Hundar som äter avföring
Det händer att hundar äter sin egen eller andra hundar eller djurs avföring, vad beror det på?
Vanligt att de har brist på något.
Annars kan det vara för ätandets skull..
Finns lite olika orsaker.
Åh! tack så mycket!

Min förra rottis tik gjorde det.. va till en djuraffär och frågade varför och hon sa att det va brist på något i kroppen, så fick vi rådet att ge henne banan o krossad annanas i hennes mat.. Gav henne det i bara någon dag sen slutade hon :)

Våran bordis gjorde också det ett tag. Han fick en ananasskiva ett par dagar i rad sen slutade han helt!
#4 Men är det inte bättre att ta reda på vilken brist det är först :-/ Ananas ger man för att bajset ska smaka illa så de inte vill äta det av den anledningen.
En hund som äter hundbajs har jag aldrig haft men häst- kanin- och marsvinsbajs brukar ätas för att det smakar mumma :-P
Katterna äter ju mycket mer fett än hundarna så i katternas bajs finns ofta goda näringsämnen kvar
sorry men hundar ätert bajs pga att de gillar det,när de väl smakat vill de gärna smaka igen,o tillslut älskar de det,det är en ful ovana,som ofta beror på att de är understimulerde,el inte riktigt trivs med sitt liv
inga djur äter bajs pga briser,för bajs innehåller inga näroämnen,så länge de kommer ifrån sin egna kropp.kroppen har redan tagit omhand det djuret behöver. försök att få hunden stimulerad,samtfokusera på något annat i brytningen med bajsätandet…..banan o annanas!!!???? skitsnack!!!!gav ni dem tillräckligt med bra mat då övh innan el??? de kanske var hungriga!!

6# Jo det har du rätt i, kanske vore smartast, men kollade med djuraffären först som kollade upp på sin dator..
7# Du va ju bara allmänt fruktansvärt otrevlig, Klart som fan att vi gav hunden bra med mat och bra mat. Jag må va ganska ung , men helt jävla korkad är jag då inte.. Men det är konstigt att hon på djuraffären kunde kolla upp i deras dator vad veterinären rekomenderade. Så jag litar nog lite mer på en veterinärs åsikter än en otrevlig människa som dig. !
#7 Men herregud!?
#7 Tänk på hur du skriver! Försök istället att formulera dig på ett trevligt sätt. Otrevligt skrivande accepterar vi inte här // Lina medarbetare
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Koprofagi är sällan det beror på att hunden har brist på näring, men bajs smakar helt enkelt gott.
Äter hunden sin egen avföring kan man ge den ananas i maten för att avföringen ska smaka sämre.
Äter den andras hundbajs så är det oftas bara för att det helt enkelt är gott. Hundar "äter" lite med luktsinnet. Det är bäst utvecklat på hunden och känner de att en hög luktar gott (kan vara halvsmält mat kvar i avföringen om någon hund tuggat dåligt) så äter de. Själva smaken är inte så noga för hundar egentligen, bara maten/avföring luktar gott. Det man kan göra är att "skvallerträna" sin hund på dessa delikatesser som ligger överallt. För att "bestraffa" sin hund när de äter/ätit ger sällan något resultat.
Sen är det väl så att hästskit innehåller inget skadligt, det kan till och med människan äta om man nu skulle vilja?? Men men äckligt är det.
#12 lite OT, men jag skulle kunna äta en torr hästbajja men inte en nygjord om jag blev tvingad! men jag vet inte varför jag skulle bli tvingad ^^
Medarbetare på Hundar.ifokus
Det finns flera djur som äter sitt bajs just för att ta till vara på viktiga näringsämnen. Kaniner till exempel, de kan bli sjuka om de av någon anledning inte tillåts äta det så kallade blindtarmsbajset. Det är lite som kor som måste smälta maten fler än en gång för att kunna utvinna alla vitaminer etc.
#7 jepp men du kan ju jämföra innehållet av näringsämnen så förstår du…
#11 Tack,kunde inte ha sagt det bättre själv…….

Det kan bero på vitamin brist, oftast genom fodret som inte ger hunden all den näring som den behöver och eftersom avföring är väldigt näringsrikt så är det ett bra sätt att få i sig mer nödvändiga vitaminer.
Fast det är ju inte så mysigt!

Hästbajs är inte farligt, OM inte hästarna precis avmaskats. Är de nyligen avmaskade kan hunden få i sig stora doser av avmaskningsmedlet, och reagera på det.
Här hemma var Ego och Gjöa väldigt intresserade av Rakshas bajs när de var små. De åt torrfoder, hon hemlagat pga allergi. Rävens bajs var oxå spännande, och vi fick mask på dem ett par gånger pga det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Håller med Zebben, ingen brist på något, mer en ovana.
Vet ingen, och känner ingen veterinär, som botat detta med "vitamintillskott"
Men otrevligt är det.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag har varit med om att man inte ger vitamintillskot, men att man helt enkelt byter foder men givetvis är det en äcklig ovana också 

#17 Har också alltid hört detta, men det verkar ha kommit nya rön om att det faktiskt inte är farligt så länge hunden inte är väldigt känslig. Tex ivomex avmaskning och en hund av rasen collie äter detta.
Kan bara inte minnas varifrån jag fick denna information om att man inte alls behöver oroa sig över att hundar äter hästbajs i avmaskningstider.