Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 5846 ggr
Fam-Lar
0

Ny hundägare (Mellanpudel)

Köpte idag en Mellanpudel, 8v. Och har några frågor som jag hoppas få svar på.

Är mellanpudel en blandras, isåfall med vilka hundraser?

Är det vanligt att hunden vägrar äta/dricka första dagen?

Vad ligger priset på en mellanpudel?

Bör den ha stamtavla?

Kanske lite andra allmänna hundtips för en nybörjare!?

TacoBelle
0

Är mellanpudel en blandras, isåfall med vilka hundraser?

*Mellanpudel är en egen ras.

Är det vanligt att hunden vägrar äta/dricka första dagen?

*Ja. Det är en stor omställning att flytta till ett nytt hem så det kan ta någon dag innan hunden dricker och flera dagar innan hunden äter ordentligt. Du ska inte pressa hunden men se till att den inte blir utan vätska för länge.

Vad ligger priset på en mellanpudel?

*Skulle tro att de flesta raser registrerade i SKK ligger på runt 10.000.

Bör den ha stamtavla?

*Eh, ja. Har du köpt en hund utan stamtavla och inte registrerad i SKK så är det en "blandras". Du kan inte försäkra den som en rashund och du vet egentligen ingenting säkert om dess härstamning.

Fam-Lar
1

Mamman är svart Mellanpudel och pappan en grå mellanpudel. Tre års dolda felförsäkring. Vaccinerade, vet.bes.

Den info fick jag. Är 7000kr dyrt? trots blandras?

skyvips
0

Alla dina frågor tar man reda på innan man köpen en hund !!!

elektra1
0

#2  Du måste försäkra hunden. Men det kanske du visste? Dolda fel försäkringar gäller inte om hunden gör illa sig.

Och man måste ta reda på info innan man köper hund. Jag kollade i många år innan jag bestämde mig.

Alla hundar som inte har stamtavla är blandraser, de räknas som det då. Även om föräldrarna till hunden är rasrena och valpen egentligen skulle vara "renras ,  om nu inte uppfödarna av någon konstig anledning inte velat registrerat hunden,  så räknas den som blandras.

Har den stamtavla? Är det en registrerad uppfödare?

Annars är det dyrt tycker jag. Man kan få en en Pudel med stamtavla för en 9000 kr.

Katti
0

Anledningen till att hundar med två föräldrar av samma ras inte registreras brukar vara att någon av dem har något fel som gör att valparna inte får registreras enligt SKKs regler. På Pudel vet jag att det är krav på att hunden är ögonundersökt utan anmärkning för att man ska få registrera valparna. Så det är tyvärr stor risk att din hund har en förälder som har en ögonsjukdom.

Tangotime
0

Oj oj oj, TS alla frågor du vill ha svar på bör man verkligen ta reda på INNAN man skaffa hund.

Även om båda föräldrarna skulle vara registrerade hos skk så klassas deras avkommor som blandraser så fort dom inte registreras. 7000:- för en blandras tycker jag är jätte dyrt efter som du inte har en aning om vad du får. Anledningen till att uppfödare "väljer" att inte registrera sina valpar är oftast att dom helt enkelt inte KAN göra det pga att någon eller båda föräldrarna har en defekt som man inte får avla på.

Och som Katti säger så ska pudlar genomgå vissa tester. Reglerna ändrades 2008 så numera måste alla pudlar PRCD testas. Det räcker alltså inte med en vanlig ögonlysning om hunden inte automatiskt är hereditärt fri från PRA.

Sen måste jag fråga en sak. När du skriver att du köpte den i dag och ställer frågorna i dag… Var hunden ett impulsköp eller hur kommer det sig att du inte tagit reda på detta innan??