Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3310 ggr
EmmaVarg
0

varför para för pengars skull ?

känner en familj i området jag bor som har en labradorblandras, och säger att dom ska para hunden(tik) med antingen  max, leo, fluffy fast kanske theo. (kom på namnen) och både tiken och dom resten av hundarna är blandraser mellan minst 4 raser, och dom vill para hunden bara för att. tycker att de är dumt att avla med en hund ifall man inte har en bra anledning, säker för pengarnas skull. man borde tänka på dom hundar som är hemlösa och att ge dom hem, istället för att bara få fler o fler valpar som sedan säljs runt o runt..

ville bara skriva av mig !

AnneN
0

Tyvärr finns det allt för många som avlar på sina hundar av fel anledning oavsett om det är blandras eller renras Rynkar på näsan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

skyvips
0

Allt som människan kan tjäna pengar på gör hon… oavsett konsekvenser…

Skyvips

Michaela-N
0

#2 Vad är det för något konstigt nytt ordspråk?

Jag skulle inte mörda min hund för 1000000000:- (och inte någon annans för den delen heller.

Maja2
0

Håller med #1 och #2 

#3 Man kanske inte ska ta det bokstavligt såå… men det är sant, människan kan gå över lik för att tjäna pengar.

Katti
0

Det som är så synd är att det finns (en viss) efterfrågan på dessa hundar. Jag tycker att de som köper valpar från såna ogenomtänkta korsningar har en stor del av ansvaret faktiskt.

Det fullkomligt osanna påståendet att blandraser är friskare lever tyvärr kvar…

Michaela-N
0

#5 Det ÄR sant, och ganska lätt att förstå själv.

_"I tidningen Härliga Hund nummer 11-2008 uttalade sig veterinären och genetikexperten Christer Nälser om blandrasavel och slog väl mer eller mindre hål på myten om att blandraser alltid är friskare. I artikeln bekräftar han att blandraser är friskare, dock endast i första generationen: "Effekten kallas heterosis, och det innebär att avel mellan två genetiskt helt olika individer ger en friskare avkomma. /. . . / I första generationen är blandraserna friskare men fortsätter man att avla på dem är risken att avkomman blir sjukare än renrasiga hundar."

_Alltså, vad det är för blandning har betydelse. Korsar man Labrador och golden har de samma genetiska sjukdomar och ger ingenting bättre.

Katti
0

Jag har aldrig påstått något annat, men det är trots det en myt att blandraser är friskare. Agria försäkrar merparten av Sveriges hundar, så de har en hel del statistik att luta sig mot. Och där tillhör blandraser grupp 4 (av 6 där 6 är de mest skadedrabbade hundarna).

Tyvärr har det börjat förekomma omfattande planerad blandrasuppfödning, där det ofta finns många raser i föräldrarna. Eller också korsar man raser som är lika varandra och ofta har samma genetiska belastning.

Jespersen
0

Jag skulle tro att även efterfrågan kan ha mycket med pengar att göra. Har själv bekanta som pratar om hur dyrt det är att köpa renras och därför hellre skulle köpa blandras.

Tjänar man så mycket på att ta en blandraskull av större modell då? Måste ju kosta en del att föda upp, och går det dessutom snett med förlossning och sånt så lär man ju gå fetback. Många tar nog blandraskullar för att det är så mysigt med valpar och för att man bara måste ha en valp efter sin underbara lilla hund.

Taxelina
0

Tyvärr är det ju så att många vill ha en valp efter sin lilla tik som är sååå gullig och snäll och så parar dom med grannens snälla. Och till råga på allt kommer pengarna att rasa in. Tror dom. Bara foderkostnaden är skyhög. Valpen ska ha foder från 3,dje levnads veckan. Och nattsömnen ska vi inte tala om hahaha. Och doften som sprider sej över lägenheten när valparna blivit så pass stora att du börjar ta sej ur lådan och kissar och bajsar överallt.

Men man får inte glömma att det är helt nya individer som föds och ingen är lik vare sej modern eller fadern i sitt sätt eller mentalitet. Det är uppväxten som präglar den nya valpen.

Enligt Strömsholms och en annan stor djurklinik, så har blandrasen lika stor sjukdoms historia som renras. Dom har fört statistik och den såg jag en gång i en hundtidning. (kan varit i hundsport) Så där håller jag med om att blandisen inte är så frisk längre. Förr kanske, men inte nu längre med alla möjliga och omöjliga kombinationer.

Michaela-N
0

Har även hört om ägare som tror att deras tik mår bättre och blir mindre stressad av att få en kull valpar, just för att det är "naturligt". (…..?????)

Katti
0

#9, även långt innan det kostar maten, för den dräktiga och digivande tiken äter massor!

Taxelina
0

#11  Absolut, det glömde jag bort. Foderkostnaden är skyhög.

Det skrämmande är att många som tar en kull tror att tiken ska ge enbart di tills valpen blir leverans klar  !!!

Jag märkte det på ett inlägg här i iFokus för några år sedan. Ägaren tyckte valparna kunde vara kvar hos tiken lite längre eftersom valparna var så magra !? Och även tiken. Och på veterinärernas veckobrev står det tyvärr även där en sådan fråga. Där ser man verkligen hur många som absolut inte ska ta någon kull, då dom inte har fattat ett dugg vad man ger sej in på.

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två tikar av samma ras. En av dem har 4 valpar som nu är 6,5 vecka. Hon och valparna äter 14 dl torrfoder om dagen och den andra äter 1-1,5 dl!

Taxelina
0

#13 Jösses, är det valparna som blivit så stora? Gud så sötaSkrattande Häftig färg på ögonen.

Royalz
0

#13 Min hund äter 11dl mat per dag. Så det var inte så mycket mer än vad han äter ;)

Katti
0

Jämfört med den vuxna hundens 1-1½ dl är det mycket. Det var det jag ville illustrera!

Ja Taxelina, det är det! Jag kanske ger dem för mycket mat Skrattande. Hans ögon kommer att bli bruna. Nu har de skiftat från blått till en grön nyans!