Vit Schäfer,,. rädd,osäker...? vad? HJÄLP!!!!!!<3
Min långhåriga vita schäfer (herde hund) har ett problem. hon är 1 år den 11 november och HATAR människor, vissa klarar hon av men ala andra är det skall och morr. hon ha varit så ända sen vi tog henne. hon älskar såklart oss, som ganska självklart. men det konstiga är att hon viftar på svansen när hon skäller och är totalt rädd för personen. alla säger att schäfrar är sådana och att det går över när dom blir äldre, och andra säger annat. så min kusin rekomenderade denna sida att man får hjälp :P så jag skulle verkligen älska er som skrev till mig om vad ni tror det är med henne, lättare sammanfattning om hur hon är ocg reagerar: när det kommer folk till oss skäller hon som en galning, morr, och rädsla när personen går fram MEN hon viftar på svansen, så hon kan inte vara aggressiv… tycker man… men hon är dock jätte duktig och lätt lärd, otroligt vacker och ståtlig, ser ut som en vit varg :DD väldigt stolt över henne men skulle vilja få bort den där rädslan elelr osäkerheter hon har :D så snälla skriv :DD <333 ^-^

Är det hemma hos er som hon reagerar mot människor eller även ute på "neutrala" ställe?
Hur reagerar och vad gör ni när hon gör så? Det är det som är viktigast.
Låter ni människor gå fram till henne och hälsa?
Nej, schäfrar är inte sådana. Man måste ta tag i problemet innan det händer något och inte bara tro att det går över med åldern. En rädd och osäker hund är en farlig hund.
Inga människor ska få hälsa på henne förrän ni ger henne tillåtelse till det. Ni måste visa att ni är flockens ledare och att ni inte accepterar ett sånt beteende. När någon kommer hem till er så får ni lära henne att stanna på sin plats och inte gå fram. Ni och gästerna ska ignorera henne. När sedan ni har hälsat på gästen, gästen kommit in, hängt av sina kläder och hunden är lugn och tyst så kan ni ge hunden tillåtelse att få hälsa. Men om hunden skäller eller morrar så tillbaka direkt. Att ignorera det felaktiga beteendet och sedan belöna rätt beteende är bäst metod.

Jag har också vit schäfer med golden och flat i.
Kanske du kan hitta något tips eller trix på en av mina webbsidor.
Det troliga är att din hund är osäker.
Har inget med tråden att göra men måste bara få fråga 
Är det en Vit Schäfer eller en Vit herdehund? Två olika saker.
Vit Herdehund är en godkänd ras, inte Vit Schäfer. Vita Schäfrar klassas som blandrashundar.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#3 Det är samma ras.
#4 Nej det är det inte.
Dock har jag en känsla av att denna tråden kommer förstöras för jag vet hur det brukar bli, så du kan PMa om du vill fortsätta diskutera eller starta en ny tråd.
Ett annat alternativ på det som #1 skriver om:
Jag skulle snarare försöka skärma av henne i en annan del av huset (precis när gästerna kommer). Släppa in dem, låta dem komma in och sätta sig.
Sen släppa ut hunden i gemenskapen, och tala om för gästerna att ignorera henne totalt.
Skulle hon gå tillbaka i sitt gamla mönster bara för att de sitter där, då går ni lugnt och stilla fram till henne. Bli inte arg eller irriterad. Ta ev. försiktigt tag i halsbandet och säg lugnt att kom med mig här. Du visar helt enkelt på att hon inte måste gå in i rummet och hälsa när hon inte "vill" och samtidigt visar du att det finns en ny ordning i huset. Människor hon inte känner väl (menar sådana som hon inte är osäker på) får inte bara gå fram till henne och hälsa. Hon kommer fram och får beröm när hon känner sig mogen för det.
När hon sedan hälsar som ni vill, kan ni belöna tex genom klick + godis.
Det måste gå steg för steg, och bestäm därför vilket beteende ni vill fokusera på först. Jag skulle fokusera på det beteendet som hon använder sist.
Ex på vad jag menar:
1. svansen börjar vifta
2. Hon börjar skälla
3. hon börjar morra
Då skulle jag börja med att belöna henne när hon vågar fram och nosa på en person bakifrån utan att morra. Personen ska inte låtsas om henne alls. Börjar hon däremot själv att "kräva" uppmärksamhet är det ok för dina gäster att hälsa på henne, OM de vill.
En viftande svans betyder inte alltid glädje. En låg (svanstippen rakt ner mot golvet) och viftande svans är en lugnande signal som försöker förmedla att hon är snäll men osäker. Bara för att ta ett exempel
Precis som någon ovan sa, en rädd hund är en farlig hund om den hamnar i fel situation!
Är ni ute, skulle jag belöna henne med något riktigt riktigt gott för att hon tittar på en person utan reaktion. Här gäller det att försöka parera avståndet till andra (okända) människor till en gräns där hon tycker att det känns ok. Efter hand som hon börjar förknippa människor med godis, kan du krympa avståndet mer och mer. Tanken är den att okända personer ska kunna ge henne en godis och det ska vara positivt.
Men det kommer att ta tid.
Medarbetare på jack russel terrier
#5 Finns inget att diskutera
TS, håller med #6
#7 Att vi inte är överens och den ena säger det ena och den andra en annan sak är väl att diskutera? Forumet är ju till för att diskutera även sådana saker och sprida kunskap.
Men vill du stå fast vid din åsikt oavsett vad och inte vill diskutera, varsegod 
8 Sure, PMa mig så diskuterar vi
är det inte så att hon är i spökåldern oxå? men tror du behöver träna lite på socialträning det finns enkla övningar på det :)

När det kommer folk springer hon till dörren och skäller och vi kommer efter och ställer oss framför henne och visar att hon ska gå bort och säger att hon ska sitta (2-3 meter från dörren) och väntar tills gästerna sätter sig och då låter vi henne hälsa (säger varsågod) så går hon fram och viftar på svansen. när dom ska gå börjar hon skälla igen och vi sätter henne som innan… det är när dom kommer och ställer sig upp, lättare sagt när dom står som hon skäller osv, det är väl då dom kan utföra hot. enligt henne….. skriver MER snart, har lektion hihi :DD svarar på era kommentarer sen osv :P mer orsaker osv :DD sees

jag har en granne som är helt störd i huvudet… han tror att hon kan allt om hundar och att alla hundar älskar honom… och min hund hatar verkligen honom, hon blir hysterisk när han kommer till oss (mammas släkting, därför besöker han oss offta) men han skriker åt henne när hon skäller, när han sitter på stolen i köket kommer Zira( hunden) till honom och viftar på svansen och låter han klia henne, men ibland när hon går föbi försöker han få tag i henne, så jag förstår varför hon hatar honom, och är osäker, men sen fick vi teorin att uppfödaren, hon lät hundarna bara vara i toan med sin mamma och syskon och uppfödaren. dom träffade inget folk osv… alla hennes syskon är likadana men inte lika mycket som Zira är… men det ha blivit betydligt bättre sen våras, då gick hon inte ens fram till folket… så det går väl frammåt :P tålamod är det enda som gäller när man har hund :DD antar jag :P
#12 så där var min förra hund när han var valp så vi tog in gäster som fick gott godis och fick sätta sig ner med ryggen mot hunden och he handen bakom ryggen och ge godiset till hunden det funkade utmärkt
12, ursäkta men hur kan man som uppfödare ha valpar o tiken på toan o inte se till att de får socialträning som valpar behöver? Låter inte vidare bra

För att klara ut det första. Vit schäfer finns inte, då färgen inte är godkänd på schäfer. Vit Herdehund är däremot en egen ras nu för tiden.
Du behöver få hjälp av en instruktör på plats som kan hjälpa Dig. Att sitta på forum med dessa problem är tyvärr inte till någon större hjälp utan se till att Ni hittar någon bra instruktör som kan hjälpa Er i Er egen miljö.
Angående svansviftning så kan detta betyda massor av saker. Att en hund viftar på svansen kan betyda glädje, nervositet, att försöka lugna sig själv alt andra, aggressititet osv osv…. Man måste läsa hela hunden för att kunna avgöra vad svansviftningen betyder. Tex viftar en riktigt aggressiv hund på sin svans innan den kan gå på. Liksom en hund som är väldigt glad. Man måste se helheten.
Lycka till!

