Royal Canin Eller Doggy?
Vi har (för 1-2 veckor sedan) bytt till Royal Canin för en Labrador hane på lite över 1 år. Han har sedan i lördags slutat att äta. Jag provade idag med att lägga i lite av det gamla Doggy fodret i maten. Då åt han tills Doggy bitarna tog slut. Det värkar som han föredrar Doggy. Nu äter han inte sitt foder men snor gärna mackor, äter hundgodis utan problem. Det är bara fodret han inte vill äta.
Men i djuraffären sa dom att Royal Canin är ett bättre foder än Doggy.
Vad äter era hundar och hur funkar det??
Några tips??

Det beror på vilken sorts royal canin. Doggy är inte så bra eftersom det innehåller så mycket spannmål (doggy prffesional är bättre än den vanliga). Flera royal canin innehåller också mycket spannmål så det beror på vilket man väljer.
Skynda långsamt så går det fortare.

körde också på royal canin ett tag. Men böt till Iams som man köper i djuraffären. Min hund tycker mycket bättre om det. Och det kostar bara ca hälften så mycket. Och är bättre kvalité. Mindre spannmål.
Mina är också väldigt glada i mat just när man byter, skulle tro att det är nyhetens behag för när man byter tillbaka är dom lika glada igen.
Jag har gett mina Doggy ett tag och ger nu Standart. Den skillnaden jag ser mest är att dom inte äter och bajsar lika mycket och jag tycker även att dom ser finare ut i pälsen när dom äter Standart. Dom är fortfarande lika fina i hullet.
Standart är inte lika dyrt som Royal Canin (vilket är ett märke som jag personligen har lite svårt för) men jag tycker att det verkar innehålla minst lika bra grejer. Men det är klart.. Lägger man inte halva budgeten på reklam och snygga påsar så kanske man har råd att sänka priset lite. Go Standart!
doggy prffesional ger jag trivs bra med den. Min hund är kräsen när det gäller hundfoder, men denna äter hon.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Orijen har inget spannmål alls.
Tack för alla svar :D
Taste of the wild bland annat har heller inget spannmål.
Någon som har bra erfarenheter av Carrier? Använder sjäv denna just nu eftersom jag har 2 "juniorer" och tycker den funkar fint, vetefritt också:
http://img.svederud.nu/img2/sack_carrier_junior.jpg
Inte sådär jäätte dyr heller, tror denna gick på runt 300:- för 15 kg?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Hur mycket kostar Orijen och hur stora säckar finns det?

Olivers har heller inget spannmål har jag för mig.
Skynda långsamt så går det fortare.
vissa av oliver's har havre istället för vete, vilket borde gå som spannmål de me? men vissa av deras är iaf helt utan :)
#11, Nyfiken på Bewi, men det finns ju ingen näringsanalys
.
#14 Är det näringsinnehållet du är intresserad av så finns det på sidan, längst ner under alla fodersorterna.
Jag hittade det på importörens sida! Aktivfodret var okej (30/20), de andra hade för lite protein och fett för att duga åt mina vovvar
. Men jag vill ju ha svenskt foder

Fast många vilda hunddjur äter både bär och frukt, samt en del grönsaker med, om de kommer över det. Är det säsong för bär, tuggar de i sig det de kommer åt. Frukt samma sak. Fast spannmål vet jag inte om de skulle äta naturligt.
Kikar man på barf, så finns det de som hävdar att hundar är rena köttätare, andra som tycker att de mår bättre av lite frukt och grönt.
Hade jag råd skulle jag ge orijen till vårt gäng, men de pengarna finns inte. Skulle även barfa hela gänget om pengar och frysbokxar fanns. Barfade jag, skulle de får frukt och grönt. Vi ger sånt som berikning nu, paprika, tomater, hela meloner, äpplen od. Bär äter de som galningar allihopa, när de får chansen.
Vi har kört eukanuba everyday länge till våra, men testar nu mästers, ett svenskt foder. Massor av spannmål i, men inte sämre än everyday. Dessutom är det ingen majs i, så Vidar får äta den utan att blin speedad!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#19 Labbe, sant, här en golden som gillar bär. Men oxå ett gäng husky, varav en kan stanna när vi är ute och kör (barmarkstränig då), för att plocka smultron, blåbär och lingon!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter