Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4002 ggr
exitingsvillemo
0

Seniorfoder sökes

Min tik på 7 år har tidigare gått på RC Adult varvat med RC sensible (Medium; Schäfer/Terveuren)

Men för snart ett år sedan gick vi över på RC Mature. Men hon fungerar inte på det fodret. Hon är aningen stel i lederna när hon legat ner och det hela blev värre när vi började med maturen.

Vi har nu provat en säck Orijen Senior vilket fungerade jättebra på lederna och pälsen. Dessvärre upplever jag det som att hon inte blir mätt på Orijen, till skillnad från RC där hon blev nöjd.

Tänkte prova Pro Plans senior foder, men just nu har dom bara den äldre varianten att få tag på häromkring och det är ju den nya jag vill ha; Anti-age varianten.
Eller finns det ngt annat bra foder som Ni testat och som Ni rekomenderar till en äldre hund av shäfertyp i mediumstorlek?

Vattnadal
0

Om hon fungerade i övrigt på royals mature, varför inte ge det, och sedan ge ett tillskott som tex standardts led & brosk, för lederna?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
0

Eller bara glukosamin!

exitingsvillemo
0

#1 #2 nej hon funkar inte alls på det fodret tyvärr. Pälsen blev ful och hon fällde hela tiden. Så nej RC Maturen fungerar inte. Hon gick också ner hemskt av det fodret. Sr-fodren innehåller ju inte lika mkt fetter mm som vanliga adultfoder, vilket gör det svårt när man har en vovve som är aktiv trots sin ålder.

Heffipeffi
0

Nu är jag inte ngn förespråkare av RC, men om hon tidigare fungerat bra på RC adult/sensible, så fortsätt med det. Är hon stel i lederna kan du ge lite extra fiskolja samt ngt glucosminpreparat.

Katti
0

Men protein och fett ska de ha, även de äldre! Så jag tycker att ni ska fortsätta med vuxenfoder och tillsätta glukosamin själv.

Light- och seniorfoder är bara ett påhitt för att kunna ta mer betalt (eller i alla fall minst lika mycket) för ett sämre foder, d v s ett foder med mer spannmål och mindre kött Obestämd. Här äter alla valpfoder!

exitingsvillemo
0

Jag ser att jag skrivit lite luddigt… Jag tycker inte att hon har fungerat på RC öht… Eller jo, om vi varvar adult/sensible. Då hon har fått dålig päls av adulten men hållit bra vikt. Medans sensiblen bra päls men ökat markant i vikt.

Det enda foder hon egentligen hållit både bra vikt och bra päls på är faktiskt Willys egna torrfoder och Doggy, vilket jag tidigare använde innan jag började läsa på om foder.

Som sagt Orijen har fungerat bra (senior-varianten) då vi märkte en klar förbättring ang stelheten och hon höll bra vikt och fin pälskvalitet, men då upplever jag det istället som att hon inte är nöjd, hon skulle gärna äta dubbla sin ranson per dag.

RC vill jag gå ifrån helt efter att ha ägnat det seaste året åt att växla mellan olika sorter för att hålla hela hunden i trim.

#5 fast kan man verkligen dra alla över en kam? Orijens seniorfoder innehåller ju fortfarande inget spannmål.

Heffipeffi
0

Men om du ger Orijem + att du ger henne kokta eller rivna grönsaker som bukfylla då? Trór du det skulle fungera?

Katti
0

#6, nej, det finns undantag Skrattande. Men Orijen innehåller en massa annat konstigt som inte heller har i en hundmage att göra…

exitingsvillemo
0

#7 det ska jag prova, tack för tipset =)

#8 Är det potatisen och bären du menar? potatisen är en sådan liten del av fodrets helhet, utan den skulle man inte kunna forma kulor utan det skulle bara bli smulor att fodra med Skrattande

Finns det öht ett fullklassigt torrfoder att ge sin hund?

Katti
0

Ja, det känns som en nödlösning för att som du säger kunna producera torrfoder. Jag tror inte att potatis är ett dugg bättre än spannmål (om man inte har en hund som är allergiskt mot spannmål). Orijen marknadsförs hårt som ett köttbaserat och naturligt foder, men ändå innehåller det ungefär lika mycket kolhydrater som de bästa fodren av flera andra märken.

Nej, det finns inget torrfoder som motsvarar vad hundar/vargar äter i naturen. Det går helt enkelt inte att tillverka!

Missel
0

Magnusson har bra foder. Hade det innan jag bytade till färskfoder. En kompis till mig har Nutro Nuggets.

Det är en djungel bland allt foder…