#16 Har Du testat skvallerträning?
Låter det vara osagt om just din hund är rädd, aggressiv eller vad det nu kan vara (även om jag spontant känner att hon är osäker men som sagt…)
Kan istället ge ett exempel på liknande situation och en lösning till det, det är ju en av fördelarna med forum (även om jag håller med #15också) - man kan få olika tips, råd och gissningar vilket öppnar ögonen för en mer än om man bara går på en instruktörs dom och råd (speciellt om det råkar bli fel instruktör…)
Valpen var osäker på barn när han omplacerades. Eller rädd som det hette. Små barn gjorde att han la benen på ryggen och sprang även när han bara hörde/såg på långt håll. Kom de närmare kunde han tillfälligt vifta på svansen men det var alltså inte av glädje. Hade de varit ännu närmare eller i hans hem så han inte kunnat försvinna hade chansen varit stor att han hade tagit till skall och andra avståndstagande medel(och han hade alltså ansetts vara aggressiv i folkmun…).
Har jobbat stenhårt med att få honom att koppla barn med godis, barn är något jättepositivt. Så fort vi hört eller sett barn har han fått något av mig och snart kunde barn komma fram försiktigt, jag hälsa och gav dem ett gäng godisar (om de inte hade själva) och så fick de instruktioner om att bara stå och prata med mig och inte titta på hunden. Varje gång hunden kom fram så fick dem ge honom en godis. I början tappades bitarna på marken, sen kunde han ta ur handen och nu är han lugn med barn! Visst, han slänger sig inte över dem men nu kan barn komma fram och han viftar bara på svansen och ska bli kliad… :)

varför jag säger vit schäfer är för att alla ska ha lättare att förstå va för hund jag har, det är inte alla som vet vad Vit Herdehund är :) så förenklar det lite :P
varför jag skrev på denna sajt så var det min kusin som förslog denna sda…(se ovan) hon använder denna sajt mycket för att får reda på små saker men dock om hennes kaniner. men jag ha försökt att få tag på sk experter, men ingen ha haft tid osv…MEN ska fortsätta ringa :P

#12 jag har ingen aning, hon tyckte det var enklare att ha dom i toan (när dom inte var rumsrena) och sen vet jag inte…vi fick dock inte se mamman så det var lite lurt där, men vi var dumma och förstod inte att det var något konstigt. vi ha aldrig haft någon hund så inte så kostigt. MEN jag ångrar såklart inget :D
#20 Valet av uppfödare bör du helt klart ångra! Däremot kan du ju stå för ditt val och göra det bästa av situationen som är nu men jag hoppas att du nånstans ångrar att du valde just den uppfödaren (vilket kan vara grund för problemet nu och kanske också ge ännu mer problem i framtiden då det inte låter som en seriös uppfödare…).

Nog ångrar jag mig, men ändå inte, alla människor är inte perfekta, så varför ska alla hunda vara det. :P
men jag ha lärt mig en läxa, att nästa gång ska jag ta reda mer om hur hunden är och mamman och hur uppfödaren är…osv, eller så tar man från en kennel :)

#22 Önskar att fler förstod vikten av hur en valp faktiskt påverkas av sina första 8 veckor hos mamma/uppfödare. Dessa veckor är otroligt viktiga och avgörande för hur valpens vidare uppväxt och vuxentid kommer att bli. Träning i all ära, men det som händer under dessa 8 veckor ger spår vare sig man vill eller inte.
Låter bra att Du "lärt Dig" och att Du nästa gång kommer kolla upp uppfödaren och föräldradjuren nästa gång….och även om det blir från en kennel så är det precis lika viktigt. Det finns mycket skit kennlar precis som det finns mycket dåliga "privata" uppfödare. Så att kolla upp varifrån valpen kommer är viktigt oavsett.
Ha det gott och lycka till! :-)