Hundar iFokus

Hundar

Etikettsajten-och-ifokus
Läst 6029 ggr
LLennartsson
4

Garderob till hundkläderna

Vart kan man hitta en liten och rymlig gaderob till sin hunds kläder?

Hittade en onlineshop för ett BRA tag sen där dom sålde fina garderober till hundar.

Nått bra förslag?

Stall Bråna

Fridaaaa
0

Vanlig byrå? Sån lite mindre, brukar finnas billigt på blocket eller på loppis.

En OT fråga. Vad är det för kläder du har till din hund? (tänkte eftersom du har så mkt) Regnkläder osv eller bara för att "h*n ska vara söt"? Gillar personligen inte kläder till hund mer än just regntäcke osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elega
0

#1 Kan ju finnas hundar som fryser väldigt mycket, som min kompis italienska vinthund. Han får ha kläder jämt utomhus för han vill inte gå annars.

Fridaaaa
0

#2 det var ju så jag menade, att ha kläder på hundarna ute för att dem fryser osv är okej men inte för att det är sött eller snyggt.

[rightPAW]
0

Jag kommer köpa ett regntäcke till min kille, med vattentätt yttre och fleece på insidan. Tror inte han är så känslig mot kyla men dels för att hålla honom torr när det är ruskväder ute. Utöver det är det endast hans bandana han har runt halsen. Hundar ska inte ha "hej jag är så söt" kläder eftersom dom då inte kan visa kroppsliga signaler på samma sätt och därför ser inte andra hundar vad deras kroppar signalerar. Men vissa tycker ju om att pimpa sina hundar i prinsessklänningar och allt vad det är, men då är det ju så och det finns ju inte mkt att göra åt saken..

LinaK
0

Jag har en låda med hundsaker (täcken, koppel, halsband, bajspåsar mm), finns plastlådor på ikea tillexempel. Ska man bara ha ett täcke känns en garderob rätt onödig. Tycker jag Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SaraC
0

Vi har skoskåp från Ikea uppsatta i hallen, dessa. Vet att det finns liknande på andra ställen också.

Där har vi proppat i allt från våra skor och våra yttergrejor till alla möjliga hundprylar vi kan behöva när vi går utanför dörren. Tycker det är jättesmidigt eftersom de knappt tar nån plats alls i hallen men ändå har man allt vi behöver tillgängligt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Forest]
0

Har samma som 6 tycker dom är bra så slipper det dessutom se slarvigt ut. Förut hade jag byrå men ville ha det lätt städat :) inte för byråben är så svårstädade men vi har liten ovanlig hall så det vart iaf lättare nu :)

Banankaka320
0

#3 Varför får man inte göra sin hund söt?

Fridaaaa
0

#8 Jag anser inte att hundar ska ha kläder om dem inte behöver det, med är lika söta utan. Det är inga dockor som man ska klä upp.

Banankaka320
0

#9 Men hunden lider ändå inte av det? Fattar inte vad problemet är :P Har en nakenhund som behöver kläder, men jag köper också söta kläder för fotografi.

[rightPAW]
0

#10 Hundar ska inte ha kläder men än absolut nödvändigt eftersom det som sagt döljer deras kroppssignaler vid hundmöten etc.

Fridaaaa
0

#10 Håller med #11 till fullo!

Hundar är inget man har för att det är "sött" eller "gulligt". Utan för att man t.ex vill ha jakthund, vakthund, träningskamrat osv, inte för att dem är SÖTA och ska ha massa kläder. Då kan man likaväl skaffa sig en docka

[Forest]
0

10, jag sätter upp håret lite sött och fina spännen förutom det lite blingbling men inte kläder. Men täcken om man ska ändå ha så gör det inget om det är gulligt med. Eller tufft :)

Fridaaaa
0

#13 nej måste man ha ett täcke kan man ju köpa något häftigt, men onödigt att ha kläder på de hundar som inte behöver och när dem inte behöver det :=)
Liten rosett eller häftig halsband gör ju inget :P

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men varför förutsätta att TS har en massa onödiga saker till sin hund. Är det inte bättre att förutsätta att TS är en vettig människa?

Man kan ha massor av hundkläder av olika anledningar, för att man har många hundar (men TS skrev min hund, så det är inte fallet), för att man har en hund med tunn päls och dåligt med underhudsfett, en nakenhund ed, för att man har en sjuk hund, för att man har en pälsad utställningshund och måste skydda pälsen. Kanske även för att man har en hårt arbetande hund som man skyddar med regntäcke, tar på ett varmt täcke vid vila ed.

Det kan behövas en regnoverall, tunna tygtröjor för att skydda mot sol, ett tunnt täcke, ett eller ett par mellantäcken, ett riktigt tjockt täcke, en fleeceoverall, skor att skydda tassar (om man har bandage, när det är svinkallt ed) osv.

