Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2518 ggr
Busangardens
0

Vetenskapens Värld

Någon mer än jag som ser/såg dagens avsnitt av vetenskapens värld där man experimenterar med hur hunden utvecklades från vargen och ifall det går att göra en varg tam.

En riktigt intressant dokumentär faktiskt som ger en stor inblick i vad som är skillnaden mellan varg och hund. Som de sa så är de till 99,8% genteiskt identiska men att få en varg tam går inte, rävarna de hade gick att få tama däremot och på så sätt försöker de få reda på hur hunden blev tam genetiskt sätt. Hos rävarna ligger tamheten genetiskt och vid en tredje generation av rävarna försvan deras aggression mot människan.

Den visar även hur utseendet förändras generationsmässigt när ett djur är tam och man avlar på tamhet.

Verkligen värt att se.

Ixectrona
0

Jag såg den igår på internet. Mycket intressant, och nu vill jag ju ha en räv…Oskyldig
(Fast jag hoppas verkligen inte rävarna alltid är i de där burarna, även om det verkar så… det såg ut som en pälsfarm.)

Busangardens
0

#1 Håller med. Jag reagerade på den lilla storleken på burarna och gallergolvet men de kanske har andra regler i det landet. Men intressant var dokumentären i alla fall.

jenmjao
0

#1 skulle du kunna länka den :)?