Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 14803 ggr
Busangardens
0

Små raser. Vilken?

Om man söker en mindre hund med följande egenskaper vilka raser skall man inrikta sig på?

Snäll och lugn hund som är ganska aktiv men ingen extremt överaktiv ras utan skulle uppskatta skogspromenader och agility samt följa med och bada i sjön eller hänga med ut i stallet.

Den skall inte ha inpräglade jakt, vakt eller vall instinkter utan skall kunna fungera som en aktiv familjehund.

Den skall vara lojal, intelligent, lättlärd. Ha bra och stabilt temperament och höra till de mer friskare raserna dvs inte ha så många rasrellaterade sjukdomar.

Har varit inne på sheltie förrut men de har ganska präglade vallinstinkter, en del av dem, som jag inte vill ha i en hund då den gärna ska kunna följa med till stallet utan att ens bry sig om hästarna eller omgivningen.

Hjälp mig komma in på rätt ras.

[rightPAW]
0

En fralla! Sjukt mysiga hundar, det enda "negativa" är väl att dom blir varm rätt fort och blir väldigt flåsa, men låter ju värre än vad det är :)

Busangardens
1

# Vad är en fralla för något?

LinaK
0

Om du kan tänka dig att hålla på lite med pälsvård låter Bichon havanais som en ras för dig. Mycket lättlärd och lättsam ras. Ingen ras som kräver mängder av aktivitet, utan nöjer sig med det mesta bara den får vara med (vara sig det är soffhäng eller en mil ute i skogen)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

ShitGoose
0

Jag skulle inte rekommendera en fralla..
Eller visst, om du vill ha en hund med andningssvårigheter.

Fralla = Fransk bulldog.

Medarbetare på Sphynx iFokus

Workingdog
1

Jag kom direkt att tänka på Papillon :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Carpedium
0

Min första tanke var Cavalier King Charles Spaniel som passar in väldigt bra på era önskemål, men tyvärr förekommer en hel del sjukdomar inom rasen., främst hjärtfel .Men vänder man sig till en seriös uppfödare som kollar sina avelsdjur noga så kan man ju ha tur som jag hade som hade två stycken fullt friska hanar som båda blev gamla. Jättetrevliga små hundar är dom hur som helst !

Elega
0

Papillon tycker jag också :) Mycket intelligenta hundar. Men eg. kan ju alla hundar inom kategori 9 passa dig.

TacoBelle
0

Cavalier King Charles Spaniel

Japansk Spets

King Charles Spaniel

Löwchen

Papillon

Phalène

Dvärgpudel

Tibetansk Spaniel

Busangardens
0

#4 Nej Fransk Bulldog är ingen ras som intresserar mig.

#6 Är smått inne på en Cavalier men de har även starka jaktinstinkter och som du säger en del sjukdomar.

#7 Papillon är fina hundar och en ras som mycket väl skulle kunna passa.

Fler raser?

Workingdog
0

#9 många bra finns i #8 :)

/Mvh Jennifer

[rightPAW]
0

Pinscher? En aktiv hund som är lättlärd, har gjort sig bra i agility. Brukade användas som råttfångare i stall, kan ju slå sig ihop med stallkatterna om ni har såna i stallet :)

Busangardens
0

#10 Jo jag såg det nu.

Phalene, är inte det Papillons "kusin"?

Japansk spets är intressant, påminner mycket om samojed som också är en vacker hundras men har inte den japanska spetsen ganska mycket vakt i sig? Har för mig de ylar och skäller vid vakt.

Dvärgpudel är av intresse då jag hört den vara en perfekt familjehund och passar utmärkt till agility, den fäller ju inte mycket heller pga sin lockiga päls och det är ett stort plus.

Workingdog
0

#12 Phálane är som en papillon fast med hängande öron. En Phalane kan födas i en Papillonkull och tvärt om :)

/Mvh Jennifer

Busangardens
0

#11 Mig vetligen är dvärgpincher en väldigt krävande ras som kräver en hel del motion. Blir den uttråkad så kan den börja tugga på saker i protest. I varje fall vad jag läst om den.

Rafflan
0

Japansk Spets ska vara en väldigt frisk ras ;)

TacoBelle
0

#12 Man har ju goda riktlinjer när man väljer en rashund men man får inte glömma att man inte kan lita blint på hur rasen "ska" vara. Varje hund är ju en egen individ med en egen personlighet och så blir hunden såklart också vad man gör den till. Glad

Busangardens
0

#16 Jo absolut det säger jag inte emot om.

