Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4771 ggr
molntuss
0

kunnig hjälp ,tack!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SNÄLLA LÄS DEN HÄR TEXTEN

Jag kan tänka mej att säkert tusen andra skrivit sånna här inlägg förrut men dock hittar jag inte några vettiga i sökfunktionen. Och det är inte heller olagligt att skriva ett till så nu gör jag det.

Jag har fortfarande inte lyckats lära min  hund (1 år snart) att gå lugnt och tyst förbi andra hundar. Han rent av exploderar när vi går förbi en annan hund, tappar all fokus på mej, inte ens den smarrigaste köttbiten eller roligaste leksaken eller vad som helst får honom att titta mot mej ens en sekund. Jag har prövat att säga till honom på skarpen också, med ett överdrivet starkt "nej" men inte ens det får honom att sluta skälla.

Dock, så när han får sina "utbrott" mot andra hundar så är det inte aggressivt menat. När han väl är med andra hundar vill han inget annat än leka.

I alla andra situationer när inga främmande hundar är inblandade så är han som en drömhund (för mej) är otroligt lyhörd och väldigt "pjoskig" eller mesig, man behöver bara säga ett lugnt nej för att han genast ska sluta med det han håller på med. Men när en annan hund kommer in i bilden är det som om han stänger öronen och aldrig hört talas om det ordet.

Jag misstänker att han är  väldigt osäker på sig själv, och rädd eftersom han är så allmänt mesig. Men nu till den stora frågan, vad kan jag göra för att stärka hans självförtroende? eller finns det några extra effektiva knep för sånna här problem?

Och ja, jag har gått en snabb kurs med honom men det gav inget, ska söka upp en  ny men först vill jag höra ifall ni har några tips.

Ska ta reda på så mycket fakta som möjligt från många olika håll därför frågar jag er på det här forumet innan jag vänder mej till en ny kurs.

Det kanske låter taskigt och egoistiskt, men försök att inte haka upp er på varandra om det inte gynnar mej. Jag vill inte att den här tråden slutar i att 2-3 stycken personer sitter och konfronterar varandra och hakar upp sig på en liten sak. Sånt förstör bara anser jag, och får andra människor att undvika skriva i den här tråden.

Det är alltså fluffet på bilden som är min lilla buse Glad

Jag blir så tacksam för svar så ni anar inte…

tsset
0

1. Jobba bara på de avstånd han klarar av! Det är döfött att försöka träna en blockerad hund helt enkelt, har den låst sig så kan man försöka bäst man vill med både belöningar och straff. Oftast är det viktigare för hunden att få bort "faran" som är upp i ansiktet på den än att ta just denna köttbit eller bry sig om att det gör ont. Jämför riktigt spindelrädda personer som är helt okontaktbara när de har en spindel på sig - ramlade det ner en miljon framför näsan på dem skulle de fortfarande ha all fokus på spindeln. Eller för den delen extremt stressade personer som missar viktiga saker eller nyförälskade personer som glömmer allt annat…

2. Det finns en millisekund där din hund inte gör "fel" utan bara uppfattar och noterar att det är en hund där framme nånstans… den ska du börja med att jobba med! Leta efter den, ha full koll framåt själv och va gärna steget före din hund.

3. Då han skäller och gör utfall och du också säger att han är rädd gissar jag på att han vill ta avstånd till mötet, han är helt enkelt inte lugn med dem där. Jag hade börjat med att förknippa andra hundar med något roligt hos mig så att hundar blir något jättepositivt. Så fort det dyker upp en hund så händer något kul! (och nej, det gör inget om hunden går över till att göra utfall sen, lid igenom det eller ta bort hunden eller vad som funkar för er och gör det igen nästa gång. efter ett antal gånger kommer du se förändring i hundens kroppsspråk och hur lång tid det tar tills utfallet kommer OM du lyckats förknippa hund=positivt!)

Det brukar nämligen vara lättare att jobba med en hund som är positiv till något än en hund som är negativ till något.

Närma dig allteftersom att han lär sig koppla på rätt sätt.

4. När hunden väl förknippar åsynen av hundar med något positivt, när svansen går och hela hunden ler så börjar jag med den mer konkreta träningen mot vad jag vill ha av hunden, vad den ska göra när den ser hunden, hur den ska gå osv. För första delen brukar jag lära hunden att skvallra(det här borde du ha stött på nån gång tycker jag, men annars kommer nog tipset ganska snart… finns mängder av info på nätet också, även här!) och sedan fortsätter jag därifrån med att ge ett "här" eller liknande som hunden kan, dock med tanken "ny störning, ny situation och därför lägre krav" i huvudet för att hunden ska få chans att göra rätt. Kanske kräver jag bara ca 4 steg "här" för varje belöning första veckan, och nästa kräver jag 7 osv.

