Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 12966 ggr
Elega
1

Löper igen efter två månader

Min tik har alltid haft sina löp väldigt regelbundna och har aldrig blivit nämnvärt annorlunda under den tiden. Jag har aldrig sett något så kallat höglöp eller någon vilja att para sig. Alltid, även under löp vill hon inte ha någon sniffandes i baken och säger alltid ifrån. Normalt brukar hon löpa i ca 3-4 veckor två gånger om året.

Hon är nu 4 1/2 år gammal och är en blandning mellan schäfer, bc och labrador.

Nu slutade hon att löpa för ca 2 månader sedan och då var löpet som det alltid varit. Nu, för ca 1,5 veckor sedan började hon löpa igen och när hon i fredags fick träffa en kastrerad hanhund ville hon ingenting annat än att para sig och så har hon gjort med alla hanhundar vi mött sedan dess, vare sig den är kastrerad eller som igår, 5 månader gammal.

Det här är helt nytt för mig då hon aldrig har betett sig så innan :O Jag har tillochmed haft svårt att avgöra vid tidigare löp om löpet varit slut och aldrig ens knappt tänkt på att hon löper. Den enda förändringen brukar vara lite blodfläckar på golvet.

Är det farligt att hon löper så snart igen? Och vad har hänt som gjort henne så annorlunda? Vad kan ha triggat igång ännu ett löp?

Jag börjar en kurs med henne den 30onde så det är ju allt lite retligt. Vad tror ni, har hon slutat löpa då?

[Hilo]
1

Jag kommer att tänka på två saker.
Förändringar i vardagen, eller andra tikar i hennes närhet börjat löpa.. Kanske fler på samma gång.

Fick lära mig att de kan trigga igång varandra och kasta om lite..
Hänt här hemma nyss.
Båda tikarna löper, samtidigt i förtid..

Zebben
0

Som ovan skriver, det kan vara så att det är många löptikar i omgivningen som gjort att hon börjat löpa igen. Tikar som bor ihop eller som umgås mycket kan skjuta fram löpet alt börja löpa tidigare än normalt för att fasa in varann.

Förändringar i vardagen brukar oftast bara skjuta upp löp. Tycker Du ska hålla koll på henne. Ring gärna en veterinär och fråga om det kan vara något annat som knasar. Förändringar i löpen bör man annars kolla upp.

Katti
0

Jag tror inte riktigt på att hon skulle ha tidigarelagt löpet 4 månader för att någon har dragit igång henne. Hade hon varit parad så skulle hon ju ha fått sina valpar nu, så jag tror inte ens att det är möjligt att skjuta löpet så mycket. Att hon inte beter sig som hon brukar vid löp är också ett tecken på att något kanske inte är som det ska. Tanken går osökt till livmoderinflammation… Tycker att du ska låta en veterinär titta på henne. Bättre en gång för myckt än en för lite!

Tangotime
0

#3 Det var min första tanke också. Men då borde hon väl inte "jaga killar" som hon gör nu? Sen borde det ju märkas på andra sätt också. Eller? Obestämd

Katti
0

Det är inte typiska tecken, men vad jag har förstått så kan livmoderproblem yttra sig på många olika sätt.

Elega
0

Oj, gud! Tror ni hon kan vara sjuk? Så hemskt. Jag ska ringa till veterinären så fort jag kan imorgon. Men hon verkar vara jättefrisk.. hoppas verkligen att det inte är något fel.

Katti
0

Det hoppas jag också! Skriv gärna här om veterinären har någon förklaring. Det vore kul att veta.

Zebben
0

#3 Tror inte det är vanligt, men jag har ett flertal gånger varit med om tikar som fått ett löp igen strax efter det första just av anledningen att de synkar ihop med andra. Men bor denna tik ensam och inte dagligen umgås med andra tikar så är chansen minimal att just detta fall tyder på det.

Men som vi båda är överrens om så ska man ta sånt här tas på allvar och gärna följas upp.

fettmedkevlar
0

Har fem tikar hemma, varav 4 av dom löpte samtidigt, sista tiken kom 3 månader efteråt och satte igång.. Gissa vilka som löper nu 2 månader senare? Jo 3 av tikarna som löpt tidigare.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

ProCanis
0

kanske bara att mognadspoletten trillade ner som gjrode att hon plöstligt löpte igen redan 2 månader efter det förralöpet :-)

Men herregud vilket jobb om hon nu vill para sig vid löpen och hon löper MINST 3 gånger om året!! :-)

Brukar inte livmodersinflamation hänga samman med att dom slickar sig mycket i skrevet ? Alltså för att det irriterar där under och då slickar dom för att rengöra (men lyckas förstås inte så då gör dom det igen och igen) ?

Tangotime
1

#10 Slickar sig gör dom ändå. Livmoderinflammationens klassiska tecken är ett hunden dricker mycket, blir hängig och får feber.

Elega
0

Jag har faktiskt aldrig kollat febern på min hund. Det är ju himla dumt inser jag nu för nu vet jag ju inte hennes normaltemp. Men jag tänker kolla ändå.. lika bra.

Precis, slickar sig gör hon ändå alltid mycket vid löp.

Dricker mycket gör hon inte, hon är heller inte hängig.. Men det kan ju komma. Så jag ska ringa vet. så snart sambon kommer hem från skolan (min telefon fungerar inte).

Än så länge är ju läget inte akut. Hon mår bra, är fortfarande lite konstig, men men :P

Hon bor ju inte ihop med någon tik men det bor galet mycket hundar här. Men det har nog ingen betydelse eftersom de inte bor ihop.

Tangotime
0

Om veterinären ber er komma dit så fråga om dom har någon som kan ultraljud på henne i så fall. Har varit med om att man fått åka in och så säger dom "det blir 650:- för denna gången (då har dom bara konstaterat att dom kanske behöver ultraljuda), du får komma tillbaka i morgon för att göra ett ultraljud för hon som kan det är inte här idag….." Skrikandes

Elega
0

Jag ska till veterinären imorgon för undersökning. Om det behövs så blir hon röntgad. Är dödligt orolig! Hoppas ingenting är fel med min ängel..

Elega
0

Nu har hon undersökts, röntgats och tagit blodprov. Alltihop såg bra ut och hon hade ingen feber. Veterinären tyckte att det var någonting som verkligen inte stod rätt till med tanke på vad som hänt, men just nu vet vi inte vad det kan vara.

Vi hoppas självklart att det bara går över efter någon vecka men om det skulle fortsätta längre eller att hon börjar löpa igen om några månader sa hon att vi måste komma in igen och ta bort livmodern.

Hon sa också att Diva är lite för ung för att ligga i riskzonen för livmoderinflammation men att vi ska hålla koll när hon blir äldre.