Kräks efter promenad.
Min Whippet kille har under ett par veckor kräkts 4-5gånger. Och han kräks ALLTID 1-2minuter efter att vi kommit in ifrån promenad. Han äter aldrig precis innan vi ska gå ut och dom gångerna han kräkts har varit normala koppel promenader. Han äter och dricker som han brukar och är pigg och glad men väääldigt könsmogen! Jag får inte alls grepp om varför han kräks. Vissa gånger har han slaffsat i sig maten en andra gång och då har han alltid fått behålla den. Han kräks aldrig annars.
Låter inte normalt, men vet ej vad det kan vara.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan vara magkatarr.. Keso hade det problemet.
han kanske inte äter innan promenad, för att han stresar så mycket då. Men varför vill du att han ska äta precis innan ni år ut?
Spyr han under promenaden också?
"Vissa gånger har han slaffsat i sig maten en andra gång och då har han alltid fått behålla den."
Menar du att han äter upp det han spyr upp? han kan ha en mage som är känslig för rörelser efter maten, om det inte är katarr som #2 skrev.
Om det inte är katarr så kan du prova med att säga åt honom att gå och lägga sig någonstans direkt efter maten/när han dryckit vatten i ca 30-1 timme och smälta maten. Det blir som en rutin för honom om du gör detta varje gång, talar om att han ska gå o lägga sig efter maten/druckit vatten.. Till slut gör han det själv liksom..
Men låter märkligt att han spyr direkt när ni kommer hem. utom katarr kan det också vara något som ligger i halsen/magen/tarmarna och retar. Grässtrån tillexempel. Ring vet. och fråga vad det kan vara.albano är bra att ringa o fråga sånt. Dom har ju öppet dygnet runt också.
#3 Nej jag vill inte att han ska äta innan promenad. Jag bara förklarade att han INTE gör det om någon hade trott att han åt för tätt inpå promenaden. Men så är inte fallet. Stressar gör han inte heller. Och när han har ätit lägger han sig alltid en stund.
Jag har mejlat han uppfödare för att se om det kanske är "vanligt" eller sånt som kan hända just vinthundar. Får se vad hon svarar. Vet hon inte ringer jag vet.
ahaa okej, ja smart o maila uppfdaren..=)
Är det vanligt torrfoder du har? Du kanske ska byta till färskfoder ? Om det nu inte kan vara katarr
#7 Han äter både och.
Om det är katarr, varför kräks han då bara efter promenad och aldrig annars?
Min hund kan kräkas om hon inte har ätit något. Ofta då vi tar sovmorgon och sedan går en ganska lång runda direkt. Hon brukar alltid kräkas på promenaderna dock.
Jag har hört om flera som har haft hundar som kräks på tom mage, och tänker att ja, man vet ju själv hur man mår när man inte har käkat.
skulle ta in hunden till vet. direkt och göra en ordentlig undersökning av hela mun, hals, mage-systemet. Med tanke på att din whippet även äter upp det som finns inomhus. För att verkligen utesluta fysiska bekymmer!
Och annars, tom mage kan ställa till det… har han ätit något utomhus som du missat? Druckit vatten ur diken eller så?
Nu är det länge sen han tuggade sönder något då han sitter i bur när han är själv. Detta började ganska nyligen. Sen tror jag inte att han sväljer det han tuggat sönder. Jag har försökt kolla så allt har funnits när jag samlat i hop resterna
.
Tom mage har han inte haft för han kräks mat. Han äter ju visserligen lite konstiga saker ute, men jag kan inte koppla ihop det med att han kräkts då han ätit nåt ute utan att kräkas hemma sen och tvärt om.
Uppfödaren tyckte jag ska börja att blöta upp maten ordentligen ett tag och se om det blir någon skillnad.
Det kan inte vara så enkelt som att det finns löptik i området? Det är det första icke-fysiska (skador, sjukdomar osv) som jag kommer att tänka på. Killarna kan ju få för sig en del första gångerna dom känner löptik, och själva är igång med pubertet och hela grejen.
#12 Det kan det iofs vara för han är ju könsmogen så det står härligt till! Men kan dom kräkas så av det?
#13 Det är väl ganska individuellt, så vitt jag vet. Vissa ylar, andra klättrar på dörrar. Då finns det säkert dom som blir såpass 'uppspelta' (vet inte hur jag ska förklara det, men ni förstår nog) att dom kräks.
ligger något i det #14 skriver faktiskt..
Varför har du inte kontaktat veterinären?
#15 Som person är jag inte den som hysteriskt ringer vet "så fort" det är något. Jag har än så länge aldrig åkt försent om det varit något och dom få gångerna jag ringt en veterinär och frågat så har dom sagt att jag kan avvakta. Antar att jag har lite kännsla för det där?
Ville är pigg, glad, äter och dricker precis som vanligt. Han leker som han brukar och inget är onormalt mer än att han är enormt könsmogen. Om han hade kräkts varje dag, varit hängig, ätit/drukit dåligt osv hade jag givetvis åkt in med honom.
I går pratade jag med tre olika uppfödare var av en är Villes uppf. Alla tyckte jag skulle avvakta och se vad som händer nu i veckan.
Men med tanke på att han är så könsmogen så känns det som att det kanske skulle kunna vara det.
Alright!
vad menar du med att han är "enormt könsmogen" ?
#17 Att han är könsmogen och väldigt jobbig. Juckar på allt han kommer åt osv.
Vissa hundar är "bara" könsmogna med allt som det innebär och vissa har det riktigt jobbigt med sin könsmognad. Ville är en av dom som har det lite jobbigare.
Jag tycker faktiskt att du ska avvakta och se, med tanke på att det 'bara' är kräkningar. Så länge han inte kräks upp allt, varje gång, direkt efter måltid, så är det ju ganska lugnt.
Fråga andra hundägare ute, om du möter några, och fråga om dom vet om löptikar i området. Om han sedan ger med sig om några veckor så är det ju antagligen det. 
Minns vår förra hund, 40 kilos blandraskille. Första gången han märkte av ett löp, var det granntiken i lägenheten snett ovanför. Han gick runt i hela lägenheten och gnydde/ylade. Vanligtvis var han sån som sov så fort man var hemma, om man inte bjöd in till lek/träning osv.

