kostnader
Jag kom just på en ganska intressant fråga. Hur mycket kostar det för er i månaden att äga en hund, hur många har ni då och vilka raser är de :)?
Har ni någon "sjuk" hund får ni självklart dela ut en 20.000 kostnad på hela året, vill höra vad det kostar igenomsnitt i månaden om någon såklart är villig att berätta. :D
Att äga räknar jag som försäkring + mat + vacc. Typ vad som krävs för att hunden ska överleva. Kan tänka mig att det ligger kring 4-500 per hund (har inte räknat på vad maten kostar i månaden per hund - köper storpack…).
Att däremot ha hund "aktivt" kan kosta precis hur mycket som helst… leksaker, koppel, täcken, kurser, tävlingskostnader och kostnader runt omkring tävlingen, medlemsavgifter, träningstillbehör, kostnader kring träning, godisköp, hundböcker, föreläsningar, tidningar, borstar, pälsfön, special-klotänger… du förstår säkert vart det här slutar.. 
#1 Jag förstår jag undrar bara vad det kostar för olika individer :) Kan ju vara intressant att se innan man skaffar sig sin första egna hund, så man kan pendla lite emellan raser och deras storlekar och kostnader som kommer utifråndet :)
Jag har aldrig och brukar inte tänka på hur mycket det blir per månad.
Men är det något hunden behöver, en klotång som har blivit slö, det byte man ut
Hundmat köper man det man själv tycker är bra.
man köper ju inte ofta aaaalla domdärsakerna som tsset skrev i en lista, från början.. vissa av dom sakerna köper man när man behöver.
Är det en bok jag är intresserad av så köper jag den någon tidning jag är nyfiken på så köper jag den, behöver jag ett nytt hundkoppel så köper jag det då. Går efter känsla liksom. Köper alltså det jag behöver när jag behöver det oftast.
#1 vad kör du för foder förresten?
men jag tycker detta är en jättebra fråga..har ckså varit nyfilen på hur olika människor med fler än 1-2 hundar tar sig till ekonomiskt med hund mat och liknande.
Katti, hur gör du tillexempel om du inte får sålt alla valpar fram tills dm är runt ett år. Måste du inte betala försäkring för dom? Blir ju jättedyrt om man har 4 valpar och tiken att betala försäkring för. och desutom ska valparna ha mat och mer mat ju äldre dom blir…Hur får du det att gå ihop? är du rik? =)
Jag tror att om du söker hittar du många andra exakt likadana trådar 

Jag har två hundar och de fasta kostnaderna för försäkring, dagis och foder är ca 6000/mån. Sedan tillkommer hundkurser, ben,leksaker, reflexer, redskap för päls- o klovård mm. Fast det är ju saker man inte köper varje månad.
Jag vågar inte ens räkna på det. Nu har jag ju haft tre hundar, men omplacerade en av dom för 1vecka sen. Så jag har inte riktigt märkt att det blivit billigare än. Men man kan väl säga att ju större hund desto dyrare mat kostnad. Och skaffar man sig en frisk och sund ras blir det billigare än om man skaffar sig en ras som klassas som "osund/sjuk" blir föräkringen dyrare och dessutom blir ju veterinär besöken tätare.
Många stirrar sig blinda på vad det kostar att köpa in en hund. Men en billig blandras för 3-4 tusen kan bli mycket dyrare i längden än om man lägger 10-15 tusen på en renrasig beroende på vilken ras man väljer då givetvis.