Belimas
0

# 14
Pinscher och Dvärgpinscher är inte samma ras.

Ixectrona
0

Malteser tänker jag.
(Sedan heter det Phalène… med è, och inte é… petitesser i stavningen,  jag vet, men det gör en jäkla skillnad i uttalet.)

Workingdog
0

#19 haha jo jag vet att det stavas så, har stavat det massor med gånger, men fick hjärnsläpp och orkade inte kolla ;)

/Mvh Jennifer

Busangardens
0

#18 Ahh, såg inte S:et. Då blev det en helt annan ras.

Busangardens
0

Nu är jag förvirrad. #18 skriver att dvärg pincher och pinscher inte är samma ras men när jag söker på pinscher får jag upp en lista med raserna doberman pinscher, dvärg pinscher (stavas tydligen med s det också), asutraliansk pinscher, affen pinscher och tysk pinscher.

Finns det en separat ras som heter enbart pinscher eller?

Belimas
0

Ja, kolla på SKK. Dobermannpinscher finns det ingen ras som heter här i Sverige i alla fall, den mest tillförlitliga listan är den som finns på SKK's hemsida.

http://kennet.skk.se/skk/iframe.aspx?url=http://kennet.skk.se/rasinfo/rasernamn.aspx

Busangardens
0

#23 Ok tack. SKK säger det är en egen ras medan sidan jag titta på koppla det till ett samlingsnamn för olika raser men det stämmer ju det också eftersom doberman hamnar under pinscher på grupptillhörighet vilket dvärgpinscher också gör.

ingann
0

Cavalier tycker jag passar in… Jaktegenskaper  är något jag aldrig sett trots att vi haft uppfödning av rasen i ca 20 tidigare..

Sjukdomar finns i alla raser så oavsett vilken ras du väljer  så gäller det at leta uppfödare med omsorg. Det finns många uppfödare som, precis som oss, aldrig fått en valp med några som helst sjukdomar..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

MoaW
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tänkte också på cavalier Glad (partisk Flört) har inte heller sett speciellt mkt jaktegenskaper hos cavalier, min har iaf inga Tungan ute och passar in på allt annat du beskriver.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
0

* förutom sjukdomar, glömde jag Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Busangardens
0

#25 Jo det vet jag men en del raser har fler sjukdomar än andra.

ProCanis
0

Toypudel är en väldigt bra all-hund :) Och dom är hemskt roliga också!

och snälla, läraktiga och lätta att ha o göra med. Och en Pudel är väl en vattenhundras(?) så den lär väl vara lätt att vänja in vid vatten =)

Så har dom ju en ras som passar när det är kallt, vilket jag tror inte pinchern gör.. Pudelns päls kan man ju spara ut på vintern och trimma ner på sommaren =)..

Busangardens
0

#29 Jo det är en fördel ifall hunden klarar kalla vintrar och en pinscher kan jag tänka mig behöver täcke eller overal.

ProCanis
0

Visst ser dom lite gulliga t när dom springer runt med overall på vintern :-) Inte fr att jag är för dethär med att ha kläder på hunden men jag kan inte låta bli o tycka att det ser lite gulligt ut ändå om jag ser det på en hund ute :-)

ms-mee
0

Pudel! Underbara hundar Glad

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

ProCanis
0

#32 Kungspudlar kan vara så majestätiska ..

ShitGoose
0

Kan också rekommendera Pudel :)

Medarbetare på Sphynx iFokus

Ixectrona
0

#22 - Det finns Dvärgpinscher (Miniature pinscher på engelska), Dobermann (Doberman pinscher på engelska), och så Pinscher (German pinscher på engelska), som hette Mellanpinscher förut. Affenpinscher är ju de små, svarta, lurviga sakerna. Och så finns det Österreichischer pinscher.

Personligen tycker jag det är idiotiskt att de bytt namn på Mellanpinscher till Pinscher, Mellanschnauzer till Schnauzer, Engelsk mastiff till Mastiff, osv… varför inte låta en ras heta bara "Spets" eller "Stövare" när vi ändå är igång? Tungan ute
Lagom förvirrande.

