sanningar och vad jag hoppas att du snarast går över till att leva efter om du vill ha din hund kvar - En hund gör vad som är mest värt, att träna och lära på rätt sätt är en grund för att kunna förändra beteenden med lyckade resultat och din hund skapar känslor för dig utefter vad som händer när ni är tillsammans, oavsett om det är träna agility eller när du försöker ta tillbaka något och han måste morra åt dig.
#41 anledningen att du känner så är att jag tränar på ett annat sätt än dig, och har svårt att förstå ditt sätt på min hund ;)
Jag vill att min hund ska välja att lyda mig, utan att jag ska behöva göra en massa saker. Jag vill ha en lugn å mjuk relation med honom, med tydliga regler å gränser.
Det var detta vi körde på min gamla hund, och gillade det mjuka lugna sköna sättet.
Men jag anser att regler är viktigt.
Borde han då inte morra när jag går emot honom, över honom, lutar mig över honom, kramar om honom ovanifån, osv? om han nu var osäker på oss? Borde han då gömma sig bakom oss när han blir rädd för nåt?
Jag vill få min hund att se mig som ledaren, sluta trotsa och välja att lyda.
Han ska frivilligt välja att lyda, det ska inte vara nåt hot eller muta utan av egen fri vilja.
Jag fattade inte hans problem, därför jag pratade med en hund psykolog för att fatta, och han som såg och vet om exakt hur problemet är, han sa att det handla om dålig ledarskap.
Jag ska prata med en till psykolog och så får vi se vad hon säger.
Jag har redan provat massa olika ideer och tips från hundtränare/instruktörer osv, så jag ser inge fel i att prova bli en bättre ledare för honom, att ha en bra ledare är aldrig nåt negativt.
Jag ser inge fel i att prata hundens-språk, min hund är en hund, hund är flock djur, dem behöver en ledare med regler och gränser, annars kan du få en farligt hund! (och ja jag har träffat en jätte "trevlig" rottis som va högst i rang, det var inte kul! Om polisen sett henne skulle hon vart död idag, hade du försökt ge henne en godis hade hon huggit dig i handen)
Och jag vill be dig om att inse att det finns lika mång olika tränings sätt som det finns ägare. Vissa är hårda, vissa är lugna och mjuka och vissa är mitt emellan. Och sen finns det ju olika gradera av dem också, finns ju hårda som inte tveker att lägga hunden på rygg när den gör fel, slänga nycklar bakom hunden för att chocka den när den gör nåt fel, folk som inte vill sätta regler, eller gränser, osv. Inget sätt är fel så länge inte hunden skadas. Och NEJ jag känner min hund och vet att alla sätt jag provat INTE skadar honom, men är rädd att ditt sätt ska förvirra honom då det inte är tydligt vad du vill och belönar alltid. Därför väljer jag att inte köra det.
PS: Lagotto är väldigt speciell, tex kan man inte vara hård emot den och den har en "monster" ålder som är helt extrem, värre än vanliga hundar i den åldern (säger folk som föder upp och ägare ras och ja vår är iaf värre än våran golden va) Så en grej som gör att jag inte heller väljer att lyssna på dig är att du inte känner rasen! Hundpsykologen jag va hos visste iaf lite om rasen, och den jag ska till är specieliserad typ på just den här rasen och deras problem.
#42 Då det kommer en hel del felantaganden i din text väljer jag att trots allt svara i denna tråd igen…
1. Du KAN inte begära att din hund ska lyda dig utan att den får något för det. Belönar du inte det du vill ha kommer du inte få det om hunden känner att något annat är roligare. GLÖM alltså detta med att du ska få din hund att göra som du vill utan att du ska behöva göra något.
En hund som vet vad den tjänar mest på väljer att göra det, se till att det du vill är mest värt för annars kommer din hund aldrig göra det oavsett hur mycket du utövar dominans på din hund!
2. Osäkerheten sker i det ögonblick han morrar åt er och egentligen ber er fara och flyga. Där kan det utan problem gå ett steg längre snart. Att tänka som du gör funkar inte, hundar reagerar i situationer de känner igen. Din hund har lärt sig att den måste försvara sig i de situationerna och är osäker på er, morranden mot er är inget gott betyg alls utan egentligen något att skämmas för att man fått fram hos sin hund…
3. Jag talar Aldrig om träningssätt som i "kasta nycklar", "ge korvbit" eller liknande, det handlar om vilka Verktyg man använder och det är totalt värdelöst att säga "kasta nyckel" då det kan vara både belönande och straffande. Detta verkar du ha missat, trots att jag varit tydlig med att jag tränar på det sätt som vetenskapen visat vara mest effektiv. Belöningar och bestraffningar helt enkelt och det bygger, trot eller ej, ALLA träningssätt på.
