Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 5990 ggr
IPOdogg
0

Skydd. Bättra bettet??

Hej alla hundkunniga!

Jag har en fråga gällande bett. Hur ska jag få hunden att greppa figuranten med hela munnen?

Sen undrar jag också varför min hund biter i benen istället för armar på en figurant med heltäckande skyddsdräkt? Han är väldigt intensiv, men tuggar mycket istället för att hålla ett fast bett. Jag har sett hur andras hundar arbetar och då är det mot armar och rygg främst, min går mot benen!Rynkar på näsan

Sen har han även svårt att släppa figuranten om jag inte går fram till honom och tar bort honom, han blir så uppe i varv och skäller sen i flera minuter efteråt. Går det här att lösa?

PS: Jag tränar givetvis lydnad dagligen.

Mischa
0

Du har väl en del kunniga i din träningsgrupp som du kan fråga på plats?

≧◔◡◔≦

Nikkis
0
[Wolverina]
0

Haha! Vad tänker du på Nicole? Tungan ute

Nikkis
0

DET vill nog INGEN veta, inte ens du, haha. Oskyldig

Första tanken var dock -"Ja, inte lätt att få hjälp av sin figg/grupp om man håller på med buskskydd"….

tsset
1

För att lämna ett mer seriöst svar…

Nu håller inte jag på med IPO men även vi med apportörer behöver ETT fast och stabilt grepp utan omtag och tugg. Brukar träna detta med en kamptrasa eller liknande först och främst(mycket bättre och villigare att träna på än fågel eller för den delen figg) och där gäller principen "släpper du greppet så är leken slut" och "så länge du håller fast så leker vi". Rätt gjort ger det ETT fast och stabilt grepp med hela munnen utan tugg och omtag och kan sedan användas på annat. Fågel, dummies eller med figgen.
Nu har jag inte full koll på hur själva momentet går till i sin helhet men om möjligt skulle jag ta hjälp av figgen så den håller igång hunden så länge hunden har ETT grepp och om hunden sedan tar omtag så slutar det roliga och figgen blir dödstråkig.

Kan tänka mig att du har TVÅ problem gällande att han biter på fel ställen. Dels en stress kopplad till momentet, dels att du varit för otydlig med vart du vill att han ska bita. Även där - vill du ha honom att bara bita på vissa ställen så ta hjälp av figgen, belöna på RÄTT ställen! När jag lär hunden greppa på rätt ställe av dummien så belönar jag först att hunden greppar på rätt ställe när jag håller i den, sen när den tar rätt från marken, sen när den tar rätt när den springer ut och lyfter osv. Tar den fel så belönar jag inte och backar bakåt i träningen - mitt alternativ ska vara mest värt!

Gällande att han har svårt att släppa - även där stress och "övervarv" och det är helt klart roligare att hänga kvar hos figgen än att bryta och gå till dig. Din hund verkar ju helt klart finna arbetet roligast och något jag gör med hundar som inte vill släppa sökandet efter fågel eller inte komma in med dummyn/bollen, inte kan släppa doftfläckar för en inkallning eller liknande är att jag belönar ett avbrytande med att få fortsätta. Helt enkelt "kommer du in med bollen kastar jag en ny boll" eller vad det nu handlar om. Och då gäller det att börja enkelt, kanske ha två figgar med sig, låta honom gå på en bara någon sekund, avbryta och ropa in och belöna med nästa. Leka pingpong mellan det roliga och det roliga, med skillnaden att DU avgör när det är dags att byta.
Sedan kan man lägga in allt längre mellanrum mellan gång och gång och invänta att han lugnar ned sig och är tyst innan han direkt belönas med fortsatt arbete(och sen drar man ut tiden han är lugn), även om jag skulle jobba för att han är lugn redan i början när man studsar mellan och dra ut den tiden så han aldrig hinner gå upp i stress och skälla(dock svårt, men det jobbar jag för). Viktigast är att hunden lär sig att det inte är slut bara för att man inte får fortsätta just då.

Vet inte om du fick något svar du kan tillämpa på din träning nu, som sagt är mina IPO-kunskaper väldigt ytliga så någon annan har förmodligen rakare och tydligare svar. Men kanske fick du ut något av det.

Nikkis
0

Anledningen till att inte Jag ger ett seriöst svar är för att jag tycker det luktar lite troll här.

Vad får dig att tro att TS pysslar med just IPO?

Kan ju lika gärna vara svensk skyddet eller tom Mondioring - spc då figgen har Heltäckande skyddsdräckt.

Har man en sådan så är det "fritt fram" att bita vart tusan som helst bara få stopp på figg --> Mondioring.

Men tydligen så vill inte TS att hunden ska bita någon annanstans än ärmen, och då undrar vad tusan detta är för något TS pysslar med? Buskskydd?!

Så tills jag har fått en förklaring så tänker inte jag komma med ett endaste tips!
Även om mitt tips ändå skulle ha varit -"Fråga din utbildade figurant om hjälp, det är dennes uppgift att hjälpa och utbilda hunden/förare. Har man en bra grupp så kan gänger säkert komma med ett och annat träningstips utöver det också."

tsset
0

#6 Där sa du något, att TS namn innehåller "IPO" gjorde att jag gjorde den kopplingen men det står ju faktiskt ingenting om vilken gren det handlar om…

Då editerar jag mitt förra inlägg med att säga att tipsen är allmäna(och med tanke på att de inte var gren-inriktade tidigare heller så.. de är mer retrieverjaktanpassade, skadad som man är…).

Men ja, vi får väl se när TS svarar.

Och som ett litet tillägg så skulle iaf jag ha heltäckande skyddsdräkt om jag figga för en hund som har vanan att bita i benen(även om jag nog låtit bli först och främst..), oavsett om det är svensk skyddet eller vad som. Har ingen lust med fina bitmärken och det brukar inte vara så uppskattat att sparka undan andras hundar…Oskyldig Så det kan ju handla om en "klok" figge också.

Nikkis
0

Fast då undrar jag vad det är för tomtar som sätter en hund i skyddsarbete med ärm innan grunden är satt?
Man börjar ju inte med att låta en hund att bita i en ärm det första man gör, utan det börjar med kampskinn/trasa och sedan kudde och därefter kanske smaka lite i ärm för att se vad hunden säger.

Man går ju liksom Aldrig vidare (om man är vettig figg/förare!) förens hunden Förstår konceptet.

Man hetsar ju hunden På trasa/kudde/ärm, varför då ha en heltäckande dräckt som kan vara mer lockande?
Om hunden trots detta går på benet, så då bör man se över sin träning och kanske t om hundmaterialet. Alla hundar är inte ämnade för skyddet.

Jag står fast vid att något känns lurt på gång, man har inte heltäckande dräckter i skyddet annat än i Mondioring och tjänstehundsskydd.

tsset
0

#8 Håller helt med, det är precis lika självklart som att man inte låter en apportör gå på riktigt jakt om den inte ens kan ta en dummy på rätt sätt..

Men trots det så finns det ju folk som tränar helgalet och mindre bra. Går säkert att hitta någon taskig skyddsgrupp som stegar fram för fort och lägger upp träningen fel för nybörjarna…

Och är så fallet har du lärt TS lite nu ^^