Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3938 ggr
EternalWinter
0

Fodervärd?

Hur fungerar det här med att vara fodervärd?

Jag som ska söka hundfolkhögskola till hösten..och inte har någon egen hund..familjen har en Airdaleterrier men husse och hund gillar verkligen inte att vara ifrån varandra så henne kan jag inte ta med.

Vad jag har förstått på skolan och elever där så måste man ha med sig en hund vilket är förståligt.

Jag är 18 år och har alltid varit intresserad av hundar det är det jag brinner för.

Men jag tänkte att det kanske är bra att börja som fodervärd till en hund innan man skaffar sig en egen?

Så jag undrar om någon här vet hur det funkar att vara fodervärd och vart hittar man någon som vill ha en fodervärd?

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Tangotime
0

Vad är anledningen till att du inte vill ha egen? Att vara fodervärd innebär egentligen att du har 100% ansvar för hunden precis som om du ägde den. Men uppfödaren/ägaren har avelsrätten på hunden i 5år.

Så vill man inte ha en egen hund ska man nog låna en hund under en skriven period i stället för att vara fodervärd.

EternalWinter
0

#1 Jag vill jättegärna ha en egen men jag känner att jag inte vet riktigt vart jag kommer befinna mig efter skolan, nu verkar det som att jag ska flytta utomlands och det känns dumt att skaffa en hund när man inte vet 100% att man kan ta med sig hunden, vill inte sätta den igenom karantän osv osv.

Nej jag känner att det inte är ett moget beslut att skaffa en hund när allt är så ovisst.Obestämd

Tänkte också om det fanns så att man kanske kunde låna en hund medans man befinner sig på skolan..men jag vet inte riktigt vart jag ska finna en person som vill låna ut sin hund liksom..

Tangotime
0

Kolla annonser om inackorderingar. Det kan finnas folk som behöver avlastning något år för att dom fått barn, ska plugga utomlands osv. Men skriv inte foderavtal utan ett inackorderingsavtal i så fall.

Du kan ju också sätta ut annons om att du gärna lånar en passande hund om någon ska ex resa bort en längre period osv. Det kan ju bli så att du får ta två olika hundar i två perioder om du inte hittar en hundägare som behöver din hjäp hela den perioden som du behöver en hund.

Katti
0

Tror att många uppfödare skulle vara intresserade. Jag har själv tänkt tanken att låna ut någon av mina tikar så att hon verklgen fick vara aktiv under en period när hon inte ska ha valpar. Men det krävs ju att personkemin stämmer om man ska kunna ha en hund en tid. Inte minst måste ju du vara säker på att hunden får det bra när du lämnar tillbaka den.

EternalWinter
0

#3 Det ska jag göra tack för tipset!

#4 Ja, det var något jag tänkte kanske kan kontakta några uppfödare och sen lära känna både ägare och hund för precis som du säger måste ju personkemin stämma mellan både hund och ägare och så mig.

Eftersom hunden kommer vara med i stort sätt hela dagarna i skolan måste det ju vara en aktiv hund som tycker det är kul att träna osv.

EternalWinter
0

#3 Vart hittar jag dom annonserna föresten`?

Elcyion
0

#6 De dyker upp med jämna mellanrum på blocket. Familjer som vill ha en "fodervärd" med som egentligen menar att de vill låna ut hunden 1-2 år och sedan få tillbaka den.

En riktig fodervärd (ordets rätta betydelse) är vad #1 beskrev innan.

Medarbetare på jack russel terrier

EternalWinter
0

#7  Ja, jag letar ju efter en hund som jag kan låna 1-2 år och sedan lämna tillbaka den. Men de är så mycket som måste passa in och vara rätt timing..tror det kan bli svårt :(

Tangotime
0

#6 Om du tittar under "Tjänster" på Blocket så finns där en flik som heter "hundvakt". Där finns det såna annonser ibland. Men som Katti säger, det är inte bara ägaren som ska känna sig bekväm med att lämna ifrån sig hunden till dig. Du måste känna att du klarar av att lämna tillbaka hunden dit sen också.

[Forest]
0

8 skulle du orka lämna tillbaka hunden efter 2 år? ursh det skulle inte jag vilja göra man blir ganska fäst vid sin vän på 2år :P

EternalWinter
0

#9 Ska kika på det, tack. :)

#10 Jadu det vet jag inte riktigt, men jag vill gå den här utbildningen och då finns det kanske bara den lösningen. Om jag vet att hunden får de minst lika bra hos den andra familjen så får jag väl sätta mina egna känslor åt sidan och tänka att det är det mest ansvarsfulla att göra. :/

Tangotime
0

Jag tror att det går att hålla en viss distans till hunden om man helatiden vet att den ska tillbaka. Jag hade en hane som gick här hemma och "skrotade" i 2år som jag aldrig riktigt fäste mig vid efter som han tog min avlivade storpudels plats. Inte exakt samma sak, men honom omplacerade jag till ett äldre par jag känner lite granna sen tidigare och jag har faktiskt inte saknat honom! Jag vet att han har det jätte bra hos dom och flocken här hemma fungerar bättre nu så alla är nöjda och glada.

Så jag tror att om du bara tänker realistiskt helatiden så går det nog att lämna tillbaka hunden efter utbildningen. Speciellt om du ska flytta utomlands, då går du vidare i livet!

Det svåraste blir nog att hitta en passande hund Skrattande

EternalWinter
0

#12 Det var så jag tänkte, men ja det kommer nog vara svårt att hitta en passande hund Obestämd

Katti
0

Ser att vi bor nära varandra. Du får höra av dig om det skulle bli aktuellt! Har gott om kontakter och dessutom en hund som gärna skulle vilja göra mer än vad hon får idag Flört. Vad gillar du för raser och vad har du gjort med hund hittills?

twinkime
0

*13 Undrar vad ar du intresserad av for sorts hund och vad skall du ga for utbildning?

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

EternalWinter
0

#14 Mitt stora intresse är agility och jag har gått flera kurser och tränat på fritiden. Skulle också vilja pröva på freestyle och kanske spår med. :)

Jag har många hundar som jag ser som min "favoritras" bl.a

Japansk Spets

American Eskimo

Mittelspitz (ja de flesta spetsar)

Finsk Lapphund

Aussie

Shelite

Det är några av dom jag skulle vilja ha och funderar på att i framtiden inskaffa mig en egen.

Jag hoppas verkligen att jag kommer in, vad är det för raser du har kontakt med?Glad

EternalWinter
0

#14 Oj gick in på din profil såg att du bor i Rimforsa, själv bor jag i Bestorp så de var bra nära Flört

Katti
0

Ja, ett par mil knappt, i vårt avlånga land Skrattande. Och vi gillar ungefär samma raser också!

EternalWinter
0

#18 Haha, ja det var ju inte alls långt är ofta i RimforsaFlört

Vilka otroligt fina hundar du har (snokade runt på hemsidan)Oskyldig

TeamVanity
0

Hej! Nu lägger jag mig i litegrann i den här tråden för det är en sak jag har gått och funderat på gällande fodervärd. Jag kan inte så mycket om det, men jag funderar på hur bra mår en hund som skall byta hem sådär fram och tillbaka? Mår de verkligen bra av det eller tar de ingen skada alls? Det verkar så hemskt att 'låna' ut en av sina hundar och sen bara ta hem den när den ska paras och fram tills valparna ska iväg, och sen skicka bort den igen? Vilka är fördelarna med detta?

En vän till mig funderar på att bli fodervärd och frågade runt litegrann och då var det en som svarade att om hon bara var "intresserad av att låna en hund ett tag så är det inga problem det heller! :)"

Hur funkar det här egentligen?

twinkime
0

*20 Jag tror att det beror valdigt mycket fran hund till hund , hur den mar och flytta hem och paras och ta valpar. Men om det ar en bra uppfodare kanner sig hunden trygg nar den kommer hem till uppfodaren for att ta valpar. Men att vara fodervard innebar att du har fullt ansvar for hunden forutom att uppfodaren star for forsakringen och skall ha ett x antal kullar som man kommer overens med uppfodaren om.

Men sedan galler det att kemin stammer mellan fodervarden,hunden och agaren.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Tangotime
0

Vissa hundar tror jag klarar det utan problem. Men det omptimala är ju att tiek som ska till uppfödaren för att valpa känner sig hemma även där. Så att lämna ut en tik på foder till någon man inte känner för att sen bara ta hem den när den ska paras/valpa tycker inte jag bra. Men sen vet jag ju folk som lånar in hanar i från ex japan. Hunden är här ett par månader och sen skeppas tillbaka. Dom jag hört om har fått sitta i bur här i sverige för dom är totalt vilda. Klarar inte av att gå på mattor, kissar och bajsar inne osv. Det är nog hundar som sitter i bur även hemma. Då kan vi börja prata om djurplågeri.

Att låna ut en hund ett tag för att sen ta hem den tror jag inte är farligt. Den känner ju till hemmet om man säger så. Skillnad är ju att hålla på att byta hem flera gånger. Det kan nog vara jobbigt för endel hundar.