Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 5197 ggr
[Djurlinnea]
0

Promenad - hur ofta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ofta bör man gå ut med en hund dagligen?

Jag tänkte på min familjs hund Sigge. Det är en jakthund som jagar minst 2ggr i veckan ibland mer och ibland mindre. Dom dagar han jagar hur många gånger bör jag gå ut med han då?

Kör lydnadsträning och sökträning med han ungefär 1-2ggr i veckan. Och så har han "viladagar" då behöver han bara gå ut på gården och göra sina behov och kanske en promenad runt "våran runda" som är typ 1km men det går att vika av från den och gå längre bort också. :)

[Hilo]
0

Personligen måste jag ut minst tre gånger om dagen.
Annars får mitt samvete sig en törn..

Vanligen, när jag inte är sjuk, går jag ut 4 gånger om dagen. Kanske 2 ggr till på två små runt knuten-rastningar.. Alltså ingen riktig promenad, utan bara pinka av sig..

På de fyra gångerna är det både koppelpromenad eller åka iväg med bilen och släppa hundarna på en frirunda..

[Djurlinnea]
0

#1 Okej :) Det låter lite som jag gör med Sigge ;) Fast det är min pappa som jagar och då är det som en frirunda fast han springer kanske 3-4 mil som längst på en dag ;)

[Hilo]
0

#2 Ja, jag vet inte hur långt hundarna springer när de är lösa, eller springer för fyrhjulingen.. Vi åker till olika ställen och har aldrig mätt ut något avstånd.. Glad

[Djurlinnea]
0

#3 Okej :) Pappa har ju pejl eller vad det nu heter på han och en gps så han ser vars han är och hur långt han har sprungit :) Så han vet exakt :)

[Hilo]
0

#4 Ja, inget jag har på mina hundar, vi är ju alltid med dem, eller inom synhåll så det är inget som behövs Glad

[Djurlinnea]
0

#5 Okej :) Det är ju det att när dom jagar så springer dom ju efter ett spår och så ;) Men det behövs inte alltid :) inte här hemma ;)

[Hilo]
0

#6 Jajo, jagar ju inte med mina

[Djurlinnea]
0

#7 Förstod det ;) :D Vad är dina för ras då?

[Forest]
0

går ut kl:7.40- 30 min kl 12 en liten runda med valpen samt lek ute in med lillan o går jag o vuxna hunden på långis 1 tim minst (hon är med från början) efter 15 ut igen en halvlångis med båda. kl20 en kvällsrunda 20 min vid 23-nattkiss det blir 5 rundor. Ibland när det är fint blir det mindre rundor, men då är vi ute mer :)

[Djurlinnea]
0

#9 Okej :) Låter härligt :D Önskar jag hade mer tid till att gå ut på dagen men går i skolan till 14.20 varje dag så hinner inte ;) men på eftermiddagen och kvällen honner jag oftast :)

[Forest]
0

10, jag är sjukskriven därför har jag tid :) tycker det är kul att du går med hunden, jätte söt var han med.

[Djurlinnea]
0

#11 Okej då förstår jag :) Jag är den ända i familjen som gillar att gå ut och gå med han…Dom andra tror att han drar och sliter i kopplet jättemycke men han går snällt brevid om man vill det och det går att ha han lös ibland också och han stannar och lyssnar om man vill :) Hade faktiskt som mål att lära han att gå i koppel det här året ;)

[Forest]
0

12, Vad kul att han går så fint och även lite löst det brukar vara svårt annars med jakthundar. men verkligen kul att du är ute med han o går :)

[Djurlinnea]
0

#13 Jo :) det är alltid när jag och han kommer upp på våran gata som han är som lugnast och då kan jag släppa lös han :)

Missel
0

En promenad på ca 1-1,5 timme om dagen, kan infalla lite närsomhelst, beroende på hur jag har lektioner eller hur mamma sover (jobbar natt). Sen blir det korta rastrunder, hur långa beror på. På morgonen om jag har lektion så blir den en runda på ca 30 min (slingan). Så då blir den långa rundan mitt på dagen.

[Djurlinnea]
0

#15 Okej :)

[rightPAW]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

morgonpromenad 10-20 min

mamma har lunchpromenaden

1-2½ timme i skogen när jag kommer hem från skolan

40-60 min efter middagen

kvällspromenad 20-30 min

mellan där är det lek på baksidan, agility,trickträningen, spår, sök.

men för oss blir det iaf 5 promenader om dagen, varvat med lek oc träning :)

[Hilo]
0

#8 Har en dvärtik med okänd härstamning och en labbe/golden/flat

[Djurlinnea]
0

#17 Okej :)

#18 Okej :)

Misarn
0

Vi har en jakthunds tik och hon måste få riktig motion 2-3 timmar om dagen om hon inte jagar. Dagar hon jagar, jagar hon långa stunder och när hon kommer hem vill hon bara gå ut på gården och uträtta sina behov och dagen efter är det likadant då hon ofta är lite mör.

[Djurlinnea]
0

#20 Okej :) Vilken ras är det då?  Jo han kan vara lite som din om han har jagat länge den dagen men en lugn avslappnad promenad det gillar han om han har varit och jagat bara för att lugna ner sig lite grann ;)

Belimas
0

Vi går ut ungefär var 4:e timme med undantag för natten givetvis.

zickan
0

Har lite rubbad rutin på utgång iof att hunden är med till mitt jobb, jag jobbar olika pass.
Men minimum är 4 gånger per dag. Vanligen 6 gånger.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.