Qepta
0

Papillon.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

SaraC
0

#12 Jo, de kan ha en del vakt, eller "larm", i sig. Min jappe vill gärna ha koll, sitter gärna och spanar ute på gården eller ut genom fönstret. Ibland kan han skälla på någon. Sen är det när det ringer på dörren, då måste man också "säga till" såklart. Jag har inte lagt ned så mycket träning utan det har gått ganska lätt att lära honom att det är okej att ge några skall (för det tycker jag inte att man ska ta ifrån dem) och sedan komma till matte. Får ofta höra att han är så "tyst och snäll för att vara en spets"…

Jag har träffat en hel del jappar och alla har varit olika, en del är riktigt skälliga men jag vet ju inte hur noga deras ägare varit med träning. Gör man klart från början när det är okej att skälla och när man ska vara tyst och sedan är konsekvent och envis, så tror jag inte att det är något problem. Skällighet klassas faktiskt som ett fel i rasstandardern. Är man intresserad av att skaffa en valp tycker jag att man ska vara noga med att få träffa föräldrarna (eller åtminstone mamman) och uppfödarens andra hundar och se hur de är när det gäller skällighet.

Japansk spets är en sund och frisk ras, med mycket få problem, och de lever ofta länge och är pigga och friska upp i hög ålder. Min kille fyller 12 år i vinter och det är det ingen som tror på.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Busangardens
0

#37 Ok. Ja jag vill inte ha en sådan hund för jag har redan en här hemma som har mycket vakt i sig och han kan skälla/yla när det behagar honom. En sådan hund är nog tycker jag.

SaraC
0

#38 En sådan hund kanske du får om du inte orkar lägga ned något på träning, ja. Men det kan jag lova dig att du kommer få med många andra raser också om du inte tänker träna något…

Busangardens
0

#39 Min hund är tränad och tränas varje dag men han har mycket vakt i sig och även flockbundenhet.

SaraC
0

#40 Vad har du för hund nu? Min tanke var bara apropå ditt svar att om du inte är beredd på att få jobba med skällande överhuvudtaget så blir det nog svårt att skaffa en hund överhuvudtaget.

Busangardens
0

#41 Blandras. Jag sa inte att jag inte är beredd att arbeta med en hund mig vetligen i alla fall. Jag sa att jag gärna inte vill ha en hund som har skällning/ylning liggandes i rasen.

Workingdog
0

#42 perfekta hunden för dig skulle nog vara min staff ;) Haha hon skäller max 2 ggr per år. :)

/Mvh Jennifer

SaraC
0

#42 Hur tror du blandraser blir till då? Om du inte är beredd att arbeta med en hund alls så rekommenderar jag dig att skaffa en mjukishund.

Rafflan
0

#44 nu får du nog ta och lugna ner sig lite. Du har ju ingen aning om vad det är för blandras hon har!

Är det tex en BC blandning kan det vara nästan omöjligt att träna bort skäller och i vissa fall går det inte att träna bort skällandet till 100% då det är en sån neravlad egenskap. Så tycker inte du ska snacka så mycket utan fakta!

Busangardens
0

#44 Hoppsan, taggarna utåt direkt.

Och återigen jag har aldrig sagt att jag inte är villig att arbeta med en hund så vart du fått det ifrån vet jag inte. Men läs #0 igen så ser du att jag inte vill ha en hund som har inpsäglad jakt, vakt eller vallning i sig och du berättade ju i #37 att Japansk Spets har en del vakt i sig, alltså är det inte en hund jag söker.

Denna kommentar har tagits bort.
Busangardens
0

#47 Vart har jag skrivit att jag inte är beredd att arbeta med en hund, var god och förklara det för mig?

Och om du tolkar #42 som det så har du nog inte forstått riktigt vad ordet inte betyder.

SaraC
0

#48 Du får ursäkta mig ordentligt, jag läste helt fel! Skäms Var helt säker på att du skrev '"Jag sa inte att jag är beredd att arbeta med en hund mig vetligen i alla fall", missade helt det andra "inte". Jag vet mycket väl vad inte betyder, men det blev tydligen för många för mig att hålla reda på Tyst

Busangardens
0

#49 Det är lugnt. Sådant händer.

SaraC
0

#50 Tack för det! Det var verkligen klumpigt av mig.

För att återgå till tråden då, mitt intryck är att väldigt många mindre hundar är skälliga. Jag kan tänka mig att mycket har med ägaren att göra, men något kommer säkert från raserna också. Om jag var du skulle jag först kolla vilka raser som passar dig och vilka du gillar, sedan skulle jag försöka besöka en utställning där jag hade möjlighet att se hur hundar av de raserna betedde sig där. Och/eller besöka några uppfödare och se hur deras hundar beter sig. Ta vad som passar dig i övrigt först och lägg det där med larmande/skällande åt sidan tills det blir dags att se och träffa hundar med egna ögon, det är så olika beroende på vilka individer man träffat och vad man som person upplever som för mycket.

