Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2081 ggr
[countess]
0

hundfolk

Jag undrar varför folk är så negativa när nya människor ska skaffa hund/hundar folk är negativa här men mest på samhället . Nu är det så här min barndomskompis och hennes sambo ska skaffa hund .Först var det bara bc som gällde men jag fick dom på andra tankar så nu ska dom skaffa en collie OCH ALLA ÄR JÄTTE NEGATIVA . Dom läser allt om denna ras tar reda på sjukdommar kosnader försäkringar hundkurser . dom frågar om råd och hjälp ja ALLT tex dom hittade en uppfödare som hade 2 valpar kvar och ringde dom och skulle få ta en valp därifrån och frågade mig vad dom skulle titta på och fråga osv och då hittade jag på stamtavlan att båda föräldrarna hade crd visserligen får man avla på det men jag tyckte att dom skulle hitta en valp med fria föräldrar och ist för att skita i min åsikt så gjorde dom det och nu nästa vecka kommer deras valp:)

eller tex när jag skaffade min första hund bara negativa komentarer om valet av ras man ska tydligen inte ha en draghund om man ska använda den till drag .  och hur skulle jag ha råd utan att dom visste ett skit om min ekonomi

så nu till min fråga varför tror ni att folk är negativa och tror att det bara är dom som kan ta hand om en hund ?

Mischa
0

Jag tror i grunden inte att det handlar om att vara negativ även om det kan bli känslosamt utan man vill både hundens och den blivande ägarens bästa.

Alla människor är inte insatta i vad det krävs att vara hundägare och det finns så mycket "skojare" och andra fallgropar numera för en som är grön på detta med att skaffa valp.

Ett impulsköp kan lätt bli en besvikelse.

≧◔◡◔≦

[countess]
0

Jag förstår om folk blir negativa om en person kommer på att skaffa hund och köper en hund samma dag . men tex min kompis har planerat och planerat i evig tid köpt böcker flera hundtiningar i veckan osv ber om råd och ställer 100tals frågor varje dag och då tycker jag man är redo och skaffa hund om man är berädd på att ta hjälp

jenmjao
0

Jag förstår att folk blir så negativa för det blir jag med i vissa situationer, dock får de pålästa och kunniga ut för det negativa pga händelser av människor som är okunniga… Man ska inte skaffa någon ras, ingen ras alls utan att ha läst om den åtminstonde, och tagit reda på information speciellt om man köper ifrån en kennel om den osv..

[countess]
0

#3 ja man måste vara påläst och kunna ta i mot råd och tips och då är det synd att folk är negativa . jag är också negativ när folk bara skaffar tex en annan kompis hon ska verligen inte ha hund och hon va hos mig och drak kaffe och hon berättade att hon varken hade tid eller råd med hund samma kväll kom hon hit med en sankt bernard stavning ? och sa ja jag skulle va hundvakt men jag fick henne . Det tycker jag är sjuk hon hede iväg hunden efter 3 veckor bra för hunden att inte behöva vara kvar hos min kompis men endå synd att det måste flytta osv såna grejor tycker jag att folk har rätt att vara negativ

jenmjao
0

#4 jo och det är sådannt man inte vill ska ske, så ja man ger en negativ uppfattning och blir faktist smågrinig när folk inte alls tänker efter. De tänker mest för stunden och inte framåt, liksom hej jag vill ha en hund nu så jag köper en imorgon.. Ganska så sjukt att man ens kan få tag på en hund så snabbt egentligen :(