Vilket foder ska jag byta till?
Jag vill byta foder till min hund. Hon äter just nu Doggy men jag vill ge henne någonting bättre. Hon väger runt 25-26 kg och är av raserna schäfer, bordercollie och labrador.
Hennes fysiska träning består av en eller två långpromenader om dagen, varannan lös i skog och varannan i koppel på asfalt. Vi bor i ett bergigt område så hon får klättra i en del berg och hon får även mycket lek där hon verkligen blir fysiskt utmattad några gånger varje dag.
Hon äter inte mycket så jag vill helst ha ett foder som har rykte om sig att vara populärt smakmässigt och gärna ett för extra aktiva hundar så att hon får i sig det hon behöver i det lilla hon äter.
Jag vet att Royal har ett sådant foder men det gillar hon inte. Fråga gärna om ni vill veta någonting mer.
Färskfoder?

Helst ett av dom som finns på foderbilen då jag inte har bil eller känner någon med bil (nyinflyttad i en ny stad).

#1 Jag har funderat på det men eftersom jag är sjukskriven så tror jag tyvärr inte att jag har råd med det samt har jag en mycket liten frys.
#3 Jag gick från ca 2000:-/år till 460 kronor per år när jag bytte till färskfoder.
Men ja, jag vet inte om Foderbilen har färskfoder..
Innan käkade hundarna Standart Vild Hjort..
Det fodret gillar jag - Torrfoder alltså.

Vi ger våran hund Fodax Det innehåller veterinärbesiktigade, svenska köttbiprodukter från nöt, kyckling och får samt mjöl av spannmål, lever, olja, mineraler, kalk och vitaminer. Det finns inga tillsatta konserveringsmedel eller färgämnen och inga tunga syror i fodret. Innehållet av protein, fett och kolhydrater är välbalanserat och fodret har en hög halt av fleromättade fettsyror. Det är lättsprunget och har en hög smältbarhet.
Skillnaden vi har märkt är att våran hund bajsar mycket mindre hon tar upp mer näring en vad hon bajsar ut.

#4 Oj.. Hur kan det bli så mycket billigare? De färskfoder jag har tittat på verkar så dyra.
Ah okej, ska kolla på det :)
#5 Det låter ju väldigt bra :) Är kulorna små eller stora? Hon brukar inte vara förtjust i stora kulor.
#6 Jadu, hon behöver mindre av färskfodret än torrfodret. Enkel matte, hehe.
Sen är det väl billigare rent generellt.
20 kilo färskfoder kostar 460 kronor..
12 kilo torrfoder kostar 545… Så 1000 kronor per hund..
Fodret betalar jag bara för tiken nu, hanen äter eukanuba, som jag inte längre betalar. Tiken äter färskfoder..
Hur som sparar jag lite mer än 500 kronor per år på en hund.

#7 Så bra! Vilket färskfoder köper du? Hur många "korvar" blir det när man köper 20 kg?

#9 Okej :) Ska kolla upp det! Det låter ju kanonbra!
#10 Ja, gör det :)

Vill du ha torrfoder rekomenderar jag Orijen, det är mycket uppskattat av mina hundar och även av andras som är kräsna, ganska högt energivärde och fritt från spannmål.
Finns på Foderbilen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#12 Det är bra pris på det också! 
Oríjen är bra, bättre än de flesta torrfoder. Men bra pris har det nog bara sett med tillverkarens och återförsäljarnas ögon! Det är riktigt riktigt dyrt med andra ord. Jag skulle definitivt hellre välja färskfoder. Som dessutom inte är transporterat enorma sträckor.
#14… Nu när du säger det - Tänker nog på kattmaten.. My bad.

Vi kör med färskfodret Vom og Hundemat. Ett bra foder :) Vet dock inte hur mycket priset ligger på. Men vi får köpa ganska ofta men vi har då 4 hundar och en väger 50 kg så det blir ju lite mat ;) Men vi köper 5 kg korvar men ibland har odm inte hunnit få in dom då köper vi 500 g korvar :) Vi köper det från Foderboden

#14 Då Orijen är ett ganska drygt foder så blir det ofta billigare i längden än många billigare foder.
Jag har räknat ut att nu då jag ger min hane Orijen så blir det billigare i längden än färskfoder som jag gav ett tag (han blev dålig av det) och billigare än att ge han doggy som han fick hos förra ägaren.
Det blir ca 100-200kr billigare varje månad att ge han Orijen Adult än att ge Bravo färskfoder.
(tiken har jag inte så många alternativ till då hon inte tål spannmål)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#6 fodax är blötfoder :)
och det är bra foder och inte dyrt, ca 120 kr / 12 kg, om jag inte minns fel.