Jag har nyss bytt foder så foderkostnaden är jag inte säker på. Men jag kör nu på Orijen och kan tänka mig genom att räkna ut mängden mat hon ska äta nu (27 kgs 4 år gammal schäfer, bc, labbemix) att det kommer att kosta mig mellan 450 och 500 kr i månaden med bara foder.
Sedan tillkommer ju försäkring (ca 170 kr/mån). Tror att försäkringen blir dyrare ju äldre hunden blir för så här mycket kostade det inte förr.
Även vacc 300-400 kr om året. Hon får medicin nu för tandsten som går på 100 kr i månaden. Jag lägger även undan 200 kr i månaden för leksaker, koppel och annat som kan behövas. Används de inte så går de till någonting annat men det är bra att räkna med det i sin budget.
Hon är bra på att dra på sig infektioner i sår och bakterieinfektioner i underliv/öron under rötmånaden så det kan väl i runda slängor gå på ett par tusenlappar om året. Hon är även väldigt klumpig och slår i ben och annat när hon springer i skog och terräng eller leker med andra hundar m.m. Så sådant får man ju räkna med,
Jag har alltid pengar så att det skulle räcka till en ev. självrisk om hon skulle råka ut för någonting som kräver veterinär. Den självrisken jag har på mitt försäkringsbolag är 1400 kr + 25 % av den totala vet. kostnaden så jag har alltid några tusenlappar sparade.
Kurser blir ju en del också. Har precis betalat en kurs som kostar 995 kr och en ny kurs ska vi gå i november som kostar 1200 tror jag. Så det är inte billigt med hund :P
Har en sankt bernhardstik, kostar 500-600kr/månad MAX :D Knappt det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#8 Hur kan det kosta så lite? Vad ger du för foder?
#8 Säger som #9 hur kan det vara så billigt att äga så stor hund? Är den försäkrad och vad ger du för foder.
Självklart kan det vara billigt att äga hund. Det blir ju vad man gör det till. Vet en tjej som födde upp bondkatter och dom var varken försäkrade, avmaskade, vaccinerade och åt ja det var mest kokade makaroner! Så visst kan det bli billigt….men nja, inget jag rekomenderar i alla fall!

Jag har en Grand Danois hane, 6 år, ca 85-90 kg. Om jag räknar lite lätt på en vanlig månad. Då räknar jag foder (torrfoder +rapsolja och A-fil, +lite köttkross), försäkringen, ben, godis och bajspåsar. Då kostar han ca 1500 kr i månaden.
Sen tillkommer ju leksaker, filtar, halsband, koppel, täcke, medlemsavgift i brukshundklubben, ev veterinärvård och mediciner/salvor/fästingmedel/öronrens/schampo/tandkräm osv. Men det är ju inte varje månad.
#9,#10 Det är utan försäkring inräknat :) Enbart mat, godis och ev tillbehör (kan ju bli mer om man behöver fler saker).
Ger doggy profesinall (stavning?) då hon knappt vill äta någon annan mat…

#12 Jag tycker ändå att det låter väldigt billigt för en så stor hund. Vad kostar det fodret?
#13 310 kr för 18 kg :) Typ det enda foder hon vill äta, testat massa olika.
Det är igentligen inte dyrt att ha 1 hund :)
Men hon kanske inte är en storätare, vissa hundar äter väldigt lite också..
#5 Hur har du råd med 6 000kr per månad? bor du i tält? =D

Min hund kostar +/- 2000:-/ månad
ca 1000:- /månad för mat, grisöron, tuggben och försäkring
och 1000:- i träningskostnader.
Som tur är så är hon frisk för övrigt och har bara behövt besöka veterinär när det är dags för veccination.
När ni menar träningskostnader menar ni då agility, lydnad och liknande? Kan man inte träna sånt själv :o?

När jag pratar om träningskostnader så tänker jag på de kostnader vi har för simning och träningsutrustning.
#18 okej.

