Rädd om öronen
Min saluki på 6 år har sedan valp varit mycket rädd om sina öron.
Jag, familj, de hon känner har väl kunnat röra dem, men hon gillar det inte. När "främlingar" (mina vänner som hon inte känner t.ex) ska klappa henne varnar jag hela tiden för hennes öron, för så fort någon klämmer på dem tjuuter hon!
Undrar bara vad det kan vara? Vi har väl inte direkt sett det som världens problem men lite nyfiken om någon har det likadant osv.
Vi har haft våra funderingar om att det kan vara för att hon är ID-märkt i örat, men det är väl många hundar?

Har ni kollat hos veterinär så det inte är nått problem i örongången? För att kunna kolla ordentligt längst in i örongången måste hunden sövas.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min första tanke också! Jag skulle Absolut ta henne till veterinär för att utesluta eventuella problem med öronen!
Ska verkligen ta å kolla upp det!
Däremot är det två timmar till närmsta veterinär, men klart att vi gör det för vår älskade hund! Men har aldrig fått tanken av att det kan vara något allvarligt.
Tänk om hon fått lida i alla dessa år… åh herregud!!
#3 Måla inte fan på väggen nu! Är det när ni tar i öronlappen hon skriker till eller är det när ni "masserar" själva örat/örongången? Har ni tittat henne i öronen regelbundet och sett om hon ändrat färg/lukt i öronen vid något tillfälle?
Om det är så att hon fick ont när vet tattuerade henne i örat. Så KAN det ju faktiskt vara så att hon lärt sig beteendet därifrån. Om ni har tagit hänsyn till detta i hela hennes liv så har hon "kommit undan" med det och det har blivit ett befäst beteende. Nu vet ju inte jag hur ni är mot er hund, men hundar lär sig ur snabbt om dom tjänar på något. Och om ni har "gullat" med henne som valp, när hon pep till kan detta helt enkelt vara ett inlärt beteende. Så ta det lugnt! Fundera på hur ni varit mot henne när hon skrikit till och om hon sett annorlunda ut i öronen någon gång. Uteslut det ena först så att säga.
#4 Det är då vi tar på öronlappen hon skriker. Hon har aldrig ändrat färg/lukt i sitt öra.
Nu är det så att jag var 6 år då hon köptes, och tyvärr är mitt minne vääldigt dåligt. Jag minns inte mycket alls av tiden då hon var valp. Men jag antar att vi när hon skrikit till "ryggat undan" lr ngt. Ska höra mer med pappa om det men han är inte hemma just nu!