Det är hur väl man vet vad man sysslar med inlärningsmässigt som avgör framgången i alla träningssätt!
Jag skulle mycket väl kunna framgångsrikt träna min hund med att bara säga till när han gör fel, men det medför en vek och icke initiativtagande och självtänkande hund - nej tack.
Jag talar alltså inte om att du ska träna honom på något speciellt Sätt utan att du faktiskt bör fundera på Vad du gör då du inte lyckas med ditt tränande nu. Lär dig hur inlärning fungerar är steg 1!
4. Bättre ledare blir man inte av att dominera sin hund.
5. Att lära hunden vad som är rätt är vad bra "ledare" gör, och du saknar INTE gränser och regler bara för att man inte belönar det felaktiga och belönar det rätta!
6. Du är väldigt duktig på att tolka in egna fakta. Det SISTA "mitt" sätt att träna på, med att Belöna RÄTT och se till att hunden inte tjänar på Fel är att det är otydligt. Det är tvärtom jäkligt tydligt för mina hundar - de VET att de gör rätt då de tjänar på beteendet. Och där är våra "gränser och regler", som de med glädje följer då de vet att de får en belöning av mig och inte bara slipper undan straff som är fallet när man tillför straff när hunden gör fel. De är klockrena på de beteenden jag skapat hos dem och det tack vare en jäkligt bra tränare till matte…. utan att någonsin säga "nej" till ett fel gör de PRECIS så som jag vill och det enda lilla som krävs av mig är att jag ser till att de tjänar på det jag vill att de gör. Hundar som gör som ägaren vill - är det ett tecken på "dåligt ledarskap" tycker du?
Och inte heller belönar jag alltid, vad tusan skulle jag belöna fel för och vad har du fått det ifrån? Inte heller belönas det varje gång när beteendet är stabilt - detta då det vetenskapligt bevisat ger ett mer hållbart resultat.
Innan du börjar uttala dig om vad jag gör och inte gör - se till att du vet vad du talar om!
7. Och det stämmer in på denna punkt också - du konstaterar felaktigt att jag inte känner rasen utan att ha en aning om hur något ligger till. Men vet du vad? Lagotton är inte främmande för mig och inte heller någon utmaning. "Det är inte hunden det är fel på utan ägaren" - klockrent även i denna situation!
Snälla - sluta begära att din hund ska göra något du inte lärt den så att den förstår. Det är bara tragiskt att du skyller dina misslyckanden på hunden. Dålig lärare - dålig lärling. Sad but true och du kommer inte göra det lättare för dig genom att straffa honom för att göra fel när du inte lär honom vad som är rätt.
Vad är en bra belöning enligt ert tycke, tänkande och smak???
Alla inlägg förespråkar positiv förstärkning och belönande, vad för typ av belöning kan man då undra, eller jag undrar det iallafall?
#43 han ska välja att göra som jag vill, gör han det får han beröm med rösten (är det träning/inlärning använder jag godis)
Men jag ska inte behöva ha en godis i handen varje gång för att han ska stanna, sitta, ligga, komma osv.
Och detta jag skrev gör han ju redan utan belöning i form av godis/lek.
Jag säg helt enkelt "duktig kille", "bra".
Men om han är osäker på oss som personer borde han ju vara det jämnt, i alla läggen där vi kan tolkas som hotande. Inte bara i dessa speciefika lägen?
Ja men dem tips jag fått är ju belöna på golvet=risk för att han kopplar ihop upp i sängen=bus/godis, vilket jag absolut inte vill.
Hur blir man en bättre ledare då utan att försöka bli en bättre flock ledare? och vad betyder ordet dominera för dig? då jag tror vi missuppfattat varandra när det gäller det ordet ;)
men om jag tex ska lära honom va på golvet med godis så ger jag godis lite titt som tätt kan ju bli oftast i hans favorit rum, på en matta, när han är tyst, jag tror inte han kommer fatta att det är golvet jag belönar, ev tänker han "å godis då och då, vad gott"
Så jo det blir otydligt exakt vad du belönar i detta lägge.
Nej det är aldrig fel på hunden, det är jag som inte förstår hur jag ska kommunicera med honom i dessa läggen, och därför jag söker hjäölp av hund psykologer, får tips och ber om hjälp här.
