Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2876 ggr
[nono39]
0

hjälp

Jag ska köpa en hund jag har träffat uppfödaren och hunden hon säljer hunden för 12.000 kr men hon kräver att hon ska se hunden när hon vill och kunna ta den också när hon vill men e de hennes rättigheter som uppfödare ? för jag betalar ju 12.000 kr då e de min jag som bestämmer om den men om hon ska bestämma NÄR HON SKA TA DEN OCH HA DEN så borde jag få den gratis ju vad tycker ni ?

[Hilo]
0

Har ni inte skrivit ett fodervärdsavtal kan hon inte ställa den kraven.

[nono39]
0

#1 nej de har vi inte :)

[nono39]
0

men vad ska jag göra säga att jag inte e med på avtalen men då kommmer hon avbryta köpet och jag gillade hunden så mycket

Ruski
0

Köper du den, så köper du den, finns inget avtal i världen som gör att hon kan ta tillbaka den.

Djur är som en sak, lagligt sett och är köpet gjort, betalt så kan uppfödaren inte göra något oavs vad ni skrivit.

Men ändå beundrar jag uppfödaren på ett sätt, visar att hon anser sig vara mån om sina hundar, hoppas hon visar lika stort intresse för sina hundar om 3-5år också

Taxelina
0

#0 Du som köpare har all rätt i världen att bestämma över din egen hund om ni inte kommer överens om något annat. Hunden är en vara som du betalar för likadant som vad som helst annat du handlar i en affär. Låter knäppt, men så är det.

Om du köper hunden ska du ha stamtavlan i handen innan du går därifrån. Inget snack om att den kommer sedan.

Kostar valpen 12,000 så kan uppfödaren aldrig kunna ställa krav. Därimot kan hon/han kanske vilja följa upp valpen och kanske ställa ut den. Men ställer dom det kravet ska du ha valpen billigare.

Jag har sålt många valpar och har aldrig ställt dom kraven. Men har alltid önskat att dom ska starta på prov eller bara höra av sej och berätta hur det går. Brukar skämta och säga att vi har livslång support, men jag kan aldrig tvinga dom.

Ibland har köparen så många krav från uppfödaren att jag funderar på vem som igentligen äger hunden.

Men nu är det så att, om hon ser att du verkligen vill ha hunden till varje pris så kan hon utnyttja situationen.