lindrigt underbett försäljning?
Hej
Hur gör ni när era valpar utan stamtavla har t.ex lindrigt underbett som är ganska vanligt i just den rasen och ni säljer den…Hur mycket drar ni av på köpsumman, om ens något alls?
valparna säljs enbart som sällskap.
En fråga bara - Varför måste de vara utan stamtavla?
Föder man upp seriöst har man väl stamtavla.
Eller får man inom vissa raser inte stamtavla för den defekten?
suck, visste att det skulle komma upp.. Frågan var hur mycket ni hade dragit av inte det eviga tjatet om stamtavla..man kan vara en seriös uppfödare även utan stamtavla o fina priser..tack o hej!!
#2 Din åsikt, inte min. Enkel anledning att det finns ju oftast en anledning till varför stamtavlan inte finns.. Frågade en helt neutral fråga…
Men kan väl säga att jag hade inte sålt hundar utan stamtavla för över 5000.
En hund med lindrigt underbett kan leva ett helt fullvärdigt liv. Eftersom valparna endast säljs som sällskap, skulle jag inte dra av ngt alls.
Hade hundarna varit reg i SKK hade det varit en annan sak, för då hade ju underbettet vart ett hinder i utställnings och avels-sammanhang.
Ett underbett kan också bli värre och värre med tiden när valpen växer. Så bagatellisera det inte. Sen håller jag med om att seriösa uppf reg sina valpar i skk och där tror jag man drar en viss procent på köpesumman vid ex underbett. Sen spelar det ingen roll om det är sällskap hunden ska vara till.
#5 Jag menar som så att en hund med underbett kan aldrig vara till annat än sällskap, likaså en oreggad hund. En oreggad hund räknas som blandras, oavsett hur renrasig den är, och vem kan säga vad en blandras ska ha för bett????
Visst är det som du säger, att underbettet kan bli värre med tiden.
Man kanske kan skriva ett avtal, om att i fall underbettet blir av sådan grad att hunden besväras av det, får valpköparen pengarna tillbaka???
#6 En hund ska väl aldrig vara gratis. Men visst kan man väl försöka skriva ihop något, samtidgt som man som köpare ska vara beredd på att det kan gå fel när valpen växer.. Vill man inte ha några bekymmer köper man en frisk valp..
(Ja, nu är ju underbett ingen sjukdom så, men.)
-Även om det kontrakter egentligen inte är bindande på något vis, men känner man att man litar på varandra kan man ju chansa.
Fråga inne på kennel i fokus!
Där borde de ju ha lite tankar o idéer.
Sen så skulle jag som köpare inte vilja betala speciellt mycket för en oreggad valp. Så med tanke på att den är både oreggad o med tandfel så kanske 2-3000 som mest, nu är jag visserligen hård men för mig blir det en defekt blandras och det skulle jag inte betala för…
Jag tycker oxå att du ska skriva med i köpekontraktet om att hunden har en defekt och att priset är red. pga av detta så inte köparen kan komma med det bakom!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#7 Om hunden har ett bettfel som behöver rättas till med hjälp av tandreglering eller veterinärvård, så springer kostnaden i väg ganska snabbt, långt över inköpspriset.
#9 Ja, men anser i alla fall inte att man ska få en hund gratis.
Kan man inte acceptera det kan man ju snällt leta efter en frisk valp.
Då ska detta även gälla höftfel, dövhet, ögonproblem, hudproblem.. m.m.
Nej, det håller inte i mina ögon.
Fast om man ska se till "deras värld", alltså dom som blandrasavlar så borde ju den här valpen med underbett bli billigare just för att den inte "går" ställa ut och avla på. Fast det är ju tyvärr så att allt är möjligt i den aveln. Själv hade jag aldrig någonsin köpt valp med konstaterat bett fel. En kompis till mig fick lära sig det den hårda vägen och fick avliva sin valp 6månader gammal. Jag har lärt mig av hennes erfarenhet och tänker inte chansa. Men jag hade å andra sidan inte heller köpt blandras valp om jag inte vet exakt vem som fött upp kullen och kan bakgrunden om föräldrar osv. Och aldrig planerad avel.
Då det är blandras tycker jag du ska sätta ETT pris på hundarna. Har den bettfel - berätta om det så att blivande ägarna absolut förstår vad de ger sig in på, det kan både bli bättre eller sämre.
Eftersom det är blandras så har de redan ett "lågt" pris, jag tycker inte du ska sänka mer pga olika anledningar, då kommer de bara till skitfamljer som inte bryr sig.
En valp som ser frisk ut nu kan också utveckla bettfel, så du ta mindre för de andra då med för att risken finns?
Blandsras = du vet inte vilken hund du får (såklart kan fel uppstå på renrasigt också inte så jag menar) = ett lägre pris oavsett hur frisk/sjuk den är.