Och om du är välbekant med rasen, vet du om deras "monster" ålder? vid vilken ålder brukar dem då komma ur denna ålder? vi har hört väldigt olika.
Det är inte bara "hund som hund" mycket har med avel och ras att göra för att förstå en hund.
Och fortfarande jag straffar honom inte! Jag ville ha hjälp att förstå honom, hur jag ska träna honom, och bra då om hjälp från en hundpsykolog, att du sen inte gillar denna psykolog är en annan sak.
Och ja jag är en hemsk hundägare som inte tycker din metod är tydlig nog och vill söka en metod som jag känenr kan vara tydlig för min hund så att han förstår. Men visst kan prova din metod, håller du tyst sen då när han är förvirrad och inte förstår eller problemet har blivit större?
#45 Han kommer inte att förknippa belöningen för att han hoppar ner från sägen med sängen, utan han kommer tänka "nu gick jag ner på golvet, där fanns det en glad matte, massa godis/jätterolig leksak". Det vill säga han kommer förknippa golvet med belöningen.
Jag har haft en sex månaders lång kamp med min valp (min första hund) och dom saker han har lärt sig lättast, är dom saker han tycker att han tjänar på. För att ta ett exempel så har jag (i princip) lärt honom sluta dra med att vända när han gör det.
Vi är på väg till punkt A, dit hunden vill och börjar dra, jag vänder helt och går i stället mot punkt B och utväntar den reaktion (utan några fler åtgärder) jag vill ha, alltså att han slutar dra. Så fort han beter sig som jag vill så vänder vi, och jag säger "bra, här går vi" (bra för att han är duktig, här går vi för att han ska se att jag bytt riktining) och vänder mot punkt A (som är hans faktiska belöning, han får gå dit han vill). Resultatet av detta är att han tycker att det är hans idé att inte dra, för då kommer han dit han vill.
Detta går att tillämpa på flera saker, Min hund skäller och biter på mig är en ignorerad hund, men min hund som slutar skälla och bita på mig är en hund som är jätterolig, och matte vill så gärna leka med honom.
Bra är ett förebyggande ord, om jag skulle säga "gowanga" till dig skulle du inte alls förstå vad det betyder, eller hur? Ditt bra låter som "gowanga" i hans öron, och han måste alltså lära sig innebörden av ordet bra (matte blir glad för det jag gör, och jag får en godis/jätterolig lek eller liknande, alltså ska jag fortsätta göra såhär, för det är roligt), när han sedan kan det så kan du använda det ordet som ensam "belöning", kanske tillsammans med lite kliande på den punkten som är bara så skön.
Du skriver själv att "(är det träning/inlärning använder jag godis)" i #45. Vad är skillnaden på att lära hunden ett trix mot att lära hunden att inte hoppa upp i din säng?
Som någon sa tidigare, hitta på något roligare med hunden redan när han tänker tanken att hoppa upp i sängen. Det innebär inte att du måste vakta honom dygnet runt, utan att dom gånger du är där kan du använda dig själv som resurs och vara roligare än sängen.
Ett par små ord på vägen, som jag läste i en av mina föreningar (möjligtvis något modifierat av mina tankar för att stämma in på min lilleman… "(lapp)hunden förstår precis vad du vill, men gör det inte om den inte tjänar på det".
Inte heller kommer min hund fram till mig tio gånger per lös promenad för att jag skäller på honom när han inte gör det, utan för att matte blir jätteglad, och har godis, en extra klapp eller bara något annat roligt. När han är törstig räcker vattenflaskan med färskt vatten för att matte ska vara jätteintressant!
Sedan en liten fråga till dom duktiga människor som svarat här i tråden, men som kanske kapar tråden lite grann… Tycker ni att det är okej att korrigera att felaktigt beteende om man alltid använder beröm i samband?
Till exempel, min hund hoppar på mig, jag säger gå ner ganska argt, direkt när det är fyra tassar i backen kommer ett "bra, jätteduktig kille" och en (jätteglad) matte som sätter sig ner så hon kan bli pussad (läs nerdregglad
) i ansiktet, alltså precis det han ville åstakomma när han hoppade på mig. Så med andra ord hoppa = arg matte (kan också vara värt att tillägga, att absolut inget skrikande) nere på marken = glad matte och ett ansikte att pussa på.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#46 Jag måste fråga, hur ser dina händer/ben ut om du ignorera din hund när han biter dig? har du nåt skydd så du slipper att det gör ont?
haha men klart han vet att "bra" betyder att han gör rätt. säger det ju med "rätt röst" också ;)
Annars är det ju precis som jag säger åt honom att "spela död" han kan ju inte spela död om jag inte lärt honom, men när jag lärt honom vad det kommandot betyder vet han ju det.
