Knöl?!
Hej! min hund har fått en knöl ovanför vänstra låret om man klämer lite på den känner man att den är lite hård ochmin bonus mamma sa att hon hade betätt sig konsigt ute i skogen kan det va ett bett från en huggorm
vill gärna ha svar är väldigt orolig
//Sallad
-Rasmus 🌈
Bett från en huggorm vet jag inte. Men hur känns knölen? Sitter den fast eller gör den att röra på?
Du skulle även kunna ringa din vanliga veterinär och fråga.
Medarbetare på jack russel terrier
knölen sitter fast och den är mjuk kan det va en vätske fylld böld eller något sådant
-Rasmus 🌈
det kan ju vara en vara varböld, det låter då som de
Det skulle kunna vara en varböld. Antingen försöker du ta hål på den själv och tömmer, eller så går du till vet. och gör det.
På med handskar, Sterilisera ev. verktyg och ha steriliserande sårtvätt nära till hands.
Om du kan tömma den själv beror dels på hur nära huden den sitter (trycka hål) eller om det finns något ingångshål (tex gammal sårskorpa) som du kan pilla av och öppna.
sen är det bara att klämma och torka.
Är det en ficka, skulle jag säga att du ska spola med sterilt vatten (du kan köpa det på flaska på apoteket). Du kan få en spruta på apoteket när du köper vattnet. Kommer inte på vad det heter nu.
När du tycker att det ser helt tomt ut, tvätta noga av med riktig sårtvätt som dödar bakterier och håll det öppet så det kan läkas in ifrån.
Medarbetare på jack russel terrier