Rasers varande eller icke varande
Om ett förbud skulle bli aktuellt i Sverige?
Vilka raser skulle då kunna ingå i det?
Vilka och varför, motivera gärna varför ni tycker eller tror att just de raser är aktualiserade av ett förbud.
Inga. 
Däremot skulle jag kunna acceptera licenskrav på vissa raser som man definitivt inte vill se varenda kotte köpa, antingen som statusaccesoar eller som "snäll söt svenssonhund".
Där ingår bl.a ovtjarkorna, Tosa ken, Fila Brasileiro m.fl.
Raser som man helt enkelt bara borde ha om man har ett verkligt behov av dem.
Men då kvarstår ju problemet som jag alltid tar upp i de här diskussionerna, och som jag hittills inte fått något svar på. Vem bestämmer vad en ras är?
För idag är det ju SKK som är störst i hundar i Sverige, t.o.m rasböcker som "Hundar i Sverige" (har inte exakta titeln här) tar upp just SKK-erkända raser som finns i landet, men inte raser som finns i landet som inte är SKK-erkända. Men vi kan ju inte gå efter vad SKK erkänner och inte erkänner i ett rasförbud, det är ju trots allt bara en frivillig intresseklubb och ingen myndighet.
Och då skulle det förresten vara helt ofarligt för Pitbullen och Amerikansk bulldogg, då de inte är SKK-erkända.

Men min poäng är att om vi ska ha rasförbud så måste ju någon myndighet, som Jordbruksverket, börja erkänna raser. Idag är ju en hund bara en hund inför myndigheterna, det är bara klubbarna som SKK och SHK som säger vad som är en ras.
Jag funderar på hur det fungerar i Norge… om du har en hund som ser ut som en förbjuden ras, då kommer den avlivas om du inte kan bevisa, med stamtavla, att den inte har någon förbjuden ras i sig. Men hur fungerar det?
Om vi gjorde så i Sverige, skulle då stamtavlorna från en kennelklubb som jag med tre andra (helt hypotetiskt nu) startat gälla lika bra som stamtavlor från SKK? Om inte, varför inte? Varken SKK eller den lilla klubben är annat än frivilliga intresseklubbar, skillnaden är bara den att SKK är så enormt mycket större än en liten klubb på fyra pers. 
Så vem skulle säga vad som är en ras? Kan någon förklara det för mig någon gång? 
#1 Jag anser inte heller att någon ras ska förbjudas däremot ska vissa människor förbjudas att ha djur.
Annan reflektion i debatten, tycker jag att varför anses Dogo Argentino vara okey? då den påstås vara framtagen för vildsvinsjakt?
Men innan mitten på 1960-talet fanns det inte vildsvin i argentina?
Utan då användes Dogon mot människor? Hur kan man acceptera en ras som är helt framavlad för att jaga människor främst då fångar.
Men den anses idag inte som farlig, framför allt inte farligare en en Ovtjarka
SKK svar: En ras är av FCI godkänd och erkänd sen om man ser vem som startade rasgodkännandet så blir man ju rädd, eftersom det startade i England och se hur deras drottning/kungahus ser ut så då förstår man varför man har de problem vi har idag, för hade dom inte styrt och ställt hade den starkast överlevt och inte som idag.
Där människans guds begär styr över vem och vad ska överleva, hade det varit den starkast hade även Englands kungahus säkert sett annorlunda ut