Busangardens
0

#51 Så sant så och det var ett bra förslag som skall ta till varas på. Jag vet ett par raser jag skulle vilja se "live" så att säga och jag börjar väll i den enden och bockar av dem först.

Busangardens
0

När jag ändå är inne på det spåret passar jag på att fråga ifall någon vet om det kostar inträde och i så fall vad det kostar att gå som besökare till stockholms hundmässa? Den är ju den 18-19 december, vet inte om jag kan ta mig dit i år, om inte så kommer jag nästa år men vill ändå höra efter.

Sedan undrar jag ifall det finns någonstanns man kan se samtliga utställningar som skall hållas i Sverige?

GaloppHov
0

Pudel skulle jag rekommendera, min dvärgpudel (2 år) följer med till stallet och på uteritter, hon springer lös och det funkar superbra, men hon är uppvuxen på gård så det är ett stort plus :)

Busangardens
0

Jag vill ju ha en hund som tränar/tävlar i agility men som också kan följa med till stallet utan att vara på hästarna (därav inga vallningsegenskaper). Jag vill kunna ha hunden med mig på säkert avstånd från hästens hovar när jag rider men även att den skall kunna ligga utanför paddocken och på läcktarn i ridhuset utan att få instikts ryck, tränings sak visserligen men så mycket lättare med en hund som inte har för instikt att valla.

Vill gärna också att hunden skall gilla vatten då jag sommartid åker till sjön ganska ofta och då är inte en vattenrädd hund att föredra.

Hunden kommer ju alltid vara med överallt så det skall ju vara en ras som är aktiv dock inte överdrivet aktiv och som inte blir slut så fort.

Tangotime
0

#29 Toy/Dvärgpudel kan jag inte påstå passar när det är kallt. Dom är ganska köldkännsliga trotts sin päls.

#33 "Kungspudel" är ett gammalt uttryck för Storpudel. Nu för tiden brukar man säga att det inte finns något som heter Kungspudel.

TS, jag har toypudel och rekomenderar rasen till ditt endamål! Var noga med uppfödare och välj efter seriösa som INTE avlar på hundar med Patella luxation! Var även noga med mentalitét på föräldradjuren.

Belimas
0

Alla officiella utställningar tar en viss summa i inträde för besökare vet dock inte vad Hundmässan tar i inträde.

Alla officiella länsklubbsutställningar finns på SKK' hemsida.

exitingsvillemo
0

Pudel tycker jag också låter som en passande hund för dig. Intelligent och aktiv hund, utan vall- jakt eller vaktinstinkter.

Pudeln älskar att vara med överallt. Dock skulle jag välja en mellanpudel, då risken för att hästen ska råka sätta hoven på den är mindre med en lite större hund.

Min dvärgpudelkors. fryser oavsett hur mkt jag sparar ut pälsen, så mkt hår behöver nödvändigtvis inte betyda att hunden inte fryser.
Vet renrasiga pudlar (både stora och små) som är riktiga fryslortar också =)

Noa-Nisse
0

min familjs Pudel som skulle vara dvärg men blev en liten mellan är en trevlig prick! pigg, glad och på allerten nu vid 10 års åldern precis som om han vore 3 fortfarande.

frysa? ja… tyvärr så är han en "fryssekylling" han kan frysa även när det är sommar av att sitta i skuggan :O

jaga? nej, bara bollar

valla? va?! är det inte jag som är ett fluffigt får? ;)

vakta? vet inte vad det är, skäller en gång när det ringer på dörren, sen är jag bara glad:)

lättlärd? OM jag är! lärt honom över 50 olika kommando som han kan utan och innantill. har aldrig kört med klicker, men för någon dag sedan köpte jag en och klickade in honom, samma dag lärde jag honom t.ex. att dra av mina strumpor och att plocka undan hans egna leksaker och lägga i en korg, med hjälp av klickern.

pudlar ligger ju på topp när det gäller lättlärdhet, steget efter Border collien som ligger 1:a :)

jag har gått på agility med honom väldigt länge och det är det bästa han vet! så jag rekomenderar en Pudel starkt. men minst dvärg! jag hade nog valt mellan för de är som någon skrev innan, lite tåligare :) men ändå ganska små tycker jag :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

Busangardens
0

Vi tog rundabordssnacket här hemma kring raserna ni nämnt och familjen blev ense om att Pudel skulle passa oss. Vi känner en som har en storpudel, dock en väldigt sprallig och hoppig sådan men vi känner ändå att Pudel rasen är rätt hund.

