Aktivering och Hundkompis!
Jag har haft min hund i lite mer än ett år. Hon är en schapendoes på 1,5 år gammal och nyligen så har vi flyttat in till stor satden. Vi bor i stort sett mitt i västerås och jag har aldrig riktigt bott så är i nära city förut och jag har aldirg haft hund så här i stan heller. Innan vi flyttade så bodde vi i Arboga där det fanns möjlighet att ha henne lös på alla promenader medan nu är det så att hon måste gå kopplad hela tiden. Varken Bella eller jag trivs med läget men det är bara att stå ut just nu. Vart kan man släppa en hund när man bor i stan?
Förr så visste jag att hon kom tillbaka när jag ropade på henne men det har sabbats helt nu. Hon kommer efter ett tag men inte på en gång så vad kan jag gör för att bättre på det igen? Vill ju gärna att det ska vara som det va förr. Samt så gick vi på agility förr och jag vet att hon vill fortsätta men jag har inte råd med det just nu så vad kan jag hitta på för roliga aktiviteter som inte kostar pengar?
Jag har inte heller någon bli så jag kan inte ta mig ut någonstan, förutom med Buss vilket inte går så jätte ofte ut till landet.
Vi har ett spår i närheten men vill inte släppa Bella där. Hon springer inte fram till folk som kommer och joggar eller så. Utan det är mer att folk gör sinna behov ganska nära spåret. Sist jag släpte henne så mumsade hon i sig manskligt bjas och det tog flera tvättar att få ur lukten ur pälsen på henne! Så hur ska jag göra!!??
Både jag och bella blir helt apatiska och en lite lägenhet hjälper knappast.
Ska passa på att anosera efter en hundkompis. Ska vara mellan 40-50cm i mankhöjd och snäll såklart. Kön spelar ingen roll, vi håller oss vid rocklunda så det vore bra om man bor där i närheten. Vi är nya i stan och det vore jätte roligt om vi fick lite nya kompisar att promenera med <3
Det finns ingen brukshundsklubb i närheten? Om jag betalar medlemsavgiften (400:-/år) är jag välkommen att komma på "min" brukshundsklubbs öppna träningar som är 1 gång/vecka gratis.
Det kanske skulle kunna vara ett sätt att träffa fler hundmänniskor i din närhet?
Den öppna träningen är inget avancerat. Det är mest sitt, ligg, koppelträning, lite mötesträning och inkallning (för de som vill). Här leds det av instruktörerna på klubben. 1/gång och nästan aldrig samma två veckor på raken.
Medarbetare på jack russel terrier