Hyperaktiv valp
Hej! Köpte en liten goldenvalp på tio veckor förra lördagen, och hon är en riktig toppenhund. Väldigt följsam, stabil och mycket tillgiven. Självklart finns en del småproblem som att hon biter och gärna tuggar på saker, men detta försöker vi träna bort igenom att byta ut sakerna mot till exempel ben, eller nonchalera henne när hon är på våra händer osv.
Men vi har ett ganska jobbigt problem med henne;
hon är hyperaktiv på morgnarna. Rent logiskt sett samlar hon på sig energi under natten. Hon väcker oss väldigt tidigt, kan vara runt 04.30, så chans att aktivera henne innan finns inte. Eller ja, den finns, om jag kan tänka mig att välja bort sömn…
Den andra hunden var inte alls sådan här (siberian husky) Så jag har ingen erfarenhet av detta.
Hur gör jag för att handskas med en så morgonpigg och hyperaktiv valp?
Jaa, har man en valp så är det bara att stiga upp när hon vaknar och vill ut
Gå ut och rasta henne ordentligt och låt henne leka av sej som vanligt. Din dag börjar lite tidigare än vanligt. Så är det bara.
Just nu har jag en valp på 11 veckor. Helt galen. Till kvällen får hon gå in i sin bur som står intill min säng. En stooor bur med en filt över 3 av väggarna. Där sover hon tills jag vaknar vi 04,00 tiden. Sen är det bara att bära ut henne så hon får rasta av sej och springa runt lite. Sen går dagen med en rasande fart.
Din valp kommer lugna ner sej allt eftersom hon blir äldre. En valp är en valp. Hur goa dom än är så är det ett hiskeligt jobb med dom. Men ju mer jobb du lägger ner på henne nu, ju mer får du tillbaka sedan.
Din valp somnar ju en stund mitt på dagen och då får du också passa på att ta en tupplur.
Lycka till med din lilla valp
Har du någon fin bild på henne?
Ja jag har inget annat val, lönar sig inte att ens försöka gå och lägga sig igen. Dock försöker jag väl göra så att jag är lugnt med henne och går bara på en liten kissrunda, sen när hon har varvat ner så tar jag henne med ut på en skogsrunda med massa bus =) Visst har jag bild :D
Fin bild. Hon har varit på skogsrundan va?
Jag börjar jobba kl 05 så jag lämnar henne i köket på morgonen tills min man stiger upp. Och oftast går hon och lägger sej och är tyst. Men inte i morse, så hon väckte hela familjen. Men då fick hon ju det sällskap hon ville ha
När min man går till sitt jobb får valpen gå ut i hundgården en liten stund och ha sällskap av en lugn och fin taxherre som förhoppningsvis ska försöka uppfostra henne lite. Så på det viset har vi rätt bra. Svårare när man bor i lägenhet eller villa.
Japp, och hoppat i varenda gegg-pöl som gick.
Det är märkligt hur lite som krävs för att en sån liten plutt
ska vara glad…
Okej, Charlie har än inte lärt sig att vara ensam alls ännu,
hennes största bekymmer just nu är när någon försvinner in bakom en dörr, så vi tänkte börja träna bort det med 1-minuts metoden och sen utöka. Vi har en relativt lugn treåring hemma som vi tänkte börja lämna henne ensam med och hoppas på att det ska vara till hjälp… =)

Min femmånaders goldenblandning var precis så i den åldern och han har lugnat ned sig betydligt. Fortfarande väldigt busig och aktiv men nu vid 7.30-tiden på morgonen. Du behöver absolut inte oroa dig, bara ha tålamod med din supersöta valp :)
Jag har en valp på 15 veckor.
Hon är också väldigt pigg och innan ville hon ut väldigt tidigt på morgonen men nu sover hon sålänge jag sover.
Tänkte bara berätta hur jag gjorde :) Det funkade för min hund iaf.
När hon på morgonen började springa runt i sin bur o pipa så gick vi ut, bara kissade o sen in i buren igen. Faast att hon ville busa så fick hon vara i buren. Det finns väl kanske delade meningar om det, men jag ville göra en vana från början att vi inte gå ut så tidigt och rastas utan morgonen ska vara lugn, lugn frukost, en morgonkiss o sen ut o rastas vid 11-12. En valp behöver sova mkt så det är bara bra för dom att lära sig ta det lugnt. Såklart måste hon ut och kissa men jag tycker inte att man behöver busa innan solen gått upp.
Nu går jag hemma sjukskriven så jag har hela dagen att ägna till valpen.
Hur som helst, i början gick det inte att somna om alls för hon gjorde sånt liv i buren. Så det var bara att ligga där och vänta. Spelade spel på mobilen o väntade på att hon skulle lägga sig ner och ta det lugnt.
Såfort hon la sig ner så fick hon komma ut och blir lite aktiverad och sen få frukost.
Just för att hon ska veta att när vi är i buren är de lugnt, det hjälper inte att stressa upp sig.
Varje dag gick det lite lättare o hon sov lite längre.
Så småningom när hon började trampa runt i buren så låg jag bara kvar o låtsades sova. Då la hon sig ner igen och somnade om, hon behövde egentligen inte ut och kissa, eller ja, hon kunde hålla sig en stund till.
Och nu kan jag sova till kl 10 om jag vill :) Tog ca 3-4 veckor.