Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 5225 ggr
[countess]
0

Vaktande hund

Det är så här mitt ex har 6 hundar varav 4 st bor inne , och en tibbe tik på 4 år flyger på dom andra 3 hela hela tiden spelar ingen roll vars allt är hennes hennes hennes går någon förbi henne tex när hon ligger under bordet flyger hon på dom även om dom ligger och sover kan hon få frispel och rent av skricker och biter till dom. Det här började när en han sålde en tik som hade komandot och då tog tibben över ledarskapet över dom andra hundarna det har hållit på i ett år nu .hon kan  lika gärna leka med dom andra och tar inte deras mat osv

Vad kan man göra åt det ?

min första tanke är att sälja som ensamhund men det vill inte mitt ex har ni några förslag?

Maja2
0

Det enda förslag jag har är att NI tar ledarskapet från henne och visar att det är ni som har kommandot hemma.

[countess]
0

ja bara och bara :P jag bor ju inte där och säger vi ifrån gör hon ju det inte dock hinner man ju knappt ingen varning alls från hennes sida , hon vaktade ju även soffan för hos när jag bodde där men det gick rätt snabb tills hon fattade att det var våran soffa

[Forest]
0

1, kan du vara snäll o förklara hur man visar att man är ledare?

2 Hundar är olika vissa är surfånar nu tycker jag dok hon gör fel. Det är inte alls hennes saker allt vad man då kan göra är att plocka bort varje leksak för då får hon inget "mitt tänkande" över de saker.  mat det ger man på olika ställen kanske i hörnen( en bit ifrån iaf)  o ser till att hon inte får gå fram o sno någon annans mat. Att hon vaktar soffa matta bädd med mera det får man säga strarkt ifrån det är inte okej. Jag kan rek att du läser Boken Därför Gör Hunden Så  av Anders hallgren.

Lite ot kanske man akterveras hon så hon får lite annat o tänka på med? 6 hundar är endel o arbeta med antar det tar en hel dag att aktervera dom? :)

ProCanis
0

Varför har han ens 6 hundar? Har för mig man måste ansöka om kenneltillstånd om man har fler än 4 hundar, har han gjort det?

ja men det forest skriver är ju bra, att visa henne att det är du som äger allt. Du bestämmer om vem som får gå upp i soffan. Och tänk på en sak att; Hon gör inget av domdär sakerna helt utan varning. Så du får vässa ögonen lite och titta noga på signalerna. Hon kanske blottar tänderna lite, hon kanske stelnar till och glor lite konstigt på den andra hunden. du kan till och med känna på strupen om du misstänker att "nu kanske hon kommer göra utfall" och då kan det hända att du känner att strupen vibbrerar, det är för att stämbanden vibbrerar, det betyder att hon morrar vääldigt tyst… men oftast visar dom andra signaler också i samband med morrningen eller innan, och om man forsöker göra något när hunden väl börjar morra så är det lite sent ute.
Det bästa är helt enkelt att alltid vara steget före. Ser du att den bråkiga hunden följer den andra hunden med blicken och du tror att "här brukar det alltid hända någonting" då får du stoppa henne redan där.
Där kan du nästan köra med lite Cesar-knep och just när hon spänner sig och följer den andra hunden med blicken petar du hunden med en eller två fingrar samtidigt på jumsken, alltså mellan ena frambenet och bröstkorgen samtidigt som du säger "hey!" :-D
Eller så kan du säga "Korv!" Spelar ingen roll vad man säger, så länge som man säger det med allvarligt ton :-)

Men det är egentligen bättre att man försöker avleda på ett positivt sätt..För du riskerar att förstöra relationen mellan dig och hunden om du kör Cesars-petningsmetod.