Min hund lär sig snurra runt när matte säger spinn=godis. Och lär sig då, hoppa upp i sängen=godis.
Ser jag att han är på väg räcker det med att hosta för att han inte ska göra det.
Och din sista fråga, han hoppar upp i sängen jag säger åt honom att gå ner han går ner, berömer "duktig kille" och sen bra med det. Det verkar ju vara samma som när du försöker lära din hund att inte hoppa?
#47 Det gör ont, men han biter inte hål på mig. Och nej, jag har inget annat skydd än mina tröjor.
Men ditt bra, leder det någonsin till något annat? Leder ditt bra till att han får en godis, en rolig lek eller blir kliad på det är stället som är så otroligt skönt?
Du säger "Och lär sig då, hoppa upp i sängen=godis.", men du ger väl honom aldrig godis när han hoppa upp i sängen utan när han hoppar ner från sängen? Han kommer alltså inte koppla att han hoppar upp i sängen med godis, utan att han tar sig till golvet alltså golvet = godis.
"Och din sista fråga, han hoppar upp i sängen jag säger åt honom att gå ner han går ner, berömer "duktig kille" och sen bra med det. Det verkar ju vara samma som när du försöker lära din hund att inte hoppa?"
Jag vill påstå att det inte alls är samma sak, då mitt bra slutar aldrig med ett bra, utan med att han får göra något han tycker om, i detta fallet pussa mig i ansiktet (men i det läget hade det lika gärna kunnat vara en hel falukorv, så bra är det att pussa matte i ansiktet), det är därför han slutar hoppa på mig, inte för att jag säger bra.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
#48 beror på, ibland blir det lite klapp, har jag nåt gott i handen kan han få av det, ibland är det bara röst.
Jo han kommer lära sig att "jag hoppas upp i sängenn så säger matte åt mig att gå ner så får jag godis" så så fort han vill ha en godis kommer hen hoppa upp i sängen.
Har redan ett sånt "inlärt" litet problem med honom. Så vill inte ha ett till :P
Brömma med röst, lek och godis funkar alla lika bra för mig. Så varierar mellan dem beroende på situationern.
Och varför tycker ni det är fel med att vara en bra ledare för hunden?
#49 Definera gärna vad en "bra ledare" betyder för dig. Vad är det för problem som du har sedan tidigare som du nämner? Hur har han lärt sig det?
#50 Kan du svara på frågan först? Varför du tycker det är fel att vara en ledare?
När han var yngra lärde han sig pip/gnäll=uppmärksamhet. Han pep och morsan undrade liksom "vad är fel?", vad han ville, och han fick uppmärksamhet och lärda sig detta jätte snabbt och idag tar han till detta så fort han blir otålig eller vill ha uppmärksamhet…
" han ska välja att göra som jag vill, gör han det får han beröm med rösten (är det träning/inlärning använder jag godis)"
En hund väljer att göra det som är mest värt för stunden (och det gör vi också). Vill du att han ska välja att göra det du vill att han ska göra - se till att det är värt det och att han kan det eller lär sig det.
Vi kan tyvärr inte säga att hunden ska nöja sig med en viss belöning. Är det så att han inte känner att det är värt att lyssna på dig för att höra ditt beröm med rösten så kommer han inte göra det du vill. Lär dig vad han jobbar för och använd det!
"Men jag ska inte behöva ha en godis i handen varje gång för att han ska stanna, sitta, ligga, komma osv."
Och det har inte jag heller. Mina hundar vet ALDRIG om jag har något kul eller inte, isf hade jag lockat/mutat och det vägrar jag, men de vet att om de gör vad jag ber dem om så kommer det (oftast) något belönande efteråt. Och just därför är det värt att lyssna, för att de vet att de får något för det som för DEM är mest värt.
Du behöver alltså inte alls ha något godis i handen för att hunden ska lyda dig. Dock MÅSTE du belöna din hund med något den tycker om med jämna mellanrum för alla beteenden du vill ha - annars KOMMER de försvinna. Lär dig vad din hund vill jobba för för uppenbarligen räcker inte ditt muntliga beröm!
"Och detta jag skrev gör han ju redan utan belöning i form av godis/lek. Jag säg helt enkelt "duktig kille", "bra"."