5. Att sedan i allmänhet fortsätta jobba med att vara roligast och mest värd även om andra hundar finns i närheten bättrar på hundens vilja att följa matte. OM matte är mest intressant såklart. Och då brukar andra hundars värde vara lägre=hunden bryr sig mindre om mötande hundar.

AnneN
0

Tycker #1 har gett dig många bra tips på hur du kan träna hundmöten.

Vill bara inflika med lite tips på hur du kan träna din hunds självförtroende:

Balansövningar är bra för självförtroendet, det kan vara allt från sitt vackert till att göra svåra konster uppe på en stubbe, sten, planka eller annat, svårighetsgraden ökar du allt eftersom din hund klarar av det.

Bakdelskontroll ska också vara bra, det kan vara tex att backa rakt bakåt, upp för trappor, runt hörn, osv.

Sedan ska även spår och sökövningar vara bra för hundens självförtroende.

Viktigt att tänka på är att börja extremt lätt så att hunden garanterat klara det och sedan sakta öka svårighetsgraden i hundens takt oavsett vad du tränar.

Att ha dragkamp (med leksaker) och då låta hunden vinna ibland kan också stärka hundens självförtroende.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

molntuss
0

#1 Tack så jättemycket, det låter väldigt bra det du säger, ska särskilt börja träna på att förknippa andra hundar med något positivt! Men det kommer bli svårt, får trycka upp en godis i käften på honom, för redan när han sett hunden från ett bra avstånd blir han okontaktbar men får inte sitt utbrott redan då, så får väl utnyttja det lilla hoppet jag har där!

molntuss
0

#2 Mycket intressant, hade jag ingen aning om!

AnneN
0

#4 Det hade inte jag heller för några år sedan då jag fick min tik som då var en mycket rädd liten valp, men då fick jag dessa tips och nu är hon 4 år och knappt rädd för något Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Kan bara hålla med 1 & 2.

#3 Om det inte fungerar så får Du öka avståndet ytterligare. Sen så trycker vi inte upp en köttbulle i munnen.  Tungan ute Det är bättre att han kommer till belöningen.

Beröm honom, väldigt glatt när han ser hunden på rejält avstånd och när han vänder upp för att kolla vad sjutton Du sysslar med så ger Du godisbelöningen. Införskaffa gärna grillad kyckling eller sånt smaskigt. Det ska vara riktigt gott!

Läs gärna mer om skvallerträning och ännu bättre gå kurs för Eva Bodfält som håller dessa träningar.

#4 Visst är det bra! En hund som har kroppskontroll får väldigt mycket bättre självförtroende. Låter väldigt töntigt att träna balanshinder när det är utfall av hunden man vill träna bort, men det hjälper faktaiskt otroligt bra.

molntuss
0

#5 vad härligt att det funka, ska ta åt mej av dessa tips Skrattande

#6 okej får väl köra på 100 meters ifall han ska titta upp, får väl hoppas att det ger något med tiden, tack Glad

Tangotime
0

Du har fått jätte bra tips och tycker verkligen att du ska ge dom en chans ;-) Men efter som jag haft storpudel med liknande "symptom" undrar jag hur han är i övrigt? Är han stressad? Svårt att koppla av, springer som en galning när han är lös osv? Får jag fråga vilka linjer han är efter? Du kan skicka svar via PM om du vill :-)

molntuss
0

#8 Han är annars väldigt lugn och lyhörd. Lyder minsta lilla vink och väldigt uppmärksam på mitt kroppsspråk, ett litet nej räcker oftast (om inte en främmande hund är i närheten förståss) för att han genast ska sluta upp att skälla, äta på något olämpligt o.s.v. Han är väldigt undergiven av sig. Men det märks att han har dåligt självförtroende för det är mycket som kan skrämma honom, t.ex. avspärrningsband som polisen använder och liknande.

Han går också jättefint i koppel och kan också gå fint bredvid mej när han är lös om jag ber om det. Men när jag säger varsegod så släpper han verkligen loss och börjar springa och skutta och leta efter pinnar och sådant. Men han har väldigt kort räckvidd eller vad man ska säga, håller sig alltid nära mig, kopplad som lös.

