Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 10733 ggr
bell
0

Noskvalster funderingar.

Jag har i helgen skurat hundarnas "bostadsområden", tvättat alla deras saker och behandlat alla fem med Stronghold spot-on. En utav hundarna har haft konstaterade problem med noskvalster så veterinären skrev givetvis ut till alla. Men nu till mitt lilla tanke problem…

Går på kurs med en utav hundarna, (ska givetvis berätta för tränarna att jag har noskvalster behandlat). Men borde jag sluta kursen för att hundarna inte ska bli smittade igen? Kanske räcker det att jag inte tar med min hund in i klubblokalen (vi tränar på gräsplan)? Tränaren kommer nog ta illa upp om jag säger att denne inte får röra min hund, eftersom denne kan bära på smitta. Känns lite märkligt att inte kunna göra det som jag har "betalat" för så att säga, men det finns väl inget som änns minskar återsmitto-graden? Funderade även på om jag kan behandla "kurs-hunden" efter varje träning? Fast det känns olustigt. Och jag vill verkligen gå på kursen….

Såg ett naturläkemedel som jag aldrig stött på :AG_Crossroad Någon som har testat det? Erfarenheter?

En lite mindre roman blev det så här på måndag kvällen.

Tacksam för er tid.

MVH Bell

Zebben
0

Hur Du får göra på kursen är upp till instruktören. Själv skulle jag som instruktör betala tillbaka kursavgift då Du har ett fullgott skäl till att inte gå.

Men vad står på stonghold? Hur länge efter är de smittbärare eller är det rädd att övriga kurshundar ska smitta Din hund igen….om de nu är smittade från början.

ProCanis
0

Dra din hundinstuktör åt sidan och prata med henne och säg till henne att du pga. smittrisken med noskvalstern inte gärna vill att hon ska gå emellan hundarna och ta på dom och om hon nu vill ta på dom andra så kan hon gärna låta bli att nte ta på din hund. Hon måste ju förstå dig om du säger det snällt och absolut ska hon kunna acceptera det…

Förklara ordagrant Så att hon inte behöver "läsa mellan raderna" för då kan det bli missförstånd, då kanske hon tar illa upp.

Tangotime
0

Det finns ett preparat som heter AG Crossroad som man ger när dom har noskvalster. Det är det enda som håller noskvalstrena borta i 8?månader! Jag köpte det av Carina på www.friskhund.se

bell
0

Tack för svar. Glad 

# 1 Det står inget på Stronghold, och veterinären ville/kunde inte säga utan han tyckte att jag skulle behandla dom igen efter avslutad kurs. Är mest rädd att mina hundar blir smittade igen.

#2  Får förklara ordenkligt så blir det nog bra.

#3 Är nyfiken på det, Berätta gärna mer.

Linnea
0

En bekants vet sa att alla hundar har mer eller mindre noskvalster alltid. Är det så? Det verkar inte så logiskt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Scully
0

Det jag förstått då jag läst på nätet om stronghold- noskvalster är att det inte alltid blir fria från dem på en behandling utan rekomenderas att behandlas 3 ggr med 2 veckors mellanrum. Då noskvalster är väldigt smittsamt så antar jag att instruktören inte blir så glad om du dyker upp med en hund som har konstaterad noskvalster.

#5 Det är väldigt många hundar som är bärare av noskvalster men ej uppvisar symptom på det. Så där är ju ett dilemma då som sagt denna lilla "parasit" är väldigt smittsam. Det gör ju att ens hund kan smitta andra utan att man vet och då är det svårt att lokalisera vart det kommer från Glad

Tangotime
0

#4 Jag vet inte så mycket mer om det tyvärr. Men gå gärna in på www.friskhund.se eller kontakta Carina@friskhund.se Det var henne jag köpte det av!

bell
0

#6 "Kurshundens" kompis är den som vi hade noskvalster på men som sagt kan ju "kurshunden" vara bärare ändå. Det är ju problemet. Att de kan vara bärare utan att visa sig sjuka av det, jag har förstått av min vetrinär att de inte är smittbärare en vecka efter behandlingen. Får kolla upp det. Vill verkligen inte att min hund ska smitta någon /eller bli smittad av någon.

#7 ok men din hund har inte blivit dålig igen? Hur länge sedan var det du behandlade den?

MiaMaria
0

En vanlig rekomendation är att en hund under behandling inte ska träffa andra hundar men de e ju lite skumt när man ser till hur noskvalste smittar. De smittar inte genom direktkontakt, dvs nos mot nos, så snabba är inte noskvalster så de hinner "hoppa över". Utan de smittar där en hund har nosat o kvalster ramlat ut o sen kommer nästa hund o då kliver kvalstrena på nästa värddjur.

Så för att slippa att andra blir smittade o sen kan smitta tillbaka så skulle inte jag fortsätta gå på kursen. Men noskvalster är svårt, de är överlevare o kan leva i upp till 3 veckor om de är +6 grader utanför en hundkropp så eg kan hunden bli smittad när som helst o vart som helst.

Sen att konstatera noskvalster är väldigt svårt, allt som har med nosen att göra gör att hunden drar inåt, så kallade noskvalster-dragningar. Detta pga att hunden inte kan snyta sig så som vi kan, de sitter för mkt ivägen inne i nosen, nu har dock namnet på de ramlat bort… Väldigt få personer har sett noskvalster o har man tur man man se dem på nosen när hunden sover eller är sövd men de är väldigt ovanligt!! Enda eg säkra sättet att konstatera nosvkalster är att borra hål i huvudet på hunden o gå direkt in i bihålan där de små odjuren bor… Men vem vill göra de för lite små kvalster?! Bättre då ist att utesluta andra åkommor som tex förkylning, allergi osv

Tangotime
0

#8 Jag har inte behandlat mina än för dom har inte noskvalster vad jag vet. Burken köpte jag i förebyggande syfte. Den håller länge i kylskåpet Skrattande