Lär henne att inte vara där hon brukar vara och vakta grejjer. Tillexempel om hon ligger under bordet så får du helt enkelt hindra henne från att gå dit. det är helt enkelt förbjudet för henne att lägga sig under bordet. (på så sätt visar du ju också dig själv lite som en aktoritet inför henne. Du bestämmer vad hon får och inte får) Sen kan du kombinera petningsmetoden med godis, om du behöver peta någon gång. Du petar och säger "Hey!" med allvarlig ton. Och när du ser att hon slutar fokusera på den andra hunden(oftast direkt när man petat) säger du "bra.." och smeker och ger nå gott..

Alltså

2. Kolla vad för signaler hon visar innan hon flyger på någon av dom andra hundarna.

3.Berätta gärna vad du har upptäck för signaler sen här för oss :-)

4. Se till så hon inte markerar överallt på promenaderna..Stanna inte alltid när hon stannar..

känns som att jag har missat något..hm..

Maja2
0

Oj, jag fattade inte att du inte bodde där :)

Egentligen, steg ett. Ta henne till veterninär och kolla så hon är ok först.

Såhär gjode jag tex när min 4-åriga porugisiska tik fick för sig att den nye familjemedlemmen, en 1.5 år gammal hane från Spanien flyttade in för några månader sen. Hon, som varit här ett halvår, vägrade släppa upp honom i sängen, vägrade släppa upp honom i soffan, sprang och bet honom i bakbenen när jag släppte de lösa.

Jag bjöd upp Spanjoren i sängen, och hon fick inte komma upp. Jag bjöd upp Honom i soffan, och hon fick stanna på golvet. Jag hade henne att gå vid min sida när jag släppte honom lös.  Det tog inte många dagar för henne att fatta att hon inte bestämde. Nu funkar de jättebra ihop och ligger bredvid varandra  i sängen på nätterna :)

För att neka henne att komma upp i sängen och soffan använde jag händerna och rösten. Jag är helt övertygad om att man inte alls förstör relationen genom ett cesarpet. Hundar är sinsemellan väldigt fysiska med varandra, helt naturligt.

Maja2
0

Men hur skrev jag i förra inlägget. Jag menade: Såhär gjorde jag när min portugisiska tik fick för sig att hon bestämde över den nye familjemedlemmen…. osv

[countess]
0

Han tävlar i drag och har ingen uppfödning dock har han 2 tibbar som sällskap. därför har han 6 hundar och nej det krävs inget tillstånd tror det är 10 eller 12 st

#4 ja någon signal gör hon säkert men hon kan ligga och sova i soffan med rygget i mot den andra hunden och plötsligt tvärvakna väder på en 5 öring och attakerar sen har jag läst just mkt hund signaler så jag bruka vara duktig på att se

om hon inte får vara där hon vaktar så får hon inte vara någonstans för hon vaktar överallt .

har kört metoden att hon inte får komma upp i soffan medans dom andra hundarna får komma upp hon går bara och lägger sig men sen då om någon hund hoppar ner flyger hon på direkt

jag ska kolla om jag kan lyckas få det på film .

i morse satt låg ena hunden och sov under tv , tibben låg vid soffan och plötsligt skricker och flyger på den andra hunden

Det dumma med allt är att ingen annan hund bryr sig spec utan går bara och lägger sig någon annanstans ifs är det ju bra att dom inte blir rädd eller skärrade .

Maja2
0

#7 … oj… det låter ju inte riktigt friskt som hon beter sig….  jag menar… det låter ju inte som nåt normalt "ledarbeteende" direkt.

[countess]
0

#8 nä det är ju som det hon klarar ej av det men hur tusan ska man få bort det

[countess]
0

*putt*

ProCanis
0

Alltså, du måste få detta på film :-)

Men ni har varit på vet. med henne sa du?
För annars skulle man kunna tro att hon har ett sånt problem, kanske med hörseln eller synen eller liknande, kanske en hjärntumör.

[Forest]
0

10, Hur akterverar han dessa hundar allså tibbarna? Och är det vad är det för tibbe vi pratar om? Man kan även höra med sin uppfödare om bra tips om just detta o även läsa boken jag tipsa om.