Jag tycker det verkar som att han kopplar av väldigt mycket. När vi är inomhus är det mesta han gör att vila. Dock så är han beroende av att ha någon annan levande varelse nära sig. Han lägger sig alltid bredvid mej, eller  bredvid våran andra hund…

Han är från kennel Emaho. Han heter Emaho´s smoke on the water i stamtavlan och är efter Avatar hailezelassie och mamman heter to be star . Glad

Tangotime
0

Okej! Då förstår jag ditt problem. Tittar jag på hans linjer är det inte något jag reagerar över, så mina misstankar har jag nu släppt Flört Hoppas att du får hjälp med att träna lite Skrattande

Zebben
0

Vad äter han för foder?

molntuss
0

#10 jaha, okej. (:

#11 Han äter vanlig royalcanin foder för vuxna hundar i hans viktklass, hur så? (:

molntuss
0

#10 vad vare för misstankar du hade föresten?

Tangotime
0

Min storpudel hade stressproblem som blev mycket värre vid just hundmöten. Efter att ha blivit på flugen av andra hundar ett par gånger (sånna där trevliga som springer lösa utan ägare Skrikandes) så blev han omöjlig. Men det visade sig senare att han hade kraftig spondylos och hade ont. Han sprang sig hög så fort han var lös osv. Ju mer jag efterforskade desto tydligare blev det att hans linjer är väldigt stressbenägna och då funderar man ju direkt på om hans släktingar också har/har haft spondylos och om det är ärftligt. Min hunds pappa "lämnade stressade valpar" sas det och han avlivades pga ryggproblem som var orsakat av att han någon gång blivit "på sprungen". Vilket jag inte tror ett skit på. Men våra hundar är inte släkt därför tror jag inte att det är något sådant med din hund. Sen är han ju dessutom inte stressad i övriga situationer vad jag förstår det.

Vattnadal
0

Royal har mycket majs i sina foder. Stressade hundar får mer hjärngas av noradrenalinet och dopaminet från majsen. Jag har en stresspelle som blir halvt galen när han äter foder med majs, och blir mycket bättre när han inte äter majs.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tangotime
0

#15 Man lär sig något nytt varje dag ;-) Men beror det inte lite på varför hunden är stressad också? Som min ex som hade bla ont. Jag provade lite olika foder men kan inte säga att jag märkte någon skillnad på honom ang stressen. Det jag provade var bla Royal, Nordic, Doggy, Standardt och Purina Pro Plan.

Zebben
0

#12 Du fick svaret i #15 Glad    Majs är väldigt förädiskt för en del hundar

molntuss
0

# 14 jasså det var ju tråkigt, har du fått någon hjälp med sjukdomen dårå?

# 15 Hur får ni reda på allt det här? Men okej, tack så mycket. Bra att veta. Dock så tror jag att min hunds största problem är att han somsagt är så osäker men det kan iof hänga ihop med att han blir stressad o.s.v

Tangotime
0

#18 Honom fick jag tyvärr avliva för 2år sen 6½år gammal. Han hade mycket strul med både spondylos, Epilepsi, sköldkörtelstrul och sin stress. Så det var inte en hållbar situation.

molntuss
0

#19 nej förstår de, ajdå!

Maja2
0

Ts, du säger att du gått en snabb kurs med honom. Vad var det för kurs?

Jag tror att många gånger stirrar man sig blind på ett Symtom, och ser inte vad som är bekymret EGENTLIGEN. Symtomen här är att han skäller och lever rövare mot andra hundar. Bekymret behöver inte ha med andra hundar att göra överhuvudtaget.

Du säger att han annars är pjoskig och mesig… kanske bekymret ligger där. Han är mesig…. ser han Dig som sin ledare eller tror han att han måste mota bort fiender själv? Vill inte på nåt sätt hoppa på dig, missförstå mig rätt.

molntuss
0

# 21 Fattar inte vad du menar riktigt. Får gärna vara lite tydligare om det går,

ms-mee
0

Låter som att du beskriver min fluff :D

Vi körde balansövningar och agility när vi gick på stan, det har stärkt honom enormt, han blev en helt annan hund och vågar nu ta för sig mer.

Vid möten med andra hundar tränar vi sittövningar. När han får sitta ner när en annan hund går förbi är han tyst och lugn men när vi går är det precis som du beskriver.
Så i början nöjde jag mig med att han satt ner och gav en godis när han tittade bort, nu har jag ökat till att han måste titta på mig för att få något.  Just nu är han lite halvt om halvt med att kolla på mig och andra hunden, men vi har kommit långt med tanke på att vi började i början av sommaren :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Maja2
0

Du säger att du gått en snabb kurs som inte gav något,  Vad för slags kurs var det?

Eftersom han är mesig och pjoskig i vanliga fall. En hund som är lite rädd av sig, och inte ser sin ägare som ledare, KÄNNER att den måste ta på sig rollen att mota bort potentiella hot-andra hundar. Kan det vara så?

molntuss
0

# 24 Det var en helt vanlig valpkurs. Dessutom gick jag typ 1-2 ggr på en annan kurs för exakt det problemet jag har.

Jag har aldrig sett saken på det sättet. Du kan ha rätt, han kanske inte litar på mej. Men jag menar att han är undergiven mot mej och gör som jag säger, utifrån det dragit slutsatsen att jag är hans ledare. Men det behöver ju inte betyda att han litar på mej, eller?

Sen vet jag inte om han verkligen ser andra hundar som ett hot? Eller det kanske han måste göra eftersom han beteér sig som han gör när han ser en annan hund? Men när han får hälsa på andra hundar vill han oftast leka med dom.

Padde86
0

Hej,

Först och främst tycker jag att du måste göra av med överskottsenergin. Genom att göra något tillsammans med hunden (en uppgift tillsammans stärker ert relationsband) istället för att bara släppa ut den och låta den göra av med sin energi själv i parken/hundrastplats etc.

Du kan springa, cykla, åka rullor, skateboard, ja du kan göra mycket tillsammans för att göra av med fysisk energi. Detta är enligt min mening oavsett vilket foder. Noradrenaline i kroppen är inte farligt så länge du gör av med energin. Beror på hur mycket du orkar arbeta med din hund.

Den är snart 1 år och det är en period när de är unghundar (då behöver de mest utmaningar). När min hund var 1 år var det "nästan" omöjligt att få slut på hennes energi. Och det jag vet är att det är väldigt svårt att komma åt en hunds huvud utan att ha dränerat deras fysiska energi.

Sen kan du börja arbeta med problemet med de andra hundarna.

Tangotime
0

#26 Men ju mer fysisk aktivitet desto mer orkar ju hunden stressa. Är det inte bättre att jobba med ex spår så att hunden dels får arbeta tillsammans med matte och dels får aktivera hjärnkontoret och bli trött på det sättet? Att cykla en hund trött är inte lätt men att göra den trött genom spår fungerar utmärkt. Motion OCH aktivering skulle jag ju rekomendera i stället för bara fysisk aktivitet. Och att cykla hunden trött vid ett års ålder tycker inte jag verkar bra.

Det finns mycket bra sätt att "komma åt en hunds huvud" utan att ha kört slut på dom fysiskt först. Hon har ju inga problem förövrigt med hunden vad jag fattat det som. Utan mest vid hundmöten.

Maja2
0

En annan tanke jag fick: Har han umgåtts med hundar så han vet hur han ska bete sig?

virrmia
0

Jag tror säkert att hunden litar på dej. Han kan ju vara mesig i alla fall och minsta "hot" vill han då sätta på plats. Svärmor hade en "mes" som skällde så man blev galen så fort någon körde för nära huset. Vi startade träningen med att hon skulle sitta ner om det kom bil och sedan var det vattenflaska med sprayfunktion om hon skällde. Om hon INTE skällde alls blev det godis och kel och Duktig hund..
Nu skäller hon nästan aldrig.Om hon blir överaskad däremot kan hon "gorma" på inkräktarna men inte annars. Kan ju vara så att din hund trots allt är lite rädd och vill "mota faran" innan den ens kommit. Självförtroende samt din vägledning ska nog hjälpa ska du se:)

Lycka till!

molntuss
0

okej :) han blir bättre och bättre

[TeamGuldhamster]
0

När jag och Milton (förut) brukade gå förbi hundar så började han dra så in i Norden för han ville ju hälsa och få polare.Men om han inte fick så började han och bjäbba!

Men jag sa skarpt åt honom,

-nej milton!

Och redan efter två gånger så hade han lagt av.Nu går han fint och lugnt i koppel och är på god väg med fot!

Så med honom funkade det att bara säga åtFlört