Dock är vi mindre possitiva på dvärgpudel med tanke på, som ni nämner, en sådan liten hund bland hästar. Utan riktas väll mer in på mellan eller storpudeln.

Så nu ska vi bara se efter lämplig uppfödare och inleda en kontakt med denne samt försöka gå på lite utställningar så vi får se andra pudlar annat än den spralliga kille vår vän äger.

Tangotime
0

#60 Jag har haft storpudel, dvärg och nu toy. Alla har varit med i stallet och det har gått utmärkt! Det jag märkt är att dom små automatiskt har hållt sig undan medans storpudeln var mer "nonchig" mot hästarna och var inne i hagen osv. Men det blir ju vad man gör det till! Det man bör ha i åtanke om man skaffar storpudel är att det dels blir en helt del pälsvård och att dom kräver en hel del aktivering och kan bli lätt stressade. Tyvärr har det dykt upp endel oseriösa uppfödare som inte tänker längre än näsan räcker. Och det har resulterat i att Storpudeln i dag är mer åt en brukshund än en sällskapshund tyvärr. Kolla även noga upp föräldrardjuren och linjerna bakåt så du vet om där finns SA eller Addison.

Ring gärna Barbro Theglöv (avelsråd) på Pudelklubben och fråga om linjer osv när du hittat en uppfödare! Hon är fantastiskt duktig!

ProCanis
0

tummen upp för tangotime!

men en mellanpudel är väl kanske smart i och försig, passar kanske bättre, för domdär små kanske har lite prolem när snön är upp till knäna på oss människor på vintrarna, där det inte är plogat :-) Om du inte hittar en toypudel med ovanligt långa ben, hahaha…nästan som italiensk vinthund - en Italiensk vintpudel! :-) hahaha

#58 jaa det är faktiskt sant i och för sig, dom har ju sån luftig päls så det isolerar inte så bra kanske..

Jespersen
0

Vad roligt att ni har hittat en ras ni fastnat för! Lycka till en valpletandet nu då :)

Lite OT, men har verkligen Sheltien så pass mycket vall i sig att dom kan vara svåra att ha runt hästar? Jag har en Welsh Corgi Cardigan och har aldrig ens tänkt i dom banorna. Trodde att dom låg på ungefär samma nivå när det gäller vallinstinkter idag (även om corgin egentligen är en heeler). Jag kan dessutom känna att "vallhundar" är mer.. "djurkloka" eller vad man ska säga. Dom vet lite mer hur man för sig kring boskap osv. Men det kanske är för att jag jämför mina två, varav en är en Jack Russell ;)

ingann
0

#63 Jag tror som du, att sheltie inte har så mycket vall i sig, inte nu för tiden iaf.. Jag har inte så mycket att gå på iofs mer än en kompis som har sin lös i stallet när hennes dotter rider och sheltien vi hade som inte brydde sig ett dugg om fåren som syrrans aussies vallar… Hon lekte hellre med den andra hunden i hagen brevid..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Busangardens
0

#63 Jag har läst och fått höra att sheltie har vall i sig, jag har ju aldrig ägt en sheltie bara collie så jag kan inte säga så mycket kring just sheltierasen. Sheltie är en hund vi älskar något fruktansvärt mycket och skulle vilja ha framför pudelrasen.

Jespersen
0

#65 Jag tror att det är såpass lite vall kvar i dom att du inte behöver oroa dig över att den ska börja valla hästar. Speciellt inte om den får vänja sig vid hästar från att den är liten! Skulle faktiskt tro att det tvärtom är svårt att få tag i en sheltie som funkar till vallning.

Jag tror att sheltien funkar alldeles utmärkt som "stallhund" :) Dessutom så är hundar med vallhundsbakrund ofta väldigt flockbundna och lättare att ha lösa. Med min Corgi har jag i princip fått lösgåendet gratis, medan jag med Jack Russelln har tragglat och tragglat och inte fått mer än ett halvbra lösgående. Säkert väldigt individuellt också, men det går ju inte att komma ifrån att vallhundar ofta är väldigt följsamma.

[Malin3033]
0

Sheltien, enligt mig är långt ifrån en "vettig" vallhund idag. Det finns vall hos dem - ja. Men detta ser jag bara som prositivt, i och med som en nämnde ovan. De får väldigt bra djurkänsla. Min sheltie sköter sig i stallet utan problem och vet precis hur hon ska bete sig.

Men pudeln tror jag också passar mer än utmärkt, har en kompis nu som är hästtjej och hon väntar på att sin lilla Pudel ska födas. :)