Vanliga orsaker till kräkningar är bla katarr, gräsätning, tom mage, att hunden drar o då bildas en obehaglig känsla i halsen som ibland gör att de spyr mm mm.
Misstänker du katarr ska du gå till veterinären, de övriga av mina "förslag" kan du fixa själv.
Har du fått svar från uppfödaren? nyfiken då jag inte är så väldigt insatt i vint-raserna
#19 Precis min tanke. Det är varken akut eller "jätte allvarligt" i det här läget. I dag har han inte kräkts så jag väntar helt enkelt och ser vad som händer!
#20 Gräs händer att han äter och jag misstänker tonsillit. Har tagit tonsillerna på alla mina hundar så jag kommer nog även att göra det på honom. Tom mage är det inte eftersom han kräks mat och drar i kopplet gör han inte. Uppfödaren sa att det inte är något som man kan koppla till rasen i alla fall. Ex magomvridning och andra kännsliga "magåkommor" är inte vanligt på Whippet utan mer på dom större raserna som Hjort/Varghundarna osv. Hon har aldrig hört talas om att Whippet skulle ha Tonsillit, men jag tror att det är många hundägare som missar det helt enkelt. Ska ta och kolla honom i halsen när det lugnat sig lite här hemma. Kanske hinner göra det i kväll. Bara jag får lite lugn och ro :-)

#21 Får jag lov att hoppa in och fråga vad tonsillit är?

#23 Ok tack! Mkt bra beskrivet! Väldigt fin och lärorik hemsida för övrigt =)
#24 Tack 
oj, det var nå nytt måste jag säga, tonsillit är inte många som känner till… Tangotime, mycket bra =)
#26 Tack. Efter att jag fick avliva min avelshane pga en massa skit efter kronisk tonsillit tar jag numera bort dom helt på alla mina hundar första gången dom får det.
Många veterinärer vill behandla med antibiotika gång på gång men tonsillit är som förkylningar. Man kan få en ny direkt efter en annan. Har man då ätit antibiotika är kroppen satt lite ur spel ett tag efter och då har hundarna en tendens att dra på sig skiten igen. Men många märker det inte och tror att det är helt borta. Oftast behöver man titta hunden grundligt i halsen för att se om hunden har tonsillit. Och inte ens då är det säkert man ser!
Min storpudel hade tonsillit men veterinären kollade honom i halsen och sa att han såg jätte fin ut. Jag gav mig inte utan tjatade till mig en operation för jag VISSTE att han gick med skiten. När veterinären var klar med operationen kom han ut och såg helt förvånad ut. När han hade petat på tonsillerna var dom så angripna att dom föll i sär! Dom blödde mycket och hunden fick äta antibiotika efter operationen. Den gången fick inte veterinären bort alla cellrester då det blödde så mycket så det var svårt att se. Så vi opererade om honom efter någon månad och sen var han helt symptomfri resten av sitt liv.

Hur vanligt är eg tonsillit? Vad kostar en sån operation o hur går den till?
7, man ska inte blanda foder. Är han lugn före-på-efter promenaden? Tänkte om der beror på stress o promenaden kanske gör han uppspelt?
#28 Tonsillit är vanligare än man tror. Men jag har ingen statistik på det tyvärr. Jag klipper andras hundar och av dom jag har tittat i halsen har 100% haft tonsillit. Sen är det inte kroniskt tonsillit alla gånger. Men JAG väljer att plocka dom i vilket fall då det återkommer och kan ställa till för stora problem. Det är helt enkelt inte värt risken. Jag betalar 2500:- men har faktiskt aldrig tänkt på om det kostar det exakt eller om det är några hundar kronor dyrare. Jag har nämligen en fast självrisk 2500:-. Men det ligger runt det i alla fall.
#29 Nä, men nu är det torrfoder/färskfoder och av en anledning. Sen tror jag inte på det där med att en hund ska äta samma foder hela livet. Men det är OT. Han är lugn och stressar inte ett dugg på promenaderna.