Olika beteenden och störningar och situationer kräver olika former av belöningar. Leta upp vad som funkar på din hund i de situationer det inte funkar med rösten i dagsläget. Om beteendet försämras har det inte belönats tillräckligt…
"Men om han är osäker på oss som personer borde han ju vara det jämnt, i alla läggen där vi kan tolkas som hotande. Inte bara i dessa speciefika lägen?"
Som sagt, det är i de lägena som han ÄR osäker på er, och det är inte funktionsdugligt för något djur att bli kvar i en försvarande postition när inte faran är där så att säga. Att anpassa sig är viktigt!
Dock kommer hans uppfattning av er att variera efter det han upplever med er. Och ingen hund följer en ledare som sinkar en - som någon som man ibland känner tillit för och ibland inte alls litar på.
"Ja men dem tips jag fått är ju belöna på golvet=risk för att han kopplar ihop upp i sängen=bus/godis, vilket jag absolut inte vill."
Ett sånt tips har du inte fått av mig. Jag råder dig att belöna när han är på golvet vilket också gör att han inte belönas när han sen hoppar upp i sängen. Inte ens med ett "gå ned" utan invänta att han varit på golvet ett tag igen, eller är på det stället han ska vara.
"Hur blir man en bättre ledare då utan att försöka bli en bättre flock ledare? och vad betyder ordet dominera för dig? då jag tror vi missuppfattat varandra när det gäller det ordet ;)"
En bra flockledare är trygg, konsekvent och VÄRD att följa, då en flockledares uppgift bara är att Leda flocken.
Hundar följer gärna oss och gör vad det vill - OM de Vet vad vi vill (inlärning, att ha lärt sig vad det betyder) och det är Värt att utföra (en belöning för att utföra beteendet som för Hunden är värd att jobba för).
Dominans = företräde, det är så ordet ska användas i dagens forskning osv. och det beslutades för en evighet sen.
Dominera = påhitt om att man måste stå över sin hund i rang, trots att det inte finns något som visar på att hundar ser oss som en del av sin rangskala eller ens om rang existerar hos våra tamhundar. Rangordningar existerar främst/endast/tydligast (beroende på vilken forskning man tittar på) hos djur i fångenskap där resurserna upplevs begränsade. Dessutom har inte de vanliga "dominans"-övningarna något alls med något att göra, eller så är de feltolkade. Att lägga hunden på rygg har ingen funktion t.ex, om inte hunden Frivilligt lägger sig själv. Säger inte att du talat om detta utan tog bara ett exempel.
"men om jag tex ska lära honom va på golvet med godis så ger jag godis lite titt som tätt kan ju bli oftast i hans favorit rum, på en matta, när han är tyst, jag tror inte han kommer fatta att det är golvet jag belönar, ev tänker han "å godis då och då, vad gott" Så jo det blir otydligt exakt vad du belönar i detta lägge."
Och här känner jag än en gång hur lite som går fram till dig och hur lite du kan. Om en vild varg går förbi en sten och varje gång ramlar en köttbit ned - tror du att hunden kommer gå dit varje gång den är hungrig? Svar ja. Allt som har en del av situationen kan hunden lära sig koppla ihop med belöningar och belönar du att din hund är på golvet kommer det bli mer och mer värt att vara där - någon gång kommer det ju belöning.
_"Nej det är aldrig fel på hunden, det är jag som inte förstår hur jag ska kommunicera med honom i dessa läggen, och därför jag söker hjäölp av hund psykologer, får tips och ber om hjälp här.
Och om du är välbekant med rasen, vet du om deras "monster" ålder? vid vilken ålder brukar dem då komma ur denna ålder? vi har hört väldigt olika."
_Monsteråldern ligger kring puberteten, det är då hormoner spökar osv och inget konstigt alls, gäller alla raser. Och eftersom att det är olika från individ till individ så är det en omöjlighet att tala om när den tar slut.
Dock så är det som så att är det lärandet som är problemet så kommer inte problemen bli mindre när "monsteråldern" är slut - hunden kan fortfarande inte. På samma sätt tar man sig enkelt igenom monsteråldern om man är tydlig och duktig på att lära ut rätt beteenden och har i bakhuvudet att vad som är Belönande är väldigt skiftande i denna period.
"Det är inte bara "hund som hund" mycket har med avel och ras att göra för att förstå en hund."
Och det är ett faktum att vi faktiskt inte vet hur saker och ting hänger ihop med vartandra, vi vet att vissa raser har mer och mindre av olika egenskaper men inte riktigt vilka gener som påverkar detta och om det finns i fler raser men att de oftare ligger "dolt där".