15, Nä jag bor faktiskt i en nybyggd villa och inte i tält. Vi är ju två vuxna som arbetar heltid. Man gör sina val i livet och mitt val är mina hästar och mina hundar. Mycket av pengarna går ju så klart till djuren men det är värt varenda krona och jag tycker jag har råd med det.
#3 Kör fortfarande torrfoder som bas men ska fasa över till "BARF" och det kommer bli ännu billigare ;)
Köper flera fodersäckar samtidigt(vi är flera som går ihop och därför blir inte säckarna ståendes ett helt år eller så) och direkt hos tillverkaren vilket ger billigare kostnad. Köper man flera säckar får man ju mängdrabatt och köper man ofta och mycket får man lite mer rabatt… Det gäller att tänka till ;)
Sen räknar ju jag bara försäkring, mat och vacc där, utslaget på månad med friska hundar alltså. Lägger jag till vad allt annat kostar vill jag inte veta vad jag hamnar på…
#17 Och jag räknar "alla" träningsformer och kostnader med och omkring dem, så klövjeväskor, spårlina, dummies, agilitytunnlar, plastband, visselpipa, resor, mat, pvc-rör, koner, virke till apportbock… visst kan man göra mycket själv, men vanligen blir det alltid något man behöver som kostar på ett eller annat sätt…(även second-hand saker har ju kostat något nångång…) ;)
#21 Jag kör agility med stockar, min hund tycker det är skitkul. Sen tunnlar och rampar och liknande har jag int ekunnat fixa av simpla stockar ännu haha! Men man behöver ju inte allt för att träna.. vill man verkligen kan man komma undan billigt och nästan precis lika bra som det orginella. Men det tar ju sin tid och folk som jobbar har nog int elika mycket tid som jag :(
#22 använder med stockar till min, över "vanliga"hinder vill hon inte hoppa, barastockar i skogen går bra :D
#23 jag har aldrig provat vanliga hinder dock staket och min hund tycker inte om det haha :)
Två amstaffar som kostar "kallt" dvs foder, vacc, försäkring väldigt basic ca 1400:- för båda i månaden. Sedan tillkommer aktiviteter dvs ben/godis, leksaker, träning(koppel, halsband, sele, klövjeväska, ev.kurser osv) och ev. utställning. Ingen av dem behövt veterinärvård förutom vaccination.
Så slipper vi kostnad för hunddagis/hundvakt då en av oss alltid är hemma, eller så följer hundarna med oss.
#22 Som sagt talar jag inte bara om saker utan också sånt runt om - mat osv. Resor. Relativt till vad man tränar och vilka ambitioner man har har man självklart olika behov men alltsom oftast ramlar det in något litet som kostar även i träning. Svårt att låta bli helt kan jag tycka ;)
När det handlar om tävling sen vill man ju gärna ha så tävlingslika saker som möjligt, just för att hunden så lätt kan binda sig vid att "just den blåa burken ska jag springa till". Också kommer man till tävling, hunden ska springa till en rödorange kon och gör fel för att den inte lärt sig att generalisera utan kopplat - burk+kommando=springa till.
Jag gör mycket själv, använder gammalt skrot, men i vissa avseenden föredrar jag köpt. Selen köper jag hellre färdiga då det är mer ekonomiskt t.ex.
#24 haha okej :)
Just nu kostar maten till min schäfer mix ca 2-300kr inklusive öron, tuggisar mm… :D
De hade bra pris på ett eukanubafoder på min djuraffär. Öron, ben mm köper jag alltid i storpack från haromi, beställer alltid så mycket att de blir fraktfritt och de håller sig i flera månader innan jag måste beställa mer =)
För valpen här…
Försäkringen kostade 1.500 ungefär, och den ska räcka ett år. (Billigt.)
Maten - än så länge har han ätit upp strax över 15 kg sedan den tionde juli, och han var ju mindre i början. Nu har jag just köpt 20 kg valpfoder, och väntar mig att det kanske räcker två månader.
(Han väger knappt 17 kg nu.)
Kilopriset på det här fodret var rätt genomsnittligt, men tjugo kilo med frakt gick på nästan 700 kronor.
Min hund kostar ca 650kr i månaden. Han äter upp en säck med foder i månaden och den kostar 500kr. Försäkringen betalar vi en gång per år så alltså hela summan på en gång. Så har inte räknat med den i kostnaderna.
Sen blir det såklart dyrare om han behöver något nytt. Men det är inte ofta han behöver något nytt.