Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3535 ggr
Ahnna
0

Normal löpintervall?

Nya omplaceringen är här och allt verkar gå rätt bra. Men jag blev lite konfunderad när jag frågade om när hon ska löpa nästa gång. Jag fick till svar att hon löper ungefär var 3:e månad, vilket jag tycker låter som väldigt ofta! Min andra tik löper 2 gånger om året, likaså min förra tik och jag känner flera tikar som löper 1 gång om året. Det är vad jag har lärt mig är "normalt." Men 4 gånger…? Min spontana tanke var att hon kanske har någon hormonrubbning eller rent av nåt medicinskt fel på sitt fortplantningsorgan, någon som inte syns i övrigt. Vad tror ni?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Alex
0

Nej det låter ju inte normalt.. Har du bara hört det från förra ägaren, eller har du hunnit uppleva det själv? För annars kanske det bara är nåt de trott..?

Nej, jag vet inte, men är det så att hon löper var tredje månad så är det ju nåt som inte ritkigt stämmer.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

mypet
0

Ring din Vetrinär

Leonis
0

Finns Tikar som löper var 3:dje månad så det är inget onormalt.

Lotta
0

Ja jag har också hört att det finns tikar som löper oftare, men jag har inte varit med om det på nån av mina tikar.

KerstinP
0

Det kanske inte är särkilt onormalt men det är inte vanligt förekommande. Två gånger om året brukar det bli för de flesta tikarna. Jag skulle nog kolla så hon inte har någon infektion.

mypet
0

Kloka tankar går alltid att fundera på.

VEM ÄR KLOKAST?

DEN SOM GER BORT ETT RÅD ELLER

DEN SOM TAR EMOT ETT RÅD?

K.O.N.

Lotta
0

Hmmm…den tål att tänkas på :)

Zebben
0

En koll hos vet är inte fel och tom en fundering på kastrering, då det kan bli mycket jobbigt för tiken.

Hon befinner sig ju i en löpcykel hela året runt. Hon hinner ju inte ens med att löpa 4 ggr/år. Varje löpcykel består ju av 3 v. löp. 2 månaders skendräktighet och 2 månader med "valpar". Sen vila innan nästa löp börjar. Så ser det normalt ut för en tik som löper 2ggr/år. Denna tik hinner inte med alla sina faser i löpcykeln. Det är egentligen inte normalt utan något som kommit med tamhundens avel. En varg löper endast 1 ggr/året då det tar för mycket på krafterna att löpa och ha valpar oftare än så.

En hund har inte samma "stress" i sitt liv. De vet att de får mat på bordet, det är varmt inomhus året runt m.m m.m De kan kosta på sig att löpa oftare.

En tik som löper oftare än 2 ggr/år skulle jag inte använda i avel. Skriver det bara rent generellt.

Ahnna
0

Tack för svaren!

Nu råkar ju den här tiken ha vissa problem med sitt sociala liv, både med interaktionen med andra hundar och med människor. (Det är därför hon är hos mig, för att lära sig leva ett "normalt hundliv".) Jag vet ju inte om det kan påverka löpcykeln, men på människor kan det ju det om man är deprimerad, stressad och orolig.

Nej, jag har inte sett henne löpa ännu, hon har bara varit hos mig i snart 3 dagar, och avel är inget vi har beslutat om ännu. Hon är av en ganska ovanlig ras (i Sverige) och hon är väldigt fin, men jag vill inte avla på en hund som inte tycks må bra, så jag har sagt att OM jag får ordning på henne kan jag tänka mig att ta valpar (förutsatt att allt står rätt till rent fysiskt) men inte annars.

www.stuteriprecious.se

smurfan-13
0

En tik som mår eller har mått så dåligt som du beskriver tycker inte jag ska gå i avel! & som Zebben skriver så tycker inte jag heller att en tik som löper så ofta ska gå i avel!

Hade det varit min hund hade jag kastrerat henne om inget "fel" hittas av vetten!

Ahnna
0

#10 Som sagt, jag har inte bestämt någonting angående avel. (Däremot anser jag inte att en hunds historia behöver sätta stopp för framtida valpar, förutsatt att hunden mår bättre och blir som en normal hund är i psyket. Det kan ju vara så mycket som gör en hund deppig och introvert, men det behöver ju inte vara en permanent skada.)

Det första som ska ske är att ge henne trygghet och omsorg, och därefter får vi se vad som händer. Min fråga rörde vad som är en normal löpintervall, inte huruvida jag ska avla på henne.

www.stuteriprecious.se

Missy
0

Ta henne till veterinären och få äggstockarna undersökta helst med ultraljudsundersökning men röntgen kan oxå fungera men jag rekomenderar ultraljud för att vara på säkra sidan. Cysta och tumörer bör uteslutas då dessa kan orsaka täta löpintervall.