Vilket rekommenderar ni?
Nu vet jag att alla hundar är olika vad gäller känsligheten gentemot olika foder även vad gäller matsmälltningsprocessen.
Våran hund har en känslig mage dock inte en allt för känslig men i alla fall lagom till att få diarré av "fel" foder, ej alla foder. Hur som helst så vill jag ha ett torrfoder till honom som är skonsam för hans mage, bådar gott för pälsen, inte ökar honom i vikt även om han får mycket motion samt är snäll för övrigt.
Just nu utfodras han med Robur för att se ifall det fungerar men jag tänkte höra med er ifall det finns ett foder ni kan rekommendera utifall detta inte skulle funka för honom? Gärna ett foder som finns i 14-15kg säckar då det är en stor hane vi pratar om, spelar ingen roll om det är ett foder som finns i djurbutik, lantmännen eller foderbilen så länge den uppfyller mina krav och bär ett gott rykte bakom sig.
Uppskattar all hjälp.
Orijen? - eftersom det var torrfoder du efterlyste..
Det innehåller inte spannmål va?
Jag har en fobi för spannmål vilket visserligen Robur innehåller.

Orijen. Inget spannmål, utan bara bra ingredienser.
Perfekt. Då sätter jag det på som prio 1 ifall Robur inte skulle gå för sig för honom. Såg att foderbilen hade 20 kg Orijen för 1 049kr det tycker jag lät skapligt på ett så pass bra foder specielt ett som inte innehåller spannmål.
Men vilket sort rekommenderar ni av Orijen, Regional red, Adult dog, Adult 6 Fish? Bara Adult dog finns ju i 20kg.
Nu har jag en hund med en mage som klarar det mesta, men själv kan jag varmt rekomendera Standart. Hög proteinnivå och enbart ris som spannmål (eftersom det måste vara någon form av det för att göra kulorna). De har både mild och hjort som jag hört ska vara super för känsliga hundar. Har läst på som bara den innan jag och sambon skaffade vår omplacering och blev kär i allt jag hört om Standart. Googla på det så finns all information på deras hemsida.
Tycker de har ett helt okej kilopris och vi köper 15 kg säckar via foderbilen. Foderbilen har som du säkert vet också gjort det så fiffigt att man kan jämföra de olika fodren, alltifrån kilopris till mineralinnehåll. Det var mycket till hjälp när jag läste på. (För övrigt så har jag aldrig sett så "fint" hundbajs som min vovves på det här fodret :P)
#5 Läste lite om Standart hos foderbilen när du rekommenderade det och jag gillar det som står om Stadart Original Mild då dess egenskaper har de kraven jag söker enligt texten. Jag vill ju inte ha ett allt för kraftigt foder för honom med hänsyn till hans mage och hans lätta förmåga att gå upp i vikt trots mycket motion och aktivering.
Jag har testat så många olika foder på honom men än inte hittat det som fungerar. Och fungerar inte Robur får jag testa med Orijen, fungerar inte Orijen så testar jag Standart. Anledningen till att jag väljer Orijen framför Standart är pga risen som du säger det innehåller, min hund och ris går inte ihop såvida det inte är grötris vill säga (som han enbart får när han är lös i magen).
#6 Vad kul att du tyckte det lät intressant, tycker att det fungerat perfekt på min prinsessa än så länge. Vad synd att riset strular till det, det hade ju sparat dig en liten slant varje månad :) Är själaglad över hundens stålmage nu när jag är student! (Men med det sagt så slösar jag pengar på andra saker istället).
#7 Slanten är skitesamma tycker jag viktigare är att fodret är bra och att jag har rum till att förvara det. Hade jag kunnat så hade jag kört på färskfoder dvs Nordic, Klass, Bravo osv men det har jag inte frys till, inte heller har jag plats för en extra frys.
Jag säjer som de översta.. Orijen! Ett superbra foder helt utan spannmål.
Min äter det då han inte tål spannmål, i synnerhet inte ris..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#9 Ok. Det låter positivt, att många rekommenderar det vill säga. Jag testar Orijen så snart jag upptäcker att Robur inte fungerar, han har nyligen börjat med Robur så jag måste låta det gå ett tag först.
Min önskan är ju att kunna börja med färskfoder för honom men bristen av förvaringsutrymme hindrar det. Men eftersom mina andra djur äter foder anpassade efter deras behov och som ger dem allt det nödvändiga, sådana foder brukar även kosta en slant, så ska min hund också kunna få det. Nordic är väll drömmen då jag fått höra fina ord om det fodret från hundägare och en del uppfödare.
Nu när jag ändå talar Nordic så tänkte jag passa på att fråga någon som vet hur man går till väga för att beställa foder från dem då vi saknar återförsäljare?
Titta Nordic Special+ Glutenfri jag gärna skulle vilja ha till hunden ifall jag lyckas lösa förvaringsbekymmren. Billigt tyckte jag det var också med 16kg-32 korvar-500g/st för 460kr, går åt lite mer än 500g/dag för honom om man går efter deras utfodringslista.
Det skulle vara riktigt smaskens för honom skulle jag tro.
#10 Ja, drömmen vore ju att kunna ge djuren färskfoder men i lägenhet så är det ju tyvärr brist på förvaringsutrymmen:(
Även mina katter äter Orijen och de har nog aldrig varit så blanka och fina i pälsarna:)
/Ingalill
Nu vet jag inte om någon annan skrivit något liknande. Men jag vet många hundar som reagerat med lös mage på Standardt. Jag har kört det på mina ett tag när jag hade det lätt tillgängligt, och det fungerade. Men som sagt, är hunden kännslig kanske man ska vara lite försiktig. Orijen har diskuterats väldigt hettskt här omkring just på grund av att den innehåller så mycket protein. Men jag själv är inte tillräckligt duktig på foder så jag kan avgöra vad jag personligen tycker om just det fodret, mer än att det är sjukt dyrt.