Något som dock har forskats otroligt mycket om och som funkar på "hund som hund" är Hur inlärningen fungerar. Det är den faktan jag bygger min träning på och att lära på bästa tänkbara sätt går att göra med alla hundar - men som sagt tidigare så är belöningar och straff individuellt - att få en stekpanna i huvudet kan vara belönande och korv kan vara bestraffande.
"Och fortfarande jag straffar honom inte! Jag ville ha hjälp att förstå honom, hur jag ska träna honom, och bra då om hjälp från en hundpsykolog, att du sen inte gillar denna psykolog är en annan sak."
Du straffar honom. Allt som får beteenden att minska är bestraffande/straff, oavsett om du vill det eller inte.
Du får otroligt mycket hjälp här och rådet om att lära dig hur inlärningen funkar är det bästa råd du kan få för att lära dig träna din hund.
Och här kommer ett felaktigt påstående igen - jag har inte uttalat mig om någon specifikt person. Som sagt - akta dig för att hitta på sånt som inte stämmer!
"Och ja jag är en hemsk hundägare som inte tycker din metod är tydlig nog och vill söka en metod som jag känenr kan vara tydlig för min hund så att han förstår. Men visst kan prova din metod, håller du tyst sen då när han är förvirrad och inte förstår eller problemet har blivit större?"
Nu tar vi det här EN gång till - jag har talat om vad jag gör, men "min metod" är INGET annat än vanlig basic inlärningspsykologi som egentligen ALL fungerade träning bygger på. Även där man slår stekpannor i huvudet på hundarna!
Så det du säger nu är att det som är bevisat bäst för en fungerande inlärning inte är tydligt. Trots att det faktiskt är så vi lär oss…. Dessutom har du både här och tidigare talat om att jag skulle ha sagt att du ska göra si och så och det stämmer inte.
Snälla - släpp detta med "metoder" för det är bara blaha. LÄR dig istället hur inlärningen fungerar så Du kan hjälpa din hund att lära sig!
Känner att du behöver lära dig både vad som är belöningar och vad som är straff och hur det funkar. Lyckligtvis är det artiklar på g på detta ämne - kanske kan du lära dig något då.
#44 En belöning är något som är en konsekvens av ett beteende, som hunden känner är tillräckligt värt för att få hunden att göra om beteendet. Något som hunden alltså vill ha, som den tjänar på.
Det kan alltså var precis vad som helst. Allt från uppmärksamhet till lukta i marken, hälsa på hund, springa, söka, äta, bära, göra något…
Vill hunden gå ut kan en bra belöning för att sätta sig vid dörren vara att få gå ut, men det kan också vara en godis om godiset har högre värde för den hunden.
Och även när vi inte medvetet lär hunden något så baserar hunden sitt val av beteenden med vad som just då känns värt. Om hunden vill ha uppmärksamhet och vet att den får det av att skälla på dörren så gör den det. Ibland även om hunden får en rak höger - det är ju trots allt bättre än att inte få någon uppmärksamhet alls. Beteendet ökar alltså trots att vi tror att vi straffar hunden rejält - iom att beteendet Ökat har vi inte straffat hunden, hur mycket vi än vill tro det.
Självbelönande beteenden är ju också belönande, om hunden tjänar på att hoppa upp i sängen så gör den så. Hoppa upp ger mjuk säng. Gå till vatten gör att hunden får dricka osv. osv.
Även att slippa undan ett obehag är en belöning. Om hunden får ett nyp som hunden upplever som obehag när den hoppar och nypet försvinner när den sätter tassarna i golvet har man straffat genom att tillföra obehag till att hoppa och belönat genom att ta bort obehaget när hunden gjort rätt. Här är inte heller något "beröm" behövligt då hunden faktiskt redan belönats. Den fick bort obehaget och det är belönande i sig.
Jag förespråkar positiv förstärkning just för att det ger hunden bättre känslor helhetsmässigt än positiv bestraffning. Hellre en hund som vågar ta initiativ så den kan lära sig mer och det utan att jag lockar på den som tänker "gör jag såhär så får jag en belöning", än en hund som inte riktigt vågar och "hela tiden" baserar sina val med "gör jag såhär så slipper jag obehag".
Och självklart så tjatar jag på om att belöna det rätta beteendena - det säger sig självt att vill man att hunden gör något så MÅSTE man också se till att det är värt=belönande! (oavsett belönings"typ") Det är ju trots allt det Lärandet bygger på…