Sen hör jag till dem som faktiskt är så ond, att Vidar har 2 festtröjor, en svart med vit fluga och en stålmannendräkt. Han har dem 1-4 gånger om året, när det är finfest, och han gillar dem. Så länge folk låter hundarna vara hundar, kan väl ägarna få pyssla lite i alla fall. Jag gillar inte heller hundar som tillbringar sina liv i väskor och pyntas till oigenkännlighet, men jag tror inte att deras mattar och hussar finns på hundforum heller. För de har inte hundar, utan söta dockor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Moollan]
0

#15 WORD!! Håller med fullt ut.

Det finns sjukt många olika typer av "hundkläder". Har man dessutom en stor hund så tar bara ett vintertäcke rätt stor plats när det inte används.

Fridaaaa
0

#15 & #16 Inget av mitt är riktat mot TS utan dem som använder sina hundar som dockor och klär upp dem ofta osv.

Och jag har skrivit i mina inlägg att BEHÖVER hunden kläder är det okej! :)

[Moollan]
0

#17 varför börja diskutera ett annat ämne? Starta en ny tråd om ditt ämna istället för att förstöra TS's tråd.

Banankaka320
0

#11 Så du tror inte att hundarnas rasavel har förändrat något så det är svårare att läsa av kroppspråk? Och man har ju inte precis en ansiktsmask på hunden.

#12 Det finns en hel grupp vid namn "SÄLLSKAPSHUNDAR". Vad är dem till? Jo ha som sällskap för dem är så söta ;)

#15 Haha min hund har också "finkläder" på sig. Ex förra julen hade hon en svart skjorta med en vit slips på sig. Det hindrade henne inte att ge ut kroppssignaler eller gav henne något lidande.

Fridaaaa
0

#19 även dem i kategorin sällskapshundar behöver aktiveras och motioneras ;)

Banankaka320
0

#20 Bara för man har kläder på hunden betyder de inte att den inte får motion och aktivering?

Tränar/jagar du din hund? Varför har du hund?

Fridaaaa
0

#21 Jag sa oftast är det så att dem som klär upp sina hunden HELA tiden sällan tränar så mkt osv. Sa inte alla.
Jag har en sankt bernhard som jag tränar lydnad med och även ibland spår plus vanlig motion :) Vad har jag & min hund med saken att göra?

Banankaka320
0

#22 Du är väldigt fördomsfull tycker jag :P Ang din hund, du skrev att man inte har hund för den är söt så jag var väldigt nyfiken på varför du har hund

Rafflan
0

#19 dem är inte sällskaps hundar för att dem är sötaObestämd

Det är en hund som kräver lagom med motion och aktivering och är tillför att vara sällskap åt ägaren och ev andra hundar i familjen.

Inte för att säta kläder på som en docka!

Jag är emot kläder för att det är hundar vi snackar om, inte dockor, sen att man skaffar ett täcke med kanske diamant tryck på spelar ju ingen roll då täcket ska vara för hunden skull, men man ska inte ha kläder bara för att.
Sorgligt är hundar blir en associar :(

Sen kanske man köper en jul tröja å luva och tar ett julkort å då är det okey att hunden har på sig det under kortet, men inte efter eller flera timmar.

min åsikt…

Fridaaaa
0

#23 jag har hund för att jag vill ha en att motionera och träna. Valde inte rasen för att den är söt (vilket den är också men det är inte anledningen) utan valde en ras som passar mig temperamentsmässigt (dock är vår överaktiv för att vara sankt bernhard). det är det många gör fel, väljer hund för att den är söt, men det är så mkt mer, den ska passa till det DU vill använda den till och vad den är framavlad för. SÄllskapshundar är igentligen inte framavlade till enbart sällskap det är ingen hund, alla hundar behöver motion och någon form av aktivering.

Jag är inte fördomsfull, talar av erfarenhet. Dem hundar jag har träffat som haft mer kläder än vad dem behöver har haft matte/husse som inte bryr sig om träning osv. Utan tror att hunden är deras bebis typ.

SaraC
0

Nu är det stopp på diskussionen om kläders vara eller icke vara! Ni får starta en ny tråd eller kika i några av de gamla om ämnet om ni vill fortsätta diskutera.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rafflan
0

#25 håller med dig, när jag väljer hundras väljer jag först anvädning område, sen temperament och av dem raser jag har passar tar jag den jag tycker passar bäst/är sötast, men anvädningen och temperament kommér först,  gick man bara eftar att hunden var söt skulle jag lätt ha en BC, dom är sjukt fina, dock har jag inge intresse av att valla :P

elektra1
0

man får göra som man vill!! Om jag vill klä min hund i söta kläder varje dag så gör jag det. Jag skiter fullständigt i vad andra tycker, folk ska inte ens komma och nämna det åt mig. Helst inte i en tråd där det inte ens frågades efter rätt och fel att klä en hund, utan det gäller en helt annan fråga.

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Walk in closet? Obestämd

Kerstin 

Fridaaaa
0

#29 gud vad snyggt :D Hade jag velat ha till mina kläder :P min hund har ju inget jag kan lägga där mer än regntäcket,koppel & halsband i så fall haha :P

kerstinjo
0

#30  Glad

Kerstin