Priset är ju enligt mig mindre intressant då jag anser det bästa endast är gott nog. Men jag kan absolut förstå att man måste ta hänsyn till detta.
Visst ser orijen ut att vara dyrt om man tittar pengamässigt. Men man ska ju också ha i åtanke att man behöver ge en väldigt liten mängd foder/dag till skillnad från foder med spannmål i.
Av Orijen ger jag ca 2½ dl x 2/dag ( ca 325 g/dag) till min stora, väldigt aktiva schäfer. Så en säck räcker väldigt länge.
Nu när jag sitter och kikar på lite foder så blir man förundrad över hur mkt skit fodren innehåller. Bara i Hill´s så ligger ris, majs och majsmjöl som nr 1. ????? Å vad kostar inte Hill´s…massor. Detta är dessutom ett foder som väldigt många veterinärer prackar på sina kunder. Skandal.
#14 Precis min tanke.
#13 Så himla dyrt är inte Orijen.. Visst är det dyrt i inköp men det räcker länge.
Min kompis och jag gjorde en jämförelse förra året eftersom vi har jämnstora hundar.
Min hund äter Orijen och hennes äter Doggy.
Doggy proffessional kostar 399 kr/18 kg = 22,16 kr/kg. Hunden äter ca 150 g/dag = 3,32 kr/dag.
Orijen kostar 1049 kr/20 kg = 52,45 kr/kg. Min hund äter ca 75 g/dag=3,93 kr/dag
Mitt foder kostar alltså bara 60 öre mer per dag men har ett mycket bättre innehåll.
/Ingalill

Min hund är väldigt kräsen men jag hade gärna gått över till orijen eller standardt vilt. Vet ni om jag kan komma över ett par provpåsar någonstans? Jag har aldrig sett provpåsar av detta märke varken på de utställningar jag varit på eller hos vet.

#17 Ett tips är att maila dem och fråga efter provpåsar
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

#17 Maila som sagt och be dem skicka. Har inte heller sett provpåsar, men Du kan ju köpa hundfoder i 2,5 kg påse om Du vill testa innan.
Var bor Du?

Min hund har en väldigt känslig mage och tål inte vetegluten. Av alla foder som han provat har vi slutligen funnit rätt. Han får Best in show Lamm och Ris plus en skvätt rapsolja. Hans mage mår bra, pälsen är strålande och han är bra i hullet. Att fodret dessutom är svensktillverkat, säljs på ica och är nästan pinsamt billigt är toppen. Det kostar 229 kr för 14 kg.

#20 Mer intressant är att veta vad fodret kostar att utfodra mer per dag.
#21 precis vad jag sa till min kompis när vi jämförde.. Hon tycker Orijen är hutlöst dyrt för hundmat men hennes är inte direkt billigare.. Hon måste även göra av med mer bajspåsar eftersom hennes bajjar flera ggr/dag av allt spannmål medan min bajjar en ggn/dag..
Så räknar man in allt det så blir det ingen skillnad alls i pris men däremot i kvalitet..
/Ingalill
Jag utfodrar mina hundar med olivers + att jag ger den lilla av bonzita älg som inte innehåller minsta lilla spannmål eller annat skit. Bara slaktrester. Allt för att hon ska bli mer än bara ett staket
Nu har vi upptäckt att våran hund ogillar torrfoder då han vid varje sort börjar smått matvägra vid utfodring så nu har vi bestämt oss för att testa färskfoder på honom nu när vi löst frys problemet och har hittat en återförsäljare. Så nu hoppas vi på att färskfodret skall gynna honom och vara bra för hans mage.

#24 Vilket färskfoder blev det?
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#25 Klass