Jag har daghund som är tibetansk terrier han o hans syster är likadana "deras" saker hela hemmet tills deras matte säger nej-ifrån.  Och de bor inte i samma hem. Allså kan man inte skylla på matte/husse :)

[countess]
0

#12 han aktiverar dom tro mig =) innan tiken for så var det ingen aktivering alls men han började aktivera dom när hon började med sitt beteende mot dom andra hundarna men det hjälper inte

Tangotime
0

Jag hade börjat med att dela på dom. Dom andra hundarna ska inte behöva ta "hennes skit". Och jag säger som någon annan också sa. Det låter inte som ett sunt beteende. Hade det varit min hund hade jag omplacerat. Min ena hund flyttade i lördags och han blev lite som tiken du beskriver. Som ensam hund är han mycket lugnare och behöver inte hålla stenkoll på vad som händer i flocken längre. Dom andra hundarna som är kvar hemma har blivit helt annorlunda nu och vågar "ta lite mer plats". Förut smög dom nästan omkring här för att inte reta upp den här hunden som nu har flyttat.

Det är varje hundägares ansvar att se till att alla ens hundar har det så bra som möjligt även om det betyder att man måste hitta ett nytt hem till dom. Fungerar inte flocken får man göra vissa förändringar. Kan inte ditt ex få ordning på hunden tycker jag personligen att alla hundarna förtjäran att denna hunden flyttar till ett bättre passande hem.

[countess]
0

#14 jag tycker också att hon borde omplaceras men han delar inte min åsikt . dom andra hundarna bryr sig inte så mkt om henne vad jag kan se tex hund A  ligger på höger sida om mig hund B tänker hoppa upp där också, Hund A attacerar och hund B går iväg på andra sidan och hoppar upp på vänster sida . Hund B visar inga tecken på att vara rädd osv MEN det är fortfarande inte rätt att hund A ska hålla på så där .

Tangotime
0

Synd att han inte förstår vittsen med en omplacering. Är det av egoistiska stjäl han inte vill omplacera?

[countess]
0

#16 han tycker om henne så mkt mkt och han inser inte att problemet blir värre och värre och att hon inte mår bra när det är så här

Tangotime
0

Kanske är en mognads fråga. Försök prata med honom om det när det händer. Så fort hon flyger på någon av dom andra hundarna kan du ex säga: Ser du på henne att hon inte mår bra av det här. Det är stressande.

Försök få honom att inse att situationen är ohållbar. En vacker dag kanske någon av dom större hundarna tröttnar på hennes dumheter och ger tillbaka! Han har 5hundar till att tänka på och en flock på så många hundar måste ju fungera!

Finns det ingen i er/hans närhet som kan tänkas erbjuda hunden ett bra hem? Jag tycker det är mycket enklare att släppa taget om en hund om den får komma till någon man känner!

ProCanis
0

Har du eller han pratat med en Hundinstruktör om problemet?

Om han pratar med en hundpsykolog och denne kanske någon gång till och med ställer upp på o konsultera och titta på beteendet, kanske denne kommer på hur man kan ta bort beteendet. och gör denne inte det så måste han ju inse att något måste göra, hunden måste omplaceras tillexempel..

En sak är iaf säkert, har man flera hundar och någon av dom flyger up dom andra med jämna mellanrum så har man inte dom tillsammans, då måste man dela upp dom.. tror inte ens att ha en hund som har sånahär tendenser, tillsammans med andra..Det är faktiskt nästan lite vanvård ju..

[countess]
0

Äntligen har han börjat se problemet efter han har läst det vi har skrivit här.

men iaf igår lyckades jag ta henne mitt i ett hopp mot en hund och la ner henne på rygg INTE KASTADE  utan bara la hon där . och vet ni vad det har inte varit något tjafs efter det "ta i trä" jag tror dock inte problemet är löst än men en bit på vägen iaf fall när ägaren har börjat inser att det är ett problem

ProCanis
0

Bra gjort! :-) Iblnd är det allt som beshövs, det behöver ju inte vara elakt att man drar ner hunden på sidan.. kaaaanske inte en permanent lösning men en lösning iaf!