Kattbajsproblem
Hunden tycker så hemskt mycket om kattbajs och katterna tycker så hemskt mycket om att bajsa. Har börjat tröttna rätt duktigt på det här och modern vaknar på nätterna av hur illa det luktar efter att hunden tryckt i sig. Hon sprider ju ut det så duktigt över alla mattor också när hon käkar så man måste gå och plocka upp småkladdigt bajs hela tiden, hela dagarna. Modern har sagt att om jag inte får bukt på det här snart så åker hunden ut.
Hur sjutton får jag hunden att sluta?! Att ha kattlådehus vägrar mamma för det är så jobbigt att rensa, att gå och plocka lådan flera gånger om dagen skulle kunna funka om det inte vore för att ena katten promt måste bajsa eller kissa såfort lådan är ren så det skulle bli ett konstant plockande. Vi säger till hunden såfort vi ser att hon går in eller är där inne men många gånger smiter hon ju dit ändå när man inte ser. Speciellt om natten.
Jag har ingen aning om hur jag ska få henne att låta bli kattlådan och jag måste få henne sluta. Har ni någon bra lösning eller några bra tips så blir jag tokigt glad!
Hänger inte riktigt med. Men jag fattar det som att hunden äter ur kattlådan?
Jag kan ju säga att det inte är något jobbigare att ha en lucka över kattlådan, enda skillnaden är att du ska lyfta på luckan. Annars måste du ju självklart rensa lika ofta som vilken låda som helst, minst en gång om dagen tycker jag. Du kanske kan hjälpa mamsen att hålla rent också? Så om det blir någon skillnad med en sådan kan ni ju testa det.
Annars skulle jag först helst börja med att se till att hunden inte kommer åt kattlådan. Ställ den i badkaret, ovanpå ett litet bord, såga ut och ställ inne i något litet byråaktigt, ställ lådan i ett rum där ni kan stänga av på något vis så att bara katter kommer in och inte hundar eller liknande. Sedan skulle jag försöka lära hunden att låta bli lådan om jag tyckte att det var nödvändigt.
När det gäller sådant här tycker jag det är bäst att börja med att plocka bort det som orsakar det oönskade beteendet. Även om man tränar stenhårt så kan jag lova att hunden i alla fall till en början (och förmodligen även senare när den är ensam) ändå kommer försöka smyga till sig någon godbit från kattlådan och det är ofta svårt att ha 100 koll.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
skaffa ett halsband med fjärrkontroll!
sätt på hunden den. ställ ut kattbajs mitt på vardagsrumsgolvet
När hunden går fram och nosar så trycker du på knappen på fjärrkontrollen och hunden får sig en liten dusch av halsbandet, sen gör du några gånger till. Till slut kommer hunden inte vilja gå nära bajset för att bajset ger obehag, hahaha..Hur knäppt det än låter att säga så! tänk på att du hest inte ska vara i närheten, gärna att du är på ett bra avstånd med fjärren, då är chansen mindre att han/hon förknippar detta med dig..=)
Duschen ger ingen effekt alls på vissa medan andra hundar regarerar på det.
Men hunden mår väl bra annars, äter sin egen mat bra o så? du är säker på att hunden mår bra? för det kan ju finnas en anledning till att han är så kär i bajs, kanske är det näringsbrist?
Vad har du för hund och vart står lådan? Om din mamma nu vägrar att ha ett sånt där litet "hus" katten kan gå in i kan man om man har stor hund hänga ett kompostgaller 15cm ovanför golvet så att katten kan gå under, men inte hunden. Men då måste ju lådan stå i ett rum man inte springer in och ut i hela tiden.
#1 Inlägget vart kanske lite luddigt, var trött när jag skrev det. :P Jäkla bra tips! Badkar har vi inget men kanske kan övertala mor om att ställa upp lådan på byrån eller tvättmaskinen, får försöka. Att ställa kattlådan i ett rum där hunden inte får vara blir knepigt, katterna fattar inte att man kan hoppa över kompostgallret som vi skärmar av med.
#2 Oj, nä sånna halsband har lilltjejan fått nog av. Hon gick med sådant innan hon flyttade hit eftersom hon skäller så mycket. Hon vet om när hon har sånt halsband på sig så hon sköter sig då och att ha ett sånt halsband konstant känns inte okej men det hade säkert kunna funka :P Man kanske kan hitta på nån liknande grej utan halsband dock
#3 hunden är i samma storlek som katterna och lådan står under handfatet på toa, hunden kommer nog åt lådan ändå isf :P
Vad jag undrar hur sjutton det blir jobbigare att rensa om lådan har tak..
(lådhus)??
Äter hunden annars saker som trillar på golvet m.m.?
#6 hunden var lika stor som katterna :P
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Jag säger en sak BYT FODER :) min tik var en rackare på hitta kattskit med ursh! Jag börja med säga starkt ursh inget mer utan ursh det funka så där, bytte foder eftersom jag vart tipsad om det o himmel inte längre kattskitätande hund finns här hemma.

Här hemma har jag en hund som är galen i kattbajs, jag har löst problemet genom att ha kattlådan i badrummet och satt en kedja på badrumsdörren så bara katterna koms in där men inte hundarna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#9 Sant.. att de äter bajs kan tyda på brist av något. Foderbyte var ett bra tips.
11, Japp, vi slipper nu kattskitpussar 
#12 Skönt! Bara haft en hund som ätit ur kattlådan. Skönt att slippa sådant, hehe.
hehe känner igen ditt problem. Våra hundar gillar kattskit, iaf valpen vi har. (den vuxna gillade kattskit som valp men har på senare tid slutat med det) Nu har vi löst det som så att vi har ställt en transportbur för dörren + kompostgaller, alltså hälften hälften. Våran ena katt skulle aldrig kunna hoppa över ett kompostgaller, men en transportbur klarar hon av att hoppa över. Men för hunden är det för läskigt. Så har vi gjort, men alla sätt är ju bra förutom dom dåliga 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Kattlådehus tycker mor är jobbigt för att hon var tvungen att ta bort taket varje gång hon skulle rensa och i ett litet badrum blir det rätt krångligt när lådan är stor :P Jag rensade aldrig när vi hade lådhus så jag vet inte hur man gör pålättaste sätt. :P
Foderbyte kan vara nått men iom att hon är såååå kräsen och jag precis hittat foderkombinationen som hon äter även om det gått flera veckor sen vi började så vågar jag inte riktigt ifall hon skulle sluta äta igen. Hon får en kombination av bravo färskfoder och standardt torrfoder just nu och går finfint på det, förutom kattbajsätandet.
Ska ta upp det där med haspen med mor, det KAN funka 

Skulle inte du kunna ta på dig att rensa lådan efter katten om ni har en låda med tak och kattlucka? Till en början kanske ni skulle kunna ställa för ett kompostgaller så att hunden inte tar sig till lådan, katter är ju smidiga och kan lätt ta sig förbi det.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
vi har satt en kattlucka på en av dörrarna där några av alla katt lådor finns. runt dem andra så har vi ställt kompostgaller runt med ett sågat hål i så att hundarna inte kommer åt.
Vi ska testa med hasp och se om det funkar eller om hunden slinker in ändå, håll tummarna!

#18 Om hunden är större än katterna så ska det fungera bara ni sätter så pass att katterna koms in men att hunden inte ryms i springan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#19 hundisen är i ungefär samma storlek som katterna, men jag tror katterna kan göra sig lite smalare än vovven, men vi får testa och se, updaterar såfort haspen är på :P
TS, hahahaha vilken smart hund som lärt sig att sköta sig när halsbandet är på :-)
#21 Haha jo, så kan man också se på saken 
Jag tycker att lådor utan tak är (blir) äckliga, så jag skullen inte vilja ha det. Det är absolut inte jobbigare att städa om man inte knäpper de där grejerna som finns på. Dem behövs inte så det är bara att ta bort dem. Det är bara att lyfta på locket och lägga det på toan medan man städar!
* Kompostgaller runt med hål som katten/katterna men inte hunden kommer in i (funkar ju dock inte i det här fallet eftersom hunden inte är större än katterna…)
* Låda med lock och att man ställer den med öppningen mot en vägg (med kattavstånd mellan så klart!). Kan funka även om hunden skulle kunna komma in eftersom den förhoppningsvis vet att det är fel och inte vågar ta risken att man kommer på den. Det blir ju krångligare på det här sättet.
* Ställa upp lådan på något. Gärna i kombination med att öppningen är mot en vägg (jag föredrar ju fortfarande låda med huv!).
* Förbjuda hunden att gå in i det rum där lådan står. Många gånger är det lättare att förbjuda lådan. Kattskit är så otroligt gott om man är hund att jag inte ens har med alternativet att lära hunden att låta bli det. Det är dömt att misslyckas! (Stort grattis till er som trots allt har lyckats! Jag har inte sagt att det inte går, menar bara att det kanske inte är värt tiden och energin det tar.)
Våra hundar får inte gå upp för trappen. Det har för alltid löst probelemet med både lådorna och kattmaten. Det är förvånansvärt lätt att lära nya hundar att de inte får gå upp!
När jag bodde med min bror som har katt så satte vi upp en spaljé (tror det heter så? En såndär som man kan fälla ihop). Har en Jack Russell som är i samma storlek som katterna, men hon kom inte igenom "hålen" i spaljén, vilket katterna gjorde utan problem :) Lätt att bara dra ihop och fälla ut när man ska gå förbi, alternativt fälla ut mycket så att den blir låg så att man bara kan kliva över.
#24 jamen där sa du något!