Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5981 ggr
sokka
0

"Kamphunds"förbud!?

Maddepadde
0

…?

Personligen skulle jag inte ha några som helst problem med att se vissa raser, t.ex. Ovtjarkan, förbjudas.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Tangotime
0

Men skulle det fungera EGENTLIGEN? Blir inte alla dessa förbjudna raser bara blandraser i stället? Dom kommer ju fortsätta att ha hundarna fast md ett annat "namn" på dom… Så frågan är om det verkligen är rätt väg att gå även om jag också gärna skulle se ett förbudmot vissa raser.Men det måste ju fungera också. Tror ni verkligen att det skulle det?

Enklaste sättet är ju att förbjuda alla blandraser (alla hundar utan skk stamtavla) och även ge människor djurförbud lättare så vi kan bli av med alla "mindre förstående" hundägare som inte kan ta hand om sina djur. Men jag vet inte om det skulle vara så "enkelt" det heller…

Mischa
0

#2 dom raser som inte stamboksförs av SKK då?

≧◔◡◔≦

[jakke94]
0

#1 jag skulle inte heller se något fel i ett förbud mot tex ovtjarkorna, då jag anser att dem är alldeles för kraftfulla för att vanliga människor ska kunna ha en sådan hund.

#3 har sedan inte heller något problem att förbjuda "renrasiga" hundar utan stamtavla.

För övrigt tycker jag inte att det är bra att förbjuda tex amstaff och stafforshire bullterrier, oftast är det inte dem som det står om i tidningen, utan det är oregistrerade "amstaffs" .. tror det är ganska ovanligt att reggade amstaffs och staffar går till attack så som det står om i tidningarna :)

Ixectrona
1

Jag vill inte se någon ras förbjuden - däremot borde man ha licens för raser som de tre ovtjarkorna och andra tuffa herdehundar. De bör ju bara användas som fårvaktande hundar ute på landet, inte säljas på Blocket som gosiga familjehundar.

Mischa
0

#4 fast det va inte snack om rashundar utan stamtavla för dom är blandraser likaväl, utan rashundar som inte stamboksförs av SKK utan någon annan organisation.

Danmarks lista innehåller iaf 3 raser som inte deras/våran kennelklubb har med att göra.

≧◔◡◔≦

[jakke94]
0

#5 väldigt bra förslag, egentligen borde man nästan ha licens för alla typer av hundar… :)

[Hilo]
0

Vissa raser, som då KO som är som många säger en alldeles för kraftig ras att ha i ett vanligt folksamhälle…

Men håller inte med om att listan är 100%-ig

[nataschaj]
0

men de e ju ingen nyhet, detta förbjud hände redan 09 i danmnark…

Sen kommer inte inte ett förbjud över hundraser att funka oavsett. Om 15 år är det nån annan mördar maskin som går på våran jord…

Stoppa blandras avelv i stället, det är oftas där de går snett, det är ju där folk som ej ska ha hundar lättast får tag i hund som dem ej ska ha.

Så ett förbjud mot all blandras avel skulle sitta fint!

[Hilo]
0

#9 Precis!

dragonstar
0

Jag och sambon diskuterade detta, borde finnas ett hundkörkort. Krav på att gå hundkurs så att äganren vet vad den gör. så att värken hund eller omgivning utsätts för farta.

tror inte ett förbud löser något, som ovna säger en oräggad elerl blandis kan göra samam sakda som en SKK reggad. Uppmuntra kontrollen istället.

PÅ så sätt kommer ävne alla dessa småhundar som köps som asociarer att få chans till ett bättre liv.

Dessutom undarar jag vart ma nska dra gränsen för kanmphudnar?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Karizma
0

Vissa raser bör man väl behöva gå lite kurser sen ha MH tester som krav på många raser för att se att hunden är bra i huvet. Gäller även många andra hundraser oxå.

9, förbjuda blandrasavel lär aldrig inträffa anser det är rätt med, men kanske ha lite mer koll på vad man blandar. Går på hela sunda hunden hur är dom i psyket,höfter,syn,hjärta mm allt ska vara 100% bra inte fela nån stans. Då avlar man mer rätt.  Finns ju dom som bara avlar på vad de preserat på utställning o är helt knäpp i skallen men gör sig fin i "ringen" ..

Ang blandrasavel så är det upp till köparen att ställ krav med, tycker det är för lamt på den fronten, men om alla kräver mer så kommer fler o fler bli seriösa o kontrolera sina hundar innan parning även på blandis sidan. Själv avlar jag inte o kommer inte göra det heller då jag inte har det intresset.

[Hilo]
0

Kort sagt - Förbjud all blandrasavel och håll inte på och pjoska med vissa undantag..

Majoriteten av dessa medias "pitbulls" är bakgårdsavlade blandraser uppfödda på kattungar och kätting..
En annan del är det helt friska hundar som bli trängda av små gulliga ungar som inte har vettiga föräldrar..

[nataschaj]
0

att fixa "hundkörkort" kommer h'ller inte hjälpa, så den biten försvinnerf med..

Kommer inte funka med att sätta förbud å liknande, efter som om några år är det en annan ras som media kommer skriva om..

sen den senaste tiden har de vart små hundar som har bitit barn illa osv..

Hemma har vi 2 sch'äfrar som e dumma i huvudet å inte bättre att dem har avlat på ena tiken med en skk schäfer hund…. men som sakt jag tror inte kökort/kurs kommer att hjälpa mot hundattacker osv. Inte sätta förbud på de med..

Man måste lära ALLA i sverige barn som vuxna hur man beteer sig mot  hundar, just invandrare dem vet å kan å bryr sig inte om hur man e mot hundar, dem e rädda, dem gör saker som hotar hunden osv.I deras hemländer kastar dem sten å jagar hundar efter som dem hundarna är förvildade.

det är där grunden ligger till alla attacker, okunniga människor å folk som inte bryr sig.

Om dagis/skol/äldreboende personal kunde lära ut alla hur man beter sig rätt inför en hund så skulle, vad jag tror allt bli så mkt bättre!. Då skulle de minska på attacker och då om alla får lärar sig hur man beter sig i en sitation där en främmande hund kommer springa emot sig elr vad en morrning, luft på läppen betyder och det.

Barn kan lära sig/försöka sluta vifta på armar/pinnar när en hund kommer förbi.

de e vad jag tror…

EmmaVarg
0

de är oftast inte hundarnas fel att dom är aggressiva. det är dumma hundägare

…det kan egentligen va vilken ras som helst,för det e ägarnas fel o ingen annans att en hund blir som den blir!

Helt sjukt tycker jag! :S
asså om en liten unge t.ex drar i en hunds öra, och hunden biter ifrån så är hunden "en livsfarlig kamphund"

Om man ska förbjuda alla hundraser som biter/attackerar människor, så borde ,man ju förbjuda exakt ALLT levande i sverige? ÄVEN människor ju eftersom många misshandlar, våldtar, mördar osv. och hästar kastar av, katter kan klösas eller också bitas riktigt hårt .

det här börjar ju bli riktigt överdrivet…
snart ska man väl inte ens kunna gå utanför dörren för att de blir förbjudet ? :S

Maddepadde
0

Dumma hundägare i all ära, men vissa hundraser passar faktiskt inte in i vårt samhälle. Vissa raser är inte avlade för att kunna bo tätt tillsammans med folk, ens sin egen herre.

Men börja grina då!

[Liinda]
0

Vad är Ovtjarkan för ras? Har jag aldrig hört talas om

Maddepadde
0

Men börja grina då!

[nataschaj]
0

18 lite ot men va de bara 1 klipp som finns??+ skulle vilja se hela de klippet..

[Liinda]
0

Vad läskig hundras :O Och jag som bor i Eskilstuna där dom 2 rymde :/

Tangotime
0

#12 Det skulle ju aldrig fungera att köparen började ställa krav på blandis uppfödare. "Är hunden testad…ja absolut!" Men vart står det registrerat? Ingenstans! Enkelt att ljuga… Dessutom ställer inte den typen av människor som köper blandras krav för dom har oftast inte mycket innanför panbenet. Om blandis uppfödarna ställde högre krav på valpköparna så hade dom fått bättre valpköpare som ställt högre krav på uppfödarna. Det lär inte hända…

[nataschaj]
0

21 man har pappaer på att hunden e testad… så jo man kan allt bevisa om hunden är testad elr inte, å som köpare har man  rätt att se dessa pappaer…

Tangotime
0

"Ja hunden är ju röntgad och testad osv men dom papprena hittar jag tyvärr inte nu…. " Eller "Jag skickar en kopia på allt sånt så fort jag har kopierat dom!"

Det finns 100 ursäkter och köper man renras finns svaren på nätet=enkelt att kolla upp! Flört

Ixectrona
0

Det finns tre ovtjarka-raser. Kavkazskaja ovtjarka, Juzjnorusskaja ovtjarka (ser ut ungefär som en Komondor utan rastaflätorna), och Sredneasiatskaja ovtjarka.

Personligen förstår jag inte varför man säger "Kaukasisk ovtjarka" (dubbelspråkigt). Ovtjarka betyder får/herdehund - säg det istället. (Eller det korrekta namnet, Kavkazskaja ovtjarka.)
Att säga/skriva Kaukasisk ovtjarka gör det som något magiskt över just namnet ovtjarka, som om de är de värsta monsterhundarna som finns. (Jag vet, de är inte hundar som borde finnas i ett normalt samhälle, men någon gräns får det vara… de är fortfarande hundar, inga Hollywood-monster. Flört)

Dessutom låter det lika dumt som "Swedish Vallhund" - det engelska namnet på Västgötaspets. Tungan ute

http://www.youtube.com/watch?v=p8-Pb-ixIAA
En annan film om Kavkazskaja ovtjarka/Kaukasisk herdehund.

EmmaVarg
0

#24, jag tycker dom är jätte söta! Skäms

havanna09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tycker inte man ska sätta förbud för raserna..själv har jag en OREGGAD amstaff,dvs en utan stamtavla och att säga att de oreggade är de som är farliga är att ta i..havanna är den underbaraste godaste hund jag vet…

och ursäkta men jag kan bli galen på vissa(LÄS VISSA) hundrädda personer..jag försöker verkligen undvika dessa,jag stannar upp,håller in hunden eller går annat håll ÄNDÅ ska fan vissa gapa,skrika,och vifta med händerna så hundarna blir uppspelta..mina har aldrig visat agg men visst kan de morra om de vill va i fred men inget mer..och ungar som springer fram och ska klappa utan lov mm..rätt hund till rätt ägare..tyvärr har vissa idioter gjort s dessa raser fått massa skit..

nää man har försökt bjuda in politiker,journalister mm på våra hundträffar (där 90%) av hundarna är nån sorts "kamp"hund…

kan man skota dessa hundar rätt har du en vän för livet..

bara tala om att vår JRT är mer "kamphund" isåfall..

tsset
0

Varför skulle ett "hundkörkort" inte fungera för?

Tror det skulle kunna hjälpa en hel del, t.ex. vägleda folk om passande raser, informera om vad som faktiskt krävs för olika raser, lite om hundspråk, råda om hur hundar ska skötas sett från både lagbok och rent allmänt, Osv. osv. Detta skulle kunna få folk att tänka om, konstatera att de nog ska ha en annan ras vilket i sin tur kan leda till att en egentligen bra familj inte får fel hund i sina händer och att sådana olyckor sker som inte är med flit så att säga, finner inte ordet. Inte mord utan dråp. "Olyckor".

I sin tur skulle det också dra ner på impulsköp för sakens skull. Om man måste "gå kurs" eller liknande är det inte lika lätt om man egentligen inte är intresserad.

Sen tror jag också på att kombinera detta med obligatoriska infokvällar med aktuell rasklubb för att få info om vad man faktiskt tänker skaffa sig och där också kunna ångra sig eller fundera en extra vända. Och för uppfödarens del så vet de ju att intresserad köpare har fått all nödvändig info om hundköp och rasen i sig, även om det självklart inte innebär att uppfödaren då bara behöver sälja och skriva papper.

Skulle kunna tänka mig att blandras-stopp skulle kunna hjälpa rent allmänt - om samtidigt större krav ställs på uppfödarna, så det inte blir massproduktion och ogenomtänkt avel bara för att det finns en efteerfrågan. Men då vill jag också se att det finns möjlighet för undantag för att kunna avla fram nya raser eller förbättra genom att tillföra nytt blod från liknande ras (vad det nu heter med finare ord, minnet är noll idag!). Gärna att det fortfarande går genom skk, och att allt finns dokumenterat där med samma krav även för detta nyskapande.

Maja2
0

#21 men vänta nu… VAD säger du? Att de som köper blandraser inte har mycket innanför pannbenet? NU är du verkligen ute och cyklar, och snackar skit helt enkelt.

Det är INTE bara blandrashundar som attackerar, både människor eller andra hundar. VARIFRÅN har någon fått en sån dum tanke?

OKUNSKAP och IDIOTI. Rent befänt.

Tangotime
0

#28 Ja jag menar faktiskt att dom som medvetet köper blandras gång efter gång (alla är nybörjare och kan hamna där från början) köper blandras kan inte ha förstått det här med genitik, mentalitit och hälsa bla. Visst kan man vara duktig på träning av hunden osv, men jag anser faktiskt att majoriteten i alla fall som köper blandis inte har så stor koll NEJ.

Maddepadde
0

Det borde finnas på SVT-play eller något. "Uppdrag granskning".

Men börja grina då!

[nataschaj]
0

Vill bara säga att förbudet har inte gått igenom ännu! så man får fortfarande ha "kamhundar" i danmark.

De pratas jätte mkt om de där nere, men som sakt man får ha dem en så länge,

Noa-Nisse
0

HUR dumma får man lov att vara?!

jag tänkte: NEJ nu blir han snart biten i huvudet :S men det blev han inte. dock nära! :S

http://www.youtube.com/watch?v=gjXIoCIAVQI&feature=related

varför?

Medarbetare på Hundar.ifokus

[nataschaj]
0

haha synd han inte blev biten…syndes att han va amatör på den biten….

idioter finns de gott om! synd att dem undkommer bara…

Anderssson
0

Ja tror verkligen inte att det e en lösning på problemet att gå o förbjuda raser. Dessutom verkar de ju inte ha någon koll utan drar raser som kamphundar bara för att de har "det utseendet". Jäkla löjligt. Se till att det blir bättre lagar om hundägarskap o avel istället!

sokka
0

Nej varför förbjuda? UTBILDA!

Tangotime
0

#35 Utbilda, hundkörkort, licens mm. Det hjälper föga! Hur många har vi i sverige med körkort för bil och hur många kör för fort, kör fulla eller narkotika påverkade? Hur många missköter det här med körkort? Samma sak skulle hända med hundkörkort, som dessutom skulle vara mycket enkelt att komma undan. Dom som i dag har "coola hundar" för att skrämmas med kommer även efter ett hundkörkort att skaffa sig coola hundar! Och att få dessa typer att TA körkortet krävs det nog endel. Idioter som har hundar som biter folk liknar jag med idioter som kör bil utan körkort! Dom som är seriösa och faktiskt skulle skaffa ett hundkörkort är garanterat dom som redan nu sköter sig. Alltså ser jag ingen som helst idé med ett hundkörkort.

Det jag ser som enda lösning är tyvärr ett förbud mot alla blandraser och att polis och myndigheter får större befogenheter att ta hundar ifrån folk som inte sköter sig/hundarna. Starta en förening/myndighet med mycket hundkunniga anställda som testar hundar som beslagtagits. Hundar som är "utom hopp" avlivas direkt och dom andra delas upp i olika grupper som ex "omplaceras direkt", "ny utvärdering" osv osv. Vi har små möjligheter att "spara på allt" så jag tror att vi måste bli lite mer raka vad gäller avlivning/omplacering av hundar som gång på gång biter folk. Dessutom SKA inte en hundägare till denna typen av hund få tillbaka den med krav på koppel eller munkorg!

Ixectrona
0

Men om vi ska förbjuda blandraser så måste ju en myndighet komma fram och börja erkänna raser. Just nu är det framförallt SKK som erkänner raser i Sverige, men det är en intresseklubb, inget annat.

I myndigheternas ögon, rent praktiskt, finns det inga raser nu, bara hundar.

Fridaaaa
0

Inget fel på blandraser ELLER raserna i sig, utan ägarna som köper dem och uppfostra dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tangotime
0

#37 Då får "vi" kräva en myndighet som får avgöra det där då. Det skulle ju faktiskt gå att ha blandraser i fortsättningen men att ALLA ska seriöst registrera sina hundar som om ALLA blandraser var av samma ras. Ex ett register där man skriver ut stamtavlor och alla hundar har egna nummer osv. På det sättet skulle vi ha mera koll på alla hundägare och ras korsningar. Och där med ägarna också. Och hundar som inte är registrerade där ska tas om hand helt enkelt. Då kan inte dom där idioterna hålla sig utanför systemet.

AnneN
0

#39 finns redan en lag på att alla hundar i Sverige ska vara id-märkta och registrerade i jordbruksverket, skulle den lagen följas och kanske kollas upp lite bättre så att hundar verkligen är reggade så skulle många problem minska.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ixectrona
0

#40 - Ja, där satte du fingret på en stor del av problemet. Vi har redan tillräckliga lagar, inte minst iom. lagen om tillsyn, men nej, folk vill bara skapa fler lagar, fler förbud, de glömmer lagarna som redan finns och vill bara krångla till det.

Zebben
0

Har inte läst tråden.

Jag tror varken på rasförbud eller på hundkörkort. Inget av det skulle bli en fungerande lösning på problemen. Däremot tror jag väldigt mycket på att tillsätta en polisiär grupp som enbart jobbar med hundar som bryter mot lagarna som redan finns. Att få bättre koll, bättre uppföljning av hundar som attackerat tex

kerstinjo
0

Nix, inget rasförbud eller "körkort" för mig!

Rasförbud? Alla blandrashundar då, med sk kamphund i sig?

#42 Äsch, jag behöver inte skriva mer, instämmer bara!

Kerstin 

Tangotime
0

#40 Du missuppfattade nog mig. Jordbruksverket registrerar hundar ja. Men då fyller man i ras dvs blandras om man har det. Dessutom är det ju inte alla som skickar in till dom. Vad jag funderade på var ett mer omfattade register där man registrerar hundens föräldrar, ägare, uppfödare osv. På så sätt kan man vid ev problem med en hund som biter folk gång på gång få reda på mer om hunden. En uppfödare som säljer till mycket folk som "låter" sina hundar skräma slag på grannarna ex kanske man ska göra något åt. Som det är nu så tar man bara hunden och ägaren och uppfödaren kan fortsätta med nästa hund som om inget har hänt.

Ixectrona
0

Det som räknas som renrasigt i Sverige förresten, är ju framförallt SKK-registrerade hundar.
Men kan någon ge mig uppgifter på att en enda av de här "mördarhundarna" i Aftonblasket och liknande var renrasiga, registrerade hundar?

Jag vet i allafall att ingen av ovtjarkorna som var med i dokumentären i April förra året var renrasiga/registrerade.

Så vad tusan gör ett RASförbud för gott då?

AnneN
0

#44 Men då folk i dagens läge inte reggar sina hundar, vad får dig att tro att de oseriösa skulle göra det bara för att det blev ett annat system?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tangotime
0

#46 Jag har ingen fullständig lösning. Detta är bara mina tankar om det hela. Om man funderar på lösningen seriöst så får man givetvis lösa vissa problem som vi har nu. Meningen är att det inte "ska" gå att fuska/komma undan, köpa eller sälja en valp som inte är registrerad. Ska vi vara STEN HÅRDA så får man väl kräva att folk har papper på registreringen med sig och så får myndigheten kolla hundägare som polisen kollar bilförare.

Jag vet inte, men jag tror att enda lösningen på problemet är att ta i så man nästan tycker att det är överdrivet. Som det är nu fjantar man runt med kriminella som har hundar för att skrämmas med och belägger dom med koppel tvång och i värsta fall munkorgs tvång. Följs inte tvånget får man varningar osv. Ska man hårddra det hela kan en och samma hund hinna skada många människor innan polisen tar hand om hunden. Så kan vi inte ha det!

kerstinjo
0

#47 Men tänk på alla blandrashundar, som enbart är reggade hos Jordbruksverket. Det finns ingen möjlighet för dem att kontrollera vilka raser det är i blandningen.

Ta t.ex. Blocket där det är förbjudet att sälja Pitbulls, men de Pitbull-blandningar som säljs på Blocket har fått en påhittad blandning i sig för att kringgå systemet.

Kerstin 

cannaydia
0

http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=1104&Sprak=sv

Vi borde lära av våra grannländer som haft liknande "kamphundsförbjud" som slutat med upplösning då det inte visat någon ändring. De som skapar problemhundar byter som nämnt i artikeln bara ras/blandning…

Tangotime
0

#48 Ja det är ju helt klart ett problem. Men även om man inte kan registrera exakt vad det är för raser i en blandras så reggas ju ägaren osv. Man får helt enkelt försöka skriva ner ALLT man vet. Jag tror att man skulle behöva någon form av polis som kollar upp hundar. Så att den är märkt och registrerad. Och att ägaren är registrerad.

Äh, jag vet varken in eller ut längre! Blir bara allmänt galen på folk som måste ställa till det hela tiden och inte kan ha hund på "normalt" sätt! Man vill lösa det på nåt bra sätt, men hur man än vrider på det så kan man gå runt det!