Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2279 ggr
[countess]
0

orijen ?

Hmm har precis bytt foder till orijen när jag bara har hört bra saker om det fodret , men nu läste jag precis innehålsförtekningen och då står det att det innehåller färska hela ägg och vad jag minns är det antingen ägg gulan eller äggvitan som gör att hunden får svårare att ta upp järn någon som vet?

AnneN
0

Rå äggvita hindrar kroppen att ta upp biotin, men vad jag kunnat läsa mig till så försvinner det farliga i äggvitan vid upphettning, så då det är i torrfoder så bör det inte vara någon fara.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[countess]
0

#1 okej jag vart som fundersam och även halft besviken när hon älskar fodret :)

AnneN
0

#2 Jag förstår det, men då är det ju tur att man kan fråga andra om saker Flört

Jag ger också Orijen till den ena av mina hundar eftersom hon är spannmålsallergiker och det är det enda foder hon tål (finns andra utan spannmål men då blir hon dålig i magen).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[countess]
0

okej ja min är kräsen eller rättare sakt har hon ratat eukanuba men åt thello men det ville jag inte ha så då testade jag orijen och she loves it än så länge

Vattnadal
0

Om man ger hela ägg, dvs med skal, så rättar kalket i skalet till det äggvitan ställer till med. Eller så värmer man upp vitan, som #1 säger.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zebben
0

Det finns 3 sätt att ge ägg på.

1. Bara ge äggula.

2. Ge äggula och tillagad vita (typ micra i en skål)

3. Ge hela ägget. I äggvitan finns ämnen som gör det svårare för hunden att ta upp näring. I skalet finns ett ämne som tar bort det dåliga ämnet i vitan. Tungan ute 

Jag utfodrar själv med Orijen och jag kan efter många år som hundägare säga att jag inte haft ett foder som varit bättre än det vi har nu. Enda nackdelen med fodret är att det inte tillverkas i Sverige.

[countess]
0

okej så då kan jag va lugn :)