Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2931 ggr
TeamVanity
0

valp och promenad?

Fick hem en 10-veckors goldenvalp i helgen och får ingen klarhet i det här med promenaderna.
Jag har fattat att den inte ska gå länge och att den mestadels ska få leka ute. Men om man bär med sig den till en skog i närheten och den får springa ikapp lite, nosa och leka och ta promenaden i sin egen takt till 99%, hur funkar det? Vad räknas som motion?

Ge mig tips!

SaraC
0

Ja, låt valpen ränna runt du, så länge han gör det i sin egen takt och ingen hetsar honom. Klart valpar ska få röra på sig! Det är längre promenader man bör vara mer försiktig med.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Misarn
0

Så länge det inte är du som tvingar valpen att röra på sig. Det är onaturligt med en valp som inte vill springa och nosa och utforska sin omgivning och vara nyfiken. Om valpen verkar pigg och vill springa så låt den göra det, dock kan det vara bra att vänta med lång promenader.

Katti
0

Det är inte bara så att valpar inte ska ha mycket motion, det är också jätteviktigt att de får lära sig att vara trygga i närmiljön innan man tar med dem på äventyr. Så håll er kring hemmet i ett par veckor tycker jag, för att sedan efter hand utöka världen för valpen.

Jag håller med om att velpen ska springa, nosa och utforska, men det finns ingen anledning att dra iväg för det. Det finns saker att utforska utanför dörren!

Dessutom kissar och bajsar en valp helst på samma ställe gång efter gång. Så drar man iväg på nya promenader riskerar man att komma hem med en valp som går rakt in och sätter sig på mattan… Ytterligare en anledning att i början gå samma runda alltså!

[Forest]
0

Först Grattis till bli med valp!

Jag har valp hon får följa med på promenader man ser på sin valp när den börjar bli trött. Jag har aldrig sett det på våran men så gick jag inte långpromenader men halvlånga och jag brukar sätta mig på en bänk o låta hundarna vila lite.

SaraC
0

#3 Ja, det är jättebra att tänka på det. Förra sommaren hade jag en kompis valp här en del när hon jobbade och de första dagarna vägrade han göra ifrån sig utomhus, trots att jag gick med honom på samma ställe så var det ju ett nytt ställe för honom ändå.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar