Skaffa Amstaff, frågor och funderingar
Nu är det så att jag och min kille funderar på att skaffa hund. Han har alltid velat haft en Amstaff medans jag alltid velat ha schäfer. Men nu är det en kompis som säljer sin fina Amstaff tik som jag träffat och jag gillar den hunden mycket. Vi funderar nu alltså på att köpa den hunden men jag har lite funderingar.
Vi bor i en stor tvåa i lägenhet men har grönområden utanför och en hundrastgård en liten bit ifrån. Vi har katt och marsvin. Så jag funderar på om det fungerar med hunden i lägenhet. Och hur tror ni det blir med dom andra djuren? Tror ni att hon fixar att låta dom vara? Hon är 10 månader och gillar andra djur än så länge. Någon med erfarenhet om Amstaff med andra smådjur?
Och så det här med foder, vad är lämpligt foder och hur mycket bör dom äta? Vad skulle månadskostnaden bli på ett ungefär tror ni?
Och tror ni att en Amstaff skulle fungera bra att jobba som ID sök hund? För det är det jag vill pyssla med.
Jag har en amstaff/rottweiler och han var helt okej att ha i lägenhet, hade två råttor men han förstod inte att dem var ömtåliga så dessvärre var jag tvungen att göra mig av med dem, ville inte riskera något. Katten kommer nog fungera utmärkt om hunden är van vid katt, min hund och min katt håller på vänjer sig vid varann då jag flyttat hem till mamma igen och katten bor här, och det går jättebra!
Min hane äter nu Acana, han har känslig mage men detta foder är jättebra, det innehåller inte för mycket kött men rätt mängd för honom. Tror vi betalar ungefär 300 för en säck som räcker nästan månaden ut.
Min erfarenhet av dessa hundar är att dom inte är någon höjdare på sök, men min hanes mamma jagade hare och var en riktig hejare på det. Men du kan u rpova dig fram, tycker hunden det är roligt så är det ju bara att börja träna :)
Jag har också en Amstaff/Rottweiler och visst kan de vara lite buffliga men dels får man vara beredda att hålla hunden ifrån smådjuren, dels kan man träna på hur man beter sig. Min hane fick jag också när han var 10 månader och han fungerar jätte bra med mina råttor om han inte blir allt för uppspelt, men då får man endera säga till honom eller så stänger jag in råttorna i köket igen. Skulle inte kunna göra mig av med några av mina djur till förmån för ett annat.
När det gäller foder rekommenderar jag Standart.
#1 Hunden är inte van vid katt men hon har träffat katter och hon vill leka med dom då men backar undan ifall dom blir arga. Okej det var ju synd att dom inte är så bra på sök. Jag vill ju gärna använda hunden till något mer än bara sällskap så.
#2 Hade din hund träffat smådjur innan dom fick honom? =) Nej så känner jag också att jag kan och vill inte sälja dom andra djuren så antingen får det funka eller så kan vi inte ha hunden. Men jag ska höra med henne om vi kan ha henne på prov en vecka eller så då borde man ju hinna se ifall det ska funka. Jag har faktiskt läst lite om Standart och det verkar populärt men jag hittade dock inga priser. Hur mycket mat går åt för dig på en månad och hur mycket betalar du för det? Vi håller nämligen på att räkna ut hur mycket månadskostnaden skulle bli sammanlagt med försäkring och allt så att vi vet att vi klarar oss på våran ekonomi.

Är det första gången ni har hund SÅ SKAFFA INTE AMSTAFF !!!
Ta gärna en mindre krävande hund och lär er.
Mvh Skyvips.
Nej jag tycker inte man ska behöva köpa en hund man egentligen inte vill ha bara för att lära sig. Det känns inte rätt.
Ingen av oss har haft egen hund innan men båda är uppväxta med hund och förstår vad det innebär. För några år sedan så var jag hundvakt åt en staffshire bullterrier (stavning?) med jämna mellanrum. Alltså 2-3 dagar i veckan och ibland 2 veckor i sträck. Plus att jag bott tillsammans med en kompis i 3 år som hade terrier så hundvana har jag.
#3: Inte mig veterligt, kan visserligen fråga hans tidigare ägare men tror inte att de hade smådjur utan bara en annan hund. Han till skillnad från min tik ser dem helt enkelt inte som byte. Till och med våran fågelhund som satt under fågelburen och dreglade när vi först "blev med fågel" lärde sig dock att acceptera den som en del av familjen.
Standart finns på Foderbilen, 15 kg Original kostar 449:- och här gick det lite mer än en säck i månanden för mina två hundar (15 & 30 kg). Just nu äter de dock ett annat foder för att min tik är så kräsen. :)

Hur dom funkar me djur är väldigt individuellt. har två tikar, den ena kan inte se en annan katt förrän hon ska ha ihjäl den och den andra funkar me alla djur.
Att köra hunden som sökhund låter superbra!! Båda mina 2 är jättesäkra på både sök, uppletande och spår. Viktigt att dom får jobba, så tycker det låter som en toppenidé!
Ger mina 2 färskfoder (Bravo) Fina i hull, lagom bajsmängd och mår allmänt bra för 800 kr i månaden.
#4 Hittar man en hund som passar är det ju bättre att ta den.. Bara för att man inte haft rasen innan betyder det ju inte att det bli kattskit av det
.
Vår första hund var en dobermann/rhodesian/risen schnauzer/labrador..
Då ska tilläggas att varken mamma eller pappa haft hund innan.
Inga problem vart det..
Så vet man vad man ger sig in på ska det gå bra ändå.
**
#TS** Och pippa__ svarade bra.
Har en kompis som har en amstaff som är kaninvakt och är gärna med och myser med smådjuren..
När jag skaffade mina amstaffar kom de in som 8v valpar men jag hade iller tidigare, jag visade var gränsen går vid lek så hundarna inte blir för hårdhänta och nu funkar det super med hundarna och illrarna (hundarna är nu 14månader samt 9månader). Kan säga att det är illrarna som bestämmer nu och hundarna leker på deras vilkor. Så vist går det att ha djuren tillsammans, men under uppsikt för det finns alltid en skaderisk åt båda hållen. introdusera försiktigt och visa att det är ni som bestämmer vart gränserna går (överdrivet nosande/lek i tid och otid osv).
Kör båda mina amstaffar på Standart Normal blandat med BARF och funkar kanon på dem.
En amstaff som första hund eller en "vanlig familjehund"? en god ambasadör för rasen, en vilja att lära sig, att vilja träna sin hund och inte vara rädd för att eftersöka hjälp om man behöver få bukt med något "problem". Är man insatt i att det är ett energi knippe som behöver sin dagliga dos är det inget problem att skaffa den typ av hund. Hälsar en ägare till två amstaffar som första hund och uppvuxen med Tax och eng.cocker. ((Man kan ha erfarenhet från annat håll som inte "syns i texten". (jag tex har jobbat på Hundstallet och varit i mkt kontakt med polishundar under min uppväxt). Döm inte hunden efter håren…))
Min Diezel är min första egna hund, ingen i familjen har haft denna typ av hund då mamma är uppväxt med schäfer, och i släkten finns det/har det funnits taxar, retrivers, schäferblandningar, mopsar, jakthundar, shnauzer mm. Diezel är en rottstaff och att säga att dem inte passar som förstahund tycker jag är lite överdrivet, passar man ihop med hunden, är beredd att ge den vad den behlver som #9 säger så är det inga problem, vare sig det är en cocker eller en amstaff :)
Oj så många svar helt plötsligt, vad kul
Tack för alla svar!
Så då tror jag faktiskt att eftersom hon hittills har varit försiktig med dom katter hon träffat, så borde hon kunna lära sig att leva med katt.
Vi kommer självklart ta vårat ansvar som Amstaff ägare ifall det blir så att vi köper henne. Vi är väldigt medvetna om att folk har fördomar mot den typen av hund, och det fick jag smaka på väldigt mycket när jag var hundvakt åt staffshire bullterriern förut. Folk blängde och gick omvägar så hatet är jag redan van med haha. Det viktigaste för mig är att mina nära och kära accepterar och det gör dom =)
Min plan med hunder är att träna sök helst IDsök och pojkvännens plan är att träna mycket lydnad då han tycker det är kul. Så hunden kommer få arbeta mycket med hjärnan och kroppen. =)
Men vi har som sagt inte bestämt oss helt än vi funderar fortfarande.
Jag har träffat på en Amstaff som var vårdhund på ett äldreboende, det säger väl en del :) Tycker du ska satsa på hunden!
Om man är osäker kan man gå brukshundsklubb t.ex. Ska du spåra kan man börja med lite godisspår :)
Det blev tyvärr ingen Amstaff för oss. Då släktingar på pojkvännens sida inte accepterar det. Jättesynd verkligen men släkt och familj får gå först så det är bara att gilla läget :/
märklig inställning att släkten skall bestämma vad ni ska ha för hund.
Men ja, det är ju helt upp till er….
≧◔◡◔≦
Ja fast inte så konstigt kanske ändå, för vi måste ju ha någon som kan ställa upp som hundvakt ifall vi skulle behöva det och har vi inte det så kan vi ju inte skaffa hund.
Och det innebär ju också att vi inte kan följa med ut dit på julafton, nyår och såna saker för vi måste sitta hemma med hunden eftersom den inte får följa med.