Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 4702 ggr
Hondendar
0

hur ofta klipper du klorna ?

Tänkte bara kul grej att fråga.. Hur ofta klipper du/ni klorna på era hundar ?

På min husky tik så klipper jag 1 gång i veckan ibland varannan vecka, och på rottisen milo får jag klippa 2 gånger i veckan.. Hur ofta klipper ni, eller vissa kanske filar ? Och hur går ni till väga när ni klipper klorna ?

zickan
0

Väldigt olika. Beror lite på hur promenaderna sett ut, om han lyckats slipa dom under promenad eller ej.
Min grabb har väldigt långa pulpor, haft sedan valp. Men tycker inte att jag behövt klippa mer än 1-2 gånger månaden i snitt.
Aldrig problem med själva klippandet. Vänder bara upp och ned på hunden i en soffa mellan mina ben. Sedan klipper jag. Han bryr sig inte direkt, men kan tycka synd om sig själv ibland med att gnälla bara han ser klo saxen för nära tassen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Hilo]
0

Jag klipper inte alls ofta.. Min tiks klor slits väldigt bra och klipper inte ens en gång i månaden..

Kan trimma lite, slipa till varra hörn eller dylik, men verkligen klippa klor gör jag sällan.

[Vargnatt-]
0

Gör det väldigt sällan, det behövs inte ofta på Aramis, han sliter ner dom bra själv.

Hondendar
0

Tänk om man kunde ha det så skönt =D , Men visst slits klorna mer på asfalt ? Här är det mest gräs och grusgång, kanske är därför jag måste klippa så pass ofta ?

[Hilo]
0

#4 Tror jag inte.. Vi är ute och går på åkrar, skog och grus.. Blir bara asfalt på vägen dit, och oftast bilar vi till de ställen vi ska, eller så är det ytterst kort bit..

Hondendar
0

#5 ah så pass =) , då är det antagligen från hund till hund då :)

[Vargnatt-]
0

#4 Går inte så ofta på asfalt faktiskt, utan är mest efter skogsvägar eller i skogen och går.

tsset
0

Filar, är mer bekväm med det och tycker resultatet blir bättre.

På valpen blir det ganska ofta, säkerligen 3-4 gånger i veckan men då är det i träningssyfte. För ca 2 månader sen var han livrädd för klotången och totalvägrade, nu ligger han lugnt och fint. Dock orkar han bara väldigt korta stunder änsålänge, 3-4 klor i taget.

Vuxna hanen får framklorna och sporrarna filade nån gång i månaden på sin höjd och främst för träningens skull(man vet ju aldrig, han kan skada en tass och inte kunna använda den på ett tag=fila ett måste).

Bakklorna har jag aldrig behövt ta på någon hund och knappt framklorna heller, och sporrarna brukar de ta hand om själva.

MoaW
0

jag försöker klippa en gång i veckan, men glömmer ofta. Min ena hund hatar att klippa klorna också, så då händer det att man skjuter på det Skäms Men jag klipper hällre ofta och lite just eftersom han inte gillar det.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Zabina
0

Jag behöver knappt klippa alls, dom slipas ner så bra av promenader och klättrande bland stenar och stubbar! Väldigt skönt eftersom det inte är någon favorit att klippa klor Tungan ute

EmmaVarg
0

klipper när jag ser att det behövs, olika för alla hundarna då dom växer olika snabbt och några "nöter" ner klorna när dom är ute och går :p

Maja2
0

Ena hunden klipper jag klorna på en gång i veckan, den andra varannan eller var tredje vecka. Båda är bekväma med att ligga på rygg och få klorna klippta.

SaraC
0

Jag klipper de fram kanske en gång i månaden. Bak behöver jag aldrig klippa så länge det är barmark, men vinterhalvåret behövs det då och då.

När jag ska klippa ber jag oftast min hund lägga sig och rulla över på rygg och sen klipper jag, tycker det är enklast så.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Skogsmullen
0

Klipper inte hennes klor, hon nöter ner dom själv.

tsset
0

Ja just det, "hur" var det också…

Brukar ha dem liggandes eller ståendes när jag filar, med tassarna i marken, tycker att jag får en bättre uppfattning av hur klorna behöver filas då.

MoaW
0

ojdå, "hur" missade jag helt Skäms

Viggo klipper jag ståendes på ett bord (altså hunden på ett bord, jag på golvet Flört), eller i knät. Bord funkar bäst.

Dobby hatar kloklippning, har provat klippa honom ståendes men då kastar han sig runt och hugger efter tången. Så jag har honom i knät och belönar mycket